Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Ekofizjologia zwierząt:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Ekofizjologia zwierząt
Specjalność Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Fizjologii, Cytobiologii i Proteomiki
Nauczyciel odpowiedzialny Katarzyna Michałek <Katarzyna.Michalek@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL1 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW1 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstaw fizjologii zwierząt.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z adaptacyjnymi zmianami czynności narzadów i układów organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Przedstawienie studentom wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizmy żywe. Przedstawienie studentom zależności między przebiegiem procesów życiowych organizmów a zmianami zachodzącymi w środowisku zewnetrznym.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Określanie krzywych dysocjacji wybranych gatunków zwierząt. Analiza wpływu czynników (temperatury, pH, wysokości n.p.m.) na krzywe dysocjacji tlenu.3
T-L-2Barwienie H&E wątroby i wybranych odcinków układu pokarmowego. Porównanie i analiza adaptacyjnych zmian przystosowawczych na podstawie różnic w budowie makro i mikroskopowej przygotowanych preparatów.4
T-L-3Barwienie H&E nerek różnych gatunków zwierząt (emu, prosięta, cielęta). Porównanie i analiza adaptacyjnych zmian przystosowawczych na podstawie różnic w budowie makro i mikroskopowej przygotowanych preparatów.4
T-L-4Analiza lokalizacji i ekspresji akwaporyn w nerkach - przystosowanie różnych organizmów do oszczędzania wody. Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.4
15
wykłady
T-W-1Środowisko wewnętrzne ustroju. Homeostaza. Organizm a środowisko zewnętrzne. Zmiany przystosowawcze organizmu do życia w różnych warunkach środowiska.2
T-W-2Adaptacyjne różnice w procesie pobierania tlenu i uwalniania dwutlenku węgla. Powietrze i woda jako fizyczne źródła tlenu. Zwierzęta oddychające w wodzie, wentylacja skrzeli, wymiana gazowa a przepływ wody, przepływ przeciwprądowy. Zwierzęta oddychające powietrzem. Płuca ssaków. Zwierzęta nurkujące. Ryby oddychające powietrzem.2
T-W-3Adaptacyjne zmiany w budowie układu krążenia u kręgowców i bezkręgowców. Przestrzenie wodne organizmu a objętość krwi. Typy układów krążenia.2
T-W-4Adaptacyjne różnice w pobieraniu i trawieniu pokarmów. Małe cząstki oraz duże masy pokarmowe. Trawienie zewnatrz- i wewnątrzkomórkowe. Trawienie symbiotyczne. Różnice w budowie układu pokarmowego u poszczególnych gatunków zwierząt. Tempo metabolizmu. Czynniki wpływające na zmiany tempa metabolizmu.2
T-W-5Mechanizmy przystosowawcze organizmów do życia w rożnych temperaturach środowiska zewnętrznego. Ekstremalne wartości temperatury: granice przeżywalności. Zwierzęta wytrzymałe na zamarzanie. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. Aklimatyzacja termiczna a szybkość metabolizmu. Hibernacja i estywacja.2
T-W-6Przystosowanie organizmu do magazynowania i oszczędzania wody. Temperatura otoczenia a gospodarka wodna organizmu. Typy narządów wydalniczych. Wodniczki tętniące. Protonefrydia i metanefrydia. Cewki Malpighiego. Nerki kręgowców.2
T-W-7Czynniki toksyczne pojawiające się w związku z działalnością człowieka. Analiza wpływu zanieczyszczeń i skażeń środowiska na organizm. chemizacja rolnictwa a zdrowie i produkcyjność zwierząt. Podsumowanie i zaliczenie treści wykładów.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach15
A-L-2Samodzielne opracowanie i przedstawienie wybranych zagadnień.4
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń4
A-L-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Przygotowannie do zaliczenia treści z wykładów.8
A-W-3Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-3Praca w grupach
M-4Dyskusja dydaktyczna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-4Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-C8_W01
Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych
ZO_2A_W04C-1T-L-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-3, M-2, M-4S-2, S-4, S-3, S-1
ZO_2A_EAUZ-C8_W02
Student ma pogłębioną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe
ZO_2A_W08C-1T-L-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-3, M-2S-2, S-4, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-C8_U01
Student analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student umie omówić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
ZO_2A_U07C-1T-L-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-3, M-2, M-4S-2, S-4, S-3, S-1
ZO_2A_EAUZ-C8_U02
Student posiada umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi formułować wnioski.
ZO_2A_U01, ZO_2A_U03C-1T-L-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-3, M-2, M-4S-2, S-4, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-C8_K01
Student pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera
ZO_2A_K01, ZO_2A_K02C-1T-L-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-3, M-2, M-4S-4, S-1
ZO_2A_EAUZ-C8_K02
Student potrafi ocenic wpływ czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe
ZO_2A_K08, ZO_2A_K09C-1T-L-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-3, M-2, M-4S-2, S-4, S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-C8_W01
Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Student nie zna i nie opisuje zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych.
3,0Student ma dostateczną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Poprawinie opisuje wybrane zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych.
3,5Student ma dostateczną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Dobrze zna i opisuje zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych.
4,0Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Dobrze zna i opisuje zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych.
4,5Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Bardzo dobrze zna i opisuje zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych.
5,0Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Doskonale zna i opisuje zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych.
ZO_2A_EAUZ-C8_W02
Student ma pogłębioną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe
2,0Student nie posiada wiedzy o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Student nie potrafi wymienić omawianych podczas zajęć czynnikiów środowiska przyrodniczego i nie potrafi opisać ich wpływu na organizmy żywe
3,0Student ma dostateczną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Potrafi tylko wymienić conajmniej połowe omawianych podczas zajęć czynnikiów środowiska przyrodniczego ale nie potrafi opisać ich wpływu na organizmy żywe
3,5Student ma dostateczną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Potrafi wymienić conajmniej połowe omawianych podczas zajęć czynników środowiska przyrodniczego i opisać ich wpływ na organizmy żywe
4,0Student ma pogłębioną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Potrafi dobrze wymienić większość omawianych podczas zajęć czynników środowiska przyrodniczego i opisać ich wpływ na organizmy żywe
4,5Student ma pogłębioną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Potrafi bardrze dobrze wymienić większość omawianych podczas zajęć czynników środowiska przyrodniczego i opisać ich wpływ na organizmy żywe
5,0Student ma pogłębioną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Potrafi bardzo dobrze wymienić wszystkie omawiane podczas zajęć czynniki środowiska przyrodniczego i opisać ich wpływ na organizmy żywe

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-C8_U01
Student analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student umie omówić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
2,0Student nie analizuje i nie interpretuje różnic w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student nie potrafi omawić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student nie rozumie wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
3,0Student dostatecznie analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student dostatecznie omawia zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
3,5Student poprawnie analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student poprawnie omawia zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
4,0Student dobrze analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student dobrze potrafi omówić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
4,5Student bardzo dobrze analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student bardzo dobrze potrafi omówić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
5,0Student doskonale analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student doskonale potrafi omówić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
ZO_2A_EAUZ-C8_U02
Student posiada umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi formułować wnioski.
2,0Student nie posiada umiejętności samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student nie potrafi trafnie formułować wniosków.
3,0Student posiada dostateczne umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi dostatecznie formułować wnioski.
3,5Student posiada poprawne umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi poprawnie formułować wnioski.
4,0Student posiada dobre umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi trafnie formułować wnioski.
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi trafnie formułować wnioski.
5,0Student posiada doskonałe umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi trafnie formułować wnioski.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-C8_K01
Student pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera
2,0Student nie pracuje samodzielnie i w zespole, nie potrafi przejąć role lidera
3,0Student dostatecznie pracuje samodzielnie i w zespole, nie potrafi przejąć roli lidera
3,5Student poprawnie pracuje samodzielnie i w zespole, nie potrafi przejąć roli lidera
4,0Student dobrze pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera
4,5Student bardzo dobrze pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera
5,0Student doskonale pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera
ZO_2A_EAUZ-C8_K02
Student potrafi ocenic wpływ czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe
2,0Student nie potrafi ocenic wpływu czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe
3,0Student potrafi dostatecznie ocenic wpływ wybranych czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe
3,5Student potrafi poprawnie ocenic wpływ wybranych czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe
4,0Student potrafi dobrze ocenic wpływ czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe
4,5Student potrafi bardzo dobrze ocenic wpływ czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe
5,0Student potrafi doskonale ocenic wpływ czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe

Literatura podstawowa

  1. Knut Schmidt- Nielsen, Fizjologia zwierząt. Adaptacja do środowiska, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, 1997, 4
  2. Stanisław Kozłowski, Granice przystosowania, Wiedza Powszechna, Warszawa, 1986

Literatura dodatkowa

  1. Pat Willmer, Graham Stone, Ian Johnstone, Enivoronmental physiology of animals, John Wiley And Sons, 2009, 2
  2. Christopher D. Moyes, Patricia M. Schulte, Principles of animal physiology, Pearson/Benjamin Cummings, 2008

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Określanie krzywych dysocjacji wybranych gatunków zwierząt. Analiza wpływu czynników (temperatury, pH, wysokości n.p.m.) na krzywe dysocjacji tlenu.3
T-L-2Barwienie H&E wątroby i wybranych odcinków układu pokarmowego. Porównanie i analiza adaptacyjnych zmian przystosowawczych na podstawie różnic w budowie makro i mikroskopowej przygotowanych preparatów.4
T-L-3Barwienie H&E nerek różnych gatunków zwierząt (emu, prosięta, cielęta). Porównanie i analiza adaptacyjnych zmian przystosowawczych na podstawie różnic w budowie makro i mikroskopowej przygotowanych preparatów.4
T-L-4Analiza lokalizacji i ekspresji akwaporyn w nerkach - przystosowanie różnych organizmów do oszczędzania wody. Podsumowanie i zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych.4
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Środowisko wewnętrzne ustroju. Homeostaza. Organizm a środowisko zewnętrzne. Zmiany przystosowawcze organizmu do życia w różnych warunkach środowiska.2
T-W-2Adaptacyjne różnice w procesie pobierania tlenu i uwalniania dwutlenku węgla. Powietrze i woda jako fizyczne źródła tlenu. Zwierzęta oddychające w wodzie, wentylacja skrzeli, wymiana gazowa a przepływ wody, przepływ przeciwprądowy. Zwierzęta oddychające powietrzem. Płuca ssaków. Zwierzęta nurkujące. Ryby oddychające powietrzem.2
T-W-3Adaptacyjne zmiany w budowie układu krążenia u kręgowców i bezkręgowców. Przestrzenie wodne organizmu a objętość krwi. Typy układów krążenia.2
T-W-4Adaptacyjne różnice w pobieraniu i trawieniu pokarmów. Małe cząstki oraz duże masy pokarmowe. Trawienie zewnatrz- i wewnątrzkomórkowe. Trawienie symbiotyczne. Różnice w budowie układu pokarmowego u poszczególnych gatunków zwierząt. Tempo metabolizmu. Czynniki wpływające na zmiany tempa metabolizmu.2
T-W-5Mechanizmy przystosowawcze organizmów do życia w rożnych temperaturach środowiska zewnętrznego. Ekstremalne wartości temperatury: granice przeżywalności. Zwierzęta wytrzymałe na zamarzanie. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. Aklimatyzacja termiczna a szybkość metabolizmu. Hibernacja i estywacja.2
T-W-6Przystosowanie organizmu do magazynowania i oszczędzania wody. Temperatura otoczenia a gospodarka wodna organizmu. Typy narządów wydalniczych. Wodniczki tętniące. Protonefrydia i metanefrydia. Cewki Malpighiego. Nerki kręgowców.2
T-W-7Czynniki toksyczne pojawiające się w związku z działalnością człowieka. Analiza wpływu zanieczyszczeń i skażeń środowiska na organizm. chemizacja rolnictwa a zdrowie i produkcyjność zwierząt. Podsumowanie i zaliczenie treści wykładów.3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział studenta w ćwiczeniach15
A-L-2Samodzielne opracowanie i przedstawienie wybranych zagadnień.4
A-L-3Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń4
A-L-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udział studenta w wykładach.15
A-W-2Przygotowannie do zaliczenia treści z wykładów.8
A-W-3Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-C8_W01Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W04ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy, rozwoju i wzrostu oraz funkcjonowania organizmów żywych na różnych poziomach organizacji biosfery
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z adaptacyjnymi zmianami czynności narzadów i układów organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Przedstawienie studentom wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizmy żywe. Przedstawienie studentom zależności między przebiegiem procesów życiowych organizmów a zmianami zachodzącymi w środowisku zewnetrznym.
Treści programoweT-L-1Określanie krzywych dysocjacji wybranych gatunków zwierząt. Analiza wpływu czynników (temperatury, pH, wysokości n.p.m.) na krzywe dysocjacji tlenu.
T-W-3Adaptacyjne zmiany w budowie układu krążenia u kręgowców i bezkręgowców. Przestrzenie wodne organizmu a objętość krwi. Typy układów krążenia.
T-W-4Adaptacyjne różnice w pobieraniu i trawieniu pokarmów. Małe cząstki oraz duże masy pokarmowe. Trawienie zewnatrz- i wewnątrzkomórkowe. Trawienie symbiotyczne. Różnice w budowie układu pokarmowego u poszczególnych gatunków zwierząt. Tempo metabolizmu. Czynniki wpływające na zmiany tempa metabolizmu.
T-W-5Mechanizmy przystosowawcze organizmów do życia w rożnych temperaturach środowiska zewnętrznego. Ekstremalne wartości temperatury: granice przeżywalności. Zwierzęta wytrzymałe na zamarzanie. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. Aklimatyzacja termiczna a szybkość metabolizmu. Hibernacja i estywacja.
T-W-1Środowisko wewnętrzne ustroju. Homeostaza. Organizm a środowisko zewnętrzne. Zmiany przystosowawcze organizmu do życia w różnych warunkach środowiska.
T-W-2Adaptacyjne różnice w procesie pobierania tlenu i uwalniania dwutlenku węgla. Powietrze i woda jako fizyczne źródła tlenu. Zwierzęta oddychające w wodzie, wentylacja skrzeli, wymiana gazowa a przepływ wody, przepływ przeciwprądowy. Zwierzęta oddychające powietrzem. Płuca ssaków. Zwierzęta nurkujące. Ryby oddychające powietrzem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie ma wiedzy z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Student nie zna i nie opisuje zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych.
3,0Student ma dostateczną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Poprawinie opisuje wybrane zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych.
3,5Student ma dostateczną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Dobrze zna i opisuje zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych.
4,0Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Dobrze zna i opisuje zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych.
4,5Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Bardzo dobrze zna i opisuje zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych.
5,0Student ma zaawansowaną wiedzę z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów żywych. Doskonale zna i opisuje zależności pomiędzy budową a funkcją organizmów żywych.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-C8_W02Student ma pogłębioną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z adaptacyjnymi zmianami czynności narzadów i układów organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Przedstawienie studentom wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizmy żywe. Przedstawienie studentom zależności między przebiegiem procesów życiowych organizmów a zmianami zachodzącymi w środowisku zewnetrznym.
Treści programoweT-L-1Określanie krzywych dysocjacji wybranych gatunków zwierząt. Analiza wpływu czynników (temperatury, pH, wysokości n.p.m.) na krzywe dysocjacji tlenu.
T-W-3Adaptacyjne zmiany w budowie układu krążenia u kręgowców i bezkręgowców. Przestrzenie wodne organizmu a objętość krwi. Typy układów krążenia.
T-W-4Adaptacyjne różnice w pobieraniu i trawieniu pokarmów. Małe cząstki oraz duże masy pokarmowe. Trawienie zewnatrz- i wewnątrzkomórkowe. Trawienie symbiotyczne. Różnice w budowie układu pokarmowego u poszczególnych gatunków zwierząt. Tempo metabolizmu. Czynniki wpływające na zmiany tempa metabolizmu.
T-W-5Mechanizmy przystosowawcze organizmów do życia w rożnych temperaturach środowiska zewnętrznego. Ekstremalne wartości temperatury: granice przeżywalności. Zwierzęta wytrzymałe na zamarzanie. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. Aklimatyzacja termiczna a szybkość metabolizmu. Hibernacja i estywacja.
T-W-1Środowisko wewnętrzne ustroju. Homeostaza. Organizm a środowisko zewnętrzne. Zmiany przystosowawcze organizmu do życia w różnych warunkach środowiska.
T-W-2Adaptacyjne różnice w procesie pobierania tlenu i uwalniania dwutlenku węgla. Powietrze i woda jako fizyczne źródła tlenu. Zwierzęta oddychające w wodzie, wentylacja skrzeli, wymiana gazowa a przepływ wody, przepływ przeciwprądowy. Zwierzęta oddychające powietrzem. Płuca ssaków. Zwierzęta nurkujące. Ryby oddychające powietrzem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada wiedzy o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Student nie potrafi wymienić omawianych podczas zajęć czynnikiów środowiska przyrodniczego i nie potrafi opisać ich wpływu na organizmy żywe
3,0Student ma dostateczną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Potrafi tylko wymienić conajmniej połowe omawianych podczas zajęć czynnikiów środowiska przyrodniczego ale nie potrafi opisać ich wpływu na organizmy żywe
3,5Student ma dostateczną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Potrafi wymienić conajmniej połowe omawianych podczas zajęć czynników środowiska przyrodniczego i opisać ich wpływ na organizmy żywe
4,0Student ma pogłębioną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Potrafi dobrze wymienić większość omawianych podczas zajęć czynników środowiska przyrodniczego i opisać ich wpływ na organizmy żywe
4,5Student ma pogłębioną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Potrafi bardrze dobrze wymienić większość omawianych podczas zajęć czynników środowiska przyrodniczego i opisać ich wpływ na organizmy żywe
5,0Student ma pogłębioną wiedzę o wpływie czynników środowiska przyrodniczego na organizmy żywe. Potrafi bardzo dobrze wymienić wszystkie omawiane podczas zajęć czynniki środowiska przyrodniczego i opisać ich wpływ na organizmy żywe
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-C8_U01Student analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student umie omówić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U07Analizuje i interpretuje zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z adaptacyjnymi zmianami czynności narzadów i układów organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Przedstawienie studentom wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizmy żywe. Przedstawienie studentom zależności między przebiegiem procesów życiowych organizmów a zmianami zachodzącymi w środowisku zewnetrznym.
Treści programoweT-L-1Określanie krzywych dysocjacji wybranych gatunków zwierząt. Analiza wpływu czynników (temperatury, pH, wysokości n.p.m.) na krzywe dysocjacji tlenu.
T-W-3Adaptacyjne zmiany w budowie układu krążenia u kręgowców i bezkręgowców. Przestrzenie wodne organizmu a objętość krwi. Typy układów krążenia.
T-W-4Adaptacyjne różnice w pobieraniu i trawieniu pokarmów. Małe cząstki oraz duże masy pokarmowe. Trawienie zewnatrz- i wewnątrzkomórkowe. Trawienie symbiotyczne. Różnice w budowie układu pokarmowego u poszczególnych gatunków zwierząt. Tempo metabolizmu. Czynniki wpływające na zmiany tempa metabolizmu.
T-W-5Mechanizmy przystosowawcze organizmów do życia w rożnych temperaturach środowiska zewnętrznego. Ekstremalne wartości temperatury: granice przeżywalności. Zwierzęta wytrzymałe na zamarzanie. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. Aklimatyzacja termiczna a szybkość metabolizmu. Hibernacja i estywacja.
T-W-1Środowisko wewnętrzne ustroju. Homeostaza. Organizm a środowisko zewnętrzne. Zmiany przystosowawcze organizmu do życia w różnych warunkach środowiska.
T-W-2Adaptacyjne różnice w procesie pobierania tlenu i uwalniania dwutlenku węgla. Powietrze i woda jako fizyczne źródła tlenu. Zwierzęta oddychające w wodzie, wentylacja skrzeli, wymiana gazowa a przepływ wody, przepływ przeciwprądowy. Zwierzęta oddychające powietrzem. Płuca ssaków. Zwierzęta nurkujące. Ryby oddychające powietrzem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie analizuje i nie interpretuje różnic w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student nie potrafi omawić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student nie rozumie wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
3,0Student dostatecznie analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student dostatecznie omawia zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
3,5Student poprawnie analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student poprawnie omawia zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
4,0Student dobrze analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student dobrze potrafi omówić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
4,5Student bardzo dobrze analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student bardzo dobrze potrafi omówić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
5,0Student doskonale analizuje i interpretuje różnice w czynności określonych narządów i układów poszczególnych gatunków zwierząt. Student doskonale potrafi omówić zależności pomiędzy strukturą a funkcją pojedynczych organizmów. Student rozumie wpływ czynników środowiska zewnętrznego na organizm.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-C8_U02Student posiada umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi formułować wnioski.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U01Wykazuje pogłębioną umiejętność znajdowania, zrozumienia, analizy i twórczego wykorzystywania potrzebnych informacji pochodzących z różnych źródeł i w różnych formach w zakresie zootechniki.
ZO_2A_U03Wykazuje umiejętność analitycznego, krytycznego i właściwego opracowania materiałów oraz formułowania samodzielnych wniosków
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z adaptacyjnymi zmianami czynności narzadów i układów organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Przedstawienie studentom wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizmy żywe. Przedstawienie studentom zależności między przebiegiem procesów życiowych organizmów a zmianami zachodzącymi w środowisku zewnetrznym.
Treści programoweT-L-1Określanie krzywych dysocjacji wybranych gatunków zwierząt. Analiza wpływu czynników (temperatury, pH, wysokości n.p.m.) na krzywe dysocjacji tlenu.
T-W-3Adaptacyjne zmiany w budowie układu krążenia u kręgowców i bezkręgowców. Przestrzenie wodne organizmu a objętość krwi. Typy układów krążenia.
T-W-4Adaptacyjne różnice w pobieraniu i trawieniu pokarmów. Małe cząstki oraz duże masy pokarmowe. Trawienie zewnatrz- i wewnątrzkomórkowe. Trawienie symbiotyczne. Różnice w budowie układu pokarmowego u poszczególnych gatunków zwierząt. Tempo metabolizmu. Czynniki wpływające na zmiany tempa metabolizmu.
T-W-5Mechanizmy przystosowawcze organizmów do życia w rożnych temperaturach środowiska zewnętrznego. Ekstremalne wartości temperatury: granice przeżywalności. Zwierzęta wytrzymałe na zamarzanie. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. Aklimatyzacja termiczna a szybkość metabolizmu. Hibernacja i estywacja.
T-W-1Środowisko wewnętrzne ustroju. Homeostaza. Organizm a środowisko zewnętrzne. Zmiany przystosowawcze organizmu do życia w różnych warunkach środowiska.
T-W-2Adaptacyjne różnice w procesie pobierania tlenu i uwalniania dwutlenku węgla. Powietrze i woda jako fizyczne źródła tlenu. Zwierzęta oddychające w wodzie, wentylacja skrzeli, wymiana gazowa a przepływ wody, przepływ przeciwprądowy. Zwierzęta oddychające powietrzem. Płuca ssaków. Zwierzęta nurkujące. Ryby oddychające powietrzem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie posiada umiejętności samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student nie potrafi trafnie formułować wniosków.
3,0Student posiada dostateczne umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi dostatecznie formułować wnioski.
3,5Student posiada poprawne umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi poprawnie formułować wnioski.
4,0Student posiada dobre umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi trafnie formułować wnioski.
4,5Student posiada bardzo dobre umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi trafnie formułować wnioski.
5,0Student posiada doskonałe umiejętność samodzielnego opracowywania oraz analizy materiałów. Student potrafi trafnie formułować wnioski.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-C8_K01Student pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
ZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z adaptacyjnymi zmianami czynności narzadów i układów organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Przedstawienie studentom wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizmy żywe. Przedstawienie studentom zależności między przebiegiem procesów życiowych organizmów a zmianami zachodzącymi w środowisku zewnetrznym.
Treści programoweT-L-1Określanie krzywych dysocjacji wybranych gatunków zwierząt. Analiza wpływu czynników (temperatury, pH, wysokości n.p.m.) na krzywe dysocjacji tlenu.
T-W-3Adaptacyjne zmiany w budowie układu krążenia u kręgowców i bezkręgowców. Przestrzenie wodne organizmu a objętość krwi. Typy układów krążenia.
T-W-4Adaptacyjne różnice w pobieraniu i trawieniu pokarmów. Małe cząstki oraz duże masy pokarmowe. Trawienie zewnatrz- i wewnątrzkomórkowe. Trawienie symbiotyczne. Różnice w budowie układu pokarmowego u poszczególnych gatunków zwierząt. Tempo metabolizmu. Czynniki wpływające na zmiany tempa metabolizmu.
T-W-5Mechanizmy przystosowawcze organizmów do życia w rożnych temperaturach środowiska zewnętrznego. Ekstremalne wartości temperatury: granice przeżywalności. Zwierzęta wytrzymałe na zamarzanie. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. Aklimatyzacja termiczna a szybkość metabolizmu. Hibernacja i estywacja.
T-W-1Środowisko wewnętrzne ustroju. Homeostaza. Organizm a środowisko zewnętrzne. Zmiany przystosowawcze organizmu do życia w różnych warunkach środowiska.
T-W-2Adaptacyjne różnice w procesie pobierania tlenu i uwalniania dwutlenku węgla. Powietrze i woda jako fizyczne źródła tlenu. Zwierzęta oddychające w wodzie, wentylacja skrzeli, wymiana gazowa a przepływ wody, przepływ przeciwprądowy. Zwierzęta oddychające powietrzem. Płuca ssaków. Zwierzęta nurkujące. Ryby oddychające powietrzem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-4Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie pracuje samodzielnie i w zespole, nie potrafi przejąć role lidera
3,0Student dostatecznie pracuje samodzielnie i w zespole, nie potrafi przejąć roli lidera
3,5Student poprawnie pracuje samodzielnie i w zespole, nie potrafi przejąć roli lidera
4,0Student dobrze pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera
4,5Student bardzo dobrze pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera
5,0Student doskonale pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć role lidera
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-C8_K02Student potrafi ocenic wpływ czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
ZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z adaptacyjnymi zmianami czynności narzadów i układów organizmów do życia w różnych warunkach środowiska. Przedstawienie studentom wpływu czynników środowiska zewnętrznego na organizmy żywe. Przedstawienie studentom zależności między przebiegiem procesów życiowych organizmów a zmianami zachodzącymi w środowisku zewnetrznym.
Treści programoweT-L-1Określanie krzywych dysocjacji wybranych gatunków zwierząt. Analiza wpływu czynników (temperatury, pH, wysokości n.p.m.) na krzywe dysocjacji tlenu.
T-W-3Adaptacyjne zmiany w budowie układu krążenia u kręgowców i bezkręgowców. Przestrzenie wodne organizmu a objętość krwi. Typy układów krążenia.
T-W-4Adaptacyjne różnice w pobieraniu i trawieniu pokarmów. Małe cząstki oraz duże masy pokarmowe. Trawienie zewnatrz- i wewnątrzkomórkowe. Trawienie symbiotyczne. Różnice w budowie układu pokarmowego u poszczególnych gatunków zwierząt. Tempo metabolizmu. Czynniki wpływające na zmiany tempa metabolizmu.
T-W-5Mechanizmy przystosowawcze organizmów do życia w rożnych temperaturach środowiska zewnętrznego. Ekstremalne wartości temperatury: granice przeżywalności. Zwierzęta wytrzymałe na zamarzanie. Różnice geograficzne a adaptacja sezonowa. Aklimatyzacja termiczna a szybkość metabolizmu. Hibernacja i estywacja.
T-W-1Środowisko wewnętrzne ustroju. Homeostaza. Organizm a środowisko zewnętrzne. Zmiany przystosowawcze organizmu do życia w różnych warunkach środowiska.
T-W-2Adaptacyjne różnice w procesie pobierania tlenu i uwalniania dwutlenku węgla. Powietrze i woda jako fizyczne źródła tlenu. Zwierzęta oddychające w wodzie, wentylacja skrzeli, wymiana gazowa a przepływ wody, przepływ przeciwprądowy. Zwierzęta oddychające powietrzem. Płuca ssaków. Zwierzęta nurkujące. Ryby oddychające powietrzem.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne
M-3Praca w grupach
M-2Prezentacje multimedialne z wykorzystaniem komputera i rzutnika
M-4Dyskusja dydaktyczna
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych
S-4Ocena formująca: Ocena za przygotowanie prezentacji multimedialnej oraz omówienia wybranego tematu zajęć audytoryjnych
S-3Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie wykładów
S-1Ocena formująca: Ocena aktywności studentów na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi ocenic wpływu czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe
3,0Student potrafi dostatecznie ocenic wpływ wybranych czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe
3,5Student potrafi poprawnie ocenic wpływ wybranych czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe
4,0Student potrafi dobrze ocenic wpływ czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe
4,5Student potrafi bardzo dobrze ocenic wpływ czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe
5,0Student potrafi doskonale ocenic wpływ czynników środowiska zewnetrzenego na organizmy żywe