Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Sylabus przedmiotu Ocena organoleptyczna surowców i produktów zwierzęcych:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Ocena organoleptyczna surowców i produktów zwierzęcych | ||
Specjalność | Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 5 | Grupa obieralna | 2 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość fizjologii, biologii, towaroznawstwa surowców i produktów zwierzęcych,statystyka. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | W ramach programu zajęć studenci nabędą podstawowe wiadomości z analizy sensorycznej żywności. Zapoznają się z rolą poszczególnych zmysłów w ocenie żywności oraz z wybranymi metodami analizy sensorycznej wykorzystywanymi w ocenie jakościowej produktów żywnościowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zasady przeprowadzania ocen sensorycznych. Charakterystyczne cechy produktów. | 2 |
T-A-2 | Badanie wrażliwości sensorycznej wg ISO 3972. | 2 |
T-A-3 | Metoda parzysta: określanie progów różnicy.Metoda trójkątowa: określanie progów różnicy. | 2 |
T-A-4 | Metoda zaszerogawania w ocenie wybranych produktów żywnościowych. | 4 |
T-A-5 | Metody punktowe oceny żywności. Ocena 5-punktowa (na przykładzie wybranego produktu żywnościowego. | 2 |
T-A-6 | Oceny konsumenckie (zasady stosowania). | 2 |
T-A-7 | Metody skalowania oceny żywności na przykładzie wybranego produktu żywnościowego. | 2 |
16 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie żywności. Czynniki wpływające na wyniki analizy sensorycznej. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych. Pracownia analizy sensorycznej. Przygotowanie, podawanie, liczba próbek. | 2 |
T-W-2 | Pojęcia podstawowe: analiza, ocena, sensoryczna, organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy. | 2 |
T-W-3 | Selekcja, dobór, szkolenie, trening oceniających. Metody sprawdzania wrazliwości sensorycznej osób wykonujących ocenę sensoryczną żywności. | 2 |
T-W-4 | Wybrane metody ocen sensorycznych produktów żywnościowych i surowców: metody oznaczania wartości progowych, metody różnicowe, metody oceny jakości cząstkowej i całkowitej, metody punktowe, skalowania. | 4 |
T-W-5 | Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Bodziec i wrażenie. Funkcja układu nerwowego: odbiór, przekazywanie i przetwarzanie informacji. Zmysł smaku, węchu, wzroku, czucia, słuchu. | 2 |
T-W-6 | Rola zmysłów w ocenie żywności. Zmysł smaku, węchu, wzroku, czucia, słuchu. | 2 |
14 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | uczestnictwo w zajęciach | 16 |
A-A-2 | Studiowanie lieratury naukowej związanej z tematyką ćwiczeń i przygotowanie się do pisemnego zaliczenia | 7 |
A-A-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-W-2 | Studiowanie literatury naukowej i przygotowanie do wykładów | 11 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych. |
M-2 | Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji. |
M-3 | Konsultacje z prowadzacymi wykłady i ćwiczenia. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena przez prowadzącego wykonania poprawnie zadań na ćwiczeniach, ocena prezentacji multimedialnej wykonanej przez zespół, dyskusja. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składają się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń i wykładów. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_31.3_W01 Student posiada wiedzę z zakresu oceny jakości sensorycznej produktów i surowców pochodzenia zwierzęcego wykorzystywanych do produkcji karm. | Knlic_2A_W05 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-4 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_31.3_U01 Potrafi prawidłowo ocenić przydatność surowca do produkcji karm stosując ocenę organoleptyczną. | Knlic_2A_U04 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-A-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_31.3_K01 Potrafi rozwiązywać problemy związane z jakością karmy produkowanej dla zwierząt, wykorzystując nabytą wiedzę z zakresu analizy sensorycznej żywności. | Knlic_2A_K03 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-A-1, T-A-3 | M-1, M-2, M-3 | S-1, S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_31.3_W01 Student posiada wiedzę z zakresu oceny jakości sensorycznej produktów i surowców pochodzenia zwierzęcego wykorzystywanych do produkcji karm. | 2,0 | Studenci nie posiadają podstawowej wiedzy z oceny organoleptycznej surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm. |
3,0 | Studenci posiadają podstawową wiedzę na poziomie dostatecznym z oceny organoleptycznej surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_31.3_U01 Potrafi prawidłowo ocenić przydatność surowca do produkcji karm stosując ocenę organoleptyczną. | 2,0 | Studenci nie posiadają podstawowych umięjętności do prawidłowej oceny organoleptycznej surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm. |
3,0 | Studenci posiadają umięjętności na poziomie dostatecznym przy ocenie organoleptycznej surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_31.3_K01 Potrafi rozwiązywać problemy związane z jakością karmy produkowanej dla zwierząt, wykorzystując nabytą wiedzę z zakresu analizy sensorycznej żywności. | 2,0 | Studenci nie potrafią w rozwiązywać problemów związanych z jakością organoleptyczną surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm. |
3,0 | Studenci potrafią w rozwiązywać problemy na poziomie dostatecznym związane z jakością organoleptyczną surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- N. Baryłko-Pikielna, Irena Matuszewska, Sensoryczne badanie żywności, WN PTTŻ, Kraków, 2009
- Gawędka J., Jędrka T., Analiza sensoryczna. Wybrane metody i przykłady zastosowań., Wyd. Akademii Ekonomicznej, Poznań, 2001
Literatura dodatkowa
- Norma, PN-ISO 5492: 1997; Analiza sensoryczna. Terminologia, 1997
- PN-ISO 6658: 1998; Analiza sensoryczna. Metodologia. Wytyczne ogólne, 1998