Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Kynologia (S1)

Sylabus przedmiotu Pierwsza pomoc w nagłych zachorowaniach i wypadkach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Kynologia
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil praktyczny
Moduł
Przedmiot Pierwsza pomoc w nagłych zachorowaniach i wypadkach
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Bogumiła Pilarczyk <Bogumila.Pilarczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 16 Grupa obieralna 4

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL5 4 0,40,30zaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA5 6 0,60,30zaliczenie
wykładyW5 10 1,00,40zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw anatomii i fizjologii zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadami udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Lekarstwo - sposoby podawania. Kaganiec - wykonanie i zakładanie.2
T-A-2Zatrzymanie oddychania i krążenia oraz reanimacja - sztuczne oddychanie (metoda usta-nos) i masaż serca.2
T-A-3Pierwsza pomoc w wypadku zatrucia substancjami powszechnie używanymi w gospodarstwie domowym.2
6
laboratoria
T-L-1Jak podawać psu leki? (podawanie tabletek, podawanie płynnych leków, podawanie kropli do uszu, podawanie kropli do oczu samemu). Złamania kończyn-bandażowanie metodą Roberta Jonesa (typy opatrunków).2
T-L-2Krwawienie i jego tamowanie. tamowanie. Kryza - wykonanie i dopasowanie. Bicie serca i tętno - metody sprawdzania. Temperatura ciała - pomiar. Pępowina - odcinanie i opatrywanie.2
4
wykłady
T-W-1Zapobieganie wypadkom. Bezpieczeństwo na ulicy. Przeszklone drzwi i okna. Trucizny. Wypadki drogowe. Urządzenia elektryczne. Podróż samochodem. Spacer bez smyczy.2
T-W-2Apteczka pierwszej pomocy. Podchodzenie do rannego psa (uspokajanie, postępowanie z psem, ocena stanu psa, podnoszenie i przenoszenie psa).2
T-W-3Osierocone szczenię - sposoby karmienia.1
T-W-4Pierwsza pomoc w przypadku wystąpienia oparzeń, odmrożeń, ropni, ugryzienia i użądlenia, ukąszenia przez węża, obecności kleszczy, wzdęcia, zadławienia, zapalenia spojówek, biegunki, ciała obcego w oku.5
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2samodzielne studiowanie literatury4
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
15
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach4
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń1
A-L-3Samodzielne studiowanie literatury3
A-L-4Konsultacje2
10
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2opis
M-3objaśnienie lub wyjaśnienie
M-4wykład problemowy
M-5metoda przypadków
M-6metoda sytuacyjna
M-7inscenizacja
M-8ćwiczenia laboratoryjne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Regularna ocena wykonywanych podczas zajęć zadań indywidualnych.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B29.1_W01
Ma wiedzę z zasad udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach
Kn_1P_W01C-1T-L-1, T-L-2, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-1, M-2, M-4, M-5, M-6S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B29.1_U01
Umie udzieli pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach
Kn_1P_U13C-1T-L-1, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4M-3, M-5, M-6, M-7, M-8S-1, S-2

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
Kn_1P_B29.1_K01
Wykazuje wrażliwość na konieczność szybkiego reagowania w sytuacji wystąpienia zagrożenia
Kn_1P_K05C-1T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-W-1, T-W-2, T-W-4M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B29.1_W01
Ma wiedzę z zasad udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B29.1_U01
Umie udzieli pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach
2,0
3,0Student: -potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
Kn_1P_B29.1_K01
Wykazuje wrażliwość na konieczność szybkiego reagowania w sytuacji wystąpienia zagrożenia
2,0
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawe neutralna (obojetna) wobec polecen nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Tim Hawcroft, Psy -pierwsza pomoc. Praktyczny poradnik w nagłych wypadkach., CIBET, Warszawa, 1998, I

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Lekarstwo - sposoby podawania. Kaganiec - wykonanie i zakładanie.2
T-A-2Zatrzymanie oddychania i krążenia oraz reanimacja - sztuczne oddychanie (metoda usta-nos) i masaż serca.2
T-A-3Pierwsza pomoc w wypadku zatrucia substancjami powszechnie używanymi w gospodarstwie domowym.2
6

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Jak podawać psu leki? (podawanie tabletek, podawanie płynnych leków, podawanie kropli do uszu, podawanie kropli do oczu samemu). Złamania kończyn-bandażowanie metodą Roberta Jonesa (typy opatrunków).2
T-L-2Krwawienie i jego tamowanie. tamowanie. Kryza - wykonanie i dopasowanie. Bicie serca i tętno - metody sprawdzania. Temperatura ciała - pomiar. Pępowina - odcinanie i opatrywanie.2
4

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapobieganie wypadkom. Bezpieczeństwo na ulicy. Przeszklone drzwi i okna. Trucizny. Wypadki drogowe. Urządzenia elektryczne. Podróż samochodem. Spacer bez smyczy.2
T-W-2Apteczka pierwszej pomocy. Podchodzenie do rannego psa (uspokajanie, postępowanie z psem, ocena stanu psa, podnoszenie i przenoszenie psa).2
T-W-3Osierocone szczenię - sposoby karmienia.1
T-W-4Pierwsza pomoc w przypadku wystąpienia oparzeń, odmrożeń, ropni, ugryzienia i użądlenia, ukąszenia przez węża, obecności kleszczy, wzdęcia, zadławienia, zapalenia spojówek, biegunki, ciała obcego w oku.5
10

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1uczestnictwo w zajęciach6
A-A-2samodzielne studiowanie literatury4
A-A-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń5
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach4
A-L-2Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń1
A-L-3Samodzielne studiowanie literatury3
A-L-4Konsultacje2
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2Samodzielne studiowanie literatury6
A-W-3Przygotowanie do zaliczenia10
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B29.1_W01Ma wiedzę z zasad udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_W01Posiada wiedzę ogólną o charakterze aplikacyjnym oraz zna nomenklaturę oraz pojęcia, teorie i prawa z zakresu biologii, chemii, matematyki i informatyki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach
Treści programoweT-L-1Jak podawać psu leki? (podawanie tabletek, podawanie płynnych leków, podawanie kropli do uszu, podawanie kropli do oczu samemu). Złamania kończyn-bandażowanie metodą Roberta Jonesa (typy opatrunków).
T-L-2Krwawienie i jego tamowanie. tamowanie. Kryza - wykonanie i dopasowanie. Bicie serca i tętno - metody sprawdzania. Temperatura ciała - pomiar. Pępowina - odcinanie i opatrywanie.
T-A-1Lekarstwo - sposoby podawania. Kaganiec - wykonanie i zakładanie.
T-A-3Pierwsza pomoc w wypadku zatrucia substancjami powszechnie używanymi w gospodarstwie domowym.
T-A-2Zatrzymanie oddychania i krążenia oraz reanimacja - sztuczne oddychanie (metoda usta-nos) i masaż serca.
T-W-1Zapobieganie wypadkom. Bezpieczeństwo na ulicy. Przeszklone drzwi i okna. Trucizny. Wypadki drogowe. Urządzenia elektryczne. Podróż samochodem. Spacer bez smyczy.
T-W-2Apteczka pierwszej pomocy. Podchodzenie do rannego psa (uspokajanie, postępowanie z psem, ocena stanu psa, podnoszenie i przenoszenie psa).
T-W-3Osierocone szczenię - sposoby karmienia.
T-W-4Pierwsza pomoc w przypadku wystąpienia oparzeń, odmrożeń, ropni, ugryzienia i użądlenia, ukąszenia przez węża, obecności kleszczy, wzdęcia, zadławienia, zapalenia spojówek, biegunki, ciała obcego w oku.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2opis
M-4wykład problemowy
M-5metoda przypadków
M-6metoda sytuacyjna
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Regularna ocena wykonywanych podczas zajęć zadań indywidualnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: - w zakresie wiedzy opanował podstawowy materiał programowy, -w zakresie rozumienia wiedzy opanował podstawowy zakres materiału - w zakresie opanowania wiedzy przyswoił zasadnicze tresci programowe, w zakresie stosunku do wiedzy wykazuje srednie zainteresowanie, - w zakresie wyrazania wiedzy popełnia wiele błedów
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B29.1_U01Umie udzieli pierwszej pomocy w nagłych wypadkach i zachorowaniach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_U13Posiada umiejętność postępowania w stanach zagrożenia życia i zdrowia psa
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach
Treści programoweT-L-1Jak podawać psu leki? (podawanie tabletek, podawanie płynnych leków, podawanie kropli do uszu, podawanie kropli do oczu samemu). Złamania kończyn-bandażowanie metodą Roberta Jonesa (typy opatrunków).
T-A-1Lekarstwo - sposoby podawania. Kaganiec - wykonanie i zakładanie.
T-A-3Pierwsza pomoc w wypadku zatrucia substancjami powszechnie używanymi w gospodarstwie domowym.
T-A-2Zatrzymanie oddychania i krążenia oraz reanimacja - sztuczne oddychanie (metoda usta-nos) i masaż serca.
T-W-1Zapobieganie wypadkom. Bezpieczeństwo na ulicy. Przeszklone drzwi i okna. Trucizny. Wypadki drogowe. Urządzenia elektryczne. Podróż samochodem. Spacer bez smyczy.
T-W-2Apteczka pierwszej pomocy. Podchodzenie do rannego psa (uspokajanie, postępowanie z psem, ocena stanu psa, podnoszenie i przenoszenie psa).
T-W-3Osierocone szczenię - sposoby karmienia.
T-W-4Pierwsza pomoc w przypadku wystąpienia oparzeń, odmrożeń, ropni, ugryzienia i użądlenia, ukąszenia przez węża, obecności kleszczy, wzdęcia, zadławienia, zapalenia spojówek, biegunki, ciała obcego w oku.
Metody nauczaniaM-3objaśnienie lub wyjaśnienie
M-5metoda przypadków
M-6metoda sytuacyjna
M-7inscenizacja
M-8ćwiczenia laboratoryjne
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: Regularna ocena wykonywanych podczas zajęć zadań indywidualnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student: -potrafi zidentyfikowac i poradzic sobie, z wydatna pomoca nauczyciela, z wybranymi trudnosciami zwiazanymi z procesem przygotowania zleconej pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięKn_1P_B29.1_K01Wykazuje wrażliwość na konieczność szybkiego reagowania w sytuacji wystąpienia zagrożenia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówKn_1P_K05Jest świadomy roli sprawności psychofizycznej dla prawidłowego wykonywania zawodów związanych z kynologią
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadami udzielania pierwszej pomocy w nagłych wypadkach
Treści programoweT-A-1Lekarstwo - sposoby podawania. Kaganiec - wykonanie i zakładanie.
T-A-3Pierwsza pomoc w wypadku zatrucia substancjami powszechnie używanymi w gospodarstwie domowym.
T-A-2Zatrzymanie oddychania i krążenia oraz reanimacja - sztuczne oddychanie (metoda usta-nos) i masaż serca.
T-W-1Zapobieganie wypadkom. Bezpieczeństwo na ulicy. Przeszklone drzwi i okna. Trucizny. Wypadki drogowe. Urządzenia elektryczne. Podróż samochodem. Spacer bez smyczy.
T-W-2Apteczka pierwszej pomocy. Podchodzenie do rannego psa (uspokajanie, postępowanie z psem, ocena stanu psa, podnoszenie i przenoszenie psa).
T-W-4Pierwsza pomoc w przypadku wystąpienia oparzeń, odmrożeń, ropni, ugryzienia i użądlenia, ukąszenia przez węża, obecności kleszczy, wzdęcia, zadławienia, zapalenia spojówek, biegunki, ciała obcego w oku.
Metody nauczaniaM-2opis
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: Regularna ocena wykonywanych podczas zajęć zadań indywidualnych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0W zakresie działania, postaw i motywacji: student nie unika podejmowania działan, ale tez nie podejmuje ich z własnej woli. Wykazuje postawe neutralna (obojetna) wobec polecen nauczyciela
3,5
4,0
4,5
5,0