Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S2)

Sylabus przedmiotu Badanie i wywiad weterynaryjny:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia stacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Badanie i wywiad weterynaryjny
Specjalność Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Nauk o Zwierzętach Przeżuwających
Nauczyciel odpowiedzialny Małgorzata Szewczuk <Malgorzata.Szewczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 10 0,60,59zaliczenie
laboratoriaL3 10 0,40,41zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość zagadnień z zakresu budowy i funkcjonowania organizmów.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Wraz z lekarzem weterynarii ustalenie diagnozy, postępowania, sposobu lecznia/rehabilitacji oraz spodziewanych efektów i kontrola podjętych działań.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Przeprowadzenie wywiadu weterynaryjnego.2
T-L-2Badanie uszu i skóry. Analiza i interpretacja wyników badań wykonywanych w lecznicy.2
T-L-3Przygotowanie zwierzat do zabiegu operacyjnego.2
T-L-4Omówienie programu szczepień i odrobaczania zwierząt.1
T-L-5Dobór rodzaju diety dla pacjenta z przewlekłą chorobą wrzodową. Dobór właściwej diety dla pacjenta podczas rehabilitacji.3
10
wykłady
T-W-1Elementy wywiadu weterynaryjnego2
T-W-2Badanie kliniczne uszu, skóry, badania laboratoryjne2
T-W-3Badanie kliniczne układu oddechowego, badania laboratoryjne2
T-W-4Badanie kliniczne układu pokarmowego, badania laboratoryjne2
T-W-5Badanie kliniczne układu krążenia, badania laboratoryjne2
10

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
10
wykłady
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do zajęć3
A-W-3zaliczenie zajęć2
15

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny.
M-2Studium przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Projekt problemowy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_PR-S01_W01
Student w podstawowym stopniu zna zasady badania podmiotowego i przedmiotowego.
ZO_2A_W03, ZO_2A_W09C-1T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_PR-S01_U01
Potrafi zastosować metody diagnostyczne w zoofizjoterapii.
ZO_2A_U07, ZO_2A_U04C-1T-L-2, T-L-3, T-L-1, T-L-4M-2, M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_2A_PR-S01_K01
Posiada zdolność do samodzielnego przeprowadzenia badania pacjenta weterynaryjnego.
ZO_2A_K01C-1T-L-2, T-L-3M-2, M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_PR-S01_W01
Student w podstawowym stopniu zna zasady badania podmiotowego i przedmiotowego.
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna zasady przeprowadzania badania podmiotowego i przedmiotowego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_PR-S01_U01
Potrafi zastosować metody diagnostyczne w zoofizjoterapii.
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie,poopełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_2A_PR-S01_K01
Posiada zdolność do samodzielnego przeprowadzenia badania pacjenta weterynaryjnego.
2,0
3,0Postepuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie zaleceń postępowania terapeutycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. J.K. Kealy, H. McAllister, Diagnostyka radiologiczna i ultrasonograficzna psów i kotów, Edra Urban & Partner, 2013, II polskie
  2. Walter Baumgartner, Diagnostyka kliniczna zwierząt, Edra Urban & Partner, Wrocław, 2011
  3. Daniel Koch, Martin S. Fischer, Diagnostyka przyczyn kulawizn u psów., Galaktyka, 2018
  4. Koch Daniel, Fisher Martin. S, Diagnostyka kulawizna u psów, Galaktyka, Łódź, 2018

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Przeprowadzenie wywiadu weterynaryjnego.2
T-L-2Badanie uszu i skóry. Analiza i interpretacja wyników badań wykonywanych w lecznicy.2
T-L-3Przygotowanie zwierzat do zabiegu operacyjnego.2
T-L-4Omówienie programu szczepień i odrobaczania zwierząt.1
T-L-5Dobór rodzaju diety dla pacjenta z przewlekłą chorobą wrzodową. Dobór właściwej diety dla pacjenta podczas rehabilitacji.3
10

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Elementy wywiadu weterynaryjnego2
T-W-2Badanie kliniczne uszu, skóry, badania laboratoryjne2
T-W-3Badanie kliniczne układu oddechowego, badania laboratoryjne2
T-W-4Badanie kliniczne układu pokarmowego, badania laboratoryjne2
T-W-5Badanie kliniczne układu krążenia, badania laboratoryjne2
10

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Uczestnictwo w zajęciach10
10
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1uczestnictwo w zajęciach10
A-W-2przygotowanie do zajęć3
A-W-3zaliczenie zajęć2
15
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_PR-S01_W01Student w podstawowym stopniu zna zasady badania podmiotowego i przedmiotowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W03ma pogłębioną wiedzę o wpływie środowiska zoohigienicznego na zdrowie i produkcyjność zwierząt oraz ma rozszerzoną wiedzę z zakresu profilaktyki zootechnicznej jako ważnego elementu produkcji zwierzęcej
ZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Wraz z lekarzem weterynarii ustalenie diagnozy, postępowania, sposobu lecznia/rehabilitacji oraz spodziewanych efektów i kontrola podjętych działań.
Treści programoweT-W-1Elementy wywiadu weterynaryjnego
T-W-2Badanie kliniczne uszu, skóry, badania laboratoryjne
T-W-3Badanie kliniczne układu oddechowego, badania laboratoryjne
T-W-4Badanie kliniczne układu pokarmowego, badania laboratoryjne
T-W-5Badanie kliniczne układu krążenia, badania laboratoryjne
T-L-2Badanie uszu i skóry. Analiza i interpretacja wyników badań wykonywanych w lecznicy.
T-L-3Przygotowanie zwierzat do zabiegu operacyjnego.
T-L-5Dobór rodzaju diety dla pacjenta z przewlekłą chorobą wrzodową. Dobór właściwej diety dla pacjenta podczas rehabilitacji.
T-L-1Przeprowadzenie wywiadu weterynaryjnego.
T-L-4Omówienie programu szczepień i odrobaczania zwierząt.
Metody nauczaniaM-2Studium przypadków
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Projekt problemowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w stopniu dostatecznym zna zasady przeprowadzania badania podmiotowego i przedmiotowego.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_PR-S01_U01Potrafi zastosować metody diagnostyczne w zoofizjoterapii.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U07Analizuje i interpretuje zależności pomiędzy strukturą a funkcją na poziomie komórek, tkanek, pojedynczych organizmów oraz populacji
ZO_2A_U04Umie prowadzić rzeczową i merytoryczną dyskusję z różnymi podmiotami, prowadzącą do osiągnięcia wspólnego rozwiązania problemu
Cel przedmiotuC-1Wraz z lekarzem weterynarii ustalenie diagnozy, postępowania, sposobu lecznia/rehabilitacji oraz spodziewanych efektów i kontrola podjętych działań.
Treści programoweT-L-2Badanie uszu i skóry. Analiza i interpretacja wyników badań wykonywanych w lecznicy.
T-L-3Przygotowanie zwierzat do zabiegu operacyjnego.
T-L-1Przeprowadzenie wywiadu weterynaryjnego.
T-L-4Omówienie programu szczepień i odrobaczania zwierząt.
Metody nauczaniaM-2Studium przypadków
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Projekt problemowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student opanował podstawowy materiał programowy, przyswoił zasadnicze treści programowe, wykazuje średnie zainteresowanie,poopełnia wiele błędów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_2A_PR-S01_K01Posiada zdolność do samodzielnego przeprowadzenia badania pacjenta weterynaryjnego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
Cel przedmiotuC-1Wraz z lekarzem weterynarii ustalenie diagnozy, postępowania, sposobu lecznia/rehabilitacji oraz spodziewanych efektów i kontrola podjętych działań.
Treści programoweT-L-2Badanie uszu i skóry. Analiza i interpretacja wyników badań wykonywanych w lecznicy.
T-L-3Przygotowanie zwierzat do zabiegu operacyjnego.
Metody nauczaniaM-2Studium przypadków
M-1Wykład informacyjny.
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Projekt problemowy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Postepuje zgodnie z podstawowymi zasadami etyki w zakresie zaleceń postępowania terapeutycznego.
3,5
4,0
4,5
5,0