Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Sylabus przedmiotu Konserwacja i przechowywanie surowców zwierzęcych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Konserwacja i przechowywanie surowców zwierzęcych | ||
Specjalność | Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy z chemii i biochemii, mikrobiologii, podstawowa znajomość różnych rodzajów żywności i ich składu chemicznego. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem przedmiotu jest zaznajomienie studentów z metodami zabezpieczenia żywności, począwszy od procesów i operacji w trakcie wytwarzania produktu, jego konserwacji, składowania oraz przechowywania gotowego produktu, pakowania produktu. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Przechowywanie produktów spożywczych (zmiany jakościowe występujące podczas przechowywania żywności, sposoby i warunki przechowywania żywności), ich wpływ na jakość karm dla zwierząt. | 2 |
T-L-2 | Systemy pakowania w mieszaninie gazów. (pakowanie próżniowe, pakowanie w kontrolowanej atmosferze , pakowanie w modyfikowanej atmosferze).Gazy jako czynnik konserwujący żywność (tlen, dwutlenek węgla, tlenek węgla, azot, argon). | 2 |
T-L-3 | Przechowalnictwo mięsa (przemiany zachodzące w tkance mięsnej w trakcie przechowywania, procesy rozkładcze mięsa. Mikroflora mięsa i jej wpływ na jakość surowca i karm. | 2 |
T-L-4 | Przechowalnictwo artykułów ubocznych, przemiany biologiczne i ich wpływ na trwałość surowca. | 2 |
T-L-5 | Przechowalnictwo tłuszczów (przemiany zachodzące w trakcie przechowywania – procesy jełczenia, wymagania jakościowe, liczby tłuszczowe). | 2 |
T-L-6 | Przechowalnictwo mleka i jego przetworów. Wpływ wysokich temperatur na mleko. Konserwujące działanie bakterii mlekowych. | 2 |
12 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wpływ procesów przetwarzania na właściwości odżywcze surowców zwierzęcych. | 1 |
T-W-2 | Termiczne metody utrwalania surowców stosowane w produkcji żywności dla zwierząt (pasteryzacja i sterylizacja). | 2 |
T-W-3 | Chłodzenie i zamrażanie jako sposób utrwalania żywości stosowanej jako surowiec na karmy (techniki chłodzenia i zamrażania, techniki rozmrażania). | 2 |
T-W-4 | Utrwalanie surowców przez odwadnianie (solenie, suszenie, zagęszczanie, odparowywanie). | 1 |
T-W-5 | Chemiczne utrwalanie żywności (substancje zapobiegające zmianom chemicznym, substancje zapobiegające zmianom mikrobiologicznym). | 2 |
T-W-6 | Niekonwencjonalne metody utrwalania surowców zwierzęcych (promieniowanie jonizujące, pulsujące pole magnetyczne, pulsujące pole elektryczne, radiacja, ultradźwięki). | 2 |
T-W-7 | Opakowania jako czynnik ochronny żywności utrwalonej i przechowywanej (rodzaje opakowań stosowanych przy produkcji karm, systemy pakowani, znakowanie). | 2 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 12 |
A-L-2 | Przygotowanie do pisemnego zaliczenia ćwiczeń | 3 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
10 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora. |
M-3 | Konsultacje z prowadzącymi wykłady i ćwiczenia. |
M-4 | Wykonanie ćwiczeń labolatoryjnych. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: formujący Ocena prezentacji przygotowanej przez zespół oraz udział studenta w jej przedstawieniu i omówieniu. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Ocena z pisemnego zaliczenia całości materiału objętego programem wykładów i ćwiczeń. |
S-3 | Ocena podsumowująca: Ocena z wykonania zadań praktycznych. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_21_W01 Posiada wiedzę z zakresu jakości surowców zwierzęcych (skład odżywczy, substancje czynne, włąściwości fizykochemiczne) i zmian zachodzących w tych produktach w procesie konserwacji i przechowywania. Zna metody utrwalania i przechowywania surowców wykorzystywanych w produkcji karm. | Kn_2A_W05, Kn_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-5, T-W-7 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_21_U01 Potrafi przeanalizować i opisać czynniki środowiskowe mające wpływ na jakość wyprodukowanej karmy oraz ich przydatność do spożycia w trakcie wytwarzania, utrwalania i przechowywania oraz ich wpływ na zdrowie zwierząt. | Kn_2A_U04 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-2, T-L-5, T-L-6 | M-1, M-2, M-4 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_21_K01 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z przedmiotu " Konserwacja i przechowywanie surowców zwierzęcych" w rozwiązywaniu problemów praktycznych w swojej pracy zawodowej. | Kn_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-L-1, T-L-3, T-L-2 | M-1, M-2, M-4 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_21_W01 Posiada wiedzę z zakresu jakości surowców zwierzęcych (skład odżywczy, substancje czynne, włąściwości fizykochemiczne) i zmian zachodzących w tych produktach w procesie konserwacji i przechowywania. Zna metody utrwalania i przechowywania surowców wykorzystywanych w produkcji karm. | 2,0 | Student posiada wiedzę na poziomie niedostatecznym z zakresu jakości surowców zwierzęcych ( skład odżywczy, substancje czynne, włąściwości fizykochemiczne) i zmian zachodzących w tych produktach w procesie konserwacji i przechowywania. Zna metody utrwalania i przechowywania surowców wykorzystywanych w produkcji karm. |
3,0 | Student posiada wiedzę na poziomie dostatecznym z zakresu jakości surowców zwierzęcych ( skład odżywczy, substancje czynne, włąściwości fizykochemiczne) i zmian zachodzących w tych produktach w procesie konserwacji i przechowywania. Zna metody utrwalania i przechowywania surowców wykorzystywanych w produkcji karm. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_21_U01 Potrafi przeanalizować i opisać czynniki środowiskowe mające wpływ na jakość wyprodukowanej karmy oraz ich przydatność do spożycia w trakcie wytwarzania, utrwalania i przechowywania oraz ich wpływ na zdrowie zwierząt. | 2,0 | Student nie potrafi przeanalizować i opisac czynników środowiskowych mających wpływ na jakość wyprodukowanej karmy oraz ich przydatność do spozycia w trakcie wytwarzania, utrwalania i przechowywania oraz ich wpływ na zdrowie zwierząt. |
3,0 | Student na poziomie dostatecznym potrafi przeanalizować i opisac czynniki środowiskowe mające wpływ na jakość wyprodukowanej karmy oraz ich przydatność do spozycia w trakcie wytwarzania, utrwalania i przechowywania oraz ich wpływ na zdrowie zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_21_K01 Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę z przedmiotu " Konserwacja i przechowywanie surowców zwierzęcych" w rozwiązywaniu problemów praktycznych w swojej pracy zawodowej. | 2,0 | Studenci nie potrafią w rozwiązywać problemów związanych z konserwacją i przechowywaniem surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm. |
3,0 | Studenci nie potrafią w rozwiązywać problemów związanych z konserwacją i przechowywaniem surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Eugeniusz Pijanowski , Mieczysław Dłużewski, Ogólna technologia żywności, Wydawnictwo Naukowo Techniczne, Warszawa, 1997
- Elżbieta Biller, Technologia żywności wybrane zagadnienia, SGGW, Warszawa, 2005
- Piotr Palich,Aneta Ocieczek, Technologia żywności i towaroznawstwa, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Pomorskiej Szkoly Turystyki i Hotelarstwa, Bydgoszcz, 2004
Literatura dodatkowa
- Eugeniusz Pijanowski, Ogólna technologia żywnośći Część II ćwiczenia, Naukowo-Techniczne, 1997
- Elżbieta Biller, Agnieszka Wierzbicka, Wybrane procesy w technologii żywnosci, SGGW, Warszawa, 2003