Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N2)
specjalność: Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt
Sylabus przedmiotu Bioasekuracja w chowie i hodowli zwierząt:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Bioasekuracja w chowie i hodowli zwierząt | ||
Specjalność | Pielęgnacja i podstawy rehabilitacji zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Nauk o Zwierzętach Monogastrycznych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Arkadiusz Pietruszka <Arkadiusz.Pietruszka@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 1,0 | ECTS (formy) | 1,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawowa wiedza z zakresu chowu i hodowli zwierząt |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami bioasekuracji w gospodarstwach indywidualnych i na fermach wielkotowarowych. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Planowanie bioasekuracji w gospodarstwie indywidualnym. Analiza kosztochłonności dostosowania gospodarstwa do wymogów podwyższonej ochrony biologicznej. | 1 |
T-L-2 | Projektowanie dokumentacji, procesów i regulaminów dla gospodarstwa. Bioasekuracja jako działalnośc profilaktyczna w gospodarstwie. Kosztorysowanie bioasekuracji. Projektowanie programu bioasekuracji dla poszczególnych jednostek z obszaru produkcji zwierzęcej. | 1 |
T-L-3 | Przepływ materiału hodowlanego między fermą a środowiskiem zewnętrznym (kwarantanna, wystawy zwierząt). | 1 |
T-L-4 | Procedury sanitarne. Dostęp do fermy i ocena ryzyka wejść na fermę. Transport - dostawa i przechowywanie paszy i innych środków produkcji. | 1 |
T-L-5 | Lokalizacja i plan ochrony fermy. Czynniki wpływające na ryzyko niepowodzenia programu bioasekuracji. | 1 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Regulacje prawne i normatywne w zakresie bioasekuracji. Znaczenie bioasekuracji w gospodarstwie indywidualnym oraz na fermach wielkotowarowych. Zagrożenia wynikające z niskiego poziomu bioasekuracji. Zewnętrzne i wewnętrzne bariery sanitarne. Podstawowe elementy bioprewencji. | 1 |
T-W-2 | Zasady bioasekuracji w gospodarstwie ekologicznym i biodynamicznym. Zagrożenia biologiczne w chowie i hodowli zwierząt. Wektory szerzenia się chorób zakaźnych zwierząt (pasza, woda, gryzonie, owady, ptaki, roztocza, drobnoustroje, środki transportu, zwierzęta dzikie). | 1 |
T-W-3 | Metody ograniczania niebezpieczeństwa przenikania czynników zakaźnych oraz ich eliminacja: sanityzacja, dezynfekcja, dezynsekcja i deratyzacja. Choroby zakaźne podlegające obowiązkowi zwalczania i rejstracji. Źródłą zakażenia i transmisja chorób zakaźnych. Odporność przeciwzakaźna - naturalna i nabyta. | 1 |
T-W-4 | Higiena żywienia i pojenia zwierząt (aspekty fizykochemiczne i mikrobiologiczne). Higiena pasz - aspekty legislacyjne i praktyczne. Higiena pozyskiwania mleka. Higiena jaj wylęgowych. Metody higienizacji i utylizacji odchodów zwierzęcych. | 1 |
T-W-5 | Zabiegi profilaktyczne w cyklu produkcyjnym. Immunoprofilaktyka jako element bioasekuracji. Monitoring weterynaryjny w stadach hodowlanych, towarowych i zakładach wylęgowych. | 1 |
5 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach | 5 |
A-L-2 | Przygotowanie do zajęć | 3 |
A-L-3 | Konsultacje | 2 |
10 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
A-W-2 | Studiowanie tematyki wykładów | 8 |
A-W-3 | Konsultacje | 2 |
15 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny, prezentacje multimedialne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: sprawdzian pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZOinz_2A_PR-S02_W01 Posiada wiedzę w zakresie chowu i hodowli zwierząt. | ZO_2A_W03, ZO_2A_W09 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-4, T-W-5 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZOinz_2A_PR-S02_U01 Umie opracowwać programy bioasekuracji. | ZO_2A_U04, ZO_2A_U08 | — | — | C-1 | T-L-2, T-L-3, T-L-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZOinz_2A_PR-S02_K01 Potrafi opracować procedury sanitarne zmniejszające ryzyko rozprzestrzeniania jednostek chorobowych. | ZO_2A_K05, ZO_2A_K08 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-4 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZOinz_2A_PR-S02_W01 Posiada wiedzę w zakresie chowu i hodowli zwierząt. | 2,0 | |
3,0 | Posiada podstawową wiedzę na temat znaczenia bioasekuracji w chowie i hodowli zwierząt. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZOinz_2A_PR-S02_U01 Umie opracowwać programy bioasekuracji. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi sformułować podstawowe zasady programu bioasekuracji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZOinz_2A_PR-S02_K01 Potrafi opracować procedury sanitarne zmniejszające ryzyko rozprzestrzeniania jednostek chorobowych. | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zdefiniować i zastosować działania, które w podstawowym stopniu, spełniały będą założenia programów bioasekuracji. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Rekiel A., Szwaczkowski T., Eckert R., Hodowla i chów świń. Rozdz. Bioasekuracja w hodowli i chowie świń. Bioasekuracja fermy., Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu., Poznań, 2019, ISBN 978-83-7160-956-5
- Donald G. Levis i in., tłumaczenie A. Dargiewicz, Bioasekuracja świń i ochrona fermy trzody chlewnej., Uniwersytet Nebraska, USA, Nebraska, USA, 2011
- Bakuła T., Bioasekuracja w hodowli zwierząt, w przemyśle paszowym i spożywczym., Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Olsztyn, 2014
- Pruski W., Grabowski J., Chuch S., Hodowla koni, PWRiL Warszawa, Warszawa, 2007
- Litwińczuk Z., Szulc T., Hodowla i użytkowanie bydła., PWRiL Warszawa, Warszawa, 2005
- Jankowski J., Hodowla i użtkowanie drobiu., PWRiL Warszawa, Warszawa, 2012
- Kostro K. (praca zbiorowa), Ochrona zdrowia i terapia chrób zakaźnych zwierząt gospodarskich., Uniwersytet Przyrodniczy w Lublinie, Lublin, 2013
- Niżnikowski R. (red.), Hodowla, chów i użytkowanie owiec., Wyd. Wieś Jutra, Warszawa, 2011
- Rekiel A., Kondracki S., Górski K., Dobrostan trzody chlewnej., 2014