Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (N2)
specjalność: Bioinżynieria
Sylabus przedmiotu Biologiczne metody utrwalania i przechowywania żywności:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Biologiczne metody utrwalania i przechowywania żywności | ||
Specjalność | Bioinżynieria | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>, Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 6 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawy z chemii i biochemii, mikrobiologii,podstawowa znajomość rodzajów żywności |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami zabezpieczenia żywności począwszy od procesów i operacji w trakcie wytwarzania produktu, konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Przechowywanie produktów spożywczych (zmiany jakościowe występujące podczas przechowywania żywności, sposoby i warunki przechowywania żywności). | 1 |
T-A-2 | Niekonwencjonalne metody utrwalania żywności | 1 |
2 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Procesy fermentacyjne w utrwalaniu żywności. | 2 |
T-L-2 | Przechowalnictwo mięsa i jego przetworów | 3 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Termiczne metody utrwalania żywności (pasteryzacja i sterylizacja) | 1 |
T-W-2 | Chłodzenie i zamrażanie żywności | 1 |
T-W-3 | Metody osmoaktywne utrwalania żywności oraz suszenie jako metoda utrwalania żywności | 1 |
T-W-4 | Utrwalanie żywności przez zakwaszenie | 1 |
T-W-5 | Metody chemiczne utrwalania żywności | 1 |
T-W-6 | Przechowywanie produktów spożywczych (zmiany jakościowe występujące podczas przechowywania żywności, sposoby i warunki przechowywania żywności). | 1 |
T-W-7 | Opakowanie jako czynnik ochronny żywności utrwalonej i przechowywanej. | 2 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestniczenie w zajęciach | 2 |
A-A-2 | konsultacje | 5 |
A-A-3 | studiowanie literatury naukowej i przygotowanie do zajęć audytoryjnych | 4 |
A-A-4 | przygotowanie do zaliczenia | 4 |
15 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 5 |
A-L-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 9 |
A-L-3 | Przygotowanie do zajęć | 10 |
A-L-4 | Konsultacje | 2 |
26 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 8 |
A-W-2 | Studiowanie zalecanej literatury | 10 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
A-W-4 | Przygotowanie do zaliczenia | 15 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora. |
M-3 | Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena zaliczenia cwiczeń, na którą składają się oceny z: aktywności studenta, przedstawionej prezentacji oraz końcowego zaliczenia materiału objętego programem ćwiczeń audytoryjnych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-N2-O6.1_W01 Student posiada podstawową wiedzę z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu i zdaje sobie sprawę z wpływu tych wszystkich czynników na zdrowie człowieka. Posiada wiedzę z wpływu procesów biologicznych na kształtowanie się trwałości surowców spożywczych oraz ich jakości i czasu przechowywania. | BT_2A_W11, BT_2A_W04 | — | — | C-1 | T-L-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-N2-O6.1_U01 Posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia. | BT_2A_U04 | — | — | C-1 | T-L-2, T-W-1, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BT_2A_BI-N2-O6.1_K01 Student wykazuje kreatywnośc w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych). | BT_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-7, T-W-1, T-W-6, T-W-2 | M-1, M-2 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-N2-O6.1_W01 Student posiada podstawową wiedzę z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu i zdaje sobie sprawę z wpływu tych wszystkich czynników na zdrowie człowieka. Posiada wiedzę z wpływu procesów biologicznych na kształtowanie się trwałości surowców spożywczych oraz ich jakości i czasu przechowywania. | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu oraz wpływu procesów biologicznych na trwałość surowca. |
3,0 | Student posiada dostateczną wiedzę z metod przechowywania żywności począwszy od wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu oraz wpływu procesów biologicznych na trwałość surowca. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-N2-O6.1_U01 Posiada umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia. | 2,0 | Nie posiada umiejętności zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia. |
3,0 | Posiada dostatecyna umiejętność zastosowania odpowiednich metod utrawalania żywności oraz jej przechowywania w celu zachowania jej trwałości i bezpieczeństwa spożycia. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BT_2A_BI-N2-O6.1_K01 Student wykazuje kreatywnośc w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych). | 2,0 | Student nie ma dostatecznych podstaw w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych). |
3,0 | Student ma dostateczne podstawy w propagowaniu wiedzy na temat znajomości procesów biologicznych zachodzących w trakcie utrwalania i przechowywania żywnosci i ma świadomość przestrzegania zasad etyki związanej z zachowaniem bezpieczeństwa spożycia żywności (zagrożenia mikrobiologiczne i odchylenia jakości produktów żywnościowych). | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Eugeniusz Pijanowski , Mieczysław Dłużewski, Ogókna Technologia Żywności, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997, 6
- Elżbieta BIller, Technologia żywności wybrane zagadnienia, SGGW, Warszawa, 2005
- Piotr Palich,Aneta Ocieczek, Technologia żywności i towaroznawstwa, Uczelniane Wyższej Pomorskiej Szkoly Turystyki i Hotelarstwa, BYdgoszcz, 2004
Literatura dodatkowa
- Eugeniusz Pijanowski, Ogólna technologia żywnośći Część II ćwiczenia, Naukowo-Techniczne, Warszawa, 1997
- Elzbieta Biller, Agnieszka Wierzbicka, Wybrane procesy w technologii żywnosci, SGGW, 2003