Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)
specjalność: Bioinżynieria
Sylabus przedmiotu Kriobiologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Biotechnologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Kriobiologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 11 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowa wiedza z fizjologii i biologii komórki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | poznanie możliwości konserwacji obiektów biologicznych w niskich temperaturach oraz mechanizmów ochrony przed uszkodzeniami podczas. |
C-2 | poznanie perspektyw zastosowania kriokonserwacji w biotechnologii, rolnictwie i medycynie oraz logistyki przechowywania konserwowanych próbek, jak też zarządzaniem magazynowania i obrotu kriokonserwowanymi materiałem.. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Podstawowe zasady bezpieczeństwa przy pracy z czynnikami kriogenicznymi, Metody otrzymywania czynników kriogenicznych | 3 |
T-A-2 | Sposoby przyrządzania i stosowania podstawowych krioprotektantów. | 4 |
T-A-3 | Praktyczne zastosowania kriokonserwacji w wybranych obszarach (hodowla zwierząt, biotechnologia, medycyna) oraz prawne ograniczenia jej stosowania | 3 |
10 | ||
laboratoria | ||
T-L-1 | Budowa pojemników do przechowywania próbek w ciekłym azocie. | 2 |
T-L-2 | Metody kriokonserwacji obiektów biologicznych. | 3 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Adaptacja wybranych gatunków zwierząt do życia w niskich temperaturach i mechanizmy ochrony przed uszkodzeniami w wyniku niskich temperatur w przyrodzie. | 2 |
T-W-2 | Biotechnologiczny potencjał organizmów kriofilnych. . | 1 |
T-W-3 | Możliwości i ograniczenia zastosowania niskich temperatur do konserwacji obiektów biologicznych. | 2 |
T-W-4 | Procesy fizykochemiczne zachodzące podczas zamrażania i rozmrażania obiektów biologicznych. | 2 |
T-W-5 | Metody konfekcjonowania próbek konserwowanych w niskich temperaturach. | 2 |
T-W-6 | Substancje stosowane w kriokonserwacji obiektów biologicznych. | 1 |
T-W-7 | Obszary zastosowań kriotechnologii (pzemysł, konserwacja żywności, medycyna i rehabilitacja, komórki macierzyste krwi pępowinowej). | 4 |
T-W-8 | Kriotechnologia - kriobank, kriorobotyka | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
A-A-2 | przygotowanie się do pisemnego zaliczenia | 12 |
A-A-3 | Konsultacje | 3 |
25 | ||
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-L-2 | przygotowanie się do pisemnego zaliczenia | 8 |
A-L-3 | konsultacje | 2 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | przygotowanie się do zaliczenia pisemnego | 18 |
A-W-3 | konsultacje | 2 |
35 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny |
M-2 | Dyskusja |
M-3 | Pokaz |
M-4 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena aktywności podczas dyskusji i wykonywaniu ćwiczeń |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena pisemnej odpowiedzi na pytania z zakresu przerobionego materiału |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BT-S-O11.1_W01 Student po zakończeniu kursu zna mechanizny adaptacyjne organizmów żywych pozwalające na życie w niskich temperaturach i potrafi wymienić, które z tych mechanizmów znalazło zastosowanie w kriokonserwacji obiektów biologicznych. Powinien znać procesy fizyko-chemiczne zachodzące w oobiektach biologicznych podczas zamrażania i rozmrażania. Powinien znać procedury, materiały i urządzenia niezbędne do celowego stosowania niskich temperatur w różnych dziedzinach związanych z biotechnologią | BTinz_2A_W10 | — | — | C-1, C-2 | T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-7, T-W-8, T-A-3 | M-1, M-2, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BT-S-O11.1_U01 Po ukończeniu kursu student umie wykorzystać niskie temperatury do konserwacji obiektów biologicznych, potrafi dobrać odpowiednie narzędzia i aparaturę, umie zorganizować w sposób bezpieczny, niezawodny i ekonomiczny kriobank materiałów biologicznych. | BTinz_2A_U05 | — | — | C-1, C-2 | T-A-3, T-L-1, T-L-2 | M-3, M-4 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BTinz_2A_BT-S-O11.1_K01 Rozumie znaczenie przechowywania zmienionych pod względem genetycznym i/lub funkcjonalnym obiektów biologicznych oraz możliwości ich zastosowania w przyszłości. Potrafi przedstawić perspektywy nowatorskiego zastosowania takich obiektów w różnych dziedzinach, m.in. medycynie człowieka. Wie, jak ważne jest rozwijanie nowych technologii i informatyki do bezbłędnego, bezpiecznego i ekonomicznego zarządzaniai bankami materiałów zamrożonych | BTinz_2A_K02 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-3, T-A-3 | M-1, M-2 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BT-S-O11.1_W01 Student po zakończeniu kursu zna mechanizny adaptacyjne organizmów żywych pozwalające na życie w niskich temperaturach i potrafi wymienić, które z tych mechanizmów znalazło zastosowanie w kriokonserwacji obiektów biologicznych. Powinien znać procesy fizyko-chemiczne zachodzące w oobiektach biologicznych podczas zamrażania i rozmrażania. Powinien znać procedury, materiały i urządzenia niezbędne do celowego stosowania niskich temperatur w różnych dziedzinach związanych z biotechnologią | 2,0 | Student nie potrafi zdefiniować pojęcia "kriobiologia" "kriogenika" , wyjaśnić jej istotę, wymienić obszary zastosowania... |
3,0 | Student potrafi zdefiniować pojęcie "kriobiologia", "kriogenika", wyjaśnić jej istotę, wymienić obszary zastosowania, | |
3,5 | Student potrafi zdefiniować pojęcie "kriobiologia", "kriogenika", wyjaśnić jej istotę, wymienić obszary zastosowania, metody stosowane w kriogenice | |
4,0 | Student potrafi zdefiniować pojęcie "kriogenika", wyjaśnić jej istotę, wymienić obszary zastosowania, metody stosowane w kriogenice oraz wie, jakie urządzenia i materiały są stosowane w kriokonserwacj, | |
4,5 | Student potrafi zdefiniować pojęcie "kriogenika", wyjaśnić jej istotę, wymienić obszary zastosowania, metody stosowane w kriogenice oraz wie, jakie urządzenia i materiały są stosowane w kriokonserwacj, zna procesy fizykochemiczne zachodzące podczas zamrażania i rozmrażania w obiektach biologicznych | |
5,0 | Student potrafi zdefiniować pojęcie "kriogenika", wyjaśnić jej istotę, wymienić obszary zastosowania, metody stosowane w kriogenice oraz wie, jakie urządzenia i materiały są stosowane w kriokonserwacj, zna procesy fizykochemiczne zachodzące podczas zamrażania i rozmrażania w obiektach biologicznych. Potrafi przedstawić perspektywy rozwoju kriogeniki oraz nowe obszary zastosowań.. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BT-S-O11.1_U01 Po ukończeniu kursu student umie wykorzystać niskie temperatury do konserwacji obiektów biologicznych, potrafi dobrać odpowiednie narzędzia i aparaturę, umie zorganizować w sposób bezpieczny, niezawodny i ekonomiczny kriobank materiałów biologicznych. | 2,0 | Student nie potrafi wskazać, w jakich obszarach stosowana jest kriogenika i jakie sa powiązania z kriobiologią |
3,0 | Student potrafi wskazać, w jakich obszarach stosowana jest kriogenika i zna ogólne procedury kriokonserwacji. | |
3,5 | Student potrafi wskazać, w jakich obszarach stosowana jest kriogenika i zna ogólne procedury kriokonserwacji. Potrafi wybrać odpowiednią procedurę do zadanego celu. | |
4,0 | Student potrafi wskazać, w jakich obszarach stosowana jest kriogenika i zna ogólne procedury kriokonserwacji. Potrafi wybrać odpowiednią procedurę do zadanego celu. Student potrafi wybrać odpowiednie czynniki chłodzące do róznych procedur zamrażania. Potrafi obchodzić się z czynnikami chłodzącymi i znać zagrożenia wynikające z ich stosowania. | |
4,5 | Student potrafi wskazać, w jakich obszarach stosowana jest kriogenika i zna ogólne procedury kriokonserwacji. Potrafi wybrać odpowiednią procedurę do zadanego celu. Student potrafi wybrać odpowiednie czynniki chłodzące do róznych procedur zamrażania. Potrafi obchodzić się z czynnikami chłodzącymi i znać zagrożenia wynikające z ich stosowania. Wie, jak zmieniają sie właściwoci materiałów w niskich temperaturach i jak zapobiegać tym zmianom.Umie przygotować materiał biologiczny do kriokonserwacji i przeprowadzić kriokonserwacj wybranego materiału. Wie o najważniejsztch zasadach prowadzenia kriobanku.i. | |
5,0 | Student potrafi wskazać, w jakich obszarach stosowana jest kriogenika i zna ogólne procedury kriokonserwacji. Potrafi wybrać odpowiednią procedurę do zadanego celu. Student potrafi wybrać odpowiednie czynniki chłodzące do róznych procedur zamrażania. Potrafi obchodzić się z czynnikami chłodzącymi i znać zagrożenia wynikające z ich stosowania. Wie, jak zmieniają sie właściwoci materiałów w niskich temperaturach i jak zapobiegać tym zmianom.Umie przygotować materiał biologiczny do kriokonserwacji i przeprowadzić kriokonserwacje wybranego materiału. Wie o najważniejsztch zasadach prowadzenia kriobanku. Wie, jakie procesy fizyko-chemiczne sa istotne w wybranych procedurach kriokonserwacji. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BTinz_2A_BT-S-O11.1_K01 Rozumie znaczenie przechowywania zmienionych pod względem genetycznym i/lub funkcjonalnym obiektów biologicznych oraz możliwości ich zastosowania w przyszłości. Potrafi przedstawić perspektywy nowatorskiego zastosowania takich obiektów w różnych dziedzinach, m.in. medycynie człowieka. Wie, jak ważne jest rozwijanie nowych technologii i informatyki do bezbłędnego, bezpiecznego i ekonomicznego zarządzaniai bankami materiałów zamrożonych | 2,0 | |
3,0 | Rozumie znaczenie przechowywania zmienionych pod względem genetycznym i/lub funkcjonalnym obiektów biologicznych oraz możliwości ich zastosowania w przyszłości. Potrafi przedstawić perspektywy nowatorskiego zastosowania takich obiektów w różnych dziedzinach | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- M. Chorowski, „Kriogenika w zastosowaniach przemysłowych, medycznych i badawczych”, Chłodnictwo i Klimatyzacja, 2005, 1
- Narkiewicz T., Praktyczne zastosowanie krioterapii, 2006, Acta Bio-Optica et InformaticaMedica, 2006, 4, 12
- Bauer J., Skrzypek A, Fizjologiczne podstawy krioterapii, Medycyna, Lasery Komputer, 1997, 3, 116-119
- Waszkiewicz Ł., , „Przechowywanie i transport narządów ludzkich przeznaczonych do przeszczepu, Technika Chłodnicza i Klimatyzacyjna, 2007, 5, 205-210
Literatura dodatkowa
- Gregory M. Fahy, Brian Wowk, Jun Wu, John Phan, Cryopreservation of organs by vitrification: perspectives and recent advancesq, Cryobiology, 2004, 48, 157–178
- Jönsson KI., Tardigrades as a potential model organism in space research., Astrobiology, 2007, 7(5)., 757-66