Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Etyczne i prawne aspekty chowu i hodowli psów:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Etyczne i prawne aspekty chowu i hodowli psów
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Kavetska <katarzyna.kavetska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 15 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 5 1,00,50zaliczenie
wykładyW5 5 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajmośc podstaw chowu, hodowli i użytkowania psów

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami prawnymi w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów i ich praktycznym zastosowaniem
C-2Zwrócenie uwagi na etyczne aspekty chowu, hodowli i użytkowania psów

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Etyczne aspekty hodowli psów rasowych Kodeks etyczny dobrego hodowcy psów Wpływ mody w kynologii Pseudohodowle Hodowla ras uznawanych za agresywne Nadprodukcja szczeniąt Salony dla psów - moda czy konieczność? Czy istnieje "kultura kynologiczna"? Wystawa psów rasowych - przegląd hodowlany czy show dla publiczności? Reklama w hodowli psów Wykorzystanie psów w badaniach laboratoryjnych Preselekcji psów obciążonych wadami genetycznymi1
T-L-2Pies a biznes Hodowla kennelowa vs domowa Hodowanie wg standardu rasy vs pod sukces wystawowy Kupno i sprzedaż dorosłych psów do hodowli Traktowanie chorych (niepełnosprawnych) szczeniaków Zasady sporządzanie umów między hodowcą a nabywcą Zaliczka a zadatek przy kupnie szczeniąt Angielski kodeks etyki hodowcy1
T-L-3Rozporządzenie MSWiA w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne - konsekwencje dla hodowców i słaścicieli psów1
T-L-4Etyczne aspekty hodowli psów rasowych cz. 2 Czy istnieje "kultura kynologiczna"? Wystawa psów rasowych - przegląd hodowlany czy show dla publiczności? Reklama w hodowli psów Wykorzystanie psów w badaniach laboratoryjnych Preselekcja psów obciążonych wadami genetycznymi1
T-L-5Analiza ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt wraz z aktami wykonawczymi - o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt; - o doświadczeniach na zwierzętach Analiza wybranych zagadnień dotyczących odpowiedzialności posiadacza psa i osób trzecich na podstawie Kodeksu Cywilnego, Kodeksu Karnego, Kodeksu Wykroczeń.1
5
wykłady
T-W-1Kulturowe zmiany w traktowaniu zwierząt Pies w kulturze Wschodu i Zachodu Etyka w hodowli amatorskiej psów Warunki hodowli „Krycie dla zdrowia” – mity a rzeczywistość Sterylizacja i kastracja Kopiowanie uszu i ogona Usypiane szczeniąt, psów starych i chorych2
T-W-2Pies pracujący czy ofiara? Los psów stróżujących, wykorzystywanie psów do walk, porzucanie, utrzymywanie w nieodpowiednich warunkach Schroniska, przytuliska, hotele dla psów i pet sitting (aspekty etyczne, organizacja, cele, zadania)1
T-W-3Etyczne aspekty szkolenia psów użytkowych. Narzędzia werbalne i poza werbalne w szkoleniu psw. Kolczatki i obroże elektryczne jako narzędzia szkoleniowe przymusu bezpośredniego Dogoterapia - dobór psów. Emerytura psów służbowych1
T-W-4Pies a prawo. Ustawa o ochronie zwierząt. Kodeks cywilny. Kodeks karny. Kodeks wykroczeń. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Odpowiedzialność właściciela psa za szkody Ubezpieczenie OC za szkody wywołane przez psa oraz ubezpieczenie psa i hodowli1
5

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Udział w konsultacjach2
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia10
A-L-4Przygotowanie do dyskusji panelowej na zadany temat8
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przygotowanie dyskusji panelowej na temat zaproponowany przez studenta lub wykładowcę10
A-W-3Przygotowane do zaliczenia wykładów10
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy
M-2Dysusja panelowa
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-4Analiza aktów prawnych
M-5Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena poprowadzonej dyskusji panelowej
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z zakresu uwarunkowań prawnych związanych z chowem, hodowla i użytkowaniem psów
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności i wystąpień w czasie zajęć
S-4Ocena formująca: Ocena zespołowej analizy orzecznictwa sądowego w zakresie zapewnienia właściwej ochrony zwierząt

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C33.5_W01
Znajomość norm etycznych oraz prawodawstwa związanego z posiadaniem i prowadzeniem hodowli psów rasowych, w tym posiadaniem psa rasy uznawanej za agresywną, obowiązków wynikających z posiadanem psa na terenie miasta i gminy
Kn_1P_W02, Kn_1P_W15, Kn_1P_W17, Kn_1P_W18, Kn_1P_W19, Kn_1P_W13, Kn_1P_W20C-1, C-2T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-5, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C33.5_U01
Student poprawnie interpretuje podstawowe prawodawstwo dotyczące chowu, hodowli i szkolenia psów
Kn_1P_U04, Kn_1P_U07, Kn_1P_U08, Kn_1P_U13, Kn_1P_U12, Kn_1P_U14, Kn_1P_U15C-1T-L-3, T-L-5, T-W-4M-1, M-2, M-3S-1, S-2, S-3, S-4
Kn_1P_C33.5_U02
Student potrafi aktywnie uczestniczyć w w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania związane z prawnymi i etycznymi aspektami chowu, hodowli i użytkowania psów
Kn_1P_U04, Kn_1P_U07, Kn_1P_U08, Kn_1P_U09, Kn_1P_U13, Kn_1P_U12, Kn_1P_U11, Kn_1P_U14, Kn_1P_U03, Kn_1P_U15C-1, C-2T-L-3, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-W-4M-1, M-2, M-3, M-5, M-4S-1, S-2, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C33.5_K01
Wykazuje wrażliwość na potrzeby psów oraz ich dobrostan
Kn_1P_K04, Kn_1P_K07, Kn_1P_K01, Kn_1P_K06C-2T-L-1, T-L-4, T-W-1, T-W-2M-1, M-2, M-3, M-5, M-4S-1, S-3, S-4
Kn_1P_C33.5_K02
Student wykazuje odpowiedzialną postawę za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w kontaktach z psami
Kn_1P_K07, Kn_1P_K01, Kn_1P_K06C-1T-L-1, T-L-4M-1, M-2, M-5S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C33.5_W01
Znajomość norm etycznych oraz prawodawstwa związanego z posiadaniem i prowadzeniem hodowli psów rasowych, w tym posiadaniem psa rasy uznawanej za agresywną, obowiązków wynikających z posiadanem psa na terenie miasta i gminy
2,0
3,0Dostateczna znajomość norm etycznych oraz prawodawstwa związanego z posiadaniem i prowadzeniem hodowli psów rasowych, w tym posiadaniem psa rasy uznawanej za agresywną, obowiązków wynikających z posiadanem psa na terenie miasta i gminy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C33.5_U01
Student poprawnie interpretuje podstawowe prawodawstwo dotyczące chowu, hodowli i szkolenia psów
2,0
3,0Student poprawnie interpretuje podstawowe prawodawstwo dotyczące chowu, hodowli i szkolenia psów
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C33.5_U02
Student potrafi aktywnie uczestniczyć w w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania związane z prawnymi i etycznymi aspektami chowu, hodowli i użytkowania psów
2,0
3,0Student potrafi aktywnie uczestniczyć w w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania związane z prawnymi i etycznymi aspektami chowu, hodowli i użytkowania psów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C33.5_K01
Wykazuje wrażliwość na potrzeby psów oraz ich dobrostan
2,0
3,0Wykazuje wrażliwość na potrzeby psów oraz ich dobrostan
3,5
4,0
4,5
5,0
Kn_1P_C33.5_K02
Student wykazuje odpowiedzialną postawę za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w kontaktach z psami
2,0
3,0Student wykazuje odpowiedzialną postawę za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w kontaktach z psami
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kancelaria Sejmu, Ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt, Dz.U. 1997 nr 111 poz. 724, Warszawa, 1997, Akt prawny
  2. Kancelaria Sejmu, Ustawa z dnia 20 maja 1971 r. kodeks wykroczeń, Dz.U. 1971 nr 12 poz. 114, Warszawa, 1971, Akt prawny
  3. Rada Miasta Szczecin, Rozdział 6 Uchwały Nr IV/N/692/12 Rady Miasta Szczecin z dnia 19 listopada 2012 r., Rada Miasta Szczecin, Szczecin, 2012, Akt prawny
  4. Kancelaria Sejmu, Ustawa z dnia 16 września 2011 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt oraz ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminie, Kancearia Sejmu, Warszawa, 2011, Akt prawny
  5. Kancelaria Sejmu, Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach, Kancelaria Sejmu, Warszawa, 1989, Akt prawny

Literatura dodatkowa

  1. Organization, Pet Partners, https://petpartners.org/, 2015

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Etyczne aspekty hodowli psów rasowych Kodeks etyczny dobrego hodowcy psów Wpływ mody w kynologii Pseudohodowle Hodowla ras uznawanych za agresywne Nadprodukcja szczeniąt Salony dla psów - moda czy konieczność? Czy istnieje "kultura kynologiczna"? Wystawa psów rasowych - przegląd hodowlany czy show dla publiczności? Reklama w hodowli psów Wykorzystanie psów w badaniach laboratoryjnych Preselekcji psów obciążonych wadami genetycznymi1
T-L-2Pies a biznes Hodowla kennelowa vs domowa Hodowanie wg standardu rasy vs pod sukces wystawowy Kupno i sprzedaż dorosłych psów do hodowli Traktowanie chorych (niepełnosprawnych) szczeniaków Zasady sporządzanie umów między hodowcą a nabywcą Zaliczka a zadatek przy kupnie szczeniąt Angielski kodeks etyki hodowcy1
T-L-3Rozporządzenie MSWiA w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne - konsekwencje dla hodowców i słaścicieli psów1
T-L-4Etyczne aspekty hodowli psów rasowych cz. 2 Czy istnieje "kultura kynologiczna"? Wystawa psów rasowych - przegląd hodowlany czy show dla publiczności? Reklama w hodowli psów Wykorzystanie psów w badaniach laboratoryjnych Preselekcja psów obciążonych wadami genetycznymi1
T-L-5Analiza ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt wraz z aktami wykonawczymi - o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt; - o doświadczeniach na zwierzętach Analiza wybranych zagadnień dotyczących odpowiedzialności posiadacza psa i osób trzecich na podstawie Kodeksu Cywilnego, Kodeksu Karnego, Kodeksu Wykroczeń.1
5

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Kulturowe zmiany w traktowaniu zwierząt Pies w kulturze Wschodu i Zachodu Etyka w hodowli amatorskiej psów Warunki hodowli „Krycie dla zdrowia” – mity a rzeczywistość Sterylizacja i kastracja Kopiowanie uszu i ogona Usypiane szczeniąt, psów starych i chorych2
T-W-2Pies pracujący czy ofiara? Los psów stróżujących, wykorzystywanie psów do walk, porzucanie, utrzymywanie w nieodpowiednich warunkach Schroniska, przytuliska, hotele dla psów i pet sitting (aspekty etyczne, organizacja, cele, zadania)1
T-W-3Etyczne aspekty szkolenia psów użytkowych. Narzędzia werbalne i poza werbalne w szkoleniu psw. Kolczatki i obroże elektryczne jako narzędzia szkoleniowe przymusu bezpośredniego Dogoterapia - dobór psów. Emerytura psów służbowych1
T-W-4Pies a prawo. Ustawa o ochronie zwierząt. Kodeks cywilny. Kodeks karny. Kodeks wykroczeń. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Odpowiedzialność właściciela psa za szkody Ubezpieczenie OC za szkody wywołane przez psa oraz ubezpieczenie psa i hodowli1
5

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach5
A-L-2Udział w konsultacjach2
A-L-3Przygotowanie się do zaliczenia10
A-L-4Przygotowanie do dyskusji panelowej na zadany temat8
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach5
A-W-2Przygotowanie dyskusji panelowej na temat zaproponowany przez studenta lub wykładowcę10
A-W-3Przygotowane do zaliczenia wykładów10
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C33.5_W01Znajomość norm etycznych oraz prawodawstwa związanego z posiadaniem i prowadzeniem hodowli psów rasowych, w tym posiadaniem psa rasy uznawanej za agresywną, obowiązków wynikających z posiadanem psa na terenie miasta i gminy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W02Posiada, w zależności od zrealizowanych przedmiotów, elementarną wiedzę humanistyczną, społeczną i prawną, umożliwiającą zrozumienie zjawisk i procesów społecznych oraz gospodarczych
Kn_1P_W15Posiada podstawową wiedzę z zakresu ekonomii, prawa pracy, ochrony własności intelektualnej i prawa patentowego
Kn_1P_W17Posiada ogólną wiedzę społeczno-humanistyczną w ramach studiowanego kierunku
Kn_1P_W18Zna podstawowe zasady ekonomiki i marketingu, objaśnia funkcjonowanie przedsiębiorczości indywidualnej w zakresie studiowanego kierunku
Kn_1P_W19Zna podstawowe przepisy i regulaminy organizacji wystaw, pokazów, zawodów, konkursów i prób pracy w kynologii
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami prawnymi w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów i ich praktycznym zastosowaniem
C-2Zwrócenie uwagi na etyczne aspekty chowu, hodowli i użytkowania psów
Treści programoweT-L-3Rozporządzenie MSWiA w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne - konsekwencje dla hodowców i słaścicieli psów
T-L-2Pies a biznes Hodowla kennelowa vs domowa Hodowanie wg standardu rasy vs pod sukces wystawowy Kupno i sprzedaż dorosłych psów do hodowli Traktowanie chorych (niepełnosprawnych) szczeniaków Zasady sporządzanie umów między hodowcą a nabywcą Zaliczka a zadatek przy kupnie szczeniąt Angielski kodeks etyki hodowcy
T-L-1Etyczne aspekty hodowli psów rasowych Kodeks etyczny dobrego hodowcy psów Wpływ mody w kynologii Pseudohodowle Hodowla ras uznawanych za agresywne Nadprodukcja szczeniąt Salony dla psów - moda czy konieczność? Czy istnieje "kultura kynologiczna"? Wystawa psów rasowych - przegląd hodowlany czy show dla publiczności? Reklama w hodowli psów Wykorzystanie psów w badaniach laboratoryjnych Preselekcji psów obciążonych wadami genetycznymi
T-L-4Etyczne aspekty hodowli psów rasowych cz. 2 Czy istnieje "kultura kynologiczna"? Wystawa psów rasowych - przegląd hodowlany czy show dla publiczności? Reklama w hodowli psów Wykorzystanie psów w badaniach laboratoryjnych Preselekcja psów obciążonych wadami genetycznymi
T-L-5Analiza ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt wraz z aktami wykonawczymi - o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt; - o doświadczeniach na zwierzętach Analiza wybranych zagadnień dotyczących odpowiedzialności posiadacza psa i osób trzecich na podstawie Kodeksu Cywilnego, Kodeksu Karnego, Kodeksu Wykroczeń.
T-W-1Kulturowe zmiany w traktowaniu zwierząt Pies w kulturze Wschodu i Zachodu Etyka w hodowli amatorskiej psów Warunki hodowli „Krycie dla zdrowia” – mity a rzeczywistość Sterylizacja i kastracja Kopiowanie uszu i ogona Usypiane szczeniąt, psów starych i chorych
T-W-2Pies pracujący czy ofiara? Los psów stróżujących, wykorzystywanie psów do walk, porzucanie, utrzymywanie w nieodpowiednich warunkach Schroniska, przytuliska, hotele dla psów i pet sitting (aspekty etyczne, organizacja, cele, zadania)
T-W-3Etyczne aspekty szkolenia psów użytkowych. Narzędzia werbalne i poza werbalne w szkoleniu psw. Kolczatki i obroże elektryczne jako narzędzia szkoleniowe przymusu bezpośredniego Dogoterapia - dobór psów. Emerytura psów służbowych
T-W-4Pies a prawo. Ustawa o ochronie zwierząt. Kodeks cywilny. Kodeks karny. Kodeks wykroczeń. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Odpowiedzialność właściciela psa za szkody Ubezpieczenie OC za szkody wywołane przez psa oraz ubezpieczenie psa i hodowli
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Dysusja panelowa
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda przypadków
M-4Analiza aktów prawnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprowadzonej dyskusji panelowej
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z zakresu uwarunkowań prawnych związanych z chowem, hodowla i użytkowaniem psów
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności i wystąpień w czasie zajęć
S-4Ocena formująca: Ocena zespołowej analizy orzecznictwa sądowego w zakresie zapewnienia właściwej ochrony zwierząt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Dostateczna znajomość norm etycznych oraz prawodawstwa związanego z posiadaniem i prowadzeniem hodowli psów rasowych, w tym posiadaniem psa rasy uznawanej za agresywną, obowiązków wynikających z posiadanem psa na terenie miasta i gminy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C33.5_U01Student poprawnie interpretuje podstawowe prawodawstwo dotyczące chowu, hodowli i szkolenia psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U04Wykorzystuje w sposób umiejętny narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania praktycznych problemów, charakterystycznych dla studiowanego kierunku
Kn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Kn_1P_U12Potrafi przystosować środowisko zoohigieniczne do potrzeb zwierząt domowych z uwzględnieniem praw i dobrostanu zwierząt
Kn_1P_U14Potrafi przeprowadzić pielegnację codzienną i okresową psa ze szczególnym uwzględnieniem jego szaty; posiada podstawowe umiejętności przygotowania psa do wystaw i pokazów wykorzystując odpowiednie techniki i narzędzia
Kn_1P_U15Posiada praktyczną umiejętność zastosowania norm prawnych i etycznych oraz zasad ekonomii w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów; posiada praktyczną umiejętność pracy z dokumentacją kynologiczna, w tym głównie hodowlaną i użytkową
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami prawnymi w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów i ich praktycznym zastosowaniem
Treści programoweT-L-3Rozporządzenie MSWiA w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne - konsekwencje dla hodowców i słaścicieli psów
T-L-5Analiza ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt wraz z aktami wykonawczymi - o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt; - o doświadczeniach na zwierzętach Analiza wybranych zagadnień dotyczących odpowiedzialności posiadacza psa i osób trzecich na podstawie Kodeksu Cywilnego, Kodeksu Karnego, Kodeksu Wykroczeń.
T-W-4Pies a prawo. Ustawa o ochronie zwierząt. Kodeks cywilny. Kodeks karny. Kodeks wykroczeń. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Odpowiedzialność właściciela psa za szkody Ubezpieczenie OC za szkody wywołane przez psa oraz ubezpieczenie psa i hodowli
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Dysusja panelowa
M-3Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprowadzonej dyskusji panelowej
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z zakresu uwarunkowań prawnych związanych z chowem, hodowla i użytkowaniem psów
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności i wystąpień w czasie zajęć
S-4Ocena formująca: Ocena zespołowej analizy orzecznictwa sądowego w zakresie zapewnienia właściwej ochrony zwierząt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student poprawnie interpretuje podstawowe prawodawstwo dotyczące chowu, hodowli i szkolenia psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C33.5_U02Student potrafi aktywnie uczestniczyć w w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania związane z prawnymi i etycznymi aspektami chowu, hodowli i użytkowania psów
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U04Wykorzystuje w sposób umiejętny narzędzia informatyczne, internetowe źródła informacji oraz metody statystyczne do rozwiązywania praktycznych problemów, charakterystycznych dla studiowanego kierunku
Kn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U09Posiada zdolność podejmowania działań z wykorzystaniem odpowiednich metod, technik i narzędzi, rozwiązujących problemy dotyczące zadań inżynierskich zgodnych ze studiowanym kierunkiem
Kn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Kn_1P_U12Potrafi przystosować środowisko zoohigieniczne do potrzeb zwierząt domowych z uwzględnieniem praw i dobrostanu zwierząt
Kn_1P_U11Potrafi rozpoznać objawy najczęściej występujących jednostek chorobowych zwierząt domowych stosując w tym celu odpowiednie metody diagnostyczne; w zależności od wieku i stanu fizjologicznego zwierzęcia potrafi zastosować odpowiednie programy profilaktyki zdrowotnej
Kn_1P_U14Potrafi przeprowadzić pielegnację codzienną i okresową psa ze szczególnym uwzględnieniem jego szaty; posiada podstawowe umiejętności przygotowania psa do wystaw i pokazów wykorzystując odpowiednie techniki i narzędzia
Kn_1P_U03Posiada podstawową umiejętność oceny zjawisk wpływających na stan środowiska naturalnego i zasobów naturalnych. Umie zatosować podstawowe prawa biologiczne, w tym genetyczne, oraz potrafi przewidzieć pozytywne i negatywne skutki ich działania u różnych zwierząt, w tym udomowionych
Kn_1P_U15Posiada praktyczną umiejętność zastosowania norm prawnych i etycznych oraz zasad ekonomii w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów; posiada praktyczną umiejętność pracy z dokumentacją kynologiczna, w tym głównie hodowlaną i użytkową
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami prawnymi w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów i ich praktycznym zastosowaniem
C-2Zwrócenie uwagi na etyczne aspekty chowu, hodowli i użytkowania psów
Treści programoweT-L-3Rozporządzenie MSWiA w sprawie wykazu ras psów uznawanych za agresywne - konsekwencje dla hodowców i słaścicieli psów
T-L-1Etyczne aspekty hodowli psów rasowych Kodeks etyczny dobrego hodowcy psów Wpływ mody w kynologii Pseudohodowle Hodowla ras uznawanych za agresywne Nadprodukcja szczeniąt Salony dla psów - moda czy konieczność? Czy istnieje "kultura kynologiczna"? Wystawa psów rasowych - przegląd hodowlany czy show dla publiczności? Reklama w hodowli psów Wykorzystanie psów w badaniach laboratoryjnych Preselekcji psów obciążonych wadami genetycznymi
T-L-4Etyczne aspekty hodowli psów rasowych cz. 2 Czy istnieje "kultura kynologiczna"? Wystawa psów rasowych - przegląd hodowlany czy show dla publiczności? Reklama w hodowli psów Wykorzystanie psów w badaniach laboratoryjnych Preselekcja psów obciążonych wadami genetycznymi
T-L-5Analiza ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o ochronie zwierząt wraz z aktami wykonawczymi - o ochronie zdrowia zwierząt oraz zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt; - o doświadczeniach na zwierzętach Analiza wybranych zagadnień dotyczących odpowiedzialności posiadacza psa i osób trzecich na podstawie Kodeksu Cywilnego, Kodeksu Karnego, Kodeksu Wykroczeń.
T-W-4Pies a prawo. Ustawa o ochronie zwierząt. Kodeks cywilny. Kodeks karny. Kodeks wykroczeń. Ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach Odpowiedzialność właściciela psa za szkody Ubezpieczenie OC za szkody wywołane przez psa oraz ubezpieczenie psa i hodowli
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Dysusja panelowa
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda przypadków
M-4Analiza aktów prawnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprowadzonej dyskusji panelowej
S-2Ocena formująca: Sprawdzian pisemny z zakresu uwarunkowań prawnych związanych z chowem, hodowla i użytkowaniem psów
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności i wystąpień w czasie zajęć
S-4Ocena formująca: Ocena zespołowej analizy orzecznictwa sądowego w zakresie zapewnienia właściwej ochrony zwierząt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi aktywnie uczestniczyć w w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania związane z prawnymi i etycznymi aspektami chowu, hodowli i użytkowania psów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C33.5_K01Wykazuje wrażliwość na potrzeby psów oraz ich dobrostan
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K04Potrafi pracować samodzielnie i w zespole oraz wykazuje się kreatywnością i przedsiębiorczością w organizacji wykonywania zleconych zadań
Kn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-2Zwrócenie uwagi na etyczne aspekty chowu, hodowli i użytkowania psów
Treści programoweT-L-1Etyczne aspekty hodowli psów rasowych Kodeks etyczny dobrego hodowcy psów Wpływ mody w kynologii Pseudohodowle Hodowla ras uznawanych za agresywne Nadprodukcja szczeniąt Salony dla psów - moda czy konieczność? Czy istnieje "kultura kynologiczna"? Wystawa psów rasowych - przegląd hodowlany czy show dla publiczności? Reklama w hodowli psów Wykorzystanie psów w badaniach laboratoryjnych Preselekcji psów obciążonych wadami genetycznymi
T-L-4Etyczne aspekty hodowli psów rasowych cz. 2 Czy istnieje "kultura kynologiczna"? Wystawa psów rasowych - przegląd hodowlany czy show dla publiczności? Reklama w hodowli psów Wykorzystanie psów w badaniach laboratoryjnych Preselekcja psów obciążonych wadami genetycznymi
T-W-1Kulturowe zmiany w traktowaniu zwierząt Pies w kulturze Wschodu i Zachodu Etyka w hodowli amatorskiej psów Warunki hodowli „Krycie dla zdrowia” – mity a rzeczywistość Sterylizacja i kastracja Kopiowanie uszu i ogona Usypiane szczeniąt, psów starych i chorych
T-W-2Pies pracujący czy ofiara? Los psów stróżujących, wykorzystywanie psów do walk, porzucanie, utrzymywanie w nieodpowiednich warunkach Schroniska, przytuliska, hotele dla psów i pet sitting (aspekty etyczne, organizacja, cele, zadania)
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Dysusja panelowa
M-3Dyskusja dydaktyczna
M-5Metoda przypadków
M-4Analiza aktów prawnych
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprowadzonej dyskusji panelowej
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności i wystąpień w czasie zajęć
S-4Ocena formująca: Ocena zespołowej analizy orzecznictwa sądowego w zakresie zapewnienia właściwej ochrony zwierząt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Wykazuje wrażliwość na potrzeby psów oraz ich dobrostan
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C33.5_K02Student wykazuje odpowiedzialną postawę za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w kontaktach z psami
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Kn_1P_K06Ma przekonanie o konieczności przestrzegania zasad etyki zawodowej przy pracy ze zwierzętami; zachowuje ostrożność w formułowaniu sądów na temat kwestii społecznych i światopoglądowych nawiązujących do teorii i praktyki chowu, hodowli i użytkowania psów. Przejawia pozytywne postawy wobec ludzi, organizmów żywych i środowiska oraz wrażliwość na ich potrzeby i problemy.
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z podstawami prawnymi w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów i ich praktycznym zastosowaniem
Treści programoweT-L-1Etyczne aspekty hodowli psów rasowych Kodeks etyczny dobrego hodowcy psów Wpływ mody w kynologii Pseudohodowle Hodowla ras uznawanych za agresywne Nadprodukcja szczeniąt Salony dla psów - moda czy konieczność? Czy istnieje "kultura kynologiczna"? Wystawa psów rasowych - przegląd hodowlany czy show dla publiczności? Reklama w hodowli psów Wykorzystanie psów w badaniach laboratoryjnych Preselekcji psów obciążonych wadami genetycznymi
T-L-4Etyczne aspekty hodowli psów rasowych cz. 2 Czy istnieje "kultura kynologiczna"? Wystawa psów rasowych - przegląd hodowlany czy show dla publiczności? Reklama w hodowli psów Wykorzystanie psów w badaniach laboratoryjnych Preselekcja psów obciążonych wadami genetycznymi
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy
M-2Dysusja panelowa
M-5Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena poprowadzonej dyskusji panelowej
S-3Ocena formująca: Ocena aktywności i wystąpień w czasie zajęć
S-4Ocena formująca: Ocena zespołowej analizy orzecznictwa sądowego w zakresie zapewnienia właściwej ochrony zwierząt
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykazuje odpowiedzialną postawę za bezpieczeństwo pracy własnej i innych w kontaktach z psami
3,5
4,0
4,5
5,0