Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt

Sylabus przedmiotu Dobrostan zwierząt futerkowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom drugiego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta magister inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Dobrostan zwierząt futerkowych
Specjalność Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Jednostka prowadząca Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii
Nauczyciel odpowiedzialny Lidia Felska-Błaszczyk <Lidia.Felska-Blaszczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 3 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW3 8 1,00,50zaliczenie
laboratoriaL3 7 1,00,50zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Wiedza z zakresu biologii, warunków utrzymania zwierząt futerkowych w Polsce

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zasadmia utrzymania dobrostanu na fermach futerkowych

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
laboratoria
T-L-1Dokumenty nawiązujące do założeń dobrostanu1
T-L-2Rekomendacje Rady Europy, Komisji Stałej Europejskiej Konwencji o Ochronie Zwierząt Hodowlanych oraz Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 września 2003 r. w sprawie minimalnych warunków utrzymywania poszczególnych gatunków zwierząt futerkowych1
T-L-3Certyfikacja ferm zwierząt futerkowych mięsożernych w rammach projektu WELFUR - zasady jej przeprowadzania2
T-L-4Dobrostan zwierząt futerkowych w okresie rozrodu zwierząt1
T-L-5Technologia chowu królików mięsnych w aspekcie dobrostanu zwierząt2
7
wykłady
T-W-1Organizacja hodowli - technologia chowu na fermach zwierząt futerkowych2
T-W-2Biologiczne i behawioralne potrzeby zwierząt futerkowych na fermach1
T-W-3Podstawowe zasady dobrostanu na fermach zwierząt futerkowych1
T-W-4Zasady działania Fur Europe w zakresie dobrostanu zwierząt futerkowych1
T-W-5Opis projektu WELFUR3
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
laboratoria
A-L-1Udział w ćwiczeniach7
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń3
A-L-3Studiowanie literatury5
A-L-4Przygotowanie prezentacji4
A-L-5Udział w konsultacjach2
A-L-6Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń4
25
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Studiowanie literatury6
26

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykłady informacyjne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Filmy

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: aprobata
S-2Ocena formująca: Zaliczenie prezentacji
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZOinz_2A_PR-B03.01_W01
Student zna zasady utrzymania dobrostanu na fermach zwierząt futerkowych
ZO_2A_W09C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-2, M-3S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZOinz_2A_PR-B03.01_U01
Student umie ocenić i wprowadzić założenia dobrostanu na fermach zwierząt futerkowych
ZO_2A_U08, ZO_2A_U11C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-3S-1, S-3, S-4

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZOinz_2A_PR-B03.01_K01
Student posiada zdolność zastosowania w praktyce wiedzy z zakresu dobrostanu na fermach zwierząt futerkowych.
ZO_2A_K01, ZO_2A_K09C-1T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-L-5, T-W-1, T-W-3, T-W-4, T-W-5M-1, M-3S-1, S-3, S-4

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZOinz_2A_PR-B03.01_W01
Student zna zasady utrzymania dobrostanu na fermach zwierząt futerkowych
2,0
3,0Student zna wstępne założenia dobrostanu na fermach zwierząt futerkowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZOinz_2A_PR-B03.01_U01
Student umie ocenić i wprowadzić założenia dobrostanu na fermach zwierząt futerkowych
2,0
3,0Student umie ocenić przynajmniej jeden z aspektów dobrostanu na fermie zwierząt futerkowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZOinz_2A_PR-B03.01_K01
Student posiada zdolność zastosowania w praktyce wiedzy z zakresu dobrostanu na fermach zwierząt futerkowych.
2,0
3,0Student posiada zdolność do wprowadzania przynajmniej jednej zmiany w celu poprawy dobrostanu zwierząt futerkowych, jest kreatywny i samodzielny
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Kowalska Dorota, Piórkowska Małgorzata, Gugołek Andrzej, Wybrane zagadnienia dotyczące dobrostanu, żywienia i użytkowania norek hodowlanych (Neoviosn vison), Instytut Zootechniki, Państwoy Instytut Badawczy, Kraków-Balice, 2016
  2. Rosiak Marian, Roczny cykl hodowlany norek, Poznań, 2008
  3. Gliński Z., Kostro K., Podstawy hodowli lisów i norek, PWRiL, 2002
  4. Marian Brzozowski, Dobrostan w hodowli zwierząt futerkowych, Przegląd Hodowlany, 2019, 5

Treści programowe - laboratoria

KODTreść programowaGodziny
T-L-1Dokumenty nawiązujące do założeń dobrostanu1
T-L-2Rekomendacje Rady Europy, Komisji Stałej Europejskiej Konwencji o Ochronie Zwierząt Hodowlanych oraz Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 września 2003 r. w sprawie minimalnych warunków utrzymywania poszczególnych gatunków zwierząt futerkowych1
T-L-3Certyfikacja ferm zwierząt futerkowych mięsożernych w rammach projektu WELFUR - zasady jej przeprowadzania2
T-L-4Dobrostan zwierząt futerkowych w okresie rozrodu zwierząt1
T-L-5Technologia chowu królików mięsnych w aspekcie dobrostanu zwierząt2
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Organizacja hodowli - technologia chowu na fermach zwierząt futerkowych2
T-W-2Biologiczne i behawioralne potrzeby zwierząt futerkowych na fermach1
T-W-3Podstawowe zasady dobrostanu na fermach zwierząt futerkowych1
T-W-4Zasady działania Fur Europe w zakresie dobrostanu zwierząt futerkowych1
T-W-5Opis projektu WELFUR3
8

Formy aktywności - laboratoria

KODForma aktywnościGodziny
A-L-1Udział w ćwiczeniach7
A-L-2Samodzielne studiowanie tematyki ćwiczeń3
A-L-3Studiowanie literatury5
A-L-4Przygotowanie prezentacji4
A-L-5Udział w konsultacjach2
A-L-6Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń4
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach8
A-W-2Samodzielne studiowanie tematyki wykładów10
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Studiowanie literatury6
26
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_PR-B03.01_W01Student zna zasady utrzymania dobrostanu na fermach zwierząt futerkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_W09ma pogłębioną wiedzę z zakresu zasad racjonalnego żywienia, chorób i utrzymania zwierząt gospodarskich, amatorskich, laboratoryjnych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących, a także ich wykorzystania dla poprawy jakości życia człowieka
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadmia utrzymania dobrostanu na fermach futerkowych
Treści programoweT-L-2Rekomendacje Rady Europy, Komisji Stałej Europejskiej Konwencji o Ochronie Zwierząt Hodowlanych oraz Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 września 2003 r. w sprawie minimalnych warunków utrzymywania poszczególnych gatunków zwierząt futerkowych
T-L-3Certyfikacja ferm zwierząt futerkowych mięsożernych w rammach projektu WELFUR - zasady jej przeprowadzania
T-L-4Dobrostan zwierząt futerkowych w okresie rozrodu zwierząt
T-L-5Technologia chowu królików mięsnych w aspekcie dobrostanu zwierząt
T-W-1Organizacja hodowli - technologia chowu na fermach zwierząt futerkowych
T-W-3Podstawowe zasady dobrostanu na fermach zwierząt futerkowych
T-W-4Zasady działania Fur Europe w zakresie dobrostanu zwierząt futerkowych
T-W-5Opis projektu WELFUR
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne
M-2Prezentacje multimedialne
M-3Filmy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna wstępne założenia dobrostanu na fermach zwierząt futerkowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_PR-B03.01_U01Student umie ocenić i wprowadzić założenia dobrostanu na fermach zwierząt futerkowych
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_U08Dokonuje samodzielnej wielostronnej analizy problemów w celu optymalizacji zjawisk wpływających na produkcję roślinną i zwierzęcą, jakość żywności, zdrowie zwierząt i ludzi
ZO_2A_U11Wykazuje umiejętność organizacji chowu i hodowli różnych gatunków zwierząt udomowionych oraz gospodarowania populacjami zwierząt wolno żyjących
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadmia utrzymania dobrostanu na fermach futerkowych
Treści programoweT-L-2Rekomendacje Rady Europy, Komisji Stałej Europejskiej Konwencji o Ochronie Zwierząt Hodowlanych oraz Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 września 2003 r. w sprawie minimalnych warunków utrzymywania poszczególnych gatunków zwierząt futerkowych
T-L-3Certyfikacja ferm zwierząt futerkowych mięsożernych w rammach projektu WELFUR - zasady jej przeprowadzania
T-L-4Dobrostan zwierząt futerkowych w okresie rozrodu zwierząt
T-L-5Technologia chowu królików mięsnych w aspekcie dobrostanu zwierząt
T-W-1Organizacja hodowli - technologia chowu na fermach zwierząt futerkowych
T-W-3Podstawowe zasady dobrostanu na fermach zwierząt futerkowych
T-W-4Zasady działania Fur Europe w zakresie dobrostanu zwierząt futerkowych
T-W-5Opis projektu WELFUR
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne
M-3Filmy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student umie ocenić przynajmniej jeden z aspektów dobrostanu na fermie zwierząt futerkowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZOinz_2A_PR-B03.01_K01Student posiada zdolność zastosowania w praktyce wiedzy z zakresu dobrostanu na fermach zwierząt futerkowych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_2A_K01Pracuje samodzielnie i w zespole, potrafi przejąć rolę lidera
ZO_2A_K09Przejawia wysoką wrażliwość na potrzeby ludzi i zwierząt oraz otaczającego środowiska
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zasadmia utrzymania dobrostanu na fermach futerkowych
Treści programoweT-L-2Rekomendacje Rady Europy, Komisji Stałej Europejskiej Konwencji o Ochronie Zwierząt Hodowlanych oraz Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 września 2003 r. w sprawie minimalnych warunków utrzymywania poszczególnych gatunków zwierząt futerkowych
T-L-3Certyfikacja ferm zwierząt futerkowych mięsożernych w rammach projektu WELFUR - zasady jej przeprowadzania
T-L-4Dobrostan zwierząt futerkowych w okresie rozrodu zwierząt
T-L-5Technologia chowu królików mięsnych w aspekcie dobrostanu zwierząt
T-W-1Organizacja hodowli - technologia chowu na fermach zwierząt futerkowych
T-W-3Podstawowe zasady dobrostanu na fermach zwierząt futerkowych
T-W-4Zasady działania Fur Europe w zakresie dobrostanu zwierząt futerkowych
T-W-5Opis projektu WELFUR
Metody nauczaniaM-1Wykłady informacyjne
M-3Filmy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: aprobata
S-3Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne z wykładów
S-4Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne z ćwiczeń
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student posiada zdolność do wprowadzania przynajmniej jednej zmiany w celu poprawy dobrostanu zwierząt futerkowych, jest kreatywny i samodzielny
3,5
4,0
4,5
5,0