Wydział Architektury - Architecture (S2)
Sylabus przedmiotu History of Architecture and Urban Planning:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architecture | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | History of Architecture and Urban Planning | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Bizio <kbizio@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | No special preconditions. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Mastery of knowledge relating to the mainstreams and directions of the contemporary architecture. |
C-2 | Acquaintance of the greatest minds of modern architecture and their works. |
C-3 | Ability of conjunction of the contemporary architecture development and cultural and social transformations. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Creators of architecture of the second half of the XIX century and the beginning of the XX century (selected architects and their works) | 7 |
T-L-2 | Modernism – development of the idea and main directions (selected architects and their works) | 9 |
T-L-3 | Postmodernism – development of idea and main directions (selected architects and their works) | 7 |
T-L-4 | Architecture of the beginning of XXI century (selected architects and their works). | 7 |
30 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Main architectural ideas of the second half of the XIX century and the beginning of the XX century (including eclecticism, secession and the beginning of modern architecture) | 4 |
T-W-2 | Modernism – development of idea and main directions (architecture of early modernism, classical creators of modernism, late modernism) | 4 |
T-W-3 | Postmodernism – development of idea and main directions (postmodernism as an opposition to idea of modernism, regionalism, contextualism) | 4 |
T-W-4 | Architecture of the beginning of XXI century (including neomodernism and the impact of new technologies and ecological ideas) | 3 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Participation in classes | 30 |
A-L-2 | Individual studies and preparing a multimedia presentation | 18 |
A-L-3 | consultation | 2 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lectures | 15 |
A-W-2 | Individual work | 8 |
A-W-3 | Consultation | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Formal lectures with mutimedia presentations |
M-2 | Activating methods: discussion, presentations and short conversational lectures |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Writing a term paper. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Preparation and presentation of a multimedia presentation |
S-3 | Ocena formująca: Active participation in disccusion |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AUP_2A_K-01_W01 Knows the evolution of architectural, urban planning and esthetic ideas (changes from the 1800's to present day) together with biographies of outstanding creators. | AUP_2A_W16 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4 | M-2, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AUP_2A_K-01_U01 Understands the formal and functional relathionship in space in the context of the contemporary architecture development and cultural and social transformations. | AUP_2A_U13 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4 | M-2, M-1 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AUP_2A_K-01_K01 Expresses own views referring to evolution of architectural, urban planning and esthetic ideas. | AUP_2A_K06 | — | — | C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-3, T-L-2, T-L-4 | M-2, M-1 | S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AUP_2A_K-01_W01 Knows the evolution of architectural, urban planning and esthetic ideas (changes from the 1800's to present day) together with biographies of outstanding creators. | 2,0 | |
3,0 | Basic knowledge of the evolution of architectural, urban planning and esthetic ideas | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AUP_2A_K-01_U01 Understands the formal and functional relathionship in space in the context of the contemporary architecture development and cultural and social transformations. | 2,0 | |
3,0 | Understands the formal and functional relathionship in space on the basic level. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AUP_2A_K-01_K01 Expresses own views referring to evolution of architectural, urban planning and esthetic ideas. | 2,0 | |
3,0 | Expresses own views, but without acitive participation in disussion | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Banham R., Guide to Modern Architecture, Architectural Press, London, 1962
- Banham R., Theory and design in the first machine age, The Architectural Press, London, 1960
- Jencks Ch., Kropf K., Theories and Manifestoes of Contemporary Architecture, Academy Press, 2006
- Khan H. U., International style. Modernist Architecture from 1925-1965, Taschen, Köln, 2001
Literatura dodatkowa
- Bizio K., The genesis and directions of development of recreational areas in the urban composition of modernist housing estates. Part 1 – European modernism before World War II, Housing Environment, 2016, no 17, pp. 4-14
- Bizio K, The genesis and directions of development of recreational areas in the urban composition of modernist housing estates. Part 2 – modernism after World War II and trends contesting it, Housing Environment, 2016, no 17, pp. 15-29
- Bizio K., Toward the Sun. Comments on the influence of the sunlight on the modernist compositions in housing architecture, Housing Environment, 2017, no 18, pp. 106-116