Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S2)
Sylabus przedmiotu Surowce roślinne w profilaktyce i terapii:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Surowce roślinne w profilaktyce i terapii | ||
Specjalność | Żywienie psów i profilaktyka zdrowotna | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Wioletta Biel <Wioletta.Biel@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z anatomii, botaniki, chemii nieorganicznej i organicznej, fizjologii |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznanie studentów z podstawowymi pojęciami z zakresu farmakognozji i fitoterapii; postaciami leku ziołowego oraz ich stosowaniem w wybranych schorzeniach psów |
C-2 | poznanie właściwości biologicznych i leczniczych substancji czynnych; poznanie właściwości leczniczych wybranych surowców roślinnych oraz ich działania niepożądanego; zasad ich stosowania w profilaktyce i leczeniu chorób psów |
C-3 | nabycie umiejętności rozpoznawania wybranych surowców roślinnych, przygotowania mieszanki ziołowej o określonym działaniu a także niefarmakopealnych leków galenowych |
C-4 | pogłębienie wiedzy o budowie morfologicznej i funkcji poszczególnych elementów rosliny |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Budowa morfologiczna i funkcje poszczególnych elementów rośliny wykorzystywanych jako surowce w fitoterapii: pędu, liścia, korzenia, kwiatu, nasienia i owocu. | 1 |
T-L-2 | Zapoznanie z działaniem farmakologicznym oraz z możliwymi skutkami ubocznymi wybranych surowców roślinnych m.in.: ziela lucerny, rumianku, kocimiętki, mniszka lekarskiego, naw-łoci pospolitej, pokrzywy korzenia łopianu, mniszka lekarskiego, kłącza imbiru, kwiatu nagietka, mniszka lekarskiego, nasienia lnu, owocu głogu | 4 |
T-L-3 | Pochodzenie wybranych surowców roślinnych: czas i sposób zbioru, suszenie i przechowywanie. Rozpoznawanie surowców roślinnych. | 3 |
T-L-4 | Przygotowanie mieszanek ziołowych o określonym działaniu: przeciwbiegunkowym, przeciwreumatycznym, sedatywnym, spazmolitycznym, przeciwbólowym, żółciopędnym itp. | 3 |
T-L-5 | Przygotowanie, ze świeżych surowców, niefarmakopealnych leków galenowych m.in.: wyciągów, soków, mazideł, naparów, odwarów. | 3 |
14 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawowe wiadomości: farmakognozja i fitoterapia w wete-rynarii; rodzaje surowców roślinnych; termin, sposób zbioru, suszenia i przechowywania surowców roślinnych. Metody ba-dań surowców roślinnych (makroskopowe i mikroskopowe). | 1 |
T-W-2 | Postacie leku ziołowego – preparaty galenowe (farmakopealne i niefarmakopealne – nalewki , mazidła, wyciągi, olejki, itp.). | 2 |
T-W-3 | Właściwości biologiczne i lecznicze substancji czynnych: pier-wotnych (węglowodanów, białek, kwasów tłuszczowych, kwa-sów organicznych i innych) i wtórnych (fenoli, garbników, chi-nonów i kumaryn, terpenów, flawonoidów, alkaloidów, steroi-dów i glikozydów nasercowych, olejków eterycznych i innych). | 2 |
T-W-4 | Zastosowanie surowców i preparatów roślinnych w terapii chorób układu: nerwowego, ruchu, krążenia, pokarmowego, moczowo-płciowego, oddechowego, odpornościowego | 2 |
T-W-5 | Leki roślinne w profilaktyce i leczeniu chorób nowotworowych. | 2 |
T-W-6 | Pacjent geriatryczny. | 2 |
T-W-7 | Naturalna pielęgnacja. | 1 |
12 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 14 |
A-L-2 | Konsultacje z prowadzącym | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 10 |
10 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | dyskusja dydaktyczna |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: odpowiedź ustna |
S-2 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
S-3 | Ocena podsumowująca: średnia ocen z odpowiedzi ustnej i sprawdzianów pisemnych |
S-4 | Ocena formująca: ocena pracy samodzielnej studenta oraz jego pracy w grupie |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_38_W01 student wymienia rodzaje surowców roślinnych; przedstawia termin oraz sposób ich zbioru i zasady przechowywania; omawia właściwości biologiczne i lecznicze substancji czynnych obecnych w surowcach; zna zastosowanie surowców i preparatów leczniczych w profilaktyce i terapii wybranych chorób psów; tłumaczy zasady naturalnej pielęgnacji psa | Knlic_2A_W05 | — | — | C-2, C-1, C-4 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-7 | M-1, M-2 | S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_38_U01 student rozpoznaje w środowisku naturalnym surowce roślinne o określonym działaniu, przygotowuje z nich mieszanki i nifarmakopelane leki galenowe niezbędne w profilaktyce i leczeniu chorób psów; stosuje właściwie dobrane metody do opracowania surowca roślinnego oraz przygotowania z niego mieszanki ziołowej | Knlic_2A_U03 | — | — | C-3 | T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1 | M-2, M-3 | S-2, S-1, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_2A_38_K01 student jest świadomy stosowania surowców rośinnych w profilaktyce i terapii chorób psa; rozumie konieczność samokształcenia się | Knlic_2A_K02 | — | — | C-2, C-1, C-3, C-4 | T-W-2, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-3, T-W-1, T-W-7, T-L-4, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1 | M-1, M-2, M-3 | S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_38_W01 student wymienia rodzaje surowców roślinnych; przedstawia termin oraz sposób ich zbioru i zasady przechowywania; omawia właściwości biologiczne i lecznicze substancji czynnych obecnych w surowcach; zna zastosowanie surowców i preparatów leczniczych w profilaktyce i terapii wybranych chorób psów; tłumaczy zasady naturalnej pielęgnacji psa | 2,0 | |
3,0 | student w dostatecznym stopniu wymienia rodzaje surowców roslinnych, przedstawia termin oraz sposób ich zbioru i zasady przechowywania, w niewielkim stopniu omawia właściwości biologiczne substancji czynnych oraz zna zastosowanie surowców w profilaktyce i terapii chorób psów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_38_U01 student rozpoznaje w środowisku naturalnym surowce roślinne o określonym działaniu, przygotowuje z nich mieszanki i nifarmakopelane leki galenowe niezbędne w profilaktyce i leczeniu chorób psów; stosuje właściwie dobrane metody do opracowania surowca roślinnego oraz przygotowania z niego mieszanki ziołowej | 2,0 | |
3,0 | student rozpoznaje w stopniu dostatecznym surowce roślinne; przygotowuje z nich mieszanki, stosuje metody dobrane do surowca | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_2A_38_K01 student jest świadomy stosowania surowców rośinnych w profilaktyce i terapii chorób psa; rozumie konieczność samokształcenia się | 2,0 | |
3,0 | student w niewielkim stopniu jest świadomy stosowania surowców roslinnych w profilaktyce i terapii chorób psów; słabo rozumie konieczność samokształcenia się | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Sobolewski J., Recepty ziołowe stosowane w profilaktyce chorób psów i kotów, 2016
- Sobolewski J., Zioła w profilaktyce chorób psów i kotów, 2016
- Kossak S., O ziołach i zwierzętach, Marginesy, Warszawa, 2017
- Kohlmunzer S., Farmakognozja. Podręczik dla studentów farmacji, PZWL, 2007