Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (N1)

Sylabus przedmiotu Methods of monitoring the reproductive processes in animals:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Zootechnika
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Methods of monitoring the reproductive processes in animals
Specjalność Hodowla koni i jeździectwo
Jednostka prowadząca Katedra Biotechnologii Rozrodu Zwierząt i Higieny Środowiska
Nauczyciel odpowiedzialny Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Barbara Błaszczyk <Barbara.Blaszczyk@zut.edu.pl>, Dariusz Gączarzewicz <dariusz.gaczarzewicz@zut.edu.pl>, Tomasz Stankiewicz <Tomasz.Stankiewicz@zut.edu.pl>, Jan Udała <Jan.Udala@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 2,0 ECTS (formy) 2,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 14 Grupa obieralna 3

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA6 7 1,00,41zaliczenie
wykładyW6 8 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1The knowledge of the biotechnology in animal reproduction.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Acquainting students with the possibility of controlling the reproductive processes in male and female taking the performance of detection of various ailments and disorders.
C-2Developing skills of the proper selection of methods and interpretation of the results in the evaluation of the reproductive processes.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1The indirect methods for monitoring of ovarian cycle (signs of oestrus, hormonal tests, evaluation of cervical mucus and its degree of crystallization, cytological smear evaluation, measurement of body temperature).2
T-A-2The direct methods for monitoring of ovarian cycle (laparoscopy, ultrasound).1
T-A-3Methods for detection and monitoring of course of the pregnancy.2
T-A-4The monitoring of seasonal reproductive processes.1
T-A-5Macroscopic evaluation of ovarian cysts and abnormalities of the reproductive organs.1
7
wykłady
T-W-1The monitoring of the ovarian cycle.2
T-W-2The diagnostic methods used in dysfunction of the ovary (ovarian cysts, ovarian tumors).2
T-W-3The hormonal basis for the detection of pregnancy. Achievements in the field of the imaging course of the pregnancy.2
T-W-4The contemporary andrological diagnostic.2
8

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1The participation in the classes.7
A-A-2Preparation of the presentation.12
A-A-3Preparing to pass the exercise.6
25
wykłady
A-W-1The participation in the classes.8
A-W-2The study of professional literature.4
A-W-3The participation in the consultations.2
A-W-4Preparing to pass lectures.11
25

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1The informative lecture with the use multimedia techniques.
M-2Activating methods (preparation of presentations by students).

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: The evaluation of presentations prepared by students (teamwork).
S-2Ocena podsumowująca: The final test covering the range of content lectures.
S-3Ocena podsumowująca: The final test covering the range of exercise program content.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZK-S1-O147_W01
The student knows the methods for monitoring the ovarian cycle, taking into account the various phases of this cycle and its potential disorders. He knows the basics of hormonal methods for the detection of pregnancy.
ZO_1A_W06, ZO_1A_W09, ZO_1A_W14C-1, C-2T-W-3, T-W-1, T-W-2M-1, M-2S-2, S-3, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZK-S1-O147_U01
The student should be able to apply an appropriate method for monitoring the ovarian cycle and pregnancy. He is able to interpret indicator parameters of disorders in the reproduction.
ZO_1A_U19, ZO_1A_U10C-2T-A-2, T-A-1, T-A-5, T-A-4, T-A-3, T-W-1, T-W-3, T-W-2M-1S-2, S-3

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
ZO_1A_ZK-S1-O147_K01
The student will be able to apply the acquired knowledge and skills for the proper selection of and interpretation of the results in the evaluation of the reproductive processes. The completion of the course will be helpfull for the future work in the veterinary and medical laboratories.
ZO_1A_K01, ZO_1A_K07C-2T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3M-1S-3, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZK-S1-O147_W01
The student knows the methods for monitoring the ovarian cycle, taking into account the various phases of this cycle and its potential disorders. He knows the basics of hormonal methods for the detection of pregnancy.
2,0
3,0The student lists the methods for monitoring the ovarian cycle and pregnancy diagnosis, but he can not describe them.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZK-S1-O147_U01
The student should be able to apply an appropriate method for monitoring the ovarian cycle and pregnancy. He is able to interpret indicator parameters of disorders in the reproduction.
2,0
3,0The student can choose some methods for monitoring the ovarian cycle and pregnancy diagnosis.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
ZO_1A_ZK-S1-O147_K01
The student will be able to apply the acquired knowledge and skills for the proper selection of and interpretation of the results in the evaluation of the reproductive processes. The completion of the course will be helpfull for the future work in the veterinary and medical laboratories.
2,0
3,0The student is oriented in the discussed topics, but he showed little independent activity in the discussion. He can work in a group.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Hafez E.S.E., Hafez B., Reproduction in farm animals, Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia (U.A), 2000
  2. T. A. McGeady, P. J. Quinn, E. S. FitzPatrick, M. T. Ryan, Veterinary Embryology, Blackwell Publishing, 2006

Literatura dodatkowa

  1. Gordon I. R., Reproductive technologies in farm animals, CABI Pub, Wallingford, Oxfordshire, Cambridge, MA, 2004

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1The indirect methods for monitoring of ovarian cycle (signs of oestrus, hormonal tests, evaluation of cervical mucus and its degree of crystallization, cytological smear evaluation, measurement of body temperature).2
T-A-2The direct methods for monitoring of ovarian cycle (laparoscopy, ultrasound).1
T-A-3Methods for detection and monitoring of course of the pregnancy.2
T-A-4The monitoring of seasonal reproductive processes.1
T-A-5Macroscopic evaluation of ovarian cysts and abnormalities of the reproductive organs.1
7

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1The monitoring of the ovarian cycle.2
T-W-2The diagnostic methods used in dysfunction of the ovary (ovarian cysts, ovarian tumors).2
T-W-3The hormonal basis for the detection of pregnancy. Achievements in the field of the imaging course of the pregnancy.2
T-W-4The contemporary andrological diagnostic.2
8

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1The participation in the classes.7
A-A-2Preparation of the presentation.12
A-A-3Preparing to pass the exercise.6
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1The participation in the classes.8
A-W-2The study of professional literature.4
A-W-3The participation in the consultations.2
A-W-4Preparing to pass lectures.11
25
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZK-S1-O147_W01The student knows the methods for monitoring the ovarian cycle, taking into account the various phases of this cycle and its potential disorders. He knows the basics of hormonal methods for the detection of pregnancy.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_W06ma wiedzę o organizacji i wykonywaniu technicznych zadań inżynierskich dostosowanych do kierunku zootechnika
ZO_1A_W09ma ogólną orientację w podstawowych problemach związanych z naukami zootechnicznymi
ZO_1A_W14posiada wiedzę z zakresu kształtowania środowiska zoohigienicznego oraz jego wpływu na produkcyjność i dobrostan zwierząt
Cel przedmiotuC-1Acquainting students with the possibility of controlling the reproductive processes in male and female taking the performance of detection of various ailments and disorders.
C-2Developing skills of the proper selection of methods and interpretation of the results in the evaluation of the reproductive processes.
Treści programoweT-W-3The hormonal basis for the detection of pregnancy. Achievements in the field of the imaging course of the pregnancy.
T-W-1The monitoring of the ovarian cycle.
T-W-2The diagnostic methods used in dysfunction of the ovary (ovarian cysts, ovarian tumors).
Metody nauczaniaM-1The informative lecture with the use multimedia techniques.
M-2Activating methods (preparation of presentations by students).
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: The final test covering the range of content lectures.
S-3Ocena podsumowująca: The final test covering the range of exercise program content.
S-1Ocena formująca: The evaluation of presentations prepared by students (teamwork).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student lists the methods for monitoring the ovarian cycle and pregnancy diagnosis, but he can not describe them.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZK-S1-O147_U01The student should be able to apply an appropriate method for monitoring the ovarian cycle and pregnancy. He is able to interpret indicator parameters of disorders in the reproduction.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_U19Potrafi kierować użytkowaniem rozpłodowym zwierząt
ZO_1A_U10Potrafi wykorzystać odpowiednie metody i narzędzia do rozwiązywania problemów w zakresie produkcji żywności, zdrowia zwierząt i ludzi. Umie zaprezentować podstawy produkcji żywności funkcjonalnej i wygodnej; rozumie zasady prawidłowego żywienia ludzi i zwierząt, posługuje się zasadami prawidłowego żywienia oraz zdrowego trybu życia.
Cel przedmiotuC-2Developing skills of the proper selection of methods and interpretation of the results in the evaluation of the reproductive processes.
Treści programoweT-A-2The direct methods for monitoring of ovarian cycle (laparoscopy, ultrasound).
T-A-1The indirect methods for monitoring of ovarian cycle (signs of oestrus, hormonal tests, evaluation of cervical mucus and its degree of crystallization, cytological smear evaluation, measurement of body temperature).
T-A-5Macroscopic evaluation of ovarian cysts and abnormalities of the reproductive organs.
T-A-4The monitoring of seasonal reproductive processes.
T-A-3Methods for detection and monitoring of course of the pregnancy.
T-W-1The monitoring of the ovarian cycle.
T-W-3The hormonal basis for the detection of pregnancy. Achievements in the field of the imaging course of the pregnancy.
T-W-2The diagnostic methods used in dysfunction of the ovary (ovarian cysts, ovarian tumors).
Metody nauczaniaM-1The informative lecture with the use multimedia techniques.
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: The final test covering the range of content lectures.
S-3Ocena podsumowująca: The final test covering the range of exercise program content.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student can choose some methods for monitoring the ovarian cycle and pregnancy diagnosis.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięZO_1A_ZK-S1-O147_K01The student will be able to apply the acquired knowledge and skills for the proper selection of and interpretation of the results in the evaluation of the reproductive processes. The completion of the course will be helpfull for the future work in the veterinary and medical laboratories.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówZO_1A_K01jest zdolny do pracy zarówno samodzielnej jak i w zespole oraz do kierowania zespołami ludzkimi w zakresie wyznaczania i kontroli zadań realizowanych w ramach zaplanowanych, rutynowych prac
ZO_1A_K07przejawia pozytywne przekonania i postawy wobec ludzi, organizmów i środowiska oraz wysoką wrażliwość na ich potrzeby i problemy
Cel przedmiotuC-2Developing skills of the proper selection of methods and interpretation of the results in the evaluation of the reproductive processes.
Treści programoweT-W-4The contemporary andrological diagnostic.
T-W-1The monitoring of the ovarian cycle.
T-W-2The diagnostic methods used in dysfunction of the ovary (ovarian cysts, ovarian tumors).
T-W-3The hormonal basis for the detection of pregnancy. Achievements in the field of the imaging course of the pregnancy.
Metody nauczaniaM-1The informative lecture with the use multimedia techniques.
Sposób ocenyS-3Ocena podsumowująca: The final test covering the range of exercise program content.
S-1Ocena formująca: The evaluation of presentations prepared by students (teamwork).
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0The student is oriented in the discussed topics, but he showed little independent activity in the discussion. He can work in a group.
3,5
4,0
4,5
5,0