Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Specjalista ds. dostępności

Sylabus przedmiotu Prawo a dostępność przestrzeni publicznej:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Specjalista ds. dostępności
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Prawo a dostępność przestrzeni publicznej
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Historii i Teorii Architektury
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Krasowska <katarzyna.krasowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
warsztatyWR1 8 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 8 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1brak wymagań wstępnych

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie wiedzy w zakresie wymagań prawa w zakresie zapewniania dostępnosci przestrzeni publicznej w aspekcie dostepności cyfrowej, architektonicznej i komunikacyjno-informacyjnej.
C-2Nabycie umiejętności wyszukiwania i aktualizowania wiedzy z zakresu obowiązków podmiotów publicznych w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Podstawowe definicje w zakresie dostępności1
T-W-2Dostępność architektoniczna2
T-W-3Dostępność cyfrowa2
T-W-4Dostępność informacyjno-komunikacyjna2
T-W-5Egzekwowanie dostępności, prawa osób z niepełnosprawnością i szczególnymi potrzebami w tym zakresie1
8
warsztaty
T-WR-1Zasady wyszukiwania informacji w aktach prawnych wspólnotowych i krajowych2
T-WR-2Dostępność architektoniczna - studium przypadków w kontekście wymagań prawa2
T-WR-3Dostępność cyfrowa - wybrane elementy2
T-WR-4Dostępność informacyjno-komunikacyjna a wymagania prawa2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do egzaminu15
25
warsztaty
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach8
A-WR-2konsultacje2
A-WR-3przygotowanie do zaliczenia15
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny/ ustny
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/4_W01
Zna podstawowe wymagania prawa w zakresie dostępnosci cyfrowej, architektonicznej i komunikacyjno-informacyjnej.
SDD_10-_W03C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/4_U01
Potrafi wyszukiwać, interpretować i zbierać wymagania prawa dotyczące dostępności cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej. Potrafi aktualizować swoją wiedzę w tym zakresie.
SDD_10-_U05C-2T-WR-1, T-WR-2, T-WR-3, T-WR-4M-2S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/4_K01
Jest świadomy konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
SDD_10-_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-WR-1, T-WR-2, T-WR-3, T-WR-4M-1, M-2S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/4_W01
Zna podstawowe wymagania prawa w zakresie dostępnosci cyfrowej, architektonicznej i komunikacyjno-informacyjnej.
2,0
3,0Zna w dostatecznym stopniu podstawowe wymagania prawa w zakresie dostępnosci cyfrowej, architektonicznej i komunikacyjno-informacyjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/4_U01
Potrafi wyszukiwać, interpretować i zbierać wymagania prawa dotyczące dostępności cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej. Potrafi aktualizować swoją wiedzę w tym zakresie.
2,0
3,0Potrafi w dostatecznym stopniu wyszukiwać, interpretować i zbierać wymagania prawa dotyczące dostępności cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej. Potrafi z niewielką pomocą aktualizować swoją wiedzę w tym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/4_K01
Jest świadomy konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
2,0
3,0Jest w dostatecznym stopniu świadomy konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, 2019, Dz. U. z 2019 r. poz. 1696).
  2. Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z dnia 4 kwietnia 2019, 2019, Dz. U. z 2019 poz.848
  3. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dn. 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług, 2019

Literatura dodatkowa

  1. Rządowy program Dostępność Plus 2018-2025 z 17 lipca 2018 r, 2018
  2. Standard dostępności WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines)

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Podstawowe definicje w zakresie dostępności1
T-W-2Dostępność architektoniczna2
T-W-3Dostępność cyfrowa2
T-W-4Dostępność informacyjno-komunikacyjna2
T-W-5Egzekwowanie dostępności, prawa osób z niepełnosprawnością i szczególnymi potrzebami w tym zakresie1
8

Treści programowe - warsztaty

KODTreść programowaGodziny
T-WR-1Zasady wyszukiwania informacji w aktach prawnych wspólnotowych i krajowych2
T-WR-2Dostępność architektoniczna - studium przypadków w kontekście wymagań prawa2
T-WR-3Dostępność cyfrowa - wybrane elementy2
T-WR-4Dostępność informacyjno-komunikacyjna a wymagania prawa2
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do egzaminu15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - warsztaty

KODForma aktywnościGodziny
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach8
A-WR-2konsultacje2
A-WR-3przygotowanie do zaliczenia15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/4_W01Zna podstawowe wymagania prawa w zakresie dostępnosci cyfrowej, architektonicznej i komunikacyjno-informacyjnej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_W03Zna i rozumie wymagania prawa w zakresie dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym dostępności cyfrowej oraz obowiązki podmiotów publicznych w tym zakresie.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie wymagań prawa w zakresie zapewniania dostępnosci przestrzeni publicznej w aspekcie dostepności cyfrowej, architektonicznej i komunikacyjno-informacyjnej.
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje w zakresie dostępności
T-W-2Dostępność architektoniczna
T-W-3Dostępność cyfrowa
T-W-4Dostępność informacyjno-komunikacyjna
T-W-5Egzekwowanie dostępności, prawa osób z niepełnosprawnością i szczególnymi potrzebami w tym zakresie
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny/ ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Zna w dostatecznym stopniu podstawowe wymagania prawa w zakresie dostępnosci cyfrowej, architektonicznej i komunikacyjno-informacyjnej.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/4_U01Potrafi wyszukiwać, interpretować i zbierać wymagania prawa dotyczące dostępności cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej. Potrafi aktualizować swoją wiedzę w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_U05Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności wyszukiwania i aktualizowania wiedzy z zakresu obowiązków podmiotów publicznych w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Treści programoweT-WR-1Zasady wyszukiwania informacji w aktach prawnych wspólnotowych i krajowych
T-WR-2Dostępność architektoniczna - studium przypadków w kontekście wymagań prawa
T-WR-3Dostępność cyfrowa - wybrane elementy
T-WR-4Dostępność informacyjno-komunikacyjna a wymagania prawa
Metody nauczaniaM-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi w dostatecznym stopniu wyszukiwać, interpretować i zbierać wymagania prawa dotyczące dostępności cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej. Potrafi z niewielką pomocą aktualizować swoją wiedzę w tym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/4_K01Jest świadomy konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_K02Uczestniczy w refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą, z wykorzystaniem zasad projektowania uniwersalnego i zapewnianiem dostępności w przestrzeni publicznej.
Cel przedmiotuC-1Nabycie wiedzy w zakresie wymagań prawa w zakresie zapewniania dostępnosci przestrzeni publicznej w aspekcie dostepności cyfrowej, architektonicznej i komunikacyjno-informacyjnej.
C-2Nabycie umiejętności wyszukiwania i aktualizowania wiedzy z zakresu obowiązków podmiotów publicznych w zakresie zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
Treści programoweT-W-1Podstawowe definicje w zakresie dostępności
T-W-2Dostępność architektoniczna
T-W-3Dostępność cyfrowa
T-W-4Dostępność informacyjno-komunikacyjna
T-W-5Egzekwowanie dostępności, prawa osób z niepełnosprawnością i szczególnymi potrzebami w tym zakresie
T-WR-1Zasady wyszukiwania informacji w aktach prawnych wspólnotowych i krajowych
T-WR-2Dostępność architektoniczna - studium przypadków w kontekście wymagań prawa
T-WR-3Dostępność cyfrowa - wybrane elementy
T-WR-4Dostępność informacyjno-komunikacyjna a wymagania prawa
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2ćwiczenia przedmiotowe
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: egzamin pisemny/ ustny
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Jest w dostatecznym stopniu świadomy konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.
3,5
4,0
4,5
5,0