Wydział Architektury - Architektura (S1)
Sylabus przedmiotu Projektowanie architektoniczne z wykorzystaniem technik komputerowych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Architektura | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier architekt | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie architektoniczne z wykorzystaniem technik komputerowych | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Architektury Współczesnej, Teorii i Metodologii Projektowania | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dorota Janisio-Pawłowska <dorota.pawlowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dorota Janisio-Pawłowska <dorota.pawlowska@zut.edu.pl>, Henryk Karpisz <karpisz@zut.edu.pl>, Kamila Nowak <knowak@zut.edu.pl>, Wojciech Pawłowski <Wojciech.Pawlowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Semestr 2. posiadanie podstawowej wiedzy o komputerze i jego obsłudze |
W-2 | Semestr 2. posiada podstawowa wiedze z informatyki, systemu informacyjnego, operacji na zbiorach, tworzenia i prezentacji własnych danych |
W-3 | Semestr 3. posiadanie podstawowej wiedzy o komputerze i jego obsłudze |
W-4 | Semestr 3. podstawowe pojęcia informatyki, systemy operacyjne, operacje na zbiorach, tworzenie i prezentacja własnych danych, umiejętność podstawowego posługiwania się narzędziami 2D w systemie CAD |
W-5 | Semestr 4. posiadanie podstawowej wiedzy o komputerze i jego obsłudze |
W-6 | Semestr 4. podstawowe pojęcia informatyki, systemy operacyjne, operacje na zbiorach, tworzenie i prezentacja własnych danych, umiejętność podstawowego posługiwania się narzędziami 2D i 3D w systemie CAD |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Semestr 2. Nabycie podstawowych umiejętności stosowania komputera jako narzędzia pracy projektowej |
C-2 | Semestr 2. Poznanie podstawowych funkcji systemów CAD |
C-3 | Semestr 3. Poszerzenie umiejętności stosowania komputera jako narzędzia pracy projektowej |
C-4 | Semestr 3. Poznanie średnio zaawansowanych funkcji systemów CAD |
C-5 | Semestr 4. Poszerzenie umiejętności stosowania komputera jako narzędzia pracy projektowej |
C-6 | Semestr 4. Poznanie średnio zaawansowanych funkcji systemów CAD, generowanie ujęć perspektywicznych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Kontynuowanie pracy z narzędziami 2D i 3D w programie CAD, nauka normatywnej formy zapisu graficznego-rzutowanie, przekroje rysunkowe, wymiarowanie | 4 |
T-L-2 | Nauka praktycznej obsługi narzędzi 3D, wykonywanie konkretnych zadań | 12 |
T-L-3 | Kontynuowanie nauki pracy z narzędziami 3D, przygotowanie elewacji obiektu w 2D, opracowanie pliku na wyzynarkę | 12 |
T-L-4 | Kolokwium przejściowe zaliczające znajomość konkretnych narzędzi 3D | 2 |
30 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Kontynuowanie pracy z narzędziami 2D i 3D w programie CAD, przygotowanie modelu do wizualizacji w programach zewnętrznych | 2 |
T-L-2 | Kontynuowanie nauki pracy z narzędziami 3D, nauka generowania ujęć perspektywicznych, opracowanie wizualizacji w wybranych programach zewnętrznych do tworzenia wizualizacji | 9 |
T-L-3 | Przygotowanie wizualizacji i prostej animacji w programie zewnętrznym do tworzenia wizualizacji | 4 |
15 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Ogólne omówienie zasad działania systemów CAD i jego możliwości przy wspomaganiu projektowania | 3 |
T-L-2 | Zapoznanie studentów z podstawowymi funkcjami obsługi w programie CAD | 7 |
T-L-3 | Nauka praktycznej obsługi systemu | 4 |
T-L-4 | Wykonywanie konkretnych prostych zadań linearnych w 2D | 4 |
T-L-5 | Zapoznanie studentów z podstawowymi narzędziami, wykonanie prostych rysunków | 10 |
T-L-6 | Kolokwium przejściowe zaliczające znajomość pracy z podstawowymi narzędziami 3D | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 18 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć i praca własna | 33 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Semestr 2,3,4. metody podające/ objaśnienie lub wyjaśnienie |
M-2 | Semestr 2,3,4. metody programowane/ z użyciem komputera |
M-3 | Semestr 2,3,4. metody praktyczne/ ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Semestr 2,3,4. kolokwium przejściowe zaliczające |
S-2 | Ocena formująca: Semestr 4. prezentacja multimedialna zadanego tematu w formie graficznej 2D i 3D |
S-3 | Ocena podsumowująca: Semestr 2,3,4 ocena i analiza zadań wykonanych samodzielnie na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_DS1-VI/2-4_W02 Semestr 4. zna sposoby generowania i edycji podstawowych ujęć perspektywicznych kształtujacych przestrzeń w formie 2D i 3D | AU_1A_W08 | — | — | C-5, C-6 | T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
AU_1A_DS1-VI/2-4_W11 Semestr 2. potrafi rozpoznać podstawowe systemy CAD, potrafi edytować i zapisywać proste układy 2D i 3D Semestr 3. student umie korzystać z narzędzi 2D i 3D w systemie CAD w celu zapisu graficznego, jego czytania i obróbki Semestr 4. student umie korzystać z narzędzi 2D i 3D w systemie CAD w celu zapisu graficznego, jego czytania i obróbki, potrafi generować proste ujęcia perspektywiczne, elementy modelowania przestrzennego ,wizualizacje projektów | AU_1A_W11 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_DS1-VI/2-4_U07 Semestr 2,3,4. potrafi posłużyć się systemem CAD w celu graficznego odwzorowania mierzalnych cech przedstawień graficznych, w efekcie korzystania z narzędzi 2D i 3D | AU_1A_U07 | — | — | C-2, C-1 | T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5 | M-3, M-1, M-2 | S-1 |
AU_1A_DS1-VI/2-4_U12 Semestr 3. potrafi odwzorować najprostsze układy ghraficzne 2D i 3D Semestr 4. potrafi odwzorować najprostsze układy ghraficzne 2D i 3D i ustawić parametry wydruku oraz stworzyć prezentacje multimedialną | AU_1A_U12 | — | — | C-4, C-3, C-5, C-6 | T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
AU_1A_DS1-VI/2-4_K03 W myśleniu i działaniu wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją | AU_1A_K03 | — | — | C-4, C-2, C-3, C-1, C-5, C-6 | T-L-1, T-L-6, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1, T-L-1, T-L-2, T-L-3 | M-3, M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_DS1-VI/2-4_W02 Semestr 4. zna sposoby generowania i edycji podstawowych ujęć perspektywicznych kształtujacych przestrzeń w formie 2D i 3D | 2,0 | |
3,0 | Semestr 4. student posiada 'suchą" wiedzę o narzędziach 2D i 3D, potrafi je odpowiednio zastosować , generuje podstawowe ujęcia perspektywiczne. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_DS1-VI/2-4_W11 Semestr 2. potrafi rozpoznać podstawowe systemy CAD, potrafi edytować i zapisywać proste układy 2D i 3D Semestr 3. student umie korzystać z narzędzi 2D i 3D w systemie CAD w celu zapisu graficznego, jego czytania i obróbki Semestr 4. student umie korzystać z narzędzi 2D i 3D w systemie CAD w celu zapisu graficznego, jego czytania i obróbki, potrafi generować proste ujęcia perspektywiczne, elementy modelowania przestrzennego ,wizualizacje projektów | 2,0 | |
3,0 | Semestr 2,3,4. student posiada "suchą" wiedze o narzędziach 2D i 3D systemów CAD | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_DS1-VI/2-4_U07 Semestr 2,3,4. potrafi posłużyć się systemem CAD w celu graficznego odwzorowania mierzalnych cech przedstawień graficznych, w efekcie korzystania z narzędzi 2D i 3D | 2,0 | |
3,0 | Semestr 2,3,4. student potrafi odwzorować najprostsze układy graficzne 2D | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
AU_1A_DS1-VI/2-4_U12 Semestr 3. potrafi odwzorować najprostsze układy ghraficzne 2D i 3D Semestr 4. potrafi odwzorować najprostsze układy ghraficzne 2D i 3D i ustawić parametry wydruku oraz stworzyć prezentacje multimedialną | 2,0 | |
3,0 | Semestr 3. potrafi odwzorować najprostrze układy graficzne 2D i 3D na zadany temat Semestr 4. potrafi odwzorować najprostrze układy graficzne 2D i 3D na zadany temat oraz stworzyć ujęcia persektywiczne 3D zadanego modelu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
AU_1A_DS1-VI/2-4_K03 W myśleniu i działaniu wykazuje się przedsiębiorczością i inwencją | 2,0 | |
3,0 | w podstawowym zakresie potrafi zaprojektowac i zaprezentować zadany temat projektowy, wykonuje podstawowe prezentacje multimedialne na zadany temat, w podstawowym zakresie rozumie potrzebe nauki projektowania parametrycznego, dostatecznie potrafi posługiwać sie oprogramowaniem komputerowym do projektowania parametrycznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- A. M. Szymski, Elementy teorii projektowania systemowego, wyd. Pol. Szcz., Szczecin, 1999, wyd II, Semestr 2,3,4.
- Z. Kacprzyk, B. Pawłowska, Komputerowe wspomaganie projektowania, Oficyna wydawnicza Pol. Warszawskiej, Warszawa, 2012, Semestr 2,3,4. Podstawy i przykłady w programie ArchiCAD i AutoCAD
- J. Zabrocki, Grafika komputerowa, metody i narzedzia, WNT, Warszawa, 2004, Semestr 4.
- R. Wodaski, Szaleństwa wirtualnej rzeczywistosci, Warszawa, 1994, Semestr 4.
Literatura dodatkowa
- Dostępne w bibliotece ZUT podreczniki instruktazowe i opisowe w zakresie obsługi i uzytkowania komputerów - oprogramowanie CAD, 2012, Semestr 2,3,4.
- P. Markiewicz, Vademekum projektanta - Projekt jednego domu w pieciu technologiach, Archi-Plus, 2002, Wydanie 1, Semestr 4.