Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)
specjalność: Hodowla zwierząt gospodarskich

Sylabus przedmiotu Substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach
Specjalność Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Agnieszka Tomza-Marciniak <Agnieszka.Tomza-Marciniak@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Beata Seremak <Beata.Seremak@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 7 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
laboratoriaL3 15 1,00,41zaliczenie
wykładyW3 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1- podstawowe zagadnienia z paszoznawstwa i żywienia zwierząt

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1zapoznanie studentów z grupą naturalnych substancji antyodżywczych oraz szkodliwych pochodzenia antropogenicznego (źródła, działanie na organizm) występujących w paszach
C-2zapoznanie studentów z metodami oznaczania i inaktywacji tych substancji oraz zapobiegania zanieczyszczeniu pasz szkodliwymi czynnikami chemicznymi i biologicznymi

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Metody wykrywania wybranych związków antyodżywczych i szkodliwych występujących w paszach.2
T-L-2Skutki zdrowotne zanieczyszczenia pasz.2
T-L-3Rośliny i roślinne substancje o działaniu kancerogennym.2
T-L-4Najczęstsze zatrucia zwierząt związkami chemicznymi występującymi w paszach.2
T-L-5Czynniki sprzyjające nagromadzeniu azotanów i azotynów w paszach roślinnych.2
T-L-6Charakterystyka substancji dodawanych do pasz w celu polepszenia ich właściwości.2
T-L-7Sposoby zapobiegania skażeniom pasz i produktów pochodzenia zwierzęcego.3
15
wykłady
T-W-1Substancje antyodżywcze występujące w paszach.2
T-W-2Wpływ skażonego środowiska (metale ciężkie, pestycydy itp.) na jakość pasz.2
T-W-3Podatność płodów rolnych na skażenia chemiczne: akumulacja wybranych substancji w surowcach paszowych i paszach.2
T-W-4Charakterystyka chemicznych skażeń pasz: substancje z grupy ksenoestrogenów, pozostałości nawozów mineralnych i preparatów stosowanych do ochrony roślin, toksyny roślinne, substancje przenikające z tworzyw sztucznych i sprzętu stosowanego w rolnictwie.2
T-W-5Charakterystyka biologicznych skażeń pasz.2
T-W-6Normy dotyczące dopuszczalnych zawartości wybranych zanieczyszczeń surowcach paszowych i paszach. Wymogi w zakresie bezpieczeństwa pasz.2
T-W-7Wpływ wybranych substancji występujacych w paszach na płodność i zdolność rozrodczą zwierząt, ich działanie teratogenne i embriotoksyczne3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie się do kolokwium4
A-L-3Przygotowanie do zajęć4
A-L-4Konsultacje2
25
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie wskazanej literatury2
A-W-3przygotowanie się do kolokwium6
A-W-4Konsultacje2
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
S-2Ocena formująca: odpowiedź ustna

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O7.2_W01
wymienia i charakteryzuje substancje antyżywieniowe i szkodliwe występujące w paszach
ZO_2A_W08, ZO_2A_W05C-1T-L-6, T-L-3, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O7.2_U01
dobiera metody wykrywania i oznaczania określonych substancji występujących w paszach
ZO_2A_U08C-2T-L-1M-1, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_EAUZ-O7.2_K01
rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych oraz z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego
ZO_2A_K02, ZO_2A_K08C-1T-L-4, T-L-2, T-W-6, T-W-3, T-W-7, T-W-4, T-W-5, T-W-1, T-W-2M-2S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O7.2_W01
wymienia i charakteryzuje substancje antyżywieniowe i szkodliwe występujące w paszach
2,0Student nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojęć. Nie potrafi wymienić ani opisać ważniejszych substancji antyżywieniowych i szkodliwych w paszach.
3,0Student, z dużą pomoca nauczyciela, definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić ważniejsze substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach. Charakteryzując te substancje popełnia dużo błędów. Student wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić większość substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach. Charakteryzując te substancje popełnia dużo błędów. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi samodzielnie wymienić i scharakteryzować większość z omawianych na zajęciach substancji antyżywieniowych i szkodliwych w paszach. Charakteryzując te substancje popełnia niewiele błędów. Student wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi samodzielnie wymienić i scharakteryzować wszystkie z omawianych na zajęciach substancji antyżywieniowych i szkodliwych w paszach. Charakteryzując te substancje popełnia niewiele błędów. Student wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi samodzielnie i bezbłędnie wymienić i scharakteryzować wszystkie z omawianych na zajęciach substancji antyżywieniowych i szkodliwych w paszach. Student wykazuje bardzo duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O7.2_U01
dobiera metody wykrywania i oznaczania określonych substancji występujących w paszach
2,0Student nie potrafi wskazać właściwych metod wykrywania i oznaczania określonych substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach.
3,0Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania tylko niektórych substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach. Student wykazuje znaczne trudności w uzasadnieniu ich wyboru. Popełnia dużo błędów.
3,5Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania tylko niektórych substancji występujących w paszach. Student wykazuje średnie trudności w uzasadnieniu ich wyboru.
4,0Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania większości, omawianych na zajęciach, substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach. Student wykazuje niewielkie trudności w uzasadnieniu ich wyboru.
4,5Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania wszystkich omawianych na zajęciach, substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach. Student wykazuje niewielkie trudności w uzasadnieniu ich wyboru.
5,0Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania wszystkich omawianych na zajęciach, substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach. Student poprawnie uzasadnia ich wybór.

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_EAUZ-O7.2_K01
rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych oraz z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego
2,0Student nie rozumie zagrożeń wynikających z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych oraz konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego.
3,0Student w niewielkim stopniu rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Ma duże trudności z omówieniem konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest malo samodzielny i popełnia bardzo dużo błędów.
3,5Student w średnim stopniu rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Ma trudności z omówieniem konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest mało samodzielny i popełnia dużo błędów.
4,0Student rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Ma nieznaczne trudności z omówieniem konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest samodzielny, ale popełnia błędy.
4,5Student rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Rozumie i omawia konsekwencje wynikające z włączenia tych związków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest samodzielny. Popełnia jedynie mało znaczące błędy.
5,0Student w pełni rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Rozumie i bezbłędnie omawia konsekwencje wynikające z włączenia tych związków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest samodzielny i nie popełnia błędów.

Literatura podstawowa

  1. Bubień Z, Ćwiczenia z toksykologii weterynaryjnej, PWN, Warszawa, 1984
  2. Jamroz D. (red), Żywienie zwierząt i paszoznawstwo, 2006

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Metody wykrywania wybranych związków antyodżywczych i szkodliwych występujących w paszach.2
T-L-2Skutki zdrowotne zanieczyszczenia pasz.2
T-L-3Rośliny i roślinne substancje o działaniu kancerogennym.2
T-L-4Najczęstsze zatrucia zwierząt związkami chemicznymi występującymi w paszach.2
T-L-5Czynniki sprzyjające nagromadzeniu azotanów i azotynów w paszach roślinnych.2
T-L-6Charakterystyka substancji dodawanych do pasz w celu polepszenia ich właściwości.2
T-L-7Sposoby zapobiegania skażeniom pasz i produktów pochodzenia zwierzęcego.3
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Substancje antyodżywcze występujące w paszach.2
T-W-2Wpływ skażonego środowiska (metale ciężkie, pestycydy itp.) na jakość pasz.2
T-W-3Podatność płodów rolnych na skażenia chemiczne: akumulacja wybranych substancji w surowcach paszowych i paszach.2
T-W-4Charakterystyka chemicznych skażeń pasz: substancje z grupy ksenoestrogenów, pozostałości nawozów mineralnych i preparatów stosowanych do ochrony roślin, toksyny roślinne, substancje przenikające z tworzyw sztucznych i sprzętu stosowanego w rolnictwie.2
T-W-5Charakterystyka biologicznych skażeń pasz.2
T-W-6Normy dotyczące dopuszczalnych zawartości wybranych zanieczyszczeń surowcach paszowych i paszach. Wymogi w zakresie bezpieczeństwa pasz.2
T-W-7Wpływ wybranych substancji występujacych w paszach na płodność i zdolność rozrodczą zwierząt, ich działanie teratogenne i embriotoksyczne3
15

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1uczestnictwo w zajęciach15
A-L-2przygotowanie się do kolokwium4
A-L-3Przygotowanie do zajęć4
A-L-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach15
A-W-2studiowanie wskazanej literatury2
A-W-3przygotowanie się do kolokwium6
A-W-4Konsultacje2
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O7.2_W01wymienia i charakteryzuje substancje antyżywieniowe i szkodliwe występujące w paszach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W08ma pogłębioną wiedzę o środowisku przyrodniczym i jego roli, znaczeniu i metodach ochrony w zrównoważonym wykorzystaniu
ZO_2A_W05ma pogłębioną wiedzę o metodach oceny pasz i żywności oraz ich wartości prozdrowotnej i leczniczej
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z grupą naturalnych substancji antyodżywczych oraz szkodliwych pochodzenia antropogenicznego (źródła, działanie na organizm) występujących w paszach
Treści programoweT-L-6Charakterystyka substancji dodawanych do pasz w celu polepszenia ich właściwości.
T-L-3Rośliny i roślinne substancje o działaniu kancerogennym.
T-W-6Normy dotyczące dopuszczalnych zawartości wybranych zanieczyszczeń surowcach paszowych i paszach. Wymogi w zakresie bezpieczeństwa pasz.
T-W-3Podatność płodów rolnych na skażenia chemiczne: akumulacja wybranych substancji w surowcach paszowych i paszach.
T-W-7Wpływ wybranych substancji występujacych w paszach na płodność i zdolność rozrodczą zwierząt, ich działanie teratogenne i embriotoksyczne
T-W-4Charakterystyka chemicznych skażeń pasz: substancje z grupy ksenoestrogenów, pozostałości nawozów mineralnych i preparatów stosowanych do ochrony roślin, toksyny roślinne, substancje przenikające z tworzyw sztucznych i sprzętu stosowanego w rolnictwie.
T-W-5Charakterystyka biologicznych skażeń pasz.
T-W-1Substancje antyodżywcze występujące w paszach.
T-W-2Wpływ skażonego środowiska (metale ciężkie, pestycydy itp.) na jakość pasz.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi zdefiniowac podstawowych pojęć. Nie potrafi wymienić ani opisać ważniejszych substancji antyżywieniowych i szkodliwych w paszach.
3,0Student, z dużą pomoca nauczyciela, definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić ważniejsze substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach. Charakteryzując te substancje popełnia dużo błędów. Student wykazuje małe zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
3,5Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi, w miarę samodzielnie, wymienić większość substancje antyżywieniowe i szkodliwe w paszach. Charakteryzując te substancje popełnia dużo błędów. Student wykazuje średnie zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,0Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi samodzielnie wymienić i scharakteryzować większość z omawianych na zajęciach substancji antyżywieniowych i szkodliwych w paszach. Charakteryzując te substancje popełnia niewiele błędów. Student wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
4,5Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi samodzielnie wymienić i scharakteryzować wszystkie z omawianych na zajęciach substancji antyżywieniowych i szkodliwych w paszach. Charakteryzując te substancje popełnia niewiele błędów. Student wykazuje duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
5,0Student definiuje podstawowe pojęcia. Potrafi samodzielnie i bezbłędnie wymienić i scharakteryzować wszystkie z omawianych na zajęciach substancji antyżywieniowych i szkodliwych w paszach. Student wykazuje bardzo duże zainteresowanie poruszanymi zagadnieniami.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O7.2_U01dobiera metody wykrywania i oznaczania określonych substancji występujących w paszach
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
Cel przedmiotuC-2zapoznanie studentów z metodami oznaczania i inaktywacji tych substancji oraz zapobiegania zanieczyszczeniu pasz szkodliwymi czynnikami chemicznymi i biologicznymi
Treści programoweT-L-1Metody wykrywania wybranych związków antyodżywczych i szkodliwych występujących w paszach.
Metody nauczaniaM-1wykład informacyjny
M-2objaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie potrafi wskazać właściwych metod wykrywania i oznaczania określonych substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach.
3,0Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania tylko niektórych substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach. Student wykazuje znaczne trudności w uzasadnieniu ich wyboru. Popełnia dużo błędów.
3,5Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania tylko niektórych substancji występujących w paszach. Student wykazuje średnie trudności w uzasadnieniu ich wyboru.
4,0Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania większości, omawianych na zajęciach, substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach. Student wykazuje niewielkie trudności w uzasadnieniu ich wyboru.
4,5Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania wszystkich omawianych na zajęciach, substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach. Student wykazuje niewielkie trudności w uzasadnieniu ich wyboru.
5,0Student potrafi wskazać metody wykrywania i oznaczania wszystkich omawianych na zajęciach, substancji antyżywieniowych i szkodliwych występujących w paszach. Student poprawnie uzasadnia ich wybór.
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_EAUZ-O7.2_K01rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych oraz z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K02Wykazuje świadomość potrzeby dokształcania się i samodoskonalenia w zakresie zootechniki
ZO_2A_K08Świadomie ocenia czynniki środowiska stanowiące zagrożenia zdrowia ludzi i zwierząt
Cel przedmiotuC-1zapoznanie studentów z grupą naturalnych substancji antyodżywczych oraz szkodliwych pochodzenia antropogenicznego (źródła, działanie na organizm) występujących w paszach
Treści programoweT-L-4Najczęstsze zatrucia zwierząt związkami chemicznymi występującymi w paszach.
T-L-2Skutki zdrowotne zanieczyszczenia pasz.
T-W-6Normy dotyczące dopuszczalnych zawartości wybranych zanieczyszczeń surowcach paszowych i paszach. Wymogi w zakresie bezpieczeństwa pasz.
T-W-3Podatność płodów rolnych na skażenia chemiczne: akumulacja wybranych substancji w surowcach paszowych i paszach.
T-W-7Wpływ wybranych substancji występujacych w paszach na płodność i zdolność rozrodczą zwierząt, ich działanie teratogenne i embriotoksyczne
T-W-4Charakterystyka chemicznych skażeń pasz: substancje z grupy ksenoestrogenów, pozostałości nawozów mineralnych i preparatów stosowanych do ochrony roślin, toksyny roślinne, substancje przenikające z tworzyw sztucznych i sprzętu stosowanego w rolnictwie.
T-W-5Charakterystyka biologicznych skażeń pasz.
T-W-1Substancje antyodżywcze występujące w paszach.
T-W-2Wpływ skażonego środowiska (metale ciężkie, pestycydy itp.) na jakość pasz.
Metody nauczaniaM-2objaśnienie
Sposób ocenyS-2Ocena formująca: odpowiedź ustna
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0Student nie rozumie zagrożeń wynikających z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych oraz konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego.
3,0Student w niewielkim stopniu rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Ma duże trudności z omówieniem konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest malo samodzielny i popełnia bardzo dużo błędów.
3,5Student w średnim stopniu rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Ma trudności z omówieniem konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest mało samodzielny i popełnia dużo błędów.
4,0Student rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Ma nieznaczne trudności z omówieniem konsekwencji wynikających z włączenia tych zwiazków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest samodzielny, ale popełnia błędy.
4,5Student rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Rozumie i omawia konsekwencje wynikające z włączenia tych związków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest samodzielny. Popełnia jedynie mało znaczące błędy.
5,0Student w pełni rozumie zagrożenia wynikające z obecności w paszach substancji szkodliwych i antyżywieniowych. Rozumie i bezbłędnie omawia konsekwencje wynikające z włączenia tych związków do łańcucha pokarmowego. W zakresie wyrażania wiedzy jest samodzielny i nie popełnia błędów.