Wydział Architektury - Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia (S2)
Sylabus przedmiotu Proekologiczne projektowanie wnętrz:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Projektowanie Architektury Wnętrz i Otoczenia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, dziedzina sztuki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Proekologiczne projektowanie wnętrz | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Historii i Teorii Architektury | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl> | ||
Inni nauczyciele | Izabela Kozłowska <iza.tarka@wp.pl>, Halina Rutyna <rutyna@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Student posiada umiejętność budowy formy architektonicznej oraz rozwiązywania funkcji wnętrz mieszkalnych i użyteczności publicznej oraz ich bezpośredniego otoczenia. |
W-2 | Student posiada umiejętność tworzenia szkiców, modeli fizycznych i wirtualnych, a także rysunków technicznych i wizualizacji. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zagadnieniami dotyczącymi proekologicznego projektowania architektury wnętrz i otoczenia. |
C-2 | Nabycie umiejętności zastosowania rozwiązań proekologicznych w projektach wnętrz i otoczenia. |
C-3 | Nabycie umiejętności projektowania proekologicznych technologii we wnętrzach i ich bezpośrednim otoczeniu. |
C-4 | Nabycie wrażliwości na problemy ekologiczne oraz nabycie świadomości o możliwościach ich rozwiązywania w projektach wnętrz oraz ich bezpośrednim otoczeniu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Opracowanie projektu wnętrz i otoczenia z wykorzystaniem rozwiązań eokologicznych. | 45 |
45 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zagadnienie zrównoważonego rozwoju w projektowaniu architektury wnętrz i jej otoczenia. Pojęcia i definicje przedmiotu. | 1 |
T-W-2 | Polskie i unijne ustawodawstwo wobec ekologicznych aspektów w architekturze. | 1 |
T-W-3 | Systemy oceny oddziaływania na środowisko obiektów budowlanych (certyfikaty LEED, BREEAM, EU GreenBuilding Programme i inne). | 1 |
T-W-4 | Cykl życiowy materiałów i budynków. | 1 |
T-W-5 | Zagadnienie zeroenergetyczności (oszczędność surowców i energii elektrycznej) oraz recyklingu w architekturze wnętrz i jej bezpośrednim otoczeniu. | 2 |
T-W-6 | Wpływ zagadnienia energii odnawialnej na rozwiązania przyjmowane w architekturze wnętrz i otoczenia (budynki pasywne, zielone dachy, zielone ogrody wertykalne, zielone systemy hydroponiczne, powierzchniowe systemy infiltracyjne). | 3 |
T-W-7 | Idea "zdrowego" budownictwa (biofilia, oświetlenie cyrkadialne, komfort termiczny, jakość powietrza, poziom hałasu). | 2 |
T-W-8 | Technologiczne i materiałowe aspekty projektowania ekologicznego w architekturze wnętrz i jej bezpośrednim otoczeniu. | 3 |
T-W-9 | Egzamin. | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach projektowych. | 45 |
A-P-2 | Praca własna w domu. | 5 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Obecność na wykładach. | 15 |
A-W-2 | Praca własna w domu. | 3 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu. | 5 |
A-W-4 | Egzamin. | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład konserwatoryjny. |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Ocena projektu przedstawionego przez studenta. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena pracy przedstawionej przez studenta na egzaminie praktycznym. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/06_W01 ma pogłębioną wiedzę z zakresu instalacji budowlanych zna ekologiczne uwarunkowania projektowania (idea zrównoważonego rozwoju) | PAWiO18_2A_W05, PAWiO18_2A_W11 | — | — | C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-6 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/06_U01 posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień architektonicznych związanych z problemami ekologicznymi | PAWiO18_2A_U11 | — | — | C-2, C-3 | T-P-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-6 | M-2 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/06_K01 rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne) i jej wpływ na środowisko podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska | PAWiO18_2A_K05, PAWiO18_2A_K07 | — | — | C-4 | T-P-1, T-W-3, T-W-2, T-W-5, T-W-4, T-W-9, T-W-7, T-W-8, T-W-6 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/06_W01 ma pogłębioną wiedzę z zakresu instalacji budowlanych zna ekologiczne uwarunkowania projektowania (idea zrównoważonego rozwoju) | 2,0 | |
3,0 | posiada wiedzę w zakresie konstrukcji budowlanych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/06_U01 posiada umiejętność rozwiązywania zagadnień architektonicznych związanych z problemami ekologicznymi | 2,0 | |
3,0 | posiada umiejętności w przedmiocie | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
PAWiO_2A_S2/K/06_K01 rozumie pozatechniczne aspekty i skutki działalności projektowej (społeczne, zdrowotne) i jej wpływ na środowisko podejmuje działania na rzecz podnoszenia jakości życia i środowiska | 2,0 | |
3,0 | wykazuje zrozumienie dla potzreby permanentnej nauki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Herzog T., Solar Energy in Architecture and Urban Planning, Prestel, Munich, 1996
- Mikoś J., Budownictwo ekologiczne, Arkady, Warszawa, 2002
- Wegener – Sumień A., Ekologiczne miasta, osiedla, budynki, Inst. Gosp. Przestrzennej i Kom., Warszawa, 1991
- Wołoszyn M., Projektowanie rewitalizacji zabudowy czynszowej z uwzględnieniem uwarunkowań ekologicznych, Wydawnictwo Uczelniane Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 2005
- Wołoszyn M., Wykorzystanie energii słonecznej w budownictwie jednorodzinnym, COIB, Warszawa, 1991
- Rokiel M., Jak wykonać taras i dach zielony. Poradnik, Medium. Dom Wydawniczy, Warszawa, 2012
- Blanc P., The Vertical Garden: From Nature to the City, W.W. Norton, Nowy Jork, 2008
- Kosiński W., Pionowe ogrody – idea, technologia i estetyka na nowy wiek, Czasopismo Techniczne PK, 2-A/2/2011, z. 11, rok 108, Kraków, 2011
- Burszta - Adamiak E., Zielone dachy jako element zrównoważonych systemów odwadniających na terenach zurbanizowanych, Wydawnictwo UP, Wrocław, 2015
- Baumann R., Domy w zieleni, Warszawa, 1991