Wydział Architektury - Specjalista ds. dostępności
Sylabus przedmiotu Dostępność cyfrowa:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Specjalista ds. dostępności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dostępność cyfrowa | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Akademickie Centrum Informatyki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Anna Czekalska <Anna.Czekalska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotów z pierwszego semestru studiów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie przez uczestników podstawowej wiedzy z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności cyfrowej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie, w tym znajomości aktualnego standardu WCAG. |
C-2 | Nabycie umiejętności oceniania/ planowania dostępności cyfrowej stron i aplikacji podmiotów publicznych. Przedmiot jest także częścią przygotowania do prowadzenia audytu dostępności, w zakresie dostępności cyfrowej |
C-3 | Nabycie podstawowych umiejętności dotyczących tworzenia/ oceny dostępności stron internetowych oraz tworzenia dostępnych dokumentów tekstowych, arkuszy kalkulacyjnych, czy prezentacji. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Deklaracja dostępności | 1 |
T-L-2 | Redagowanie dostępnych stron internetowych | 3 |
T-L-3 | Tworzenie dostępnych dokumentów (word, excel itp.) | 8 |
T-L-4 | Audytowanie stron internetowych | 4 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do dostępności cyfrowej | 2 |
T-W-2 | Prawne uwarunkowania dostępności cyfrowej | 2 |
T-W-3 | Wymagania aktualnego standardu WCAG | 2 |
T-W-4 | Projektowanie uniwersalne w przestrzeni cyfrowej/ wirtualnej | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-L-2 | konsultacje | 2 |
A-L-3 | przygotowanie do zaliczenia | 22 |
A-L-4 | studiowanie literatury przedmiotu | 10 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 15 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda przypadków |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | prezentacje |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: prezentacja |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny/ ustny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/7_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności cyfrowej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie. Zna wymagania aktualnego standardu WCAG i zasady przeprowadzania audytu dostępności cyfrowej. | SDD_10-_W02, SDD_10-_W03, SDD_10-_W04 | — | C-2, C-3 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4 | M-2, M-3, M-4 | S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/7_U01 Potrafi ocenianić/ zaplanować podstawową dostępność cyfrową stron internetowych/ aplikacji internetowych/ załączników na stronach podmiotów publicznych. Ma podstawowe umiejętności przygotowujące do przeprowadzenie audytu dostępności cyfrowej. | SDD_10-_U01, SDD_10-_U03, SDD_10-_U05, SDD_10-_U06 | — | C-2, C-3 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/7_K01 Ma świadomość konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ma świadomość aspektów w tym zakresie związanych z wykonywaną pracą. | SDD_10-_K02 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/7_W01 Ma podstawową wiedzę z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności cyfrowej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie. Zna wymagania aktualnego standardu WCAG i zasady przeprowadzania audytu dostępności cyfrowej. | 2,0 | |
3,0 | Ma podstawową wiedzę z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności cyfrowej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie. Zna w dostatecznym stopniu wymagania aktualnego standardu WCAG i zasady przeprowadzania audytu dostępności cyfrowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/7_U01 Potrafi ocenianić/ zaplanować podstawową dostępność cyfrową stron internetowych/ aplikacji internetowych/ załączników na stronach podmiotów publicznych. Ma podstawowe umiejętności przygotowujące do przeprowadzenie audytu dostępności cyfrowej. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi w dostatecznym stopniu ocenianić/ zaplanować podstawową dostępność cyfrową stron internetowych/ aplikacji internetowych/ załączników na stronach podmiotów publicznych. Ma podstawowe umiejętności przygotowujące do przeprowadzenie audytu dostępności cyfrowej. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/7_K01 Ma świadomość konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ma świadomość aspektów w tym zakresie związanych z wykonywaną pracą. | 2,0 | |
3,0 | Ma w dostatecznym stopniu świadomość konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ma świadomość aspektów w tym zakresie związanych z wykonywaną pracą. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, 2019, Dz. U. z 2019 r. poz. 1696).
- Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z dnia 4 kwietnia 2019, 2019, Dz. U. z 2019 poz.848
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dn. 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług, 2019
Literatura dodatkowa
- Rządowy program Dostępność Plus 2018-2025 z 17 lipca 2018 r, 2018
- Standard dostępności WCAG 2.1 (Web Content Accessibility Guidelines)