Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Ekologiczne i amatorskie użytkowanie zwierząt
Sylabus przedmiotu Odnowa biologiczna koni:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Odnowa biologiczna koni | ||
Specjalność | Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Angelika Cieśla <Angelika.Ciesla@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 8 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | podstawowe wiadomości z zakresu anatomii, fizjologii i utrzymania koni |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | znajomość zagadnień związanych z odnową biologiczną zwierząt, zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie zastosowania metod odnowy biologicznej koni |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Metody terapeutyczne stosowane w zabiegach odnowy biologicznej. | 2 |
T-L-2 | Terapie manualne: masaż sportowy (przedstartowy, powysiłkowy), masaż leczniczy, masaż relaksacyjny, terapia powięziowa, terapia punktów spustowych (Trigger points), rozciąganie (streching). | 1 |
T-L-3 | Fizykoterapia: termoterapia (okłady, „wcierki”, solarium), światłolecznictwo, laseroterapia, sonoterapia, magnetostymulacja, magnetoterapia, elektrostymulacja, elektroterapia, hydroterapia (hydrobieżnia, basen), platforma wibracyjna. | 3 |
T-L-4 | Zabiegi wspomagające regenerację organizmu konia - metody naturalne (akupunktura, akupresura, refleksologia, ziołolecznictwo). | 1 |
7 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Biomechanika ruchu koni wyczynowych i rekreacyjnych z uwzględnieniem specyfiki poszczególnych dyscyplin i konkurencji. | 1 |
T-W-2 | Przebieg procesu odnowy biologicznej organizmu – reakcje tkanek organizmu na przeciążenia, mikrourazy zmęczeniowe, stany zapalne, procesy gojenia. | 2 |
T-W-3 | Zabiegi odnowy biologicznej jako wsparcie w regeneracji organizmu poddawanemu obciążeniom – korzyści i efekty terapeutyczne. | 2 |
T-W-4 | Wskazania i przeciwskazania do zastosowania poszczególnych metod odnowy biologicznej u koni. | 2 |
T-W-5 | Rola suplementów w procesach odnowy biologicznej koni (odżywki, chondroprotetyki). | 1 |
8 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w zajęciach | 7 |
A-L-2 | praca własna ze wskazną literaturą i przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 16 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 8 |
A-W-2 | udział w konsultacjach | 2 |
A-W-3 | praca własna ze wskazną literaturą | 8 |
A-W-4 | przygotowanie do zaliczenia pisemnego | 7 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład multimedialny |
M-2 | film |
M-3 | pokaz |
M-4 | zajęcia praktyczne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: aprobata |
S-2 | Ocena formująca: zaliczenie pisemne/test |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZOinz_2A_PR-B08.01_W01 student tłumaczy rolę odnowy biologicznej koni, zna i opisuje pojęcia związane z odnową biolgiczną koni | ZO_2A_W04, ZO_2A_W09 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZOinz_2A_PR-B08.01_U01 student zna i umie zastosować w praktyce metody odnowy biologicznej koni | ZO_2A_U08 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1, M-2, M-3 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZOinz_2A_PR-B08.01_K01 student wykazuje wrażliwość na potrzeby zwierząt podczas zabiegów odnowy biologicznej, wykonuje zaibegi z zachowaniem zasad etyki postępowania ze zwierzętami | ZO_2A_K01, ZO_2A_K09 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-L-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5 | M-1, M-2, M-3 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZOinz_2A_PR-B08.01_W01 student tłumaczy rolę odnowy biologicznej koni, zna i opisuje pojęcia związane z odnową biolgiczną koni | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym tłumaczy rolę rolę odnowy biologicznej koni, opisuje opisuje pojęcia wiązane z odnową biologiczną, nie popełnia większych błędów merytorycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZOinz_2A_PR-B08.01_U01 student zna i umie zastosować w praktyce metody odnowy biologicznej koni | 2,0 | |
3,0 | student w stopniou dostatecznym opisuje i umie zastosować w praktyce metody odnowy biologicznej koni, nie popełnia większych błędów merytorycznych | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZOinz_2A_PR-B08.01_K01 student wykazuje wrażliwość na potrzeby zwierząt podczas zabiegów odnowy biologicznej, wykonuje zaibegi z zachowaniem zasad etyki postępowania ze zwierzętami | 2,0 | |
3,0 | student w stopniu dostatecznym wykazuje wrażliwość na potrzeby zwierząt, postępuje zgodnie z zasadami etyki | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Denoix M-J., Biomechanika i trening konia., Galaktyka, ŁÓdź, 2019
- Bromiley M. W., Urazy u koni, ich leczenie i rehabilitacja., SIMA WLW, 2000
- Puchała P., Masaż konia receptą na zdrowie!, Happy Horse, 2014
- Masterson J., Metoda Mastersona. Terapia manualna koni., Galaktyka, Łódź, 2014
- Palmer S., Masaż koni., Świadome Jeździectwo, 2014
Literatura dodatkowa
- różni, periodyki branżowe, periodyki tematyczne