Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
specjalność: Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna

Sylabus przedmiotu Ocena organoleptyczna surowców i produktów zwierzęcych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ocena organoleptyczna surowców i produktów zwierzęcych
Specjalność Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna
Jednostka prowadząca Katedra Mikrobiologii i Biotechnologii
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Jakubowska <Malgorzata-Jakubowska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Tadeusz Karamucki <Tadeusz.Karamucki@zut.edu.pl>, Artur Rybarczyk <Artur.Rybarczyk@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 5 Grupa obieralna 2

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 14 1,00,50zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA3 16 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość fizjologii, biologii, towaroznawstwa surowców i produktów zwierzęcych,statystyka.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1W ramach programu zajęć studenci nabędą podstawowe wiadomości z analizy sensorycznej żywności. Zapoznają się z rolą poszczególnych zmysłów w ocenie żywności oraz z wybranymi metodami analizy sensorycznej wykorzystywanymi w ocenie jakościowej produktów żywnościowych.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Zasady przeprowadzania ocen sensorycznych. Charakterystyczne cechy produktów.2
T-A-2Badanie wrażliwości sensorycznej wg ISO 3972.2
T-A-3Metoda parzysta: określanie progów różnicy.Metoda trójkątowa: określanie progów różnicy.2
T-A-4Metoda zaszerogawania w ocenie wybranych produktów żywnościowych.4
T-A-5Metody punktowe oceny żywności. Ocena 5-punktowa (na przykładzie wybranego produktu żywnościowego.2
T-A-6Oceny konsumenckie (zasady stosowania).2
T-A-7Metody skalowania oceny żywności na przykładzie wybranego produktu żywnościowego.2
16
wykłady
T-W-1Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie żywności. Czynniki wpływające na wyniki analizy sensorycznej. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych. Pracownia analizy sensorycznej. Przygotowanie, podawanie, liczba próbek.2
T-W-2Pojęcia podstawowe: analiza, ocena, sensoryczna, organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy.2
T-W-3Selekcja, dobór, szkolenie, trening oceniających. Metody sprawdzania wrazliwości sensorycznej osób wykonujących ocenę sensoryczną żywności.2
T-W-4Wybrane metody ocen sensorycznych produktów żywnościowych i surowców: metody oznaczania wartości progowych, metody różnicowe, metody oceny jakości cząstkowej i całkowitej, metody punktowe, skalowania.4
T-W-5Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Bodziec i wrażenie. Funkcja układu nerwowego: odbiór, przekazywanie i przetwarzanie informacji. Zmysł smaku, węchu, wzroku, czucia, słuchu.2
T-W-6Rola zmysłów w ocenie żywności. Zmysł smaku, węchu, wzroku, czucia, słuchu.2
14

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach16
A-A-2Studiowanie lieratury naukowej związanej z tematyką ćwiczeń i przygotowanie się do pisemnego zaliczenia7
A-A-3Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Studiowanie literatury naukowej i przygotowanie do wykładów11
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji.
M-3Konsultacje z prowadzacymi wykłady i ćwiczenia.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena przez prowadzącego wykonania poprawnie zadań na ćwiczeniach, ocena prezentacji multimedialnej wykonanej przez zespół, dyskusja.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składają się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń i wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_31.3_W01
Student posiada wiedzę z zakresu oceny jakości sensorycznej produktów i surowców pochodzenia zwierzęcego wykorzystywanych do produkcji karm.
Knlic_2A_W05C-1T-W-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-A-2, T-A-3, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_31.3_U01
Potrafi prawidłowo ocenić przydatność surowca do produkcji karm stosując ocenę organoleptyczną.
Knlic_2A_U04C-1T-W-2, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-A-5M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_2A_31.3_K01
Potrafi rozwiązywać problemy związane z jakością karmy produkowanej dla zwierząt, wykorzystując nabytą wiedzę z zakresu analizy sensorycznej żywności.
Knlic_2A_K03C-1T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-1, T-A-1, T-A-3M-1, M-2, M-3S-1, S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_31.3_W01
Student posiada wiedzę z zakresu oceny jakości sensorycznej produktów i surowców pochodzenia zwierzęcego wykorzystywanych do produkcji karm.
2,0Studenci nie posiadają podstawowej wiedzy z oceny organoleptycznej surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm.
3,0Studenci posiadają podstawową wiedzę na poziomie dostatecznym z oceny organoleptycznej surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_31.3_U01
Potrafi prawidłowo ocenić przydatność surowca do produkcji karm stosując ocenę organoleptyczną.
2,0Studenci nie posiadają podstawowych umięjętności do prawidłowej oceny organoleptycznej surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm.
3,0Studenci posiadają umięjętności na poziomie dostatecznym przy ocenie organoleptycznej surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_2A_31.3_K01
Potrafi rozwiązywać problemy związane z jakością karmy produkowanej dla zwierząt, wykorzystując nabytą wiedzę z zakresu analizy sensorycznej żywności.
2,0Studenci nie potrafią w rozwiązywać problemów związanych z jakością organoleptyczną surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm.
3,0Studenci potrafią w rozwiązywać problemy na poziomie dostatecznym związane z jakością organoleptyczną surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. N. Baryłko-Pikielna, Irena Matuszewska, Sensoryczne badanie żywności, WN PTTŻ, Kraków, 2009
  2. Gawędka J., Jędrka T., Analiza sensoryczna. Wybrane metody i przykłady zastosowań., Wyd. Akademii Ekonomicznej, Poznań, 2001

Literatura dodatkowa

  1. Norma, PN-ISO 5492: 1997; Analiza sensoryczna. Terminologia, 1997
  2. PN-ISO 6658: 1998; Analiza sensoryczna. Metodologia. Wytyczne ogólne, 1998

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Zasady przeprowadzania ocen sensorycznych. Charakterystyczne cechy produktów.2
T-A-2Badanie wrażliwości sensorycznej wg ISO 3972.2
T-A-3Metoda parzysta: określanie progów różnicy.Metoda trójkątowa: określanie progów różnicy.2
T-A-4Metoda zaszerogawania w ocenie wybranych produktów żywnościowych.4
T-A-5Metody punktowe oceny żywności. Ocena 5-punktowa (na przykładzie wybranego produktu żywnościowego.2
T-A-6Oceny konsumenckie (zasady stosowania).2
T-A-7Metody skalowania oceny żywności na przykładzie wybranego produktu żywnościowego.2
16

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie żywności. Czynniki wpływające na wyniki analizy sensorycznej. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych. Pracownia analizy sensorycznej. Przygotowanie, podawanie, liczba próbek.2
T-W-2Pojęcia podstawowe: analiza, ocena, sensoryczna, organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy.2
T-W-3Selekcja, dobór, szkolenie, trening oceniających. Metody sprawdzania wrazliwości sensorycznej osób wykonujących ocenę sensoryczną żywności.2
T-W-4Wybrane metody ocen sensorycznych produktów żywnościowych i surowców: metody oznaczania wartości progowych, metody różnicowe, metody oceny jakości cząstkowej i całkowitej, metody punktowe, skalowania.4
T-W-5Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Bodziec i wrażenie. Funkcja układu nerwowego: odbiór, przekazywanie i przetwarzanie informacji. Zmysł smaku, węchu, wzroku, czucia, słuchu.2
T-W-6Rola zmysłów w ocenie żywności. Zmysł smaku, węchu, wzroku, czucia, słuchu.2
14

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach16
A-A-2Studiowanie lieratury naukowej związanej z tematyką ćwiczeń i przygotowanie się do pisemnego zaliczenia7
A-A-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach14
A-W-2Studiowanie literatury naukowej i przygotowanie do wykładów11
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_31.3_W01Student posiada wiedzę z zakresu oceny jakości sensorycznej produktów i surowców pochodzenia zwierzęcego wykorzystywanych do produkcji karm.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_W05Ma pogłębioną wiedzę w zakresie znajomości składu chemicznego, substancji czynnych, antyodżywczych i szkodliwych zawartych w surowcach stosowanych w żywieniu psów
Cel przedmiotuC-1W ramach programu zajęć studenci nabędą podstawowe wiadomości z analizy sensorycznej żywności. Zapoznają się z rolą poszczególnych zmysłów w ocenie żywności oraz z wybranymi metodami analizy sensorycznej wykorzystywanymi w ocenie jakościowej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-W-2Pojęcia podstawowe: analiza, ocena, sensoryczna, organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy.
T-W-3Selekcja, dobór, szkolenie, trening oceniających. Metody sprawdzania wrazliwości sensorycznej osób wykonujących ocenę sensoryczną żywności.
T-W-5Fizjologiczne i psychologiczne podstawy analizy sensorycznej. Bodziec i wrażenie. Funkcja układu nerwowego: odbiór, przekazywanie i przetwarzanie informacji. Zmysł smaku, węchu, wzroku, czucia, słuchu.
T-W-6Rola zmysłów w ocenie żywności. Zmysł smaku, węchu, wzroku, czucia, słuchu.
T-W-4Wybrane metody ocen sensorycznych produktów żywnościowych i surowców: metody oznaczania wartości progowych, metody różnicowe, metody oceny jakości cząstkowej i całkowitej, metody punktowe, skalowania.
T-W-1Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie żywności. Czynniki wpływające na wyniki analizy sensorycznej. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych. Pracownia analizy sensorycznej. Przygotowanie, podawanie, liczba próbek.
T-A-2Badanie wrażliwości sensorycznej wg ISO 3972.
T-A-3Metoda parzysta: określanie progów różnicy.Metoda trójkątowa: określanie progów różnicy.
T-A-5Metody punktowe oceny żywności. Ocena 5-punktowa (na przykładzie wybranego produktu żywnościowego.
T-A-6Oceny konsumenckie (zasady stosowania).
T-A-7Metody skalowania oceny żywności na przykładzie wybranego produktu żywnościowego.
T-A-4Metoda zaszerogawania w ocenie wybranych produktów żywnościowych.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji.
M-3Konsultacje z prowadzacymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przez prowadzącego wykonania poprawnie zadań na ćwiczeniach, ocena prezentacji multimedialnej wykonanej przez zespół, dyskusja.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składają się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń i wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studenci nie posiadają podstawowej wiedzy z oceny organoleptycznej surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm.
3,0Studenci posiadają podstawową wiedzę na poziomie dostatecznym z oceny organoleptycznej surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_31.3_U01Potrafi prawidłowo ocenić przydatność surowca do produkcji karm stosując ocenę organoleptyczną.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_U04Samodzielnie analizuje czynniki wpływające na produkcję i jakość pożywienia oraz zdrowotność psów i innych zwierząt
Cel przedmiotuC-1W ramach programu zajęć studenci nabędą podstawowe wiadomości z analizy sensorycznej żywności. Zapoznają się z rolą poszczególnych zmysłów w ocenie żywności oraz z wybranymi metodami analizy sensorycznej wykorzystywanymi w ocenie jakościowej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-W-2Pojęcia podstawowe: analiza, ocena, sensoryczna, organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy.
T-W-6Rola zmysłów w ocenie żywności. Zmysł smaku, węchu, wzroku, czucia, słuchu.
T-W-4Wybrane metody ocen sensorycznych produktów żywnościowych i surowców: metody oznaczania wartości progowych, metody różnicowe, metody oceny jakości cząstkowej i całkowitej, metody punktowe, skalowania.
T-W-1Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie żywności. Czynniki wpływające na wyniki analizy sensorycznej. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych. Pracownia analizy sensorycznej. Przygotowanie, podawanie, liczba próbek.
T-A-5Metody punktowe oceny żywności. Ocena 5-punktowa (na przykładzie wybranego produktu żywnościowego.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji.
M-3Konsultacje z prowadzacymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składają się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń i wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studenci nie posiadają podstawowych umięjętności do prawidłowej oceny organoleptycznej surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm.
3,0Studenci posiadają umięjętności na poziomie dostatecznym przy ocenie organoleptycznej surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_2A_31.3_K01Potrafi rozwiązywać problemy związane z jakością karmy produkowanej dla zwierząt, wykorzystując nabytą wiedzę z zakresu analizy sensorycznej żywności.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKnlic_2A_K03Rozumie znaczenie wiedzy w rozwiązywaniu problemów poznawczych i praktycznych
Cel przedmiotuC-1W ramach programu zajęć studenci nabędą podstawowe wiadomości z analizy sensorycznej żywności. Zapoznają się z rolą poszczególnych zmysłów w ocenie żywności oraz z wybranymi metodami analizy sensorycznej wykorzystywanymi w ocenie jakościowej produktów żywnościowych.
Treści programoweT-W-2Pojęcia podstawowe: analiza, ocena, sensoryczna, organoleptyczna, precyzja, dokładność, powtarzalność, odtwarzalność. Próg wyczuwalności, próg rozpoznania, próg różnicy.
T-W-3Selekcja, dobór, szkolenie, trening oceniających. Metody sprawdzania wrazliwości sensorycznej osób wykonujących ocenę sensoryczną żywności.
T-W-4Wybrane metody ocen sensorycznych produktów żywnościowych i surowców: metody oznaczania wartości progowych, metody różnicowe, metody oceny jakości cząstkowej i całkowitej, metody punktowe, skalowania.
T-W-1Rola i znaczenie analizy organoleptycznej i sensorycznej w ocenie żywności. Czynniki wpływające na wyniki analizy sensorycznej. Warunki przeprowadzania ocen sensorycznych. Pracownia analizy sensorycznej. Przygotowanie, podawanie, liczba próbek.
T-A-1Zasady przeprowadzania ocen sensorycznych. Charakterystyczne cechy produktów.
T-A-3Metoda parzysta: określanie progów różnicy.Metoda trójkątowa: określanie progów różnicy.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny z omówieniem zagadnień teoretycznych.
M-2Prezentacja multimedialna z wykorzystaniem komputera i projektora.Praca w grupach przy przygotowaniu, prezentacji i omówieniu przygotowanej prezentacji.
M-3Konsultacje z prowadzacymi wykłady i ćwiczenia.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena przez prowadzącego wykonania poprawnie zadań na ćwiczeniach, ocena prezentacji multimedialnej wykonanej przez zespół, dyskusja.
S-2Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena studenta na którą składają się oceny z prezentacji, aktywności na ćwiczeniach i kolokwium z całości materiału objętego programem ćwiczeń i wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Studenci nie potrafią w rozwiązywać problemów związanych z jakością organoleptyczną surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm.
3,0Studenci potrafią w rozwiązywać problemy na poziomie dostatecznym związane z jakością organoleptyczną surowców i produktów zwierzęcych stosowanych w produkcji karm.
3,5
4,0
4,5
5,0