Wydział Architektury - Architektura (N2)
Sylabus przedmiotu Teoria Urbanistyki:
Informacje podstawowe
| Kierunek studiów | Architektura | ||
|---|---|---|---|
| Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
| Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier architekt | ||
| Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
| Profil | ogólnoakademicki | ||
| Moduł | — | ||
| Przedmiot | Teoria Urbanistyki | ||
| Specjalność | przedmiot wspólny | ||
| Jednostka prowadząca | Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego | ||
| Nauczyciel odpowiedzialny | Elżbieta Czekiel-Świtalska <Elzbieta.Czekiel-Switalska@zut.edu.pl> | ||
| Inni nauczyciele | Adam Zwoliński <azwolinski@zut.edu.pl>, Alicja Świtalska <Alicja.Switalska@zut.edu.pl> | ||
| ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
| Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
| Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Wymagania wstępne
| KOD | Wymaganie wstępne |
|---|---|
| W-1 | brak |
Cele przedmiotu
| KOD | Cel modułu/przedmiotu |
|---|---|
| C-1 | Zrozumienie problemów planowania miejscowego |
| C-2 | Rozumienie interdyscyplinarnych uwarunkowań planowania |
| C-3 | Znajomość uwarunkowań prawnych dotyczących miejscowych planów, w tym procedur ich sporządzania i skutków prawnych ich uchwalenia. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
| KOD | Treść programowa | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| T-W-1 | Planowanie przestrzenne w Polsce - wybrane zagadnienia. Zgodność ustaleń miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego z ustaleniami studium | 1 |
| T-W-2 | Podstawowe elementy rysunku miejscowego planu Przykłady ustaleń miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego | 1 |
| T-W-3 | Przykłady miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, a zachowanie ładu przestrzennego | 1 |
| T-W-4 | Zakres projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Podstawy prawne i etapy sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Konsultacje społeczne w procesie sporządzania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. | 3 |
| T-W-5 | Przykłady zmiany wartości nieruchomości spowodowanej uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Skutki prawne uchwalenia miejscowego planu | 2 |
| T-W-6 | Decyzja o warunkach zabudowy – podstawy prawne. Podsumowanie. Wszystkie podstawy prawne, które mogą być wytycznymi do projektu budowlanego | 1 |
| 9 | ||
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
| KOD | Forma aktywności | Godziny |
|---|---|---|
| wykłady | ||
| A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
| A-W-2 | Praca własna | 16 |
| 25 | ||
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
| KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
|---|---|
| M-1 | Wykład przekazujący wiedzę z dyskusją podczas jego realizacji. W przypadku braku aktywności ze strony studentów, zadawane są pytania problemowe dotyczące przekazywanej wiedzy, z czego wywiązuje się dyskusja. Wykłady prowadzone są dla całego rocznika. Wykorzystuje się podczas wykładów komputer i rzutnik multimedialny. |
Sposoby oceny
| KOD | Sposób oceny |
|---|---|
| S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie wiadomości z wykładów w formie ustnej lub pisemnej. Ocena ciągła. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AU_2A_N2/B.1/4_W04 zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego | AU_2A_W04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AU_2A_N2/B.1/4_U04 dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń | AU_2A_U04 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
| Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| AU_2A_N2/B.1/4_K04 absolwent potrafi zaprezentować zadany temat | AU_2A_K02 | — | — | C-1, C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AU_2A_N2/B.1/4_W04 zapisy miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w zakresie koniecznym do projektowania architektonicznego | 2,0 | |
| 3,0 | Zna poprawne zapisy miejscowych planów | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AU_2A_N2/B.1/4_U04 dokonać krytycznej analizy uwarunkowań, w tym waloryzacji stanu zagospodarowania terenu i zabudowy; formułować wnioski do projektowania i planowania przestrzennego, prognozować procesy przekształceń struktury osadniczej miast i wsi, oraz przewidywać skutki społeczne tych przekształceń | 2,0 | |
| 3,0 | ma wiedzę przedstawioną na wykładach | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
| Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
|---|---|---|
| AU_2A_N2/B.1/4_K04 absolwent potrafi zaprezentować zadany temat | 2,0 | |
| 3,0 | zna wiadomości przekazane na wykładzie | |
| 3,5 | ||
| 4,0 | ||
| 4,5 | ||
| 5,0 |
Literatura podstawowa
- Wejchert K., Elementy kompozycji urbanistycznej, Arkady, Warszawa, 1974
- Czekiel-Świtalska E. Świtalska A., CzPlanowanie czy zagospodarowanie Przestrzenne / SPATIAL PLANNING OR LAND-USE ZONING, TEKA KOMISJI URBANISTYKI I ARCHITEKTURY PAN ODDZIAŁ W KRAKOWIE, Kraków, 2017, TOM XLV 2017
- Czekiel-Świtalska E., TOWN PLANNING AND LOCAL SPATIAL MANAGEMENT PLAN, TEKA KOMISJI URBANISTYKI I ARCHITEKTURY PAN ODDZIAŁ W KRAKOWIE, Kraków, 2016, TOM XLIV 2016