Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)
Sylabus przedmiotu Zoologia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zoologia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Katarzyna Królaczyk <Katarzyna.Krolaczyk@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Znajomość biologii na poziomie szkoły średniej |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z systematyką i różnorodnością świata zwierząt |
C-2 | Zapoznanie studentów z budową, biologią i sposobami oznaczania najczęściej stwierdzanych pasożytów |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Regulamin zajęć oraz BHP. Protisty, wirki i przywry. Budowa mikroskopu laboratoryjnego i stereoskopowego, technika mikroskopowania. Obserwacja żywych protistów z własnej hodowli. Film „Organizmy jednokomórkowe". Budowa wybranych przedstawicieli zwierząt jednokomórkowych wolno żyjących, symbiotycznych i pasożytniczych (pantofelek, otwornice, pełzaki, szparkosz okrężnicy, wirczyki, Entodiniomorpha). Przywry - motylica wątrobowa | 3 |
T-L-2 | Tasiemce i nicienie - pasożyty zwierząt i ludzi. Pierścienice i mięczaki. Sprawdzian z ćwiczenia nr 1. Na podstawie preparatów makro i mikroskopowych zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli tasiemców i nicieni (postacie dorosłe i larwalne różnych tasiemców, ich skoleksy, proglotydy rozrodcze i maciczne, glista, forma mięśniowa włośnia krętego, kolcogłowów). Morfologiczna i anatomiczna budowa wybranych pierścienic (dżdżownica, pijawka). Film „Pierścienice". Krajowe mięczaki lądowe i wodne. Nauka oznaczania mięczaków według klucza. | 4 |
T-L-3 | Stawonogi. Sprawdzian z ćwiczenia nr 2. Cechy charakterystyczne gromad stawonogów Zapoznanie się z budową wybranych przedstawicieli krajowych skorupiaków (prosionki, raki, oczliki). Rozpoznawanie gatunków raków bytujących w Polsce. Film „ Ośmionożni drapieżcy". Cechy charakterystyczne i rozpoznawanie krajowych przedstawicieli gromady pajęczaków. Morfologia owada. Typy aparatów gębowych, odnóży i skrzydeł owadów. Budowa tchawki owada. Rozpoznawanie krajowych rzędów owadów. Rodzaje larw i poczwarek. | 3 |
T-L-4 | Smoczkouste, ryby płazy i gady. Sprawdzian z ćwiczenia nr 3. Morfologia minoga i jego larwy ślepicy. Budowa zewnętrzna ryb na przykładzie płoci. Cechy charakterystyczne ryb spoczywających na dnie na przykładzie dowolnego gatunku z grupy płastug i płaszczek. Film „Nasze gady i płazy". Szkielet kręgowca na przykładzie żaby. Praktyczna umiejętność odróżniania przedstawicieli rodziny ropuchowatych i żabowatych | 3 |
T-L-5 | Ptaki i ssaki. Sprawdzian z ćwiczenia nr 4. Film „Przystosowanie ptaków do środowiska". Na wybranych przykładach określanie cech budowy ptaków żyjących w różnych środowiskach - np. brodzących po dnie lub biegających po roślinności wodnej, dobrze pływających w wodzie i dobrze nurkujących, ptaków drapieżnych. Typy uzębienia ssaków. Oznaczanie przynależności systematycznej ssaka na podstawie czaszki. Cechy budowy ssaków przystosowanych do podziemnego trybu życia. Cechy budowy ssaków latających. | 4 |
17 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zoologia jako system nauk. Podział nauk zoologicznych w zależności od przedmiotu badań. Systematyka zoologiczna. Współczesne zasoby fauny w Polsce i na świecie | 1 |
T-W-2 | Pasożytnicze pierwotniaki, płazińce i nicienie. Pierścienice i mięczaki. Charakterystyka i znaczenie przyrodnicze i gospodarcze | 1 |
T-W-3 | Stawonogi. Cechy charakterystyczne i podział systematyczny. Skorupiaki i pajęczaki - charakterystyka i znaczenie ekologiczne oraz gospodarcze tych stawonogów | 1 |
T-W-4 | Owady - charakterystyka morfologiczna. Owady rozwijające się bez przeobrażenia, z przeobrażeniem niezupełnym i zupełnym. Znaczenie ekologiczne i gospodarcze owadów | 1 |
T-W-5 | Smoczkouste, ryby, płazy i gady. Charakterystyka i znaczenie ichtio- i herpetofauny krajowej | 1 |
T-W-6 | Ptaki - charakterystyka wybranych rzędów awifauny krajowej ze szczególnym uwzględnieniem ptaków w ekosystemach rolniczych oraz podlegających ochronie gatunkowej i łownych | 1 |
T-W-7 | Ssaki. Charakterystyka wybranych rzędów teriofauny krajowej, ze szczególnym uwzględnieniem zwierząt w ekosystemach rolniczych oraz podlegających ochronie gatunkowej i łownych | 1 |
T-W-8 | Domestykacja. Zmiany morfologiczne, anatomiczne i fizjologiczne odróżniające zwierzęta domowe od ich dzikich przodków. Zwierzęta domowe, gospodarskie, użytkowe, amatorskie i laboratoryjne. Najważniejsze gatunki udomowione i ich przodkowie | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 17 |
A-L-2 | Przygotowanie się do zajęć laboratoryjnych | 13 |
A-L-3 | Konsultacje z prowadzącym ćwiczenia | 2 |
A-L-4 | Samodzielne studiowanie wskazanej literatury | 18 |
50 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 8 |
A-W-2 | Samodzielne studiowanie tematu | 8 |
A-W-3 | Przygotowanie się do egzaminu | 7 |
A-W-4 | Egzamin pisemny | 2 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład z użyciem różnych technik multimedialnych |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne z wykorzystaniem preparatów mikroskopowych i makroskopowych, filmów, tablic poglądowych oraz kluczy do oznaczania wybranych przedstawicieli fauny krajowej |
M-3 | Film dydaktyczny |
M-4 | Pokaz |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Obserwacja pracy studenta, indywidualnej i w grupie |
S-2 | Ocena formująca: Ocena z części ćwiczeniowej na podstawie sprawdzianów cząstkowych, pisanych po zakończeniu działu |
S-3 | Ocena podsumowująca: Egzamin z części wykładowej |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B04_W01 Student posiada wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju. Zna budowę anatomiczną i morfologiczną organizmów zwierzęcych. Umiejscawia je w kładzie systematycznym, opisuje ich cykl życiowy i określa wpływ na życie człowieka. | Kn_1P_W08, Kn_1P_W01, Kn_1P_W03, Kn_1P_W07 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B04_U01 Student potrafi rozpoznać najbardziej rozpowszechnione gatunków fauny, zwłaszcza te, których cykle życiowe związane są z ekosystemami rolniczymi. Ma świadomość ich znaczenia przyrodniczego i gospodarczego | Kn_1P_U04, Kn_1P_U03 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-2 |
Kn_1P_B04_U02 Student posiada umiejętność oznaczania najczęściej stwierdzanych pasożytów, będących przyczyną chorób ludzi i zwierząt, podać drogi zarażenia oraz sposoby minimalizacji możliwości zchorowań | Kn_1P_U02, Kn_1P_U03 | — | — | C-1, C-2 | T-L-2, T-L-1, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_B04_K01 Przeprowadzone zajęcia mają kształtować postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ze szczególnym uwzglednieneim gatunków udomowionych. | Kn_1P_K02, Kn_1P_K01, Kn_1P_K06 | — | — | C-1, C-2 | T-W-7, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-2, T-W-4, T-W-1 | M-4, M-2, M-1, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B04_W01 Student posiada wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju. Zna budowę anatomiczną i morfologiczną organizmów zwierzęcych. Umiejscawia je w kładzie systematycznym, opisuje ich cykl życiowy i określa wpływ na życie człowieka. | 2,0 | |
3,0 | Student posiada wiedzę na temat zasobów fauny naszego kraju. Zna budowę anatomiczną i morfologiczną organizmów zwierzęcych. Umiejscawia je w kładzie systematycznym, opisuje ich cykl życiowy i określa wpływ na życie człowieka. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B04_U01 Student potrafi rozpoznać najbardziej rozpowszechnione gatunków fauny, zwłaszcza te, których cykle życiowe związane są z ekosystemami rolniczymi. Ma świadomość ich znaczenia przyrodniczego i gospodarczego | 2,0 | |
3,0 | W stopniu dostatecznym student potrafi rozpoznawać najbardziej rozpowszechnione gatunki naszej fauny krajowej i ma świadomość ich znaczenia | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
Kn_1P_B04_U02 Student posiada umiejętność oznaczania najczęściej stwierdzanych pasożytów, będących przyczyną chorób ludzi i zwierząt, podać drogi zarażenia oraz sposoby minimalizacji możliwości zchorowań | 2,0 | |
3,0 | Student posiada umiejętność oznaczania najczęściej stwierdzanych pasożytów, będących przyczyną chorób ludzi i zwierząt, podać drogi zarażenia oraz sposoby minimalizacji możliwości zchorowań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_B04_K01 Przeprowadzone zajęcia mają kształtować postawę pełną szacunku wobec różnych gatunków zwierząt, ze szczególnym uwzglednieneim gatunków udomowionych. | 2,0 | |
3,0 | Studenta cechuje postawa szacunku wobec przedstawicieli świata zwierząt | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rajski A., Zoologia, PWN, Warszawa, 1988
- Hempel-Zawitkowska J.(red), Zoologia dla uczelni rolniczych, PWN, Warszawa, 2007
- Jura C., Bezkręgowce, PWN, Warszawa, 2007
Literatura dodatkowa
- Kawecki Z., Zoologia stosowana, PWN, Warszawa, 1988
- Moraczewski J. , Riedel W., Sołtyńska M., Umiński T., Ćwiczenia z zoologii bezkręgowców, PWN, Warszawa, 1980