Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (N1)

Sylabus przedmiotu Szkolenie psów ratowniczych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Szkolenie psów ratowniczych
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Marta Górska <Marta_Gorska@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Katarzyna Pęzińska-Kijak <katarzyna.pezinska@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
zajęcia terenoweT7 10 0,60,60zaliczenie
wykładyW7 4 0,40,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student zna podstawowe rasy psów i ich uzytkowanie

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zasadniczym celem jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
zajęcia terenowe
T-T-1Wprowadzenie do zajęć terenowych z ratownictwa1
T-T-2Wybór rasy i psa o odpowiednich predyspozycjach do ratownictwa1
T-T-3Spotkanie z wybraną grupa ratowniczą2
T-T-4Profilaktyka aparatu ruchu u psów ratowniczych1
T-T-5Specjalistyczny trening psów ratowniczych5
10
wykłady
T-W-1Szkolenie psów ratowniczych - wprowadzenie do tematu1
T-W-2Przygotowanie przewodnika i psa do pracy w ratownictwie1
T-W-3Egzaminy psów ratowniczych2
4

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
zajęcia terenowe
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2przygotowanie do zaliczenia5
15
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2przygotowanie do zaliczenia2
A-W-3studiowanie piśmiennictwa4
10

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna - pokaz

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajeciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: zaliczebnie materiału w formie praktycznej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C43_W01
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników
Kn_1P_W02, Kn_1P_W09, Kn_1P_W13, Kn_1P_W20C-1T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-T-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C43_U01
Student potrafi rozpoznać rasy wykorzystywane w ratownictwie, posiada umiejętność przygotowania wyposażenia psa do szkolenia specjalistycznego, umie dostosować się do zasad bezpieczeństwa
Kn_1P_U07, Kn_1P_U08, Kn_1P_U13, Kn_1P_U15C-1T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-T-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1, S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_C43_K01
Student ma świadomość roli i znaczenia psów w ratownictwie
Kn_1P_K05, Kn_1P_K07, Kn_1P_K01C-1T-T-1, T-T-2, T-T-3, T-T-4, T-T-5, T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C43_W01
Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C43_U01
Student potrafi rozpoznać rasy wykorzystywane w ratownictwie, posiada umiejętność przygotowania wyposażenia psa do szkolenia specjalistycznego, umie dostosować się do zasad bezpieczeństwa
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_C43_K01
Student ma świadomość roli i znaczenia psów w ratownictwie
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Coren Stanley, Jak rozmawiać z psem : doskonalenie sztuki porozumiewania się, Galaktyka, Łodź, 2004

Literatura dodatkowa

  1. Case P.Linda, Pies zachowanie, żywienie i zdrowie, Galaktyka, Łódź, 2010

Treści programowe - zajęcia terenowe

KODTreść programowaGodziny
T-T-1Wprowadzenie do zajęć terenowych z ratownictwa1
T-T-2Wybór rasy i psa o odpowiednich predyspozycjach do ratownictwa1
T-T-3Spotkanie z wybraną grupa ratowniczą2
T-T-4Profilaktyka aparatu ruchu u psów ratowniczych1
T-T-5Specjalistyczny trening psów ratowniczych5
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Szkolenie psów ratowniczych - wprowadzenie do tematu1
T-W-2Przygotowanie przewodnika i psa do pracy w ratownictwie1
T-W-3Egzaminy psów ratowniczych2
4

Formy aktywności - zajęcia terenowe

KODForma aktywnościGodziny
A-T-1uczestnictwo w zajęciach10
A-T-2przygotowanie do zaliczenia5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach4
A-W-2przygotowanie do zaliczenia2
A-W-3studiowanie piśmiennictwa4
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C43_W01Student posiada podstawową wiedzę dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W02Posiada, w zależności od zrealizowanych przedmiotów, elementarną wiedzę humanistyczną, społeczną i prawną, umożliwiającą zrozumienie zjawisk i procesów społecznych oraz gospodarczych
Kn_1P_W09Wykazuje znajomość podstawowych metod diagnostycznych oraz technik i narzędzi pozwalających wykorzystać i kształtować potencjał organizmów żywych w celu poprawy jakości życia zwierząt, ze szczególnym uwzględnieniem psów
Kn_1P_W13Charakteryzuje rasy psów, zna kierunki i sposoby ich użytkowania
Kn_1P_W20Posiada podstawową wiedzę z zakresu psychologii, socjologii oraz etologii zwierząt, ze szczegolnym uwzględnieniem psowatych
Cel przedmiotuC-1Zasadniczym celem jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników
Treści programoweT-T-1Wprowadzenie do zajęć terenowych z ratownictwa
T-T-2Wybór rasy i psa o odpowiednich predyspozycjach do ratownictwa
T-T-3Spotkanie z wybraną grupa ratowniczą
T-T-4Profilaktyka aparatu ruchu u psów ratowniczych
T-T-5Specjalistyczny trening psów ratowniczych
T-W-3Egzaminy psów ratowniczych
T-W-1Szkolenie psów ratowniczych - wprowadzenie do tematu
T-W-2Przygotowanie przewodnika i psa do pracy w ratownictwie
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna - pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajeciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: zaliczebnie materiału w formie praktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C43_U01Student potrafi rozpoznać rasy wykorzystywane w ratownictwie, posiada umiejętność przygotowania wyposażenia psa do szkolenia specjalistycznego, umie dostosować się do zasad bezpieczeństwa
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U07Posiada umiejętność oceny i określenia charakteru, temperamentu i usposobienia psa; potrafi dobrać metody i narzędzia pracy szkoleniowej w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej; posiada umiejętność zastosowania komend werbalnych i pozawerbalnych w zależności od rodzaju użytkowości a także umiejętność prowadzenia dokumentacji szkoleniowej
Kn_1P_U08Potrafi interpretować zachowanie i stany emocjonalne zwierząt podczas ich obserwacji i pracy z nimi
Kn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Kn_1P_U15Posiada praktyczną umiejętność zastosowania norm prawnych i etycznych oraz zasad ekonomii w zakresie chowu, hodowli i użytkowania psów; posiada praktyczną umiejętność pracy z dokumentacją kynologiczna, w tym głównie hodowlaną i użytkową
Cel przedmiotuC-1Zasadniczym celem jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników
Treści programoweT-T-1Wprowadzenie do zajęć terenowych z ratownictwa
T-T-2Wybór rasy i psa o odpowiednich predyspozycjach do ratownictwa
T-T-3Spotkanie z wybraną grupa ratowniczą
T-T-4Profilaktyka aparatu ruchu u psów ratowniczych
T-T-5Specjalistyczny trening psów ratowniczych
T-W-3Egzaminy psów ratowniczych
T-W-1Szkolenie psów ratowniczych - wprowadzenie do tematu
T-W-2Przygotowanie przewodnika i psa do pracy w ratownictwie
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna - pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajeciach
S-2Ocena podsumowująca: zaliczenie materiału w formie pisemnej
S-3Ocena podsumowująca: zaliczebnie materiału w formie praktycznej
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_C43_K01Student ma świadomość roli i znaczenia psów w ratownictwie
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K05Jest świadomy roli sprawności psychofizycznej dla prawidłowego wykonywania zawodów związanych z kynologią
Kn_1P_K07Docenia znaczenie kynologii i dyscyplin pokrewnych dla prawidłowego rozwoju społeczności lokalnych i regionalnych
Kn_1P_K01Ma świadomość roli i znaczenia zwierząt domowych w życiu człowieka
Cel przedmiotuC-1Zasadniczym celem jest zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą dotyczącą ras wykorzystywanych w ratownictwie, szkolenia psów specjalistycznych oraz pracy przewodników
Treści programoweT-T-1Wprowadzenie do zajęć terenowych z ratownictwa
T-T-2Wybór rasy i psa o odpowiednich predyspozycjach do ratownictwa
T-T-3Spotkanie z wybraną grupa ratowniczą
T-T-4Profilaktyka aparatu ruchu u psów ratowniczych
T-T-5Specjalistyczny trening psów ratowniczych
T-W-3Egzaminy psów ratowniczych
T-W-1Szkolenie psów ratowniczych - wprowadzenie do tematu
T-W-2Przygotowanie przewodnika i psa do pracy w ratownictwie
Metody nauczaniaM-1Metoda podająca - wykład informacyjny
M-2Metoda praktyczna - pokaz
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: ocena aktywności studenta na zajeciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, - w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, - w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - popełnia wiele błędów
3,5
4,0
4,5
5,0