Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Praktyka opiekuńczo-pielęgnacyjna:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Praktyka opiekuńczo-pielęgnacyjna
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 6,0 ECTS (formy) 6,0
Forma zaliczenia egzamin Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
praktykiPR6 180 6,01,00egzamin

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawy BHP przy pracy z psami
W-2Student zna podstawowe zagadnienia z zakresu higieny i profilaktyki zdrowotnej

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z zasadami prawidłowej opieki nad psami

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
praktyki
T-PR-1Zasady BHP w danej placówce36
T-PR-2Zasady prewencji i profilaktyki zdrowotnej psów w danej placówce36
T-PR-3Najważniejsze zabiegi pielęgnacyjne u psów36
T-PR-4Sposoby ograniczania stresu u psów oraz zasady zapewnienia im dobrostanu36
T-PR-5Zasady funkcjonowania placówki będącej miejscem odbywania praktyki (rodzaje prowadzonej dokumentacji, wymogi stawiane pracownikom i wolontariuszom)36
180

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
praktyki
A-PR-1Uczestnictwo w praktyce144
A-PR-2Wypełnianie dzienniczka praktyk9
A-PR-3Przygotowanie do zajęć9
A-PR-4Studiowanie piśmiennictwa9
A-PR-5Przygotowanie do egzaminu9
180

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz
M-4Obserwacje
M-5Dzienniczek praktyk

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena postępów i pracy studenta prowadzona przez opiekuna praktyki
S-2Ocena podsumowująca: Ocena dzienniczka praktyk
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu praktyk

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C02-3_W01
Student zna zasady profilaktyki zdrowotnej u psów, zalecane zabiegi pielęgnacyjne, sposoby ograniczanie stresu oraz zasady bezpiecznej pracy z psami w danej jednostce opiekuńczo-pielęgnacyjnej
Kn_1P_W08, Kn_1P_W09, Kn_1P_W07, Kn_1P_W20, Kn_1P_W21, Kn_1P_W22C-1T-PR-1, T-PR-2, T-PR-3, T-PR-4, T-PR-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3
Kn_1P_C02-3_W02
Student zna zasady funkcjonowania placówki będącej miejscem odbywania praktyki (w tym rodzaje prowadzonej dokumentacji, wymogi stawiane pracownikom i wolontariuszom)
Kn_1P_W05, Kn_1P_W09, Kn_1P_W22C-1T-PR-1, T-PR-2, T-PR-3, T-PR-4, T-PR-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C02-3_U01
Ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk stosowanych w danej placówce opiekuńczo-pielęgnacyjnej
Kn_1P_U02, Kn_1P_U08, Kn_1P_U13, Kn_1P_U12, Kn_1P_U11, Kn_1P_U14, Kn_1P_U15C-1T-PR-1, T-PR-2, T-PR-3, T-PR-4, T-PR-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C02-3_K01
Jest świadomy poziomu swojej wiedzy oraz wykazuje gotowość rozwijania swoich kompetencji zawodowych
Kn_1P_K02, Kn_1P_K03C-1T-PR-1, T-PR-2, T-PR-3, T-PR-4, T-PR-5M-1, M-2, M-3, M-4, M-5S-1, S-2, S-3

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C02-3_W01
Student zna zasady profilaktyki zdrowotnej u psów, zalecane zabiegi pielęgnacyjne, sposoby ograniczanie stresu oraz zasady bezpiecznej pracy z psami w danej jednostce opiekuńczo-pielęgnacyjnej
2,0
3,0Student zna zasady profilaktyki zdrowotnej u psów, zalecane zabiegi pielęgnacyjne, sposoby ograniczanie stresu oraz zasady bezpiecznej pracy z psami w danej jednostce opiekuńczo-pielęgnacyjnej
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C02-3_W02
Student zna zasady funkcjonowania placówki będącej miejscem odbywania praktyki (w tym rodzaje prowadzonej dokumentacji, wymogi stawiane pracownikom i wolontariuszom)
2,0
3,0Student zna zasady funkcjonowania placówki będącej miejscem odbywania praktyki (w tym rodzaje prowadzonej dokumentacji, wymogi stawiane pracownikom i wolontariuszom)
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C02-3_U01
Ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk stosowanych w danej placówce opiekuńczo-pielęgnacyjnej
2,0
3,0Student ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk stosowanych w danej placówce opiekuńczo-pielęgnacyjnej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C02-3_K01
Jest świadomy poziomu swojej wiedzy oraz wykazuje gotowość rozwijania swoich kompetencji zawodowych
2,0
3,0Student jest świadomy konieczności ustawicznego pogłębiania swojej wiedzy i rozwijania kompetencji kynologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Pilarczyk B., Tomza-Marciniak A., Udała J. (pod red.), Pies – higiena i profilaktyka zdrowotna, Wyd. ZUT w Szczecinie, Szczecin, 2020
  2. Kaleta T., Fiszdon K., Wybrane zagadnienia z genetyki i zachowania się psów, Wydawnictwo SGGW, Warszawa, 1999
  3. Monkiewicz J., Wajdzik J., Rogowska-Sobota K., Kynologia. Wiedza o psie, Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu, Wrocław, 2020

Treści programowe - praktyki

KODTreść programowaGodziny
T-PR-1Zasady BHP w danej placówce36
T-PR-2Zasady prewencji i profilaktyki zdrowotnej psów w danej placówce36
T-PR-3Najważniejsze zabiegi pielęgnacyjne u psów36
T-PR-4Sposoby ograniczania stresu u psów oraz zasady zapewnienia im dobrostanu36
T-PR-5Zasady funkcjonowania placówki będącej miejscem odbywania praktyki (rodzaje prowadzonej dokumentacji, wymogi stawiane pracownikom i wolontariuszom)36
180

Formy aktywności - praktyki

KODForma aktywnościGodziny
A-PR-1Uczestnictwo w praktyce144
A-PR-2Wypełnianie dzienniczka praktyk9
A-PR-3Przygotowanie do zajęć9
A-PR-4Studiowanie piśmiennictwa9
A-PR-5Przygotowanie do egzaminu9
180
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C02-3_W01Student zna zasady profilaktyki zdrowotnej u psów, zalecane zabiegi pielęgnacyjne, sposoby ograniczanie stresu oraz zasady bezpiecznej pracy z psami w danej jednostce opiekuńczo-pielęgnacyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W08Ma wiedzę z zakresu budowy oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach ich złożoności
Kn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_W07Ma podstawową wiedzę z zakresu biologii, mikrobiologii, immunologii i nauk pokrewnych dostosowaną do studiowanego kierunku
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Kn_1P_W21Posiada wiedzę na temat wybranych jednostek chorobowych psów, ich etiologii, objawach oraz sposobach zapobiegania
Kn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami prawidłowej opieki nad psami
Treści programoweT-PR-1Zasady BHP w danej placówce
T-PR-2Zasady prewencji i profilaktyki zdrowotnej psów w danej placówce
T-PR-3Najważniejsze zabiegi pielęgnacyjne u psów
T-PR-4Sposoby ograniczania stresu u psów oraz zasady zapewnienia im dobrostanu
T-PR-5Zasady funkcjonowania placówki będącej miejscem odbywania praktyki (rodzaje prowadzonej dokumentacji, wymogi stawiane pracownikom i wolontariuszom)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz
M-4Obserwacje
M-5Dzienniczek praktyk
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów i pracy studenta prowadzona przez opiekuna praktyki
S-2Ocena podsumowująca: Ocena dzienniczka praktyk
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady profilaktyki zdrowotnej u psów, zalecane zabiegi pielęgnacyjne, sposoby ograniczanie stresu oraz zasady bezpiecznej pracy z psami w danej jednostce opiekuńczo-pielęgnacyjnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C02-3_W02Student zna zasady funkcjonowania placówki będącej miejscem odbywania praktyki (w tym rodzaje prowadzonej dokumentacji, wymogi stawiane pracownikom i wolontariuszom)
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W05Zna budowę i zastosowanie podstawowych przyrządów pomiarowych, maszyn, urządzeń oraz obiektów technicznych wykorzystywanych w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_W22Posiada podstawową wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami prawidłowej opieki nad psami
Treści programoweT-PR-1Zasady BHP w danej placówce
T-PR-2Zasady prewencji i profilaktyki zdrowotnej psów w danej placówce
T-PR-3Najważniejsze zabiegi pielęgnacyjne u psów
T-PR-4Sposoby ograniczania stresu u psów oraz zasady zapewnienia im dobrostanu
T-PR-5Zasady funkcjonowania placówki będącej miejscem odbywania praktyki (rodzaje prowadzonej dokumentacji, wymogi stawiane pracownikom i wolontariuszom)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz
M-4Obserwacje
M-5Dzienniczek praktyk
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów i pracy studenta prowadzona przez opiekuna praktyki
S-2Ocena podsumowująca: Ocena dzienniczka praktyk
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady funkcjonowania placówki będącej miejscem odbywania praktyki (w tym rodzaje prowadzonej dokumentacji, wymogi stawiane pracownikom i wolontariuszom)
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C02-3_U01Ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk stosowanych w danej placówce opiekuńczo-pielęgnacyjnej
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U02W oparciu o powszechnie stosowane metody diagnostyki laboratoryjnej i molekularnej potrafi przeprowadzić podstawowe procedury analityczne, w tym także z zastosowaniem podstawowych narzędzi bioinformatycznych; interpretuje wyniki przeprowadzonych doświadczeń
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Kn_1P_U12Potrafi przystosować środowisko zoohigieniczne do potrzeb zwierząt domowych z uwzględnieniem praw i dobrostanu zwierząt
Kn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Kn_1P_U14Potrafi przeprowadzić pielegnację codzienną i okresową psa ze szczególnym uwzględnieniem jego szaty; posiada podstawowe umiejętności przygotowania psa do wystaw i pokazów wykorzystując odpowiednie techniki i narzędzia
Kn_1P_U15Posiada praktyczną umiejętność zastosowania norm prawnych i etycznych oraz zasad ekonomii w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów; posiada praktyczną umiejętność pracy z dokumentacją kynologiczna, w tym głównie hodowlaną i użytkową
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami prawidłowej opieki nad psami
Treści programoweT-PR-1Zasady BHP w danej placówce
T-PR-2Zasady prewencji i profilaktyki zdrowotnej psów w danej placówce
T-PR-3Najważniejsze zabiegi pielęgnacyjne u psów
T-PR-4Sposoby ograniczania stresu u psów oraz zasady zapewnienia im dobrostanu
T-PR-5Zasady funkcjonowania placówki będącej miejscem odbywania praktyki (rodzaje prowadzonej dokumentacji, wymogi stawiane pracownikom i wolontariuszom)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz
M-4Obserwacje
M-5Dzienniczek praktyk
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów i pracy studenta prowadzona przez opiekuna praktyki
S-2Ocena podsumowująca: Ocena dzienniczka praktyk
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ocenia przydatność typowych metod, procedur i dobrych praktyk stosowanych w danej placówce opiekuńczo-pielęgnacyjnej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C02-3_K01Jest świadomy poziomu swojej wiedzy oraz wykazuje gotowość rozwijania swoich kompetencji zawodowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K02Wykazuje gotowość do rzeczowej i merytorycznej dyskusji, umożliwiającej osiągnięcie wspólnego stanowiska
Kn_1P_K03Ma świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności oraz rozumie potrzebę ciągłego dokształcania się zawodowego i osobistego
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z zasadami prawidłowej opieki nad psami
Treści programoweT-PR-1Zasady BHP w danej placówce
T-PR-2Zasady prewencji i profilaktyki zdrowotnej psów w danej placówce
T-PR-3Najważniejsze zabiegi pielęgnacyjne u psów
T-PR-4Sposoby ograniczania stresu u psów oraz zasady zapewnienia im dobrostanu
T-PR-5Zasady funkcjonowania placówki będącej miejscem odbywania praktyki (rodzaje prowadzonej dokumentacji, wymogi stawiane pracownikom i wolontariuszom)
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Dyskusja dydaktyczna
M-3Pokaz
M-4Obserwacje
M-5Dzienniczek praktyk
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena postępów i pracy studenta prowadzona przez opiekuna praktyki
S-2Ocena podsumowująca: Ocena dzienniczka praktyk
S-3Ocena podsumowująca: Egzamin ustny po zakończeniu praktyk
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadomy konieczności ustawicznego pogłębiania swojej wiedzy i rozwijania kompetencji kynologicznych
3,5
4,0
4,5
5,0