Wydział Architektury - Architektura (N2)
Sylabus przedmiotu Wybrane Zagadnienia Kultury - Wybrane zagadnienia sztuki najnowszej i wzornictwa:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Architektura | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Wybrane Zagadnienia Kultury - Wybrane zagadnienia sztuki najnowszej i wzornictwa | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
| Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
| Blok obieralny | 9 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | Student powinien dysponowac podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki i kultury współczesnej. Powinien posiadać umiejetnosci samodzielnego zdobywania informacji oraz orientować się w podstawowych zależnościach pomiędzy kulturą współczesną, a społeczeństwem, polityką, tożsamościami lokalnymi. Powinien również aktywnie uczestniczyc we współczesnej kulturze. |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Przedmiot ma na celu zapoznanie studentów z wybranymi zagadnieniami sztuki współczesnej i designu w kontekście historii sztuki XX i XXI wieku. Wykłady prezentują sztukę współczesną i design przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu funkcjonowania sztuki współczesnej i designu wskazując jej bogactwo i różnorodność poruszanej problematyki. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| T-W-1 | Marksizm a sztuka i design jako forma oporu | 3 |
| T-W-2 | Feminizm a sztuka - historycznie i współcześnie | 3 |
| T-W-3 | Teoria postkolonalna - studium przypadku: Europa Środkowa | 2 |
| T-W-4 | Zaliczenie | 1 |
| 9 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| A-W-1 | Uczestnictwo na wykładach, student powinien dysponować wystarczajacą wiedzą by swobodnie poruszać się w omawianej problematyce j i w sposób swobodny wykorzystywać różne aspekty jej funkcjonowania. | 9 |
| A-W-2 | Praca własna | 16 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykłady - seria wykładów podejmujacych wybrane zagadnienia z zakresu sztuki i kultury. |
| M-2 | Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejetność krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejętnego motywowania dokonywanych wyborów. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Aktywność - aktywne uczestnictwo studenta na zajęciach, także obecność studenta na zajęciach - ocena czastkowa wpływająca na ocenę końcową. |
| S-2 | Ocena formująca: Kolokwium - ocena cząstkowa wpływająca na ocenę końcową. |
| S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie - ocena wpływająca na ocenę końcową. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AU_2A_AN2-VI/4-c_W01 ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, architektury i wzornictwa przemysłowego | AU_2A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AU_2A_AN2-VI/4-c_U01 - Student umiejętnie analizuje zjawiska z zakresu kultury współczesnej wypracowując swoje własne stanowisko | AU_2A_U27 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AU_2A_AN2-VI/4-c_K01 Student rozumie potrzebę nieustannego poszerzania wiedzy, zdając sobie sprawę z konieczności orientowania się w zagadnieniach kulturowych, historycznych i społecznych, czyli z kontekstu, w którym funkcjonują dyscypliny techniczne. | AU_2A_K10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
| AU_2A_AN2-VI/4-c_K03 Student rozpoznaje i jest w stanie scharakteryzować istotne zjawiska z obszaru kultury wspołczesnej w wybranych kontekstach | AU_2A_K09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
| AU_2A_AN2-VI/4-c_K07 Student wykazuje chęć do wymiany poglądów oraz wykorzystuje orientację w rzeczywistości pozatechnicznej zarówno w kontaktach branżowych, jak i poza nimi. | AU_2A_K10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-4, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AU_2A_AN2-VI/4-c_W01 ma podstawową wiedzę z zakresu funkcjonowania sztuki współczesnej, w pogłębionym zakresie zna omówione podczas zajęć zagadnienia, rozumie w stopniu zaawansowanym rolę społeczno-kulturową sztuki, architektury i wzornictwa przemysłowego | 2,0 | Student nie dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec. |
| 3,0 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec. | |
| 3,5 | Student dysponuje elementarnymi informacjami z zakresu prowadzonych zajec oraz potrafi wykorzystac te wiedze w sposób przemyslany. | |
| 4,0 | Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w obrebie wiedzy przekazanej na zajeciach. | |
| 4,5 | Student dysponuje podstawowa wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi wykorzystac kreatywnie posiadane informacje oraz prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł. | |
| 5,0 | Student dysponuje szeroka wiedza z zakresu prowadzonych zajec, potrafi w efektywny i przemyslany sposób prezentowac, analizowac oraz prowadzic prowadzic dyskusje w odniesieniu do wiedzy posiadanej takze z innych zródeł. |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AU_2A_AN2-VI/4-c_U01 - Student umiejętnie analizuje zjawiska z zakresu kultury współczesnej wypracowując swoje własne stanowisko | 2,0 | |
| 3,0 | student dysponuje elementarnymi umiejętnościami z zakresu prowadzonych zajęć | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AU_2A_AN2-VI/4-c_K01 Student rozumie potrzebę nieustannego poszerzania wiedzy, zdając sobie sprawę z konieczności orientowania się w zagadnieniach kulturowych, historycznych i społecznych, czyli z kontekstu, w którym funkcjonują dyscypliny techniczne. | 2,0 | |
| 3,0 | Student jest zdolny dokonać podstawowej analizy wybranych zjawisk kultury współczesnej w wybranych kontekstach | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| AU_2A_AN2-VI/4-c_K03 Student rozpoznaje i jest w stanie scharakteryzować istotne zjawiska z obszaru kultury wspołczesnej w wybranych kontekstach | 2,0 | |
| 3,0 | Student identyfikuje podstawowe zjawiska w wybranych kontekstach analitycznych. | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 | ||
| AU_2A_AN2-VI/4-c_K07 Student wykazuje chęć do wymiany poglądów oraz wykorzystuje orientację w rzeczywistości pozatechnicznej zarówno w kontaktach branżowych, jak i poza nimi. | 2,0 | |
| 3,0 | Student postrzega podstawowe relacje pomiędzy zjawiskami kulturowymi i ich kontekstem | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- A. D' Alleva, Metody i teorie historii sztuki, Universitas, Kraków, 2008
- P. Piotrowski, W stronę nowej geografii artystycznej, Magazyn Sztuki - czasopismo, 1997
Literatura dodatkowa
- E. Said, Orientalizm, Warszawa, 1991
- red. C. Frejilich, Rzeczy niepospolite, Kraków, 2013