Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Biotechnologia (S2)

Sylabus przedmiotu Inżynieria genetyczna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Biotechnologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Inżynieria genetyczna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Genetyki
Nauczyciel odpowiedzialny Andrzej Dybus <Andrzej.Dybus@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 30 2,50,59egzamin
laboratoriaL1 30 2,50,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu genetyki, biologii molekularnej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studenta z technikami wykorzystywanymi w tworzeniu organizmów modyfikowanych genetycznie.
C-2Zapoznanie studenta z metodami analizy DNA.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Zasady BHP w laboratorium inżynierii genetycznej. Pozyskiwanie DNA do klonowania.2
T-L-2Ocena ilościowa i jakościowa preparatów kwasów nukleinowych.2
T-L-3Synteza DNA in vitro. Optymalizacja metody, odmiany.4
T-L-4Enzymy restrykcyjne - hydroliza DNA insteru i wektora. Mapy restrykcyjne DNA.4
T-L-5Oczyszczanie kwasów nukleinowych po reakcjach enzymatycznych.2
T-L-6Ligacja insertu i wektora.2
T-L-7Transformacja komórek kompetentnych mieszaniną ligacyjną.2
T-L-8Selekcja klonów zrekombinowanych. Przygotowanie hodowli płynnych.2
T-L-9Izolacja DNA plazmidowego.2
T-L-10Analiza restrykcyjna DNA plazmidów zrekombinowanych. Elektroforeza fragmentów restrykcyjnych.2
T-L-11Diagnostyka molekularna chorób genetycznych.2
T-L-12Analiza uszkodzeń DNA.2
T-L-13Analiza ekspresji transgenów (rt PCR).2
30
wykłady
T-W-1Inżynieria genetyczna – definicja, główne cele modyfikacji genetycznych w ujęciu modelowym i praktycznym, odbiór społeczny.2
T-W-2Genom pro- i eukariontów jako podstawowe narzędzie w inżynierii genetycznej - struktura, organizacja, podstawowe funkcje. Nukleosom a nukleoid.4
T-W-3Charakterystyka molekularna i biochemiczna enzymów wykorzystywanych w rekombinacji i klonowaniu DNA.4
T-W-4Podstawowe techniki wykorzystywane w inżynierii genetycznej.4
T-W-5Ogólna charakterystyka wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej. Wektory plazmidowe2
T-W-6Bakteriofagi jako wektory egzogennego DNA - właściwości, cykl życiowy, modyfikacje genomu dla przyjęcia insertu. Kosmidy.2
T-W-7Sztuczne chromosomy jako nośniki egzogennego DNA - BACs, YACs, MACs, SATACs - pojemność, stabilność, zalety i wady.2
T-W-8Promotory w konstruktach genowych.2
T-W-9Geny reporterowe i markery selekcyjne jako istotny element w wizualizacji i selekcji rekombinowanych komórek.2
T-W-10Analiza integracji i ekspresji transgenów.4
T-W-11Biblioteki genowe i genomowe - tworzenie, przeszukiwanie.2
30

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.30
A-L-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń.17
62
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.21
63

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Opis.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metoda projektów.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-3Ocena formująca: Ocena projektu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-S1-C09_W01
Definiuje metody wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych organizmów.
BTinz_2A_W06C-1, C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3
BTinz_2A_BT-S1-C09_W02
Charakteryzuje techniki wykorzystywane w analizie kwasów nukleinowych.
BTinz_2A_W05C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-S1-C09_U01
Potrafi przygotować in silico wektor zrekombinowany do modyfikacji organizmu.
BTinz_2A_U08C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-3
BTinz_2A_BT-S1-C09_U02
Potrafi opracować test molekularny w celu diagnostyki zmian w sekwencji kwasów nukleinowych.
BTinz_2A_U02C-2T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-9, T-W-10, T-W-11, T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-9, T-L-10, T-L-11, T-L-12, T-L-13M-1, M-2, M-3, M-4S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BTinz_2A_BT-S1-C09_K01
Student jest świadomy możliwości wpływania na cechy fenotypowe organizmów wykorzystywanych w biotechnologii za pośrednictwem różnych metod inżynierii genetycznej
BTinz_2A_K02C-1, C-2T-W-1, T-W-4, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-L-6, T-L-7, T-L-8, T-L-10M-1, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-S1-C09_W01
Definiuje metody wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych organizmów.
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje wybrane metody do modyfikacji genetycznych organizmów
3,5
4,0
4,5
5,0
BTinz_2A_BT-S1-C09_W02
Charakteryzuje techniki wykorzystywane w analizie kwasów nukleinowych.
2,0
3,0Student wykorzystuje niektóre techniki do analizy kwasów nukleinowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-S1-C09_U01
Potrafi przygotować in silico wektor zrekombinowany do modyfikacji organizmu.
2,0
3,0Student potrafi zaprezentować zaprojektowany in silico wektor do modyfikacji organizmu, bez jego efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
BTinz_2A_BT-S1-C09_U02
Potrafi opracować test molekularny w celu diagnostyki zmian w sekwencji kwasów nukleinowych.
2,0
3,0Student prezentuje opracowanie wybranego testu molekularnego do analizy zmian w sekwencji nukleotydowej bez umiejętności jego efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BTinz_2A_BT-S1-C09_K01
Student jest świadomy możliwości wpływania na cechy fenotypowe organizmów wykorzystywanych w biotechnologii za pośrednictwem różnych metod inżynierii genetycznej
2,0
3,0Student ma niewielką świadomość możliwości wpływania na cechy fenotypowe organizmów wykorzystywanych w biotechnologii za pośrednictwem różnych metod inżynierii genetycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Michael R. Green, Joseph Sambrook, Molecular Cloning: A Laboratory Manual (Fourth Edition), 2012
  2. Terry A. Brown., Genomy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2012
  3. Jerzy Buchowicz, Biotechnologia molekularna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Colin Ratledge, Bjørn Kristiansen, Podstawy biotechnologii, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 2011
  2. Słomski R. (red.), Analiza DNA – teoria i praktyka, Wydawnictwo UP, Poznań, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Zasady BHP w laboratorium inżynierii genetycznej. Pozyskiwanie DNA do klonowania.2
T-L-2Ocena ilościowa i jakościowa preparatów kwasów nukleinowych.2
T-L-3Synteza DNA in vitro. Optymalizacja metody, odmiany.4
T-L-4Enzymy restrykcyjne - hydroliza DNA insteru i wektora. Mapy restrykcyjne DNA.4
T-L-5Oczyszczanie kwasów nukleinowych po reakcjach enzymatycznych.2
T-L-6Ligacja insertu i wektora.2
T-L-7Transformacja komórek kompetentnych mieszaniną ligacyjną.2
T-L-8Selekcja klonów zrekombinowanych. Przygotowanie hodowli płynnych.2
T-L-9Izolacja DNA plazmidowego.2
T-L-10Analiza restrykcyjna DNA plazmidów zrekombinowanych. Elektroforeza fragmentów restrykcyjnych.2
T-L-11Diagnostyka molekularna chorób genetycznych.2
T-L-12Analiza uszkodzeń DNA.2
T-L-13Analiza ekspresji transgenów (rt PCR).2
30

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Inżynieria genetyczna – definicja, główne cele modyfikacji genetycznych w ujęciu modelowym i praktycznym, odbiór społeczny.2
T-W-2Genom pro- i eukariontów jako podstawowe narzędzie w inżynierii genetycznej - struktura, organizacja, podstawowe funkcje. Nukleosom a nukleoid.4
T-W-3Charakterystyka molekularna i biochemiczna enzymów wykorzystywanych w rekombinacji i klonowaniu DNA.4
T-W-4Podstawowe techniki wykorzystywane w inżynierii genetycznej.4
T-W-5Ogólna charakterystyka wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej. Wektory plazmidowe2
T-W-6Bakteriofagi jako wektory egzogennego DNA - właściwości, cykl życiowy, modyfikacje genomu dla przyjęcia insertu. Kosmidy.2
T-W-7Sztuczne chromosomy jako nośniki egzogennego DNA - BACs, YACs, MACs, SATACs - pojemność, stabilność, zalety i wady.2
T-W-8Promotory w konstruktach genowych.2
T-W-9Geny reporterowe i markery selekcyjne jako istotny element w wizualizacji i selekcji rekombinowanych komórek.2
T-W-10Analiza integracji i ekspresji transgenów.4
T-W-11Biblioteki genowe i genomowe - tworzenie, przeszukiwanie.2
30

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach laboratoryjnych.30
A-L-2Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.15
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia treści ćwiczeń.17
62
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach.30
A-W-2Konsultacje2
A-W-3Czytanie wskazanej literatury przedmiotu.10
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia treści wykładów.21
63
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-S1-C09_W01Definiuje metody wykorzystywane w modyfikacjach genetycznych organizmów.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W06posiada znajomość zaawansowanych metod laboratoryjnych, technik i narzędzi inżynierskich pozwalających na wykonywanie technicznych zadań dostosowanych do kierunku biotechnologia
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z technikami wykorzystywanymi w tworzeniu organizmów modyfikowanych genetycznie.
C-2Zapoznanie studenta z metodami analizy DNA.
Treści programoweT-W-1Inżynieria genetyczna – definicja, główne cele modyfikacji genetycznych w ujęciu modelowym i praktycznym, odbiór społeczny.
T-W-2Genom pro- i eukariontów jako podstawowe narzędzie w inżynierii genetycznej - struktura, organizacja, podstawowe funkcje. Nukleosom a nukleoid.
T-W-3Charakterystyka molekularna i biochemiczna enzymów wykorzystywanych w rekombinacji i klonowaniu DNA.
T-W-4Podstawowe techniki wykorzystywane w inżynierii genetycznej.
T-W-5Ogólna charakterystyka wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej. Wektory plazmidowe
T-W-9Geny reporterowe i markery selekcyjne jako istotny element w wizualizacji i selekcji rekombinowanych komórek.
T-W-10Analiza integracji i ekspresji transgenów.
T-W-11Biblioteki genowe i genomowe - tworzenie, przeszukiwanie.
T-L-1Zasady BHP w laboratorium inżynierii genetycznej. Pozyskiwanie DNA do klonowania.
T-L-2Ocena ilościowa i jakościowa preparatów kwasów nukleinowych.
T-L-3Synteza DNA in vitro. Optymalizacja metody, odmiany.
T-L-4Enzymy restrykcyjne - hydroliza DNA insteru i wektora. Mapy restrykcyjne DNA.
T-L-5Oczyszczanie kwasów nukleinowych po reakcjach enzymatycznych.
T-L-6Ligacja insertu i wektora.
T-L-7Transformacja komórek kompetentnych mieszaniną ligacyjną.
T-L-8Selekcja klonów zrekombinowanych. Przygotowanie hodowli płynnych.
T-L-9Izolacja DNA plazmidowego.
T-L-10Analiza restrykcyjna DNA plazmidów zrekombinowanych. Elektroforeza fragmentów restrykcyjnych.
T-L-11Diagnostyka molekularna chorób genetycznych.
T-L-12Analiza uszkodzeń DNA.
T-L-13Analiza ekspresji transgenów (rt PCR).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Opis.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-3Ocena formująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie wykorzystuje wybrane metody do modyfikacji genetycznych organizmów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-S1-C09_W02Charakteryzuje techniki wykorzystywane w analizie kwasów nukleinowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_W05wykazuje pogłębioną wiedzę na temat budowy, funkcji oraz analizy komputerowej genów i genomów, jak również wpływu czynników genetycznych na kształtowanie środowiska
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z metodami analizy DNA.
Treści programoweT-W-1Inżynieria genetyczna – definicja, główne cele modyfikacji genetycznych w ujęciu modelowym i praktycznym, odbiór społeczny.
T-W-2Genom pro- i eukariontów jako podstawowe narzędzie w inżynierii genetycznej - struktura, organizacja, podstawowe funkcje. Nukleosom a nukleoid.
T-W-3Charakterystyka molekularna i biochemiczna enzymów wykorzystywanych w rekombinacji i klonowaniu DNA.
T-W-4Podstawowe techniki wykorzystywane w inżynierii genetycznej.
T-W-5Ogólna charakterystyka wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej. Wektory plazmidowe
T-W-9Geny reporterowe i markery selekcyjne jako istotny element w wizualizacji i selekcji rekombinowanych komórek.
T-W-10Analiza integracji i ekspresji transgenów.
T-W-11Biblioteki genowe i genomowe - tworzenie, przeszukiwanie.
T-L-1Zasady BHP w laboratorium inżynierii genetycznej. Pozyskiwanie DNA do klonowania.
T-L-2Ocena ilościowa i jakościowa preparatów kwasów nukleinowych.
T-L-3Synteza DNA in vitro. Optymalizacja metody, odmiany.
T-L-4Enzymy restrykcyjne - hydroliza DNA insteru i wektora. Mapy restrykcyjne DNA.
T-L-5Oczyszczanie kwasów nukleinowych po reakcjach enzymatycznych.
T-L-6Ligacja insertu i wektora.
T-L-7Transformacja komórek kompetentnych mieszaniną ligacyjną.
T-L-8Selekcja klonów zrekombinowanych. Przygotowanie hodowli płynnych.
T-L-9Izolacja DNA plazmidowego.
T-L-10Analiza restrykcyjna DNA plazmidów zrekombinowanych. Elektroforeza fragmentów restrykcyjnych.
T-L-11Diagnostyka molekularna chorób genetycznych.
T-L-12Analiza uszkodzeń DNA.
T-L-13Analiza ekspresji transgenów (rt PCR).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Opis.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-3Ocena formująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykorzystuje niektóre techniki do analizy kwasów nukleinowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-S1-C09_U01Potrafi przygotować in silico wektor zrekombinowany do modyfikacji organizmu.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U08dobiera i stosuje zaawansowane techniki i narzędzia badawcze wykorzystywane w biotechnologii
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z technikami wykorzystywanymi w tworzeniu organizmów modyfikowanych genetycznie.
Treści programoweT-W-1Inżynieria genetyczna – definicja, główne cele modyfikacji genetycznych w ujęciu modelowym i praktycznym, odbiór społeczny.
T-W-2Genom pro- i eukariontów jako podstawowe narzędzie w inżynierii genetycznej - struktura, organizacja, podstawowe funkcje. Nukleosom a nukleoid.
T-W-3Charakterystyka molekularna i biochemiczna enzymów wykorzystywanych w rekombinacji i klonowaniu DNA.
T-W-4Podstawowe techniki wykorzystywane w inżynierii genetycznej.
T-W-5Ogólna charakterystyka wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej. Wektory plazmidowe
T-W-9Geny reporterowe i markery selekcyjne jako istotny element w wizualizacji i selekcji rekombinowanych komórek.
T-W-10Analiza integracji i ekspresji transgenów.
T-W-11Biblioteki genowe i genomowe - tworzenie, przeszukiwanie.
T-L-1Zasady BHP w laboratorium inżynierii genetycznej. Pozyskiwanie DNA do klonowania.
T-L-2Ocena ilościowa i jakościowa preparatów kwasów nukleinowych.
T-L-3Synteza DNA in vitro. Optymalizacja metody, odmiany.
T-L-4Enzymy restrykcyjne - hydroliza DNA insteru i wektora. Mapy restrykcyjne DNA.
T-L-5Oczyszczanie kwasów nukleinowych po reakcjach enzymatycznych.
T-L-6Ligacja insertu i wektora.
T-L-7Transformacja komórek kompetentnych mieszaniną ligacyjną.
T-L-8Selekcja klonów zrekombinowanych. Przygotowanie hodowli płynnych.
T-L-9Izolacja DNA plazmidowego.
T-L-10Analiza restrykcyjna DNA plazmidów zrekombinowanych. Elektroforeza fragmentów restrykcyjnych.
T-L-11Diagnostyka molekularna chorób genetycznych.
T-L-12Analiza uszkodzeń DNA.
T-L-13Analiza ekspresji transgenów (rt PCR).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Opis.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-3Ocena formująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zaprezentować zaprojektowany in silico wektor do modyfikacji organizmu, bez jego efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-S1-C09_U02Potrafi opracować test molekularny w celu diagnostyki zmian w sekwencji kwasów nukleinowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_U02umie zaplanować i analizować badania biotechnologiczne z wykorzystaniem narzędzi bioinformatycznych
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studenta z metodami analizy DNA.
Treści programoweT-W-1Inżynieria genetyczna – definicja, główne cele modyfikacji genetycznych w ujęciu modelowym i praktycznym, odbiór społeczny.
T-W-2Genom pro- i eukariontów jako podstawowe narzędzie w inżynierii genetycznej - struktura, organizacja, podstawowe funkcje. Nukleosom a nukleoid.
T-W-3Charakterystyka molekularna i biochemiczna enzymów wykorzystywanych w rekombinacji i klonowaniu DNA.
T-W-4Podstawowe techniki wykorzystywane w inżynierii genetycznej.
T-W-5Ogólna charakterystyka wektorów wykorzystywanych w inżynierii genetycznej. Wektory plazmidowe
T-W-9Geny reporterowe i markery selekcyjne jako istotny element w wizualizacji i selekcji rekombinowanych komórek.
T-W-10Analiza integracji i ekspresji transgenów.
T-W-11Biblioteki genowe i genomowe - tworzenie, przeszukiwanie.
T-L-1Zasady BHP w laboratorium inżynierii genetycznej. Pozyskiwanie DNA do klonowania.
T-L-2Ocena ilościowa i jakościowa preparatów kwasów nukleinowych.
T-L-3Synteza DNA in vitro. Optymalizacja metody, odmiany.
T-L-4Enzymy restrykcyjne - hydroliza DNA insteru i wektora. Mapy restrykcyjne DNA.
T-L-5Oczyszczanie kwasów nukleinowych po reakcjach enzymatycznych.
T-L-6Ligacja insertu i wektora.
T-L-7Transformacja komórek kompetentnych mieszaniną ligacyjną.
T-L-8Selekcja klonów zrekombinowanych. Przygotowanie hodowli płynnych.
T-L-9Izolacja DNA plazmidowego.
T-L-10Analiza restrykcyjna DNA plazmidów zrekombinowanych. Elektroforeza fragmentów restrykcyjnych.
T-L-11Diagnostyka molekularna chorób genetycznych.
T-L-12Analiza uszkodzeń DNA.
T-L-13Analiza ekspresji transgenów (rt PCR).
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-2Opis.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
M-4Metoda projektów.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
S-3Ocena formująca: Ocena projektu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student prezentuje opracowanie wybranego testu molekularnego do analizy zmian w sekwencji nukleotydowej bez umiejętności jego efektywnej analizy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBTinz_2A_BT-S1-C09_K01Student jest świadomy możliwości wpływania na cechy fenotypowe organizmów wykorzystywanych w biotechnologii za pośrednictwem różnych metod inżynierii genetycznej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBTinz_2A_K02wykazuje zrozumienie procesów biotechnologicznych wykorzystywanych w różnych obszarach działalności człowieka; interpretuje i opisuje te procesy wykorzystując podejście naukowe
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studenta z technikami wykorzystywanymi w tworzeniu organizmów modyfikowanych genetycznie.
C-2Zapoznanie studenta z metodami analizy DNA.
Treści programoweT-W-1Inżynieria genetyczna – definicja, główne cele modyfikacji genetycznych w ujęciu modelowym i praktycznym, odbiór społeczny.
T-W-4Podstawowe techniki wykorzystywane w inżynierii genetycznej.
T-L-3Synteza DNA in vitro. Optymalizacja metody, odmiany.
T-L-4Enzymy restrykcyjne - hydroliza DNA insteru i wektora. Mapy restrykcyjne DNA.
T-L-5Oczyszczanie kwasów nukleinowych po reakcjach enzymatycznych.
T-L-6Ligacja insertu i wektora.
T-L-7Transformacja komórek kompetentnych mieszaniną ligacyjną.
T-L-8Selekcja klonów zrekombinowanych. Przygotowanie hodowli płynnych.
T-L-10Analiza restrykcyjna DNA plazmidów zrekombinowanych. Elektroforeza fragmentów restrykcyjnych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny.
M-3Ćwiczenia laboratoryjne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń.
S-2Ocena formująca: Pisemne zaliczenie wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma niewielką świadomość możliwości wpływania na cechy fenotypowe organizmów wykorzystywanych w biotechnologii za pośrednictwem różnych metod inżynierii genetycznej.
3,5
4,0
4,5
5,0