Wydział Architektury - Specjalista ds. dostępności
Sylabus przedmiotu Doskonalenie dostępności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Specjalista ds. dostępności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Doskonalenie dostępności | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Projektowania Architektonicznego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotów z pierwszego semestru studiów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Uświadomienie uczestnikom i nabycie przez nich kompetencji zapewniających doskonalenie dostępności, uświadomienie, że dostępność jest procesem wymagającym nadzoru, okresowych przeglądów i działań doskonalących ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami i wymagań prawa w tym zakresie. |
C-2 | Nabycie wiedzy i umiejętności tworzenia planu zapewniania dostępności w organizacji oraz poznanie przykładowych metod i narzędzi, które mogą być używane podczas doskonalenia dostępności. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Planowanie dostępności | 2 |
T-W-2 | Zasady opracowywania planu dostępności | 2 |
T-W-3 | Narzędzia wspomagające zarządzanie dostępnością i jej doskonalenie | 4 |
8 | ||
warsztaty | ||
T-WR-1 | Zasady opracowywania planu dostępnosci | 2 |
T-WR-2 | Opracowywanie planu dostępności w organizacji | 4 |
T-WR-3 | Prezentacje opracowanych planów | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 15 |
25 | ||
warsztaty | ||
A-WR-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-WR-2 | konsultacje | 2 |
A-WR-3 | przygotowanie projektu i prezentacji | 15 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | wykład problemowy |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: prezentacja |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne/ ustne |
S-3 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/12_W01 Ma wiedzę zapewniającą doskonalenie dostępności, w tym zasady realizowania nadzoru, okresowych przeglądów i działań doskonalących ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami i wymagania prawa w tym zakresie. Zna podstawowe narzędzia i metody stosowane w doskonaleniu dostępności. Zna zasady tworzenia planu dostępności organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami. | SDD_10-_W03, SDD_10-_W04, SDD_10-_W05 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/12_U01 Ma umiejętności zapewniające doskonalenie dostępności, w tym realizowanie nadzoru, okresowych przeglądów i działań doskonalących ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami i wymagania prawa w tym zakresie. Stosuje podstawowe narzędzia i metody typowe dla doskonalenia dostępności. Potrafi tworzyć plan dostępności organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami. | SDD_10-_U03, SDD_10-_U05, SDD_10-_U06, SDD_10-_U07 | — | C-1, C-2 | T-WR-1, T-WR-2, T-WR-3 | M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/12_K01 Ma świadomość konieczności doskonalenia dostępności, ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami. | SDD_10-_K01, SDD_10-_K02 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-WR-1, T-WR-2, T-WR-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/12_W01 Ma wiedzę zapewniającą doskonalenie dostępności, w tym zasady realizowania nadzoru, okresowych przeglądów i działań doskonalących ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami i wymagania prawa w tym zakresie. Zna podstawowe narzędzia i metody stosowane w doskonaleniu dostępności. Zna zasady tworzenia planu dostępności organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami. | 2,0 | |
3,0 | Ma w dostatecznym stopniu wiedzę zapewniającą doskonalenie dostępności, w tym zasady realizowania nadzoru, okresowych przeglądów i działań doskonalących ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami i wymagania prawa w tym zakresie. Zna w dostatecznym stopniu podstawowe narzędzia i metody stosowane w doskonaleniu dostępności. Zna podstawowe zasady tworzenia planu dostępności organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/12_U01 Ma umiejętności zapewniające doskonalenie dostępności, w tym realizowanie nadzoru, okresowych przeglądów i działań doskonalących ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami i wymagania prawa w tym zakresie. Stosuje podstawowe narzędzia i metody typowe dla doskonalenia dostępności. Potrafi tworzyć plan dostępności organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami. | 2,0 | |
3,0 | Ma umiejętności zapewniające dostateczne doskonalenie dostępności, w tym realizowanie nadzoru, okresowych przeglądów i działań doskonalących ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami i wymagania prawa w tym zakresie. Stosuje w dostatecznym stopniu podstawowe narzędzia i metody typowe dla doskonalenia dostępności. Z iewielką pomocą potrafi tworzyć podstawowy plan dostępności organizacji dla osób ze szczególnymi potrzebami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/12_K01 Ma świadomość konieczności doskonalenia dostępności, ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami. | 2,0 | |
3,0 | Ma w dostatecznym stopniu świadomość konieczności doskonalenia dostępności, ze względu na zmieniające się potrzeby osób ze szczególnymi potrzebami. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, 2019, Dz. U. z 2019 r. poz. 1696).
- Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z dnia 4 kwietnia 2019, 2019, Dz. U. z 2019 poz.848
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dn. 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług, 2019
Literatura dodatkowa
- Rządowy program Dostępność Plus 2018-2025 z 17 lipca 2018 r, 2018
- Standard dostępności WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines)