Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S2)
Sylabus przedmiotu Projektowanie wnętrz 2:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Projektowanie wnętrz 2 | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Gościniak <Malgorzata.Gosciniak@zut.edu.pl>, Agnieszka Lamprecht <ap_studio@wp.pl>, Zbigniew Paszkowski <zbigniew.paszkowski@gmail.com> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Umiejętność zastosowania zagadnień technologicznych, materiałowych, technicznych i środowiskowych w projektowaniu przestrzeni użyteczności publicznej oraz podstawy projektowania mebla. Znajomość podstaw ergonomii. |
W-2 | Znajomość rysunku odręcznego, podstawowe umiejętności przygotowania dokumentacji w zakresie: rzut, przekroje, rozwinięcia ścian. Umiejętność rysowania perspektywy, aksonometrii. Obsługa programów komputerowych do projektowania. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Pogłębienie wiedzy w zakresie zagadnień technologicznych, materiałowych, technicznych i środowiskowych w projektowaniu wielokubaturowych pomieszczeń użyteczności publicznej. |
C-2 | Pogłębienie wiedzy w zakresie wiedzy z przepisów BHP, wymagań sanitarno-higienicznych, p. poż oraz ochrony środowiska w projektowaniu wielkokubaturowych pomieszczeń użyteczności publicznej. |
C-3 | Pogłębienie wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych. |
C-4 | Nabycie umiejętności zastosowania w praktyce zagadnień technologicznych, materiałowych, technicznych i środowiskowych w projektowaniu wielokubaturowych pomieszczeń użyteczności publicznej. |
C-5 | Nabycie umiejętności zastosowania w praktyce wiedzy z zakresu przepisów BHP, wymagań sanitarno-higienicznych, p. poż oraz ochrony środowiska w projektowaniu wielkokubaturowych pomieszczeń użyteczności publicznej. |
C-6 | Nabycie umiejętności zastosowania w praktyce problematyki mającej związek z człowiekiem w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych. |
C-7 | Nabycie wrażliwości na problemy z zakresu przepisów BHP, wymagań sanitarno-higienicznych, p. poż oraz ochrony środowiska w projektowaniu wielkokubaturowych pomieszczeń użyteczności publicznej. |
C-8 | Nabycie wrażliwości na problemy mające związek z człowiekiem w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych. |
C-9 | Nabycie zdolności do podjęcia pracy w zespole projektowym oraz nabycie zdolności do inspirowania do współpracy osób z grupy. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Omówienie celu, tematu ćwiczeń, literatury przedmiotu oraz formy zaliczeń i kryteriów oceny. Prezentacja przykładowych rozwiązań. Korekta grupowa. | 3 |
T-P-2 | Przygotowanie wytycznych programowo – funkcjonalnych. Omówienie norm, warunków technicznych, BHP, p.poż. i materiałów wyjściowych do projektu wnętrza użyteczności publicznej z branży zdrowie i rekreacja - spa, kluby sportowe. Korekta grupowa. | 3 |
T-P-3 | Przygotowanie wytycznych programowo – funkcjonalnych. Omówienie norm, warunków technicznych, BHP, p.poż. i materiałów wyjściowych do projektu wnętrza użyteczności publicznej z branży zdrowie i rekreacja - studia urody, gabinety lekarskie i rehabilitacyjne. Korekta grupowa. | 3 |
T-P-4 | Wstępny projekt wybranego wnętrza użyteczności publicznej z branży zdrowie i rekreacja – rzuty, przekroje, rozwinięcia ścian w skali 1:50. Korekty indywidualne. | 3 |
T-P-5 | Projekt wybranych wnętrz użyteczności publicznej z branży zdrowie i rekreacja z uwzględnieniem zespołu wejściowego; recepcji i komunikacji ogólnej, zagadnień techniczno-funkcjonalnych – analizy, rzuty, przekroje, rozwinięcia w skali 1:50, detal w skali 1:20 wstępne wizualizacje. Rozwiązania materiałowe i konstrukcyjne. Korekty indywidualne. | 18 |
T-P-6 | Przegląd – sprawdzenie stopnia zaawansowania projektów. Korekta grupowa | 3 |
T-P-7 | Projekt wybranego wnętrza użyteczności publicznej z branży zdrowie i rekreacja z uwzględnieniem projektów technicznych mebli i detali wystroju pomieszczeń – rzuty, przekroje, rozwinięcia ścian w skali 1:20, detal w skali 1:10, wstępne wizualizacje. Rozwiązania materiałowe i kolorystyczne. Korekty indywidualne. | 6 |
T-P-8 | Końcowe korekty/zmiany w projektach wybranego wnętrza użyteczności publicznej z branży zdrowia i rekreacji. Projekt planszy podsumowującej semestralne zadania projektowe. Korekty indywidualne. | 3 |
T-P-9 | Prezentacje końcowe projektów semestralnych. Oddanie opracowań. | 3 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Ogólne zasady projektowania wnętrz architektury obiektów rekreacji i ochrony zdrowia (warunki techniczne, BHP, p.poż. | 1 |
T-W-2 | Ogólne zasady projektowania wnętrz architektury obiektów rekreacji i ochrony zdrowia – infrastruktura wewnętrzna i jej uwarunkowania projektowe. | 1 |
T-W-3 | Zasady projektowania wnętrz małych zespołów rekreacyjnych, fizjoterapeutycznych. | 1 |
T-W-4 | Zasady projektowania gabinetów kosmetycznych i lekarskich. | 1 |
T-W-5 | Zasady projektowania wnętrz szpitalnych. | 1 |
T-W-6 | Projektowanie „uniwersalne” wnętrz obiektów ochrony zdrowia (dla osób niepełnosprawnych). | 1 |
T-W-7 | Projektowanie wnętrz obiektów opieki senioralnej. | 1 |
T-W-8 | Kolor i światło w obiektach ochrony zdrowia. | 1 |
T-W-9 | Zasady projektowania pomieszczeń rekreacji dziecięcej. | 1 |
T-W-10 | Zasady projektowania zespołów rekreacji wodnej (SPA) i saun. | 1 |
T-W-11 | Podstawy technologii basenowej. | 1 |
T-W-12 | Projektowanie basenów wewnętrznych i zewnętrznych. | 1 |
T-W-13 | Projektowanie zespołów basenów rekreacyjnych i geotermalnych. | 1 |
T-W-14 | Zasady projektowania wnętrz publicznych przyjaznych środowisku. | 1 |
T-W-15 | Wykład gościnny. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Udział w zajęciach, praca projektowa. | 45 |
A-P-2 | Praca własna | 6 |
51 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obowiązkowy udział w wykładach. | 15 |
A-W-2 | Studiowanie literatury i przyswojenie wiedzy z wykładów. | 8 |
A-W-3 | Egzamin | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z wykorzystaniem prezentacji multimedialnej. |
M-2 | Grupowe i indywidualne korekty rozwiązań projektowanych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie wykładów następuje na podstawie listy obecności i testu sprawdzającą nabytą wiedzę. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena ćwiczeń projektowych składa się prezentacji zaawansowania zadań projektowych oraz oceny końcowej zadania semestralnego przedstawionego na planszach. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/09_W01 zna współczesne tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów i elementów otoczenia architektury zna zasady organizacji procesów budowlanych | PAWiO18_2A_W03, PAWiO18_2A_W16 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-1 |
PAWiO_2A_S2/K/09_W02 posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych | PAWiO18_2A_W06 | — | — | C-3 | T-P-1, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-2, T-P-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/09_U01 potrafi zaprojektować szczegółowe rozwiązania techniczne we wnętrzu i na zewnątrz budynku | PAWiO18_2A_U02 | — | — | C-4 | T-P-1, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-2, T-P-3 | M-2 | S-2 |
PAWiO_2A_S2/K/09_U02 posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym | PAWiO18_2A_U15 | — | — | C-6 | T-P-5, T-P-7, T-P-2, T-P-3 | M-2 | S-2 |
PAWiO_2A_S2/K/09_U03 potrafi w praktyce zastosować zasady bhp | PAWiO18_2A_U14 | — | — | C-5 | T-P-2, T-P-3 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/09_K01 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim | PAWiO18_2A_K02 | — | — | C-9 | T-P-1, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-2, T-P-3 | M-2 | S-2 |
PAWiO_2A_S2/K/09_K02 ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych | PAWiO18_2A_K12 | — | — | C-8 | T-P-1, T-P-4, T-P-5, T-P-6, T-P-7, T-P-8, T-P-9, T-P-2, T-P-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-W-12, T-W-13, T-W-14, T-W-15 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/09_W01 zna współczesne tendencje w projektowaniu i wykonawstwie obiektów i elementów otoczenia architektury zna zasady organizacji procesów budowlanych | 2,0 | |
3,0 | zna współczesne tendencje w projektowaniu wnętrz | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_2A_S2/K/09_W02 posiada poszerzoną wiedzę o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych | 2,0 | |
3,0 | posiada wiedzę w przedmiocie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/09_U01 potrafi zaprojektować szczegółowe rozwiązania techniczne we wnętrzu i na zewnątrz budynku | 2,0 | |
3,0 | potrafi zaprojektować rozwiązania techniczne we wnętrzu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_2A_S2/K/09_U02 posiada umiejętność zastosowania nabytej wiedzy o człowieku w zakresie ergonomii, psychofizjologii, potrzeb osób niepełnosprawnych w procesie projektowym | 2,0 | |
3,0 | umie zastosować nabytą wiedzę w projektowaniu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_2A_S2/K/09_U03 potrafi w praktyce zastosować zasady bhp | 2,0 | |
3,0 | stosuje zasady BHP | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/09_K01 jest gotowy do pracy w zespole branżowym i międzybranżowym, wyraża swoje poglądy i dyskutuje w środowisku branżowym i poza nim | 2,0 | |
3,0 | pracuje w zespole | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
PAWiO_2A_S2/K/09_K02 ma świadomość potrzeb społecznych z zakresu psychofizjologii i potrzeb osób niepełnosprawnych | 2,0 | |
3,0 | wykazuje świadomość potrzeb społecznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- J. Bąkowski, W. Czabański, A. Gębczyńska-Janowicz, K. Pokrzywnicka, J. Poplatek, Projektowanie i programowanie obiektów służby zdrowia, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2012
- red. Gębczyńska-Janowicz A., Idem R., Architektura służby zdrowia − problematyka projektowania. Przegląd kierunków badań prowadzonych na Wydziale Architektury Politechniki Gdańskiej / Healthcare architecture – the issues of design proces, Gdańsk, 2015
- Malkin J., Medical and dental space planning, Wiley, 2015
- Niezabitowska E., Szewczenko A., Benek I., Potrzeby osób starszych w obiektach z funkcją opieki. Wytyczne do projektowania, Gliwice, 2017
Literatura dodatkowa
- Neufert E., Podręcznik projektowania architektoniczno – budowlanego, Arkady, Warszawa, 2000
- Hemmings B., Holder T., Psychologia sportu, PWN, Warszawa, 2018
- Głuchowska-Bilska U., Kolor we wnętrzach, Wydawnictwo Rozpisani.pl, 2017
- Parczewski W., Tauszyński K., Projektowanie obiektów użyteczności publicznej, Wydawnictwo WSiP, Warszawa, 2006