Wydział Architektury - Specjalista ds. dostępności
Sylabus przedmiotu Dostępność architektoniczna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Specjalista ds. dostępności | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | podyplomowe |
Tytuł zawodowy absolwenta | |||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | |||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dostępność architektoniczna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Urbanistyki i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Adam Zwoliński <azwolinski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Zaliczenie przedmiotów z pierwszego semestru studiów. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Nabycie przez uczestników podstawowej wiedzy z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności architektonicznej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie. |
C-2 | Nabycie umiejętności oceniania/ planowania dostępności architektonicznej przestrzeni publicznych. Przedmiot jest także częścią przygotowania do prowadzenia audytu dostępności, w zakresie dostępności architektonicznej. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe wymagania prawa w zakresie dostępności architektonicznej przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej | 4 |
T-W-2 | Dobre praktyki w zakresie dostępności architektonicznej - przykłady, w tym elementy systemów informacji w przestrzeni tzw. SIM – Systemy Informacji Miejskiej lub SIP – systemy informacji Przestrzennej, Systemy Fakturowych Oznaczeń Nawierzchniowych (FON), Nowe rozwiązania technologiczne wspomagające orientację i poruszanie się w przestrzeni, Standardy i normy dot. dostępności przestrzeni i obiektów użyteczności publicznej, | 4 |
8 | ||
warsztaty | ||
T-WR-1 | Zajęcia organizacyjne. Przydzielenie tematów do opracowania | 2 |
T-WR-2 | Podstawowe założenia dostepności architektonicznej - studia przypadków | 2 |
T-WR-3 | Najczęstsze błędy w dostępnosći architektonicznej przestrzeni otwartych - studia przypadków | 2 |
T-WR-4 | Najczęstsze błędy w dostępnosći architektonicznej budynków - studia przypadków | 2 |
T-WR-5 | Prezentacje opracowanych zagadnień | 4 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | konsultacje | 2 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 15 |
25 | ||
warsztaty | ||
A-WR-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-WR-2 | konsultacje | 2 |
A-WR-3 | przygotowanie do zaliczenia | 11 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda przypadków |
M-3 | ćwiczenia przedmiotowe |
M-4 | prezentacje |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: prezentacja |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne/ ustne |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny/ ustny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/9_W01 Posiada podstawową wiedzę z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności architektonicznej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie. | SDD_10-_W02, SDD_10-_W03, SDD_10-_W04 | — | C-1 | T-W-1, T-W-2 | M-1 | S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/9_U01 Potrafi ocenianić/ zaplanować podstawową dostępność architektoniczną przestrzeni publicznych. Ma podstawowe umiejętności przygotowujące do przeprowadzenie audytu architektonicznego. | SDD_10-_U01, SDD_10-_U03, SDD_10-_U05, SDD_10-_U06 | — | C-2 | T-WR-1, T-WR-2, T-WR-5, T-WR-3, T-WR-4 | M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/9_K01 Ma świadomość konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ma świadomość aspektów w tym zakresie związanych z wykonywaną pracą. | SDD_10-_K02 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-WR-1, T-WR-2, T-WR-5, T-WR-3, T-WR-4 | M-1, M-2, M-3, M-4 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/9_W01 Posiada podstawową wiedzę z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności architektonicznej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie. | 2,0 | |
3,0 | Posiada w dostatecznym stopniu podstawową wiedzę z zakresu obowiazków podmiotów publicznych w zakresie dostępności architektonicznej wynikających z aktualnie obowiazującego prawa oraz dobrych praktyk w tym zakresie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/9_U01 Potrafi ocenianić/ zaplanować podstawową dostępność architektoniczną przestrzeni publicznych. Ma podstawowe umiejętności przygotowujące do przeprowadzenie audytu architektonicznego. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi ocenianić/ zaplanować podstawową dostępność architektoniczną przestrzeni publicznych. Ma podstawowe umiejętności przygotowujące do przeprowadzenie audytu architektonicznego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
SDD_10-_SDD/A/9_K01 Ma świadomość konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ma świadomość aspektów w tym zakresie związanych z wykonywaną pracą. | 2,0 | |
3,0 | Ma w dostatecznym stopniu świadomość konieczności zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ma świadomość aspektów w tym zakresie związanych z wykonywaną pracą. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Gedliczka A., Atlas miar człowieka- dane do projektowania i oceny ergonomicznej, Centralny Instytut Ochrony Pracy, Warszawa, 2001
- Ustawa o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami, 2019, Dz. U. z 2019 r. poz. 1696).
- Access Audit Handbook, RIBA Publishing, RIBA Publishing, Londyn, 2013
- Ustawa o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z dnia 4 kwietnia 2019, 2019, Dz. U. z 2019 poz.848
- Czarnecki B., Siemiński W., Kształtowanie bezpiecznej przestrzeni publicznej, Difin, Warszawa, 2004
- Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/882 z dn. 17 kwietnia 2019 r. w sprawie wymogów dostępności produktów i usług, 2019
- Kuryłowicz E., Projektowanie uniwersalne – Udostępnianie otoczenia osobom niepełnosprawnym, Stowarzyszenie Przyjaciół Integracji, Warszawa, 2005, 2
Literatura dodatkowa
- Wysocki M., Projektowanie otoczenia dla osób niewidomych. Pozawzrokowa percepcja przestrzeni, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2010
- Rządowy program Dostępność Plus 2018-2025 z 17 lipca 2018 r, 2018
- Wysocki M., Przestrzeń publiczna przyjazna seniorom, Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich, 2015