Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Biologia komórki:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Biologia komórki
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Ożgo <Malgorzata.Ozgo@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Alicja Dratwa-Chałupnik <Alicja.Dratwa-Chalupnik@zut.edu.pl>, Adam Lepczyński <Adam.Lepczynski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 11 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW4 8 0,60,40zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA4 10 1,40,60zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiadomości z biologi na poziomie szkoły średniej.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z budową i zróżnicowaniem komórek a także z budową i funkcją błon komórkowych oraz z procesami zwiazanymi z fizjologią komórek.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Organizmy jedno- i wielokomórkowe. Komórki pro- i eukariotyczne. Charakterystyka komórek i tkanek zwierzęcych. Struktura a funkcja – specjalizacja komórek.1
T-A-2Błona komórkowa jako bariera między dwoma środowiskami. Składniki błony komórkowej. Asymetria błony komórkowej i jej znaczenie. Charakterystyka i znaczenie kory komórki i glikokaliksu. Znaczenie czynnościowe “płynności” błony komórkowej.2
T-A-3Skład i struktura molekularna elementów cytoszkieletu. Mukrotubule - podział i funkcje. Rola białek motorycznych. Struktura i funkcja filamentów aktynowych i pośrednich. Gładka i szorstka siateczka śródplazmatyczna i ich rola. Lizosomy pierwotne i wtórne i ich rola. Struktura i rola mitochondrów.2
T-A-4Struktura i rola aparatu Golgiego. Mechanizm endo- i egzocytozy. Łączność pomiędzy komórkami. Połączenia komórkowe jako bariery. Znaczenie połączeń w przekazywaniu informacji.2
T-A-5Rozmnażanie komórek. Przebieg cyklu komórkowego, interfaza, mitoza, cytokineza.Ogólna charakterystyka podziału mejotycznego. Biologiczne uzasadnienie rozmnażania płciowego. Regulacja cyklu komórkowego.2
T-A-6Dyskusja panelowa: Komórka – tkanka – narząd – układ – organizm. Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń.1
10
wykłady
T-W-1Budowa i specjalizacja komórek. Komórkowa teoria życia. Organizacja komórek. Zróżnicowanie komórek. Błona komórkowa – rys historyczny. Model płynno-mozaikowy. Białka błonowe.2
T-W-2Ogólna charakterystyka transportu przez błonę komórkową. Źródła energii dla transportu błonowego. Pobudzenie i hamowanie. Ogólne zasady i strategia przekazywania informacji między komórkami.2
T-W-3Rola białek w komórce. Zarys budowy białek – struktura I, II, III i IV rzędowa. Mechanizm sortowania i adresowania białek w komórce. Degradacja białek, rola lizosomów, proteosomów i ubikwityny. Proteomika.2
T-W-4Komórki macierzyste w odnowie i przebudowie tkanek i narządów. Cechy i typy komórek macierzystych. Źródła komórek macierzystych. Wykorzystanie. Aspekt społeczny i etyczny.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.10
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.21
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i jego omówienie podczas zajęć audytoryjnych.4
35
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.4
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
M-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
S-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B24.3_W01
Student zna podstawową strukturę różnicująca komórki podstawowych typów tkanek oraz ich funkcje w organizmie. Student zna i opisuje podstawowe procesy zachodzące w komórkach żywych.
Kn_1P_W08, Kn_1P_W01, Kn_1P_W07C-1T-W-4, T-W-3, T-W-2, T-W-1M-2, M-1S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B24.3_U01
Zna i objaśnia budowę komórek wybranych tkanek oraz charakterystyczne dla nich procesy. Student zna i objaśnia znaczenie organelli komórkowych oraz podstawowe procesy w nich zachodzące.
Kn_1P_U03C-1T-A-1, T-A-2, T-A-6, T-A-5M-2, M-3S-3, S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B24.3_K01
Wykazuje chęć poszerzania wiedzy i zaangażowanie w merytoryczną dyskusję.
Kn_1P_K02, Kn_1P_K03, Kn_1P_K01C-1T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-6, T-A-5M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B24.3_W01
Student zna podstawową strukturę różnicująca komórki podstawowych typów tkanek oraz ich funkcje w organizmie. Student zna i opisuje podstawowe procesy zachodzące w komórkach żywych.
2,0
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B24.3_U01
Zna i objaśnia budowę komórek wybranych tkanek oraz charakterystyczne dla nich procesy. Student zna i objaśnia znaczenie organelli komórkowych oraz podstawowe procesy w nich zachodzące.
2,0
3,0Student radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B24.3_K01
Wykazuje chęć poszerzania wiedzy i zaangażowanie w merytoryczną dyskusję.
2,0
3,0Student wykazuje słabą chęć poszerzania wiedzy i słabo angażuje się w merytoryczną dyskusję.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Alberts B. i wsp., Podstawy biologii komórki (tom 1. i 2.), Naukowe PWN, Warszawa, 2005, wyd. II

Literatura dodatkowa

  1. Kilarski W., Strukturalne podstawy biologii komórki, Naukowe PWN, Warszawa, 2003

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Organizmy jedno- i wielokomórkowe. Komórki pro- i eukariotyczne. Charakterystyka komórek i tkanek zwierzęcych. Struktura a funkcja – specjalizacja komórek.1
T-A-2Błona komórkowa jako bariera między dwoma środowiskami. Składniki błony komórkowej. Asymetria błony komórkowej i jej znaczenie. Charakterystyka i znaczenie kory komórki i glikokaliksu. Znaczenie czynnościowe “płynności” błony komórkowej.2
T-A-3Skład i struktura molekularna elementów cytoszkieletu. Mukrotubule - podział i funkcje. Rola białek motorycznych. Struktura i funkcja filamentów aktynowych i pośrednich. Gładka i szorstka siateczka śródplazmatyczna i ich rola. Lizosomy pierwotne i wtórne i ich rola. Struktura i rola mitochondrów.2
T-A-4Struktura i rola aparatu Golgiego. Mechanizm endo- i egzocytozy. Łączność pomiędzy komórkami. Połączenia komórkowe jako bariery. Znaczenie połączeń w przekazywaniu informacji.2
T-A-5Rozmnażanie komórek. Przebieg cyklu komórkowego, interfaza, mitoza, cytokineza.Ogólna charakterystyka podziału mejotycznego. Biologiczne uzasadnienie rozmnażania płciowego. Regulacja cyklu komórkowego.2
T-A-6Dyskusja panelowa: Komórka – tkanka – narząd – układ – organizm. Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń.1
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Budowa i specjalizacja komórek. Komórkowa teoria życia. Organizacja komórek. Zróżnicowanie komórek. Błona komórkowa – rys historyczny. Model płynno-mozaikowy. Białka błonowe.2
T-W-2Ogólna charakterystyka transportu przez błonę komórkową. Źródła energii dla transportu błonowego. Pobudzenie i hamowanie. Ogólne zasady i strategia przekazywania informacji między komórkami.2
T-W-3Rola białek w komórce. Zarys budowy białek – struktura I, II, III i IV rzędowa. Mechanizm sortowania i adresowania białek w komórce. Degradacja białek, rola lizosomów, proteosomów i ubikwityny. Proteomika.2
T-W-4Komórki macierzyste w odnowie i przebudowie tkanek i narządów. Cechy i typy komórek macierzystych. Źródła komórek macierzystych. Wykorzystanie. Aspekt społeczny i etyczny.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Udział studenta w ćwiczeniach audytoryjnych.10
A-A-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń audytoryjnych.21
A-A-3Przygotowanie prezentacji multimedialnej na wybrany temat i jego omówienie podczas zajęć audytoryjnych.4
35
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów.3
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia.4
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B24.3_W01Student zna podstawową strukturę różnicująca komórki podstawowych typów tkanek oraz ich funkcje w organizmie. Student zna i opisuje podstawowe procesy zachodzące w komórkach żywych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Kn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i zróżnicowaniem komórek a także z budową i funkcją błon komórkowych oraz z procesami zwiazanymi z fizjologią komórek.
Treści programoweT-W-4Komórki macierzyste w odnowie i przebudowie tkanek i narządów. Cechy i typy komórek macierzystych. Źródła komórek macierzystych. Wykorzystanie. Aspekt społeczny i etyczny.
T-W-3Rola białek w komórce. Zarys budowy białek – struktura I, II, III i IV rzędowa. Mechanizm sortowania i adresowania białek w komórce. Degradacja białek, rola lizosomów, proteosomów i ubikwityny. Proteomika.
T-W-2Ogólna charakterystyka transportu przez błonę komórkową. Źródła energii dla transportu błonowego. Pobudzenie i hamowanie. Ogólne zasady i strategia przekazywania informacji między komórkami.
T-W-1Budowa i specjalizacja komórek. Komórkowa teoria życia. Organizacja komórek. Zróżnicowanie komórek. Błona komórkowa – rys historyczny. Model płynno-mozaikowy. Białka błonowe.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-4Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie tematyki wykładów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0- w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze treści programowe - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje średnie zainteresowanie - w zakresie wyrażania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B24.3_U01Zna i objaśnia budowę komórek wybranych tkanek oraz charakterystyczne dla nich procesy. Student zna i objaśnia znaczenie organelli komórkowych oraz podstawowe procesy w nich zachodzące.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i zróżnicowaniem komórek a także z budową i funkcją błon komórkowych oraz z procesami zwiazanymi z fizjologią komórek.
Treści programoweT-A-1Organizmy jedno- i wielokomórkowe. Komórki pro- i eukariotyczne. Charakterystyka komórek i tkanek zwierzęcych. Struktura a funkcja – specjalizacja komórek.
T-A-2Błona komórkowa jako bariera między dwoma środowiskami. Składniki błony komórkowej. Asymetria błony komórkowej i jej znaczenie. Charakterystyka i znaczenie kory komórki i glikokaliksu. Znaczenie czynnościowe “płynności” błony komórkowej.
T-A-6Dyskusja panelowa: Komórka – tkanka – narząd – układ – organizm. Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń.
T-A-5Rozmnażanie komórek. Przebieg cyklu komórkowego, interfaza, mitoza, cytokineza.Ogólna charakterystyka podziału mejotycznego. Biologiczne uzasadnienie rozmnażania płciowego. Regulacja cyklu komórkowego.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-3Dyskusja dydaktyczna.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: Sumaryczna ocena aktywności studenta oraz przygotowania prezentacji i jej omówienia na zajęciach audytoryjnych.
S-2Ocena formująca: Ocena przygotowania prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych.
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student radzi sobie, z dużą pomocą nauczyciela, z wybranymi trudnościami związanymi z procesem przygotowania zleconej pracy.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B24.3_K01Wykazuje chęć poszerzania wiedzy i zaangażowanie w merytoryczną dyskusję.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z budową i zróżnicowaniem komórek a także z budową i funkcją błon komórkowych oraz z procesami zwiazanymi z fizjologią komórek.
Treści programoweT-A-1Organizmy jedno- i wielokomórkowe. Komórki pro- i eukariotyczne. Charakterystyka komórek i tkanek zwierzęcych. Struktura a funkcja – specjalizacja komórek.
T-A-2Błona komórkowa jako bariera między dwoma środowiskami. Składniki błony komórkowej. Asymetria błony komórkowej i jej znaczenie. Charakterystyka i znaczenie kory komórki i glikokaliksu. Znaczenie czynnościowe “płynności” błony komórkowej.
T-A-3Skład i struktura molekularna elementów cytoszkieletu. Mukrotubule - podział i funkcje. Rola białek motorycznych. Struktura i funkcja filamentów aktynowych i pośrednich. Gładka i szorstka siateczka śródplazmatyczna i ich rola. Lizosomy pierwotne i wtórne i ich rola. Struktura i rola mitochondrów.
T-A-4Struktura i rola aparatu Golgiego. Mechanizm endo- i egzocytozy. Łączność pomiędzy komórkami. Połączenia komórkowe jako bariery. Znaczenie połączeń w przekazywaniu informacji.
T-A-6Dyskusja panelowa: Komórka – tkanka – narząd – układ – organizm. Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń.
T-A-5Rozmnażanie komórek. Przebieg cyklu komórkowego, interfaza, mitoza, cytokineza.Ogólna charakterystyka podziału mejotycznego. Biologiczne uzasadnienie rozmnażania płciowego. Regulacja cyklu komórkowego.
Metody nauczaniaM-2Prezentacje multimedialne przy wykorzystaniu komputera i projektora.
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena aktywności studenta na zajęciach.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje słabą chęć poszerzania wiedzy i słabo angażuje się w merytoryczną dyskusję.
3,5
4,0
4,5
5,0