Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)
Sylabus przedmiotu Dogoterapia:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Kynologia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | praktyczny | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Dogoterapia | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Małgorzata Jędrzejczak <Malgorzata_Jedrzejczak@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zaliczenia z przedmiotów: psy rasowe, uzytkowanie psów, etologia i behawior, psychologia zwierząt, |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Po zaliczeniu przedmiotu student będzie: potrafił zdefiniować pojęcia z zakresu dogoterapii, znał korzyści płynące z kontaktów z psami, znał wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii oraz specyfikę tych działań, będzie znał kryteria doboru zwierząt do terapii oraz kwalifikacje terapeuty. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Cele i zadania dogoterapii, specyfika oddziaływania. Zasadnicze kryteria doboru psów do terapii. Znaczenie prawidłowej socjalizacji wewnątrzgatunkowej i międzygatunkowej. | 1 |
T-T-2 | Rasy psów predysponowanych do zajęć. Rasy niedopuszczane do zajęć. | 1 |
T-T-3 | Klasy wyszkolenia psa terapeuty wg Pol. Tow. Kynoterapeutycznego. Szkolenie i egzaminy psa do dogoterapii wg PTK i innych organizacji | 2 |
T-T-4 | Specyfika ośrodków w których prowadzi się zajęcia z udziałem psa. Psy w resocjalizacji i opiece paliatywnej. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rys historyczny więzi człowieka ze zwierzętami, historia działań terapeutycznych z udziałem psa. Terapeutyczne oddziaływania psa na różne sfery funkcjonowania człowieka. Korzyści instrumentalne płynące ze współpracy z psem. | 1 |
T-W-2 | Definicja i podział terapii z udziałem psa. Cele i zadania poszczególnych form zajęć: SP , TP, EP. Delta Society – sztandarowa organizacja , historia, działalność. Udział psów w programach „Pet therapy” i „visiting pets” | 1 |
T-W-3 | Wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii: schorzenia neurologiczne, psychiczno-emocjonalne, inne. Charakterystyka najczęściej usprawnianych schorzeń. | 1 |
T-W-4 | Warunki prowadzenia zajęć terapeutycznych z psami, kwalifikacje terapeutów, najważniejsze organizacje prowadzące działalność w zakresie dogoterapii w Polsce. Kodeks dogoterapeuty. | 1 |
T-W-5 | Aspekty prawne prowadzenia działalności dogoterapeutycznej. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-T-2 | praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia | 10 |
15 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | praca własna studenta i przygotowanie do zaliczenia | 5 |
10 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, dyskusja dydaktyczna |
M-2 | prezentacja multimedialna |
M-3 | pokaz |
M-4 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: aprobata |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C38_W01 Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii | Kn_1P_W17, Kn_1P_W13 | — | — | C-1 | T-T-4, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C38_U01 student potrafi zaplanować zajęcia typu "spotkanie z psem" z uwzględnieniem oddziaływania psa na sferę ruchową lub zmysłową dziecka, wymienia i opisuje kryteria doboru psów do terapii | Kn_1P_U09 | — | — | C-1 | T-T-1, T-T-4, T-W-1, T-W-2 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kn_1P_C38_K01 Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą dogoterapii | Kn_1P_K07, Kn_1P_K01, Kn_1P_K06 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-1 | M-2, M-3, M-4, M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C38_W01 Definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu podstawowym definiuje i opisuje podstawowe pojęcia z zakresu animaloterapii. Wymienia i charakteryzuje korzyści płynące z kontaktów ze zwierzętami oraz wskazania i przeciwwskazania do dogoterapii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C38_U01 student potrafi zaplanować zajęcia typu "spotkanie z psem" z uwzględnieniem oddziaływania psa na sferę ruchową lub zmysłową dziecka, wymienia i opisuje kryteria doboru psów do terapii | 2,0 | |
3,0 | student potrafi zaplanować zajęcia typu "spotkanie z psem" z uwzględnieniem oddziaływania psa na sferę ruchową lub zmysłową dziecka, wykorzystując od 3 do 5 ćwiczeń i zabaw | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
Kn_1P_C38_K01 Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą dogoterapii | 2,0 | |
3,0 | Jest wrażliwy na potrzeby osób z różnymi dysfunkcjami i ma świadomość możliwości wspomagania funkcjonowania organizmu człowieka za pomocą dogoterapii | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bekasiewicz N, pod red., Czy zwierzęta potrafią leczyć?, Przyjaciel Fundacja Pomocy Osobom Niepełnosprawnym, Warszawa, 2008