Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Genetyka zaburzeń metabolicznych psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Genetyka zaburzeń metabolicznych psów
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Iwona Szatkowska <Iwona.Szatkowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA1 10 1,00,50zaliczenie
wykładyW1 20 1,00,50egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Podstawowa wiedza z zakresu genetyki ogólnej; budowy układu pokarmowego psa; znajomość zasad pracy w laobratorium analiz genetycznych oraz obsługi podstawowego sprzętu laboratoryjnego

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Pogłębienie wiedzy studenta na temat genetycznego podłoża chorób metabolicznych psa; zapoznanie z metodami umożliwiającymi diagnostykę tych zaburzeń

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Analiza rodowodowa w rodzinnych chorobach metabolicznych i nieprawidłowościach rozwojowych układu pokarmowego2
T-A-2Typy dziedziczenia rodzinnych chorób metabolicznych i nieprawidłowości rozwojowych układu pokarmowego2
T-A-3Diagnostyka pogłębiona w rodzinnych chorobach metabolicznych i nieprawidłowościach rozwojowych układu pokarmowego2
T-A-4Nowotwory układu pokarmowego z predyspozycjami rodzinnymi2
T-A-5Omówienie wybranych przez studentów chorób metabolicznych u psów2
10
wykłady
T-W-1Rozwój układu pokarmowego u psów2
T-W-2Zaburzenia spichrzeniowe glikogenu typu IA (choroba von Gerze), II (choroba Pompesa), III (choroba Corisa), IV (choroba Andersona), VII (niedobór fosfofruktokinazy)2
T-W-3Hiperlipidemia2
T-W-4Dziedziczna otyłość2
T-W-5Mukopolisacharydozy (TYP od I do VII)2
T-W-6Gangliozydozy2
T-W-7Nietolerancje glutenu2
T-W-8Rozszerzenie przestrzeni chłonnych jelit2
T-W-9Zespół rozszerzenia/skrętu żołądka2
T-W-10Wewnątrzwydzielnicza niewydolność trzustki2
20

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1udział w zajęciach10
A-A-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu; przygotowanie do zaliczenia10
A-A-3zaliczenie pisemne3
A-A-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu; przygotowanie do egzaminu3
A-W-3egzamin pisemny2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych
M-2dyskusja
M-3film

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena pracy studenta podczas zajęć
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnej
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_14_W01
student ma wiedzę z zakresu zaburzeń przemiany materii i układu pokarmowego psów; ma pogłębiona wiedzę na temat mutacji genetycznych powodujących te zaburzenia
Kn_2A_W02, Kn_2A_W07C-1T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-9, T-W-10M-1, M-2S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_14_U01
student analizuje rodowód pod względem występowania chorób przemiany materii i nieprwidłowości rozwojowych układu pokarmowego; student potrafi wykorzystać narzędzia diagnostyczne w celu wykrycia tych zaburzeń
Kn_2A_U03C-1T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-1M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_14_K01
student organizuje swoje stanowisko pracy; kreatywnie planuje i realizuje zadania wykonywane w grupach
Kn_2A_K02, Kn_2A_K03C-1T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-3, T-A-1, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-W-8, T-W-2, T-W-9, T-W-10M-1, M-2, M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_14_W01
student ma wiedzę z zakresu zaburzeń przemiany materii i układu pokarmowego psów; ma pogłębiona wiedzę na temat mutacji genetycznych powodujących te zaburzenia
2,0
3,0student ma elementarną wiedzę z zakresu zaburzeń przemiany materii i układu pokarmowego psów; ma dostateczna wiedzę na temat mutacji genetycznych powodujących te zaburzenia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_14_U01
student analizuje rodowód pod względem występowania chorób przemiany materii i nieprwidłowości rozwojowych układu pokarmowego; student potrafi wykorzystać narzędzia diagnostyczne w celu wykrycia tych zaburzeń
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym analizuje rodowód psa pod względem występowania chorób przemiany materii i nieprwidłowości rozwojowych układu pokarmowego; student dostatecznie potrafi wykorzystać narzędzia diagnostyczne w celu wykrycia tych zaburzeń
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_14_K01
student organizuje swoje stanowisko pracy; kreatywnie planuje i realizuje zadania wykonywane w grupach
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym organizuje swoje stanowisko pracy; wykazuje niewielką kreatywność w planowaniu i realizacji zadań grupowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. pod red. prof. dr. hab. Antoniego Schollenbergera, Wybrane wrodzone wady rozwojowe i choroby dziedziczne u psów i kotów, Galaktyka, 2017
  2. pod red. Romana Lechowskiego, Choroby przewodu pokarmowego psów i kotów, Galaktyka, 2009

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Analiza rodowodowa w rodzinnych chorobach metabolicznych i nieprawidłowościach rozwojowych układu pokarmowego2
T-A-2Typy dziedziczenia rodzinnych chorób metabolicznych i nieprawidłowości rozwojowych układu pokarmowego2
T-A-3Diagnostyka pogłębiona w rodzinnych chorobach metabolicznych i nieprawidłowościach rozwojowych układu pokarmowego2
T-A-4Nowotwory układu pokarmowego z predyspozycjami rodzinnymi2
T-A-5Omówienie wybranych przez studentów chorób metabolicznych u psów2
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rozwój układu pokarmowego u psów2
T-W-2Zaburzenia spichrzeniowe glikogenu typu IA (choroba von Gerze), II (choroba Pompesa), III (choroba Corisa), IV (choroba Andersona), VII (niedobór fosfofruktokinazy)2
T-W-3Hiperlipidemia2
T-W-4Dziedziczna otyłość2
T-W-5Mukopolisacharydozy (TYP od I do VII)2
T-W-6Gangliozydozy2
T-W-7Nietolerancje glutenu2
T-W-8Rozszerzenie przestrzeni chłonnych jelit2
T-W-9Zespół rozszerzenia/skrętu żołądka2
T-W-10Wewnątrzwydzielnicza niewydolność trzustki2
20

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1udział w zajęciach10
A-A-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu; przygotowanie do zaliczenia10
A-A-3zaliczenie pisemne3
A-A-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach20
A-W-2samodzielne studiowanie literatury przedmiotu; przygotowanie do egzaminu3
A-W-3egzamin pisemny2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_14_W01student ma wiedzę z zakresu zaburzeń przemiany materii i układu pokarmowego psów; ma pogłębiona wiedzę na temat mutacji genetycznych powodujących te zaburzenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_W02Zna zasady bezpiecznej pracy w laboratorium i podczas pracy ze zwierzętami
Kn_2A_W07Ma rozszerzoną wiedzę z zakresu biochemii oraz budowy i funkcjonowania organizmu psa; rozumie powiązania morfologiczno-funkcjonalne tkanek i narządów
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy studenta na temat genetycznego podłoża chorób metabolicznych psa; zapoznanie z metodami umożliwiającymi diagnostykę tych zaburzeń
Treści programoweT-A-2Typy dziedziczenia rodzinnych chorób metabolicznych i nieprawidłowości rozwojowych układu pokarmowego
T-A-4Nowotwory układu pokarmowego z predyspozycjami rodzinnymi
T-A-5Omówienie wybranych przez studentów chorób metabolicznych u psów
T-W-1Rozwój układu pokarmowego u psów
T-W-3Hiperlipidemia
T-W-4Dziedziczna otyłość
T-W-5Mukopolisacharydozy (TYP od I do VII)
T-W-6Gangliozydozy
T-W-7Nietolerancje glutenu
T-W-8Rozszerzenie przestrzeni chłonnych jelit
T-W-2Zaburzenia spichrzeniowe glikogenu typu IA (choroba von Gerze), II (choroba Pompesa), III (choroba Corisa), IV (choroba Andersona), VII (niedobór fosfofruktokinazy)
T-W-9Zespół rozszerzenia/skrętu żołądka
T-W-10Wewnątrzwydzielnicza niewydolność trzustki
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych
M-2dyskusja
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy studenta podczas zajęć
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnej
S-3Ocena podsumowująca: egzamin pisemny z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student ma elementarną wiedzę z zakresu zaburzeń przemiany materii i układu pokarmowego psów; ma dostateczna wiedzę na temat mutacji genetycznych powodujących te zaburzenia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_14_U01student analizuje rodowód pod względem występowania chorób przemiany materii i nieprwidłowości rozwojowych układu pokarmowego; student potrafi wykorzystać narzędzia diagnostyczne w celu wykrycia tych zaburzeń
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_U03Samodzielnie planuje i przeprowadza eksperymenty/pomiary z zastosowaniem właściwych technik i narzędzi badawczych; interpretuje uzyskane wyniki i wyciąga wnioski
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy studenta na temat genetycznego podłoża chorób metabolicznych psa; zapoznanie z metodami umożliwiającymi diagnostykę tych zaburzeń
Treści programoweT-A-2Typy dziedziczenia rodzinnych chorób metabolicznych i nieprawidłowości rozwojowych układu pokarmowego
T-A-4Nowotwory układu pokarmowego z predyspozycjami rodzinnymi
T-A-5Omówienie wybranych przez studentów chorób metabolicznych u psów
T-A-3Diagnostyka pogłębiona w rodzinnych chorobach metabolicznych i nieprawidłowościach rozwojowych układu pokarmowego
T-A-1Analiza rodowodowa w rodzinnych chorobach metabolicznych i nieprawidłowościach rozwojowych układu pokarmowego
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych
M-2dyskusja
M-3film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy studenta podczas zajęć
S-2Ocena formująca: ocena prezentacji multimedialnej
S-4Ocena podsumowująca: sprawdzian pisemny z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym analizuje rodowód psa pod względem występowania chorób przemiany materii i nieprwidłowości rozwojowych układu pokarmowego; student dostatecznie potrafi wykorzystać narzędzia diagnostyczne w celu wykrycia tych zaburzeń
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_14_K01student organizuje swoje stanowisko pracy; kreatywnie planuje i realizuje zadania wykonywane w grupach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_2A_K02Rozumie potrzebę ustawicznego kształcenia w zakresie wiedzy ogólnej i kierunkowej w celu rozwijania dorobku zawodowego
Kn_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1Pogłębienie wiedzy studenta na temat genetycznego podłoża chorób metabolicznych psa; zapoznanie z metodami umożliwiającymi diagnostykę tych zaburzeń
Treści programoweT-A-2Typy dziedziczenia rodzinnych chorób metabolicznych i nieprawidłowości rozwojowych układu pokarmowego
T-A-4Nowotwory układu pokarmowego z predyspozycjami rodzinnymi
T-A-5Omówienie wybranych przez studentów chorób metabolicznych u psów
T-A-3Diagnostyka pogłębiona w rodzinnych chorobach metabolicznych i nieprawidłowościach rozwojowych układu pokarmowego
T-A-1Analiza rodowodowa w rodzinnych chorobach metabolicznych i nieprawidłowościach rozwojowych układu pokarmowego
T-W-1Rozwój układu pokarmowego u psów
T-W-3Hiperlipidemia
T-W-4Dziedziczna otyłość
T-W-5Mukopolisacharydozy (TYP od I do VII)
T-W-6Gangliozydozy
T-W-7Nietolerancje glutenu
T-W-8Rozszerzenie przestrzeni chłonnych jelit
T-W-2Zaburzenia spichrzeniowe glikogenu typu IA (choroba von Gerze), II (choroba Pompesa), III (choroba Corisa), IV (choroba Andersona), VII (niedobór fosfofruktokinazy)
T-W-9Zespół rozszerzenia/skrętu żołądka
T-W-10Wewnątrzwydzielnicza niewydolność trzustki
Metody nauczaniaM-1wykład z wykorzystaniem narzędzi multimedialnych
M-2dyskusja
M-3film
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena pracy studenta podczas zajęć
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0student w stopniu dostatecznym organizuje swoje stanowisko pracy; wykazuje niewielką kreatywność w planowaniu i realizacji zadań grupowych
3,5
4,0
4,5
5,0