Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Ekologia psowatych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekologia psowatych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 12 0,40,50zaliczenie
laboratoriaL1 12 0,60,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1podstawowe wiadomości z zakresu ekologii

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z ewolucją psowatych, ich charakterystyka biologiczną i ekologiczną, rolą psowatych w ekosystemie, sposobami ich ochrony
C-2nabycie umiejętności przedstawiania zasięgu wystepowania oraz dynamiki zmian populacji wybranych gatunków psowatych; umiejętność rozpoznawania tropów i kupek kałowych wybranych psowatych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Rozmieszczenie wolno żyjących psowatych w Polsce i w Europie (zasięg geograficzny, zagęszczenie, dynamika liczebności, struktura gatunkowa i płciowa, migracje)3
T-L-2Antropopresja (wpływ człowieka na populacje wolno żyjących psowatych)2
T-L-3Wykorzystanie wskaźników ekologicznych do oceny populacji wybranych gatunków psowatych4
T-L-4Skład pokarmu i zachowania łowieckie wybranych gatunków psowatych. Rozpoznawanie tropów i kupek kałowych psowatych3
12
wykłady
T-W-1Ewolucja psowatych1
T-W-2Charakterystyka biologiczna i ekologiczna wybranych gatunków wolno żyjących psowatych2
T-W-3Psowate (Canidae) w Europie i na świecie oraz ich status prawny2
T-W-4Przegląd gatunków Canidae charakterystycznych dla poszczególnych biomów lądowych.2
T-W-5Sposoby i możliwości ochrony psowatych w Polsce i Europie2
T-W-6Czynniki ekologiczne (woda, gleba, powietrze, ogień, wiatr, temperatura, światło) wpływające na warunki życia psowatych2
T-W-7Wpływ psowatych na inne gatunki ekosystemu (piramida troficzna, nisze ekologiczne, gatunki inwazyjne).1
12

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2konsultacje2
A-L-3samodzielna analiza treści ćwiczeń1
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
10

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3film, ekspozycja

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena ciągła indywidualnej pracy studenta oraz jego pracy w grupie
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: średnia ocen uzyskanych z odpowiedzi ustnej oraz sprawdzianów pisemnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_06_W01
studenta zna przebieg ewolucji psowatych, opisuje wybrane wolno żyjące gatunki psowatych, tłumaczy rolę i wpływ psowatych na ekosystem, dostrzega powiązania między czynnikami ekologicznymi i działaniem człowieka a populacjami psowatych
Kn_2A_W03C-1T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_06_U01
student stosuje właściwie dobraną metodologię badawczą do rozwiązywania zadań; sporządza mapy zasięgów geograficznych wybranych gatunków psowatych; przygotowuje wykresu charakteryzujące populację; rozpoznaje tropy i kupki kałowe psowatych
Kn_2A_U03, Kn_2A_U05C-2T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-1, M-2, M-3S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_06_K01
student wykazuje inicjatywę w podejmowaniu działań proekologicznych
Kn_2A_K04C-1, C-2T-W-6, T-W-1, T-W-2, T-W-7, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-1M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_06_W01
studenta zna przebieg ewolucji psowatych, opisuje wybrane wolno żyjące gatunki psowatych, tłumaczy rolę i wpływ psowatych na ekosystem, dostrzega powiązania między czynnikami ekologicznymi i działaniem człowieka a populacjami psowatych
2,0
3,0student zna w stopniu dostatecznym przebieg ewolucji psowatych, opisuje jeden wolno żyjący gatunek psowatych, dostatecznie tłumaczy rolę i wpływ psowatych na ekosystem oraz wpływ rózych czynników na populacje psowatych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_06_U01
student stosuje właściwie dobraną metodologię badawczą do rozwiązywania zadań; sporządza mapy zasięgów geograficznych wybranych gatunków psowatych; przygotowuje wykresu charakteryzujące populację; rozpoznaje tropy i kupki kałowe psowatych
2,0
3,0student stosuje w stopniu dostatecznym metody do rozwiązywania zadań; sporządza mapy zasięgów oraz przeprowadza charakterystykę populacji
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_06_K01
student wykazuje inicjatywę w podejmowaniu działań proekologicznych
2,0
3,0student w niewielkim stopniu wykazuje inicjatywę w podejmowaniu działań proekologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Begon M., Mortimer M., Thompson D.J., Ekologia populacji. Studium porównanwcze zwierząt i roślin, PWN, Warszawa, 1999
  2. Jędrzejewska B., Jędrzejewski W., Ekologia zwierząt drapieżnych Puszczy Białowieskiej, PWN, Warszawa, 2001
  3. Weiner J., Życie i ewolucja biosfery, PWN, Warszawa, 1999

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Rozmieszczenie wolno żyjących psowatych w Polsce i w Europie (zasięg geograficzny, zagęszczenie, dynamika liczebności, struktura gatunkowa i płciowa, migracje)3
T-L-2Antropopresja (wpływ człowieka na populacje wolno żyjących psowatych)2
T-L-3Wykorzystanie wskaźników ekologicznych do oceny populacji wybranych gatunków psowatych4
T-L-4Skład pokarmu i zachowania łowieckie wybranych gatunków psowatych. Rozpoznawanie tropów i kupek kałowych psowatych3
12

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Ewolucja psowatych1
T-W-2Charakterystyka biologiczna i ekologiczna wybranych gatunków wolno żyjących psowatych2
T-W-3Psowate (Canidae) w Europie i na świecie oraz ich status prawny2
T-W-4Przegląd gatunków Canidae charakterystycznych dla poszczególnych biomów lądowych.2
T-W-5Sposoby i możliwości ochrony psowatych w Polsce i Europie2
T-W-6Czynniki ekologiczne (woda, gleba, powietrze, ogień, wiatr, temperatura, światło) wpływające na warunki życia psowatych2
T-W-7Wpływ psowatych na inne gatunki ekosystemu (piramida troficzna, nisze ekologiczne, gatunki inwazyjne).1
12

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach12
A-L-2konsultacje2
A-L-3samodzielna analiza treści ćwiczeń1
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_06_W01studenta zna przebieg ewolucji psowatych, opisuje wybrane wolno żyjące gatunki psowatych, tłumaczy rolę i wpływ psowatych na ekosystem, dostrzega powiązania między czynnikami ekologicznymi i działaniem człowieka a populacjami psowatych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W03Posiada pogłębioną wiedzę na temat ekologii psowatych oraz w rozszerzonym zakresie rozumie potrzebę ochrony środowiska przyrodniczego i zrównoważonego użytkowania różnorodności biologicznej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ewolucją psowatych, ich charakterystyka biologiczną i ekologiczną, rolą psowatych w ekosystemie, sposobami ich ochrony
Treści programoweT-W-6Czynniki ekologiczne (woda, gleba, powietrze, ogień, wiatr, temperatura, światło) wpływające na warunki życia psowatych
T-W-1Ewolucja psowatych
T-W-2Charakterystyka biologiczna i ekologiczna wybranych gatunków wolno żyjących psowatych
T-W-7Wpływ psowatych na inne gatunki ekosystemu (piramida troficzna, nisze ekologiczne, gatunki inwazyjne).
T-W-3Psowate (Canidae) w Europie i na świecie oraz ich status prawny
T-W-4Przegląd gatunków Canidae charakterystycznych dla poszczególnych biomów lądowych.
T-W-5Sposoby i możliwości ochrony psowatych w Polsce i Europie
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3film, ekspozycja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: średnia ocen uzyskanych z odpowiedzi ustnej oraz sprawdzianów pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student zna w stopniu dostatecznym przebieg ewolucji psowatych, opisuje jeden wolno żyjący gatunek psowatych, dostatecznie tłumaczy rolę i wpływ psowatych na ekosystem oraz wpływ rózych czynników na populacje psowatych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_06_U01student stosuje właściwie dobraną metodologię badawczą do rozwiązywania zadań; sporządza mapy zasięgów geograficznych wybranych gatunków psowatych; przygotowuje wykresu charakteryzujące populację; rozpoznaje tropy i kupki kałowe psowatych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Kn_2A_U05Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na stan środowiska przyrodniczego
Cel przedmiotuC-2nabycie umiejętności przedstawiania zasięgu wystepowania oraz dynamiki zmian populacji wybranych gatunków psowatych; umiejętność rozpoznawania tropów i kupek kałowych wybranych psowatych
Treści programoweT-L-2Antropopresja (wpływ człowieka na populacje wolno żyjących psowatych)
T-L-3Wykorzystanie wskaźników ekologicznych do oceny populacji wybranych gatunków psowatych
T-L-4Skład pokarmu i zachowania łowieckie wybranych gatunków psowatych. Rozpoznawanie tropów i kupek kałowych psowatych
T-L-1Rozmieszczenie wolno żyjących psowatych w Polsce i w Europie (zasięg geograficzny, zagęszczenie, dynamika liczebności, struktura gatunkowa i płciowa, migracje)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3film, ekspozycja
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
S-3Ocena formująca: sprawdzian pisemny
S-4Ocena podsumowująca: średnia ocen uzyskanych z odpowiedzi ustnej oraz sprawdzianów pisemnych
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student stosuje w stopniu dostatecznym metody do rozwiązywania zadań; sporządza mapy zasięgów oraz przeprowadza charakterystykę populacji
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_06_K01student wykazuje inicjatywę w podejmowaniu działań proekologicznych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K04Jest gotowy do wypełniania zobowiązań społecznych i działania na rzecz środowiska społecznego
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z ewolucją psowatych, ich charakterystyka biologiczną i ekologiczną, rolą psowatych w ekosystemie, sposobami ich ochrony
C-2nabycie umiejętności przedstawiania zasięgu wystepowania oraz dynamiki zmian populacji wybranych gatunków psowatych; umiejętność rozpoznawania tropów i kupek kałowych wybranych psowatych
Treści programoweT-W-6Czynniki ekologiczne (woda, gleba, powietrze, ogień, wiatr, temperatura, światło) wpływające na warunki życia psowatych
T-W-1Ewolucja psowatych
T-W-2Charakterystyka biologiczna i ekologiczna wybranych gatunków wolno żyjących psowatych
T-W-7Wpływ psowatych na inne gatunki ekosystemu (piramida troficzna, nisze ekologiczne, gatunki inwazyjne).
T-W-3Psowate (Canidae) w Europie i na świecie oraz ich status prawny
T-W-4Przegląd gatunków Canidae charakterystycznych dla poszczególnych biomów lądowych.
T-W-5Sposoby i możliwości ochrony psowatych w Polsce i Europie
T-L-2Antropopresja (wpływ człowieka na populacje wolno żyjących psowatych)
T-L-3Wykorzystanie wskaźników ekologicznych do oceny populacji wybranych gatunków psowatych
T-L-4Skład pokarmu i zachowania łowieckie wybranych gatunków psowatych. Rozpoznawanie tropów i kupek kałowych psowatych
T-L-1Rozmieszczenie wolno żyjących psowatych w Polsce i w Europie (zasięg geograficzny, zagęszczenie, dynamika liczebności, struktura gatunkowa i płciowa, migracje)
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2dyskusja dydaktyczna
M-3film, ekspozycja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena ciągła indywidualnej pracy studenta oraz jego pracy w grupie
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w niewielkim stopniu wykazuje inicjatywę w podejmowaniu działań proekologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0