Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Architektury - Specjalista ds. dostępności

Sylabus przedmiotu Dostępność informacyjno-komunikacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Specjalista ds. dostępności
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom podyplomowe
Tytuł zawodowy absolwenta
Obszary studiów charakterystyki PRK
Profil
Moduł
Przedmiot Dostępność informacyjno-komunikacyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego
Nauczyciel odpowiedzialny Adam Zwoliński <azwolinski@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW2 8 1,00,50zaliczenie
warsztatyWR2 8 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie przedmiotów z pierwszego semestru studiów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Nabycie przez uczestników podstawowej wiedzy z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie.
C-2Nabycie umiejętności oceniania/ planowania dostępności informacyjno-komunikacyjnej przestrzeni publicznych. Przedmiot jest także częścią przygotowania do prowadzenia audytu dostępności, w zakresie dostępnościinformacyjno-komunikacyjnej.
C-3Nabycie umiejętności tworzenia dokumentów typu ETR.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Dostępność informacyjno-komunikacyjna - definicje, wymagania prawa2
T-W-2Dostepność informacyjno-komunikacyjna w przestrzeni ogólnodostępnej i budynkach2
T-W-3Dostępność informacyjno-komunikacyjna dokumentów w wersji drukowanej i cyfrowej4
8
warsztaty
T-WR-1Dostępność dokumentów - wprowadzenie2
T-WR-2Dostępność treści -ETR, plain language4
T-WR-3Elementy audytu informacyjno-komunikacyjnego2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do egzaminu15
25
warsztaty
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach8
A-WR-2przygotowanie do zajęć15
A-WR-3konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4prezentacje

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: prezentacja
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny/ ustny

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/8_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności architektonicznej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie.
SDD_10-_W02, SDD_10-_W03, SDD_10-_W04C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/8_U01
Potrafi ocenianić/ zaplanować podstawową dostępność architektoniczną przestrzeni publicznych. Ma podstawowe umiejętności przygotowujące do przeprowadzenie audytu architektonicznego.
SDD_10-_U01, SDD_10-_U03, SDD_10-_U05, SDD_10-_U06C-2, C-3T-WR-1, T-WR-2, T-WR-3M-2, M-3, M-4S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
SDD_10-_SDD/A/8_K01
Ma świadomość konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ma świadomość aspektów w tym zakresie związanych z wykonywaną pracą.
SDD_10-_K02C-1, C-2, C-3T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-WR-1, T-WR-2, T-WR-3M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/8_W01
Posiada podstawową wiedzę z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności architektonicznej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie.
2,0
3,0Posiada w dostatecznym stopniu podstawową wiedzę z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności architektonicznej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/8_U01
Potrafi ocenianić/ zaplanować podstawową dostępność architektoniczną przestrzeni publicznych. Ma podstawowe umiejętności przygotowujące do przeprowadzenie audytu architektonicznego.
2,0
3,0Potrafi w dostatecznym stopniu ocenianić/ zaplanować podstawową dostępność architektoniczną przestrzeni publicznych. Ma podstawowe umiejętności przygotowujące do przeprowadzenie audytu architektonicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
SDD_10-_SDD/A/8_K01
Ma świadomość konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ma świadomość aspektów w tym zakresie związanych z wykonywaną pracą.
2,0
3,0Ma w dostatecznym stopniu świadomość konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ma świadomość aspektów w tym zakresie związanych z wykonywaną pracą.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Gedliczka A., Atlas miar człowieka- dane do projektowania i oceny ergonomicznej, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 2001
  2. Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, 2019, Dz. U. z 2019 r. poz. 1696).
  3. Access Audit Handbook, RIBA Publishing, RIBA Publishing, Londyn, 2013
  4. Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z dnia 4 kwietnia 2019, 2019, Dz. U. z 2019 poz.848
  5. Czarnecki B., Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Difin, Warszawa, 2004
  6. Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dn. 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług, 2019
  7. Kuryłowicz E., Projektowanie uniwersalne – Udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2005, 2

Literatura dodatkowa

  1. Wysocki M., Projektowanie otoczenia dla osób niewidomych. Pozawzrokowa percepcja przestrzeni, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2010
  2. Rządowy program Dostępność Plus 2018-2025 z 17 lipca 2018 r, 2018
  3. Wysocki M., Przestrzeń publiczna przyjazna seniorom, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, 2015

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Dostępność informacyjno-komunikacyjna - definicje, wymagania prawa2
T-W-2Dostepność informacyjno-komunikacyjna w przestrzeni ogólnodostępnej i budynkach2
T-W-3Dostępność informacyjno-komunikacyjna dokumentów w wersji drukowanej i cyfrowej4
8

Treści programowe - warsztaty

KODTreść programowaGodziny
T-WR-1Dostępność dokumentów - wprowadzenie2
T-WR-2Dostępność treści -ETR, plain language4
T-WR-3Elementy audytu informacyjno-komunikacyjnego2
8

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach8
A-W-2konsultacje2
A-W-3przygotowanie do egzaminu15
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - warsztaty

KODForma aktywnościGodziny
A-WR-1uczestnictwo w zajęciach8
A-WR-2przygotowanie do zajęć15
A-WR-3konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/8_W01Posiada podstawową wiedzę z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności architektonicznej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_W02Ma świadomość istnienia barier dotyczących funkcjonowania osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami w przestrzeni publicznej.
SDD_10-_W03Zna i rozumie wymagania prawa w zakresie dostępności dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym dostępności cyfrowej oraz obowiązki podmiotów publicznych w tym zakresie.
SDD_10-_W04Zna i rozumie zasady projektowania uniwersalnego, w tym ideę projektowania przestrzeni cyfrowej, architektonicznej i informacyjno-komunikacyjnej dla wszystkich użytkowników, w szczególności dla osób z niepełnosprawnościami i innymi szczególnymi potrzebami.
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez uczestników podstawowej wiedzy z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie.
Treści programoweT-W-1Dostępność informacyjno-komunikacyjna - definicje, wymagania prawa
T-W-2Dostepność informacyjno-komunikacyjna w przestrzeni ogólnodostępnej i budynkach
T-W-3Dostępność informacyjno-komunikacyjna dokumentów w wersji drukowanej i cyfrowej
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny/ ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Posiada w dostatecznym stopniu podstawową wiedzę z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności architektonicznej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/8_U01Potrafi ocenianić/ zaplanować podstawową dostępność architektoniczną przestrzeni publicznych. Ma podstawowe umiejętności przygotowujące do przeprowadzenie audytu architektonicznego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_U01Potrafi dokonać analizy i zdefiniować podstawowe bariery w przestrzeni publicznej (cyfrowe, architektoniczne i informacyjno-komunikacyjne)
SDD_10-_U03Potrafi dokonać analizy dostępności organizacji pod kątem potrzeb osób ze szczególnymi potrzebami, w tym osób z niepełnosprawnościami
SDD_10-_U05Potrafi integrować informacje pozyskane z różnych źródeł, dokonywać ich interpretacji i krytycznej analizy
SDD_10-_U06Potrafi współpracować z innymi osobami w ramach prac zespołowych, w tym również w zespołach interdyscyplinarnych.
Cel przedmiotuC-2Nabycie umiejętności oceniania/ planowania dostępności informacyjno-komunikacyjnej przestrzeni publicznych. Przedmiot jest także częścią przygotowania do prowadzenia audytu dostępności, w zakresie dostępnościinformacyjno-komunikacyjnej.
C-3Nabycie umiejętności tworzenia dokumentów typu ETR.
Treści programoweT-WR-1Dostępność dokumentów - wprowadzenie
T-WR-2Dostępność treści -ETR, plain language
T-WR-3Elementy audytu informacyjno-komunikacyjnego
Metody nauczaniaM-2metoda przypadków
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prezentacja
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Potrafi w dostatecznym stopniu ocenianić/ zaplanować podstawową dostępność architektoniczną przestrzeni publicznych. Ma podstawowe umiejętności przygotowujące do przeprowadzenie audytu architektonicznego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięSDD_10-_SDD/A/8_K01Ma świadomość konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ma świadomość aspektów w tym zakresie związanych z wykonywaną pracą.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówSDD_10-_K02Uczestniczy w refleksji na temat społecznych, naukowych i etycznych aspektów związanych z własną pracą, z wykorzystaniem zasad projektowania uniwersalnego i zapewnianiem dostępności w przestrzeni publicznej.
Cel przedmiotuC-1Nabycie przez uczestników podstawowej wiedzy z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności informacyjno-komunikacyjnej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie.
C-2Nabycie umiejętności oceniania/ planowania dostępności informacyjno-komunikacyjnej przestrzeni publicznych. Przedmiot jest także częścią przygotowania do prowadzenia audytu dostępności, w zakresie dostępnościinformacyjno-komunikacyjnej.
C-3Nabycie umiejętności tworzenia dokumentów typu ETR.
Treści programoweT-W-1Dostępność informacyjno-komunikacyjna - definicje, wymagania prawa
T-W-2Dostepność informacyjno-komunikacyjna w przestrzeni ogólnodostępnej i budynkach
T-W-3Dostępność informacyjno-komunikacyjna dokumentów w wersji drukowanej i cyfrowej
T-WR-1Dostępność dokumentów - wprowadzenie
T-WR-2Dostępność treści -ETR, plain language
T-WR-3Elementy audytu informacyjno-komunikacyjnego
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2metoda przypadków
M-3ćwiczenia przedmiotowe
M-4prezentacje
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: prezentacja
S-2Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny/ ustny
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Ma w dostatecznym stopniu świadomość konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ma świadomość aspektów w tym zakresie związanych z wykonywaną pracą.
3,5
4,0
4,5
5,0