Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Architektura (S2)

Sylabus przedmiotu Wybrane zagadnienia techniczne – integracja branżowa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Architektura
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier architekt
Obszary studiów charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Wybrane zagadnienia techniczne – integracja branżowa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Mieszkalnictwa i Podstaw Techniczno-Ekologicznych Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Grzegorz Wojtkun <drossel@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 15 1,00,50zaliczenie
projektyP3 30 2,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowej terminologii prawnej (rodzaje aktów prawnych, publikatory). Ogólne przesłanki wynikające z Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków jakim powinny odpowiadać budynki i ich usystowanie z dnia 12 kwietnia 2002 r. (Dz. U. z 2002 r. nr 75, poz. 690 z późn. zm), Światło i oświetlenie miejsc pracy - część 1 (PN-EN 12464-1:2012), Akustyka budowlana - Metody pomiary dźwięku A w budynkach (PN-B-02156:1987).

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Poznanie zasad w zakresie ochrony pożarowej budynków, kszatłtowania klimatu akustycznego i świetlnego w zależności od wielkości pomieszczenia, użytych materiałów wykończeniowych oraz sposobu kierowania i cech strumienia akustycznego i świetlnego.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Blok ćwiczeń projektowych nr 1 (Bezpieczeństwo pożarowe budynków). Ćwiczenie projektowe 1. Kategorie zagrożenia ludzi i klasy odporności pożarowej - określanie na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków jakim powinny odpoiwadać budynki i ich usytuowanie. Ćwiczenie projektowe 2. Rodzaje stref pożarowych i oddzielenia przeciwożarowe - projektowanie na podsatwie zadanej przestrzeni w budynku. Dokonanie podziału i wskazanie sposobów wyodrębnienia strefy. Ćwiczenie projektowe 3. Projektowanie dróg ewakuacyjnych pionowych i poziomych. Wielkości w zależności od liczby osób na kondygnacji. Ćwiczenie projektowe 4. Tabelaryczne zestawienie w zakresie bezpiecznych elementów wykończenia wnętrz. Rozwiązanie projektowe w zakresie rozmieszczenia materiałów niepalnych i trudnozapalnych na drodze ewakuacyjnej. Środki gaśnicze. Ćwiczenie projektowe 5. Projektowe rozwiązanie zadanej sytuacji w zależności od usytuowania budynków względem róznych elementów środowiska naturalnego i zbudowanego. Blok ćwiczeń projektowych nr 2 (Akustyka w architekturze). Ćwiczenie projektowe 1.Dźwięk jako zjawisko fizyczne - podsatwowe obliczenia, wzory i zależności. Ćwiczenie projektowe 2. Określanie pogłosu w pomieszczeniu za pomocą programu komputerowego. Próba zdefiniowania zagadnienia klimatu akustycznego p[omieszczenia za pomocą wielkości parametrycznych (czas trwania, nateżnienie dźwięku, nakładanie się fal dźwiękowych itp.). Ćwiczenie projektowe 3. Określenie optymalnego kształtu pomieszczenia w płaszczyźnie pionowej i poziomej w zależnosci od umieszczenia źródła dzwięku, jego natęzenia i czasu trwania pogłosu. Ćwiczenie projektowe 4. Dobór materiałów budowlanych z punktu widzenia ich właściwosci akustycznych - osłabienie i wzmocnienie fali dźwiekowej, Podstawowe obliczenia. Ćwiczenie projektowe 5. Kontrola emisji dźwięku za pomocą urządzeń elektroakustycznych. Dobór podsatwowego sprzętu elektroakustycznego w zadanym pomieszczeniu. Blok ćwiczeń projektowych nr 3 (Iluminotechnika w architekturze). Ćwiczenie projektowe 1. Określenie podsatwowego spektrum światła widzalnego i przyporządkowanie barw. Pryzmat i cyfrowe rozczepianie światła. Ćwiczenie projektowe 2. Dobór żródła światła w zależnosci od zadanych parametrów pomieszczenia. Punkt świetlny, wielopunkt - podstawowe parametry w kształtowaniu mediany świetlnej. Ćwiczenie projektowe 3. Dobór systemu oswietlenia w zaleznosci od rodzaju światła towarzyszacego. Iluminotechnika jako zjawisko architektoniczne. Natężenie śwaitła sztucznego w przestrzeni otwartej i zamknietej. Ćwiczenie projektowe 4. Kształtowanie opraw oświetleniowych za pomocą programu do wspomagania projektowania. Kształtowanie mediany świetlnej. Ćwiczenie projektowe 5. Kształtowanie opraw oświetleniowych za pomocą programu do wspomagania projektowania. Kształtowanie mediany świetlnej - ciąg dalszy.30
30
wykłady
T-W-1Blok wykładów nr 1 (Bezpieczeństwo pożarowe budynków). Wykład 1. Kategorie zagrożenia ludzi i klasy odporności pożarowej. Wykład 2. Strefy pożarowe i oddzielenia przeciwożarowe. Wykład 3. Drogi ewakuacyjne pioniowe i poziome. Wyklad 4. Wymagania przeciwpożarowe dotyczace elementów wykończenia wnętrz. Wykład 5. Usytuowanie budynków w odniesieniu do bezpieczeństwa pożarowego. Blok wykładów nr 2 (Akustyka w architekturze). Wykład 1. Dźwięk jako zjawisko fizyczne. Wykład 2. Pogłos. Wykład 3. Kształt pomieszczeń a akustyka. Wyklad 4. Rodzaj przegród i ich właściwosci akustyczne. Wykład 5. Elektroakustyka. lok wykładów nr 3 (Iluminotechnika w architekturze). Wykład 1. Światło jako zjawisko fizyczne i widzialne. Wykład 2. Rodzaje oświetlenia pomieszczeń. Wykład 3. Rodzaje źródeł światła widzialnego.. Wyklad 4. Systemy oswietlenia w architekturze. Wykład 5. Kształtowanie klimatu świetlnego w przestrzeni otwartej i w pomieszczeniach.15
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Student powinien w sposób czynny uczestniczyć w ćwiczeniach projektowych. W szczególności powinien posiadać opracowania projektowe zaawansowane zgodnie z harmonogramem. Powinien również okazać wariantowe propozycje projektowe, a w wypadku nieumiejętności rozwiązania danego problemu projektowego wskazać na elementy, które stały się tego przyczyną. Student zawsze powinien dysponować wydrukami umożliwiajacymi w podstawowym zakresie rozpoznanie przyjętego przez niego rozwiązania projektowego. W wypadku zakończenia korekty bez wyraźnej konkluzji powinien pozostać na sali i ponowić rozmowę z prowadzącym zajęcia.30
A-P-2Student powinien prowadzić na bieżąco kwerendę źródłową (wydawnictwa książkowe, nieksiążkowe, zasoby www i inne) w celu przyjęcia rozwiązania optymalnego. W szczególności powinien studiować lpodaną literaturę przedmiotu i rozwiązania projektowe wykonane w warunkach realizacyjnych. Student powinien również korzystać z konsultacji przewidzianych w ramach przedmiotu.20
50
wykłady
A-W-1Student powinien w sposób aktywny uczestniczyć w wykładach. W szczególności powinien wykazać zainteresowanie przedstawioną przez wykładowcę hipotetyczną sytuację i w miarę możliwości przedstawić własny punkt widzenia i sposób rozwiązania problemu w trakcie zainicjowanej dyskusji dydaktycznej związanej z wykładem. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu przez studenta jest jego uczestnictwo w 4/5 liczby wykładów i aktywny udział w co najmniej 3. zainicjowanych przez nauczyciela dyskusjach dydaktycznych w rakcie cyklu 5 wykładów.15
A-W-2Student zobowiązany jest przygotowywać się do każdego wykładu zgodnie z ustalonym harmonogramem. W szczególności powinien zapoznać się z dotyczącą omawianych zagadnień literaturą obowiązkową i posiadać notatki umożliwiające mu zabranie głosu w zainicjowanej przez nauczyciela dyskusji w końcowej części wykładu. Do kluczowych form aktywności należy: 1. umiejętność odszukania i podania w oryginalnym brzmieniu przepisu prawnego dotyczącego przepisów przeciwpożarowych, z zakresu akystuki i norm związanych oświetleniem. 2. Odniesinie wyżej wymienionych przepisów do sytuacji projektowej. 3. Wskazanie rozwiązań zamiennych i/lub innej interpretacji zapisu prawnego.10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Podstawową metodą nauczania jest podająca: wykład informacyjny z objaśnieniami. Dodatkowo stosowane są metody aktywizujące studentów: sytuacyjna oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. Mają one na celu zaangażowanie studentów w poszukiwanie rozwiązania problemu technicznego i technologicznego i poównanie go ze znanymi dotychczas sposobami rozwiązań.
M-2Działaniom praktycznym służą m.in. pokazy z użyciem komputera i rzutnika multimedialnego oraz ćwiczenia projektowe wspomagane programami komputerowymi.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Warunkiem przystąpienia studenta do sprawdzianu wiedzy jest jego aktywne uczestnictwo w 4/5 liczby wykładów oraz takiej samej ilości ćwiczeń projektowych. Podstawową formą sprawdzianu wiedzy jest test pisemny składający się z 20 pytań, który polega na wskazaniu jednej z trzech prawidłowych odpowiedzi w ciągu 45 minut. Udzielenie poniżej 10 poprawnych odpowiedzi jest oceniane niedostatecznie (2,0), 11-12 dostatecznie (3,0), 13-14 ponad dostatecznie (3,5), 15-16 dobrze (4,0), 17-18 ponad dobrze (4,5), a 19-20 bardzo dobrze (5,0). W wypadku dużej rozbieżności między postawą (sposobem uczestnictwa) studenta na zajęciach, a oceną uzyskaną z testu pisemnego przeprowadza się dodatkowy sprawdzian w formie ustnej. Student może uzyskać zaliczenie przedmiotu z pominięciem testu pisemnego w wypadku wykazania się ponadprzeciiętnej aktywności na ćwiczeniach projektowych i 100% frekwencji na wykładach.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/B.3/4_W01
Ma wiedzę dotyczącą zagadnień technicznych i branżowych.
AU_2A_W06C-1T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
AU_2A_S2/B.3/4_U01
Posiada umiejętność projektowania w środowisku międzybranżowym.
AU_2A_U21, AU_2A_U11C-1T-P-1M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/B.3/4_W01
Ma wiedzę dotyczącą zagadnień technicznych i branżowych.
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zagadnień technicznych i branżowych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
AU_2A_S2/B.3/4_U01
Posiada umiejętność projektowania w środowisku międzybranżowym.
2,0
3,0Posiada umiejętność w projektowaniu międzybranżowym w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków jakim powinny odpowiadać budynki i ich usystowanie z dnia 12 kwietnia 2002 r., 2002, Dz. U. z 2002 r. nr 75, poz. 690 z późn. zm.
  2. Światło i oświetlenie miejsc pracy - część 1., 2012, PN-EN 12464-1:2012
  3. Akustyka budowlana - Metody pomiary dźwięku A w budynkach., 1987, PN-B-02156:1987

Literatura dodatkowa

  1. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 3 listopada 1992 r. w sprawie ochrony pożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów, 1992, Dz. U. z dnia 10 grudnia 1992 , nr 92, poz. 460.

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Blok ćwiczeń projektowych nr 1 (Bezpieczeństwo pożarowe budynków). Ćwiczenie projektowe 1. Kategorie zagrożenia ludzi i klasy odporności pożarowej - określanie na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków jakim powinny odpoiwadać budynki i ich usytuowanie. Ćwiczenie projektowe 2. Rodzaje stref pożarowych i oddzielenia przeciwożarowe - projektowanie na podsatwie zadanej przestrzeni w budynku. Dokonanie podziału i wskazanie sposobów wyodrębnienia strefy. Ćwiczenie projektowe 3. Projektowanie dróg ewakuacyjnych pionowych i poziomych. Wielkości w zależności od liczby osób na kondygnacji. Ćwiczenie projektowe 4. Tabelaryczne zestawienie w zakresie bezpiecznych elementów wykończenia wnętrz. Rozwiązanie projektowe w zakresie rozmieszczenia materiałów niepalnych i trudnozapalnych na drodze ewakuacyjnej. Środki gaśnicze. Ćwiczenie projektowe 5. Projektowe rozwiązanie zadanej sytuacji w zależności od usytuowania budynków względem róznych elementów środowiska naturalnego i zbudowanego. Blok ćwiczeń projektowych nr 2 (Akustyka w architekturze). Ćwiczenie projektowe 1.Dźwięk jako zjawisko fizyczne - podsatwowe obliczenia, wzory i zależności. Ćwiczenie projektowe 2. Określanie pogłosu w pomieszczeniu za pomocą programu komputerowego. Próba zdefiniowania zagadnienia klimatu akustycznego p[omieszczenia za pomocą wielkości parametrycznych (czas trwania, nateżnienie dźwięku, nakładanie się fal dźwiękowych itp.). Ćwiczenie projektowe 3. Określenie optymalnego kształtu pomieszczenia w płaszczyźnie pionowej i poziomej w zależnosci od umieszczenia źródła dzwięku, jego natęzenia i czasu trwania pogłosu. Ćwiczenie projektowe 4. Dobór materiałów budowlanych z punktu widzenia ich właściwosci akustycznych - osłabienie i wzmocnienie fali dźwiekowej, Podstawowe obliczenia. Ćwiczenie projektowe 5. Kontrola emisji dźwięku za pomocą urządzeń elektroakustycznych. Dobór podsatwowego sprzętu elektroakustycznego w zadanym pomieszczeniu. Blok ćwiczeń projektowych nr 3 (Iluminotechnika w architekturze). Ćwiczenie projektowe 1. Określenie podsatwowego spektrum światła widzalnego i przyporządkowanie barw. Pryzmat i cyfrowe rozczepianie światła. Ćwiczenie projektowe 2. Dobór żródła światła w zależnosci od zadanych parametrów pomieszczenia. Punkt świetlny, wielopunkt - podstawowe parametry w kształtowaniu mediany świetlnej. Ćwiczenie projektowe 3. Dobór systemu oswietlenia w zaleznosci od rodzaju światła towarzyszacego. Iluminotechnika jako zjawisko architektoniczne. Natężenie śwaitła sztucznego w przestrzeni otwartej i zamknietej. Ćwiczenie projektowe 4. Kształtowanie opraw oświetleniowych za pomocą programu do wspomagania projektowania. Kształtowanie mediany świetlnej. Ćwiczenie projektowe 5. Kształtowanie opraw oświetleniowych za pomocą programu do wspomagania projektowania. Kształtowanie mediany świetlnej - ciąg dalszy.30
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Blok wykładów nr 1 (Bezpieczeństwo pożarowe budynków). Wykład 1. Kategorie zagrożenia ludzi i klasy odporności pożarowej. Wykład 2. Strefy pożarowe i oddzielenia przeciwożarowe. Wykład 3. Drogi ewakuacyjne pioniowe i poziome. Wyklad 4. Wymagania przeciwpożarowe dotyczace elementów wykończenia wnętrz. Wykład 5. Usytuowanie budynków w odniesieniu do bezpieczeństwa pożarowego. Blok wykładów nr 2 (Akustyka w architekturze). Wykład 1. Dźwięk jako zjawisko fizyczne. Wykład 2. Pogłos. Wykład 3. Kształt pomieszczeń a akustyka. Wyklad 4. Rodzaj przegród i ich właściwosci akustyczne. Wykład 5. Elektroakustyka. lok wykładów nr 3 (Iluminotechnika w architekturze). Wykład 1. Światło jako zjawisko fizyczne i widzialne. Wykład 2. Rodzaje oświetlenia pomieszczeń. Wykład 3. Rodzaje źródeł światła widzialnego.. Wyklad 4. Systemy oswietlenia w architekturze. Wykład 5. Kształtowanie klimatu świetlnego w przestrzeni otwartej i w pomieszczeniach.15
15

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Student powinien w sposób czynny uczestniczyć w ćwiczeniach projektowych. W szczególności powinien posiadać opracowania projektowe zaawansowane zgodnie z harmonogramem. Powinien również okazać wariantowe propozycje projektowe, a w wypadku nieumiejętności rozwiązania danego problemu projektowego wskazać na elementy, które stały się tego przyczyną. Student zawsze powinien dysponować wydrukami umożliwiajacymi w podstawowym zakresie rozpoznanie przyjętego przez niego rozwiązania projektowego. W wypadku zakończenia korekty bez wyraźnej konkluzji powinien pozostać na sali i ponowić rozmowę z prowadzącym zajęcia.30
A-P-2Student powinien prowadzić na bieżąco kwerendę źródłową (wydawnictwa książkowe, nieksiążkowe, zasoby www i inne) w celu przyjęcia rozwiązania optymalnego. W szczególności powinien studiować lpodaną literaturę przedmiotu i rozwiązania projektowe wykonane w warunkach realizacyjnych. Student powinien również korzystać z konsultacji przewidzianych w ramach przedmiotu.20
50
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Student powinien w sposób aktywny uczestniczyć w wykładach. W szczególności powinien wykazać zainteresowanie przedstawioną przez wykładowcę hipotetyczną sytuację i w miarę możliwości przedstawić własny punkt widzenia i sposób rozwiązania problemu w trakcie zainicjowanej dyskusji dydaktycznej związanej z wykładem. Warunkiem przystąpienia do zaliczenia przedmiotu przez studenta jest jego uczestnictwo w 4/5 liczby wykładów i aktywny udział w co najmniej 3. zainicjowanych przez nauczyciela dyskusjach dydaktycznych w rakcie cyklu 5 wykładów.15
A-W-2Student zobowiązany jest przygotowywać się do każdego wykładu zgodnie z ustalonym harmonogramem. W szczególności powinien zapoznać się z dotyczącą omawianych zagadnień literaturą obowiązkową i posiadać notatki umożliwiające mu zabranie głosu w zainicjowanej przez nauczyciela dyskusji w końcowej części wykładu. Do kluczowych form aktywności należy: 1. umiejętność odszukania i podania w oryginalnym brzmieniu przepisu prawnego dotyczącego przepisów przeciwpożarowych, z zakresu akystuki i norm związanych oświetleniem. 2. Odniesinie wyżej wymienionych przepisów do sytuacji projektowej. 3. Wskazanie rozwiązań zamiennych i/lub innej interpretacji zapisu prawnego.10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/B.3/4_W01Ma wiedzę dotyczącą zagadnień technicznych i branżowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_W06A.W6. absolwent zna i rozumie zaawansowane metody analiz, narzędzia, techniki i materiały niezbędne do przygotowania koncepcji projektowych w interdyscyplinarnym środowisku, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy międzybranżowej;
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad w zakresie ochrony pożarowej budynków, kszatłtowania klimatu akustycznego i świetlnego w zależności od wielkości pomieszczenia, użytych materiałów wykończeniowych oraz sposobu kierowania i cech strumienia akustycznego i świetlnego.
Treści programoweT-W-1Blok wykładów nr 1 (Bezpieczeństwo pożarowe budynków). Wykład 1. Kategorie zagrożenia ludzi i klasy odporności pożarowej. Wykład 2. Strefy pożarowe i oddzielenia przeciwożarowe. Wykład 3. Drogi ewakuacyjne pioniowe i poziome. Wyklad 4. Wymagania przeciwpożarowe dotyczace elementów wykończenia wnętrz. Wykład 5. Usytuowanie budynków w odniesieniu do bezpieczeństwa pożarowego. Blok wykładów nr 2 (Akustyka w architekturze). Wykład 1. Dźwięk jako zjawisko fizyczne. Wykład 2. Pogłos. Wykład 3. Kształt pomieszczeń a akustyka. Wyklad 4. Rodzaj przegród i ich właściwosci akustyczne. Wykład 5. Elektroakustyka. lok wykładów nr 3 (Iluminotechnika w architekturze). Wykład 1. Światło jako zjawisko fizyczne i widzialne. Wykład 2. Rodzaje oświetlenia pomieszczeń. Wykład 3. Rodzaje źródeł światła widzialnego.. Wyklad 4. Systemy oswietlenia w architekturze. Wykład 5. Kształtowanie klimatu świetlnego w przestrzeni otwartej i w pomieszczeniach.
Metody nauczaniaM-1Podstawową metodą nauczania jest podająca: wykład informacyjny z objaśnieniami. Dodatkowo stosowane są metody aktywizujące studentów: sytuacyjna oraz dyskusja dydaktyczna związana z wykładem. Mają one na celu zaangażowanie studentów w poszukiwanie rozwiązania problemu technicznego i technologicznego i poównanie go ze znanymi dotychczas sposobami rozwiązań.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Warunkiem przystąpienia studenta do sprawdzianu wiedzy jest jego aktywne uczestnictwo w 4/5 liczby wykładów oraz takiej samej ilości ćwiczeń projektowych. Podstawową formą sprawdzianu wiedzy jest test pisemny składający się z 20 pytań, który polega na wskazaniu jednej z trzech prawidłowych odpowiedzi w ciągu 45 minut. Udzielenie poniżej 10 poprawnych odpowiedzi jest oceniane niedostatecznie (2,0), 11-12 dostatecznie (3,0), 13-14 ponad dostatecznie (3,5), 15-16 dobrze (4,0), 17-18 ponad dobrze (4,5), a 19-20 bardzo dobrze (5,0). W wypadku dużej rozbieżności między postawą (sposobem uczestnictwa) studenta na zajęciach, a oceną uzyskaną z testu pisemnego przeprowadza się dodatkowy sprawdzian w formie ustnej. Student może uzyskać zaliczenie przedmiotu z pominięciem testu pisemnego w wypadku wykazania się ponadprzeciiętnej aktywności na ćwiczeniach projektowych i 100% frekwencji na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada podstawową wiedzę dotyczącą zagadnień technicznych i branżowych.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięAU_2A_S2/B.3/4_U01Posiada umiejętność projektowania w środowisku międzybranżowym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówAU_2A_U21B.U6. absolwent potrafi przygotować i przedstawić prezentację poświęconą szczegółowym wynikom realizacji projektowego zadania inżynierskiego przy użyciu różnych technik komunikacji, w tym sformułowaną w sposób powszechnie zrozumiały;
AU_2A_U11A.U11. absolwent potrafi pracować indywidualnie i w zespole, w tym ze specjalistami z innych branż, a także podejmować wiodącą rolę w takich zespołach;
Cel przedmiotuC-1Poznanie zasad w zakresie ochrony pożarowej budynków, kszatłtowania klimatu akustycznego i świetlnego w zależności od wielkości pomieszczenia, użytych materiałów wykończeniowych oraz sposobu kierowania i cech strumienia akustycznego i świetlnego.
Treści programoweT-P-1Blok ćwiczeń projektowych nr 1 (Bezpieczeństwo pożarowe budynków). Ćwiczenie projektowe 1. Kategorie zagrożenia ludzi i klasy odporności pożarowej - określanie na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie warunków jakim powinny odpoiwadać budynki i ich usytuowanie. Ćwiczenie projektowe 2. Rodzaje stref pożarowych i oddzielenia przeciwożarowe - projektowanie na podsatwie zadanej przestrzeni w budynku. Dokonanie podziału i wskazanie sposobów wyodrębnienia strefy. Ćwiczenie projektowe 3. Projektowanie dróg ewakuacyjnych pionowych i poziomych. Wielkości w zależności od liczby osób na kondygnacji. Ćwiczenie projektowe 4. Tabelaryczne zestawienie w zakresie bezpiecznych elementów wykończenia wnętrz. Rozwiązanie projektowe w zakresie rozmieszczenia materiałów niepalnych i trudnozapalnych na drodze ewakuacyjnej. Środki gaśnicze. Ćwiczenie projektowe 5. Projektowe rozwiązanie zadanej sytuacji w zależności od usytuowania budynków względem róznych elementów środowiska naturalnego i zbudowanego. Blok ćwiczeń projektowych nr 2 (Akustyka w architekturze). Ćwiczenie projektowe 1.Dźwięk jako zjawisko fizyczne - podsatwowe obliczenia, wzory i zależności. Ćwiczenie projektowe 2. Określanie pogłosu w pomieszczeniu za pomocą programu komputerowego. Próba zdefiniowania zagadnienia klimatu akustycznego p[omieszczenia za pomocą wielkości parametrycznych (czas trwania, nateżnienie dźwięku, nakładanie się fal dźwiękowych itp.). Ćwiczenie projektowe 3. Określenie optymalnego kształtu pomieszczenia w płaszczyźnie pionowej i poziomej w zależnosci od umieszczenia źródła dzwięku, jego natęzenia i czasu trwania pogłosu. Ćwiczenie projektowe 4. Dobór materiałów budowlanych z punktu widzenia ich właściwosci akustycznych - osłabienie i wzmocnienie fali dźwiekowej, Podstawowe obliczenia. Ćwiczenie projektowe 5. Kontrola emisji dźwięku za pomocą urządzeń elektroakustycznych. Dobór podsatwowego sprzętu elektroakustycznego w zadanym pomieszczeniu. Blok ćwiczeń projektowych nr 3 (Iluminotechnika w architekturze). Ćwiczenie projektowe 1. Określenie podsatwowego spektrum światła widzalnego i przyporządkowanie barw. Pryzmat i cyfrowe rozczepianie światła. Ćwiczenie projektowe 2. Dobór żródła światła w zależnosci od zadanych parametrów pomieszczenia. Punkt świetlny, wielopunkt - podstawowe parametry w kształtowaniu mediany świetlnej. Ćwiczenie projektowe 3. Dobór systemu oswietlenia w zaleznosci od rodzaju światła towarzyszacego. Iluminotechnika jako zjawisko architektoniczne. Natężenie śwaitła sztucznego w przestrzeni otwartej i zamknietej. Ćwiczenie projektowe 4. Kształtowanie opraw oświetleniowych za pomocą programu do wspomagania projektowania. Kształtowanie mediany świetlnej. Ćwiczenie projektowe 5. Kształtowanie opraw oświetleniowych za pomocą programu do wspomagania projektowania. Kształtowanie mediany świetlnej - ciąg dalszy.
Metody nauczaniaM-2Działaniom praktycznym służą m.in. pokazy z użyciem komputera i rzutnika multimedialnego oraz ćwiczenia projektowe wspomagane programami komputerowymi.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Warunkiem przystąpienia studenta do sprawdzianu wiedzy jest jego aktywne uczestnictwo w 4/5 liczby wykładów oraz takiej samej ilości ćwiczeń projektowych. Podstawową formą sprawdzianu wiedzy jest test pisemny składający się z 20 pytań, który polega na wskazaniu jednej z trzech prawidłowych odpowiedzi w ciągu 45 minut. Udzielenie poniżej 10 poprawnych odpowiedzi jest oceniane niedostatecznie (2,0), 11-12 dostatecznie (3,0), 13-14 ponad dostatecznie (3,5), 15-16 dobrze (4,0), 17-18 ponad dobrze (4,5), a 19-20 bardzo dobrze (5,0). W wypadku dużej rozbieżności między postawą (sposobem uczestnictwa) studenta na zajęciach, a oceną uzyskaną z testu pisemnego przeprowadza się dodatkowy sprawdzian w formie ustnej. Student może uzyskać zaliczenie przedmiotu z pominięciem testu pisemnego w wypadku wykazania się ponadprzeciiętnej aktywności na ćwiczeniach projektowych i 100% frekwencji na wykładach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada umiejętność w projektowaniu międzybranżowym w stopniu podstawowym.
3,5
4,0
4,5
5,0