Wydział Biotechnologii i Hodowli Zwierząt - Zootechnika (S1)
specjalność: Hodowla koni i jeździectwo
Sylabus przedmiotu Pszczelnictwo:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Zootechnika | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Pszczelnictwo | ||
Specjalność | Pielęgniarstwo zwierząt | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Anatomii Zwierząt i Zoologii | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Alicja Auriga <alicja.auriga@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | zoologia, botaniak,chemia |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | zapoznaie studentów z podgatunkami pszczoły miodnej użytkowanymi w kraju; biologią rodziny pszczelej |
C-2 | poznanie zasad prowadzenia rodzin pszczelich, gospodarki pasiecznej |
C-3 | zapoznaie z najważniejszymi jednostkami chorobowymi pszczół |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Morfologia pszczoły robotnicy | 2 |
T-L-2 | Sekcja pszczoły | 2 |
T-L-3 | Róznice w budowie morfologiczej trzech postaci w rodzinie pszczelej | 2 |
T-L-4 | Rozwój osobniczy pszczół | 2 |
T-L-5 | Budowa gniazda pszczół | 2 |
T-L-6 | Porozumiewanie się pszczół | 2 |
T-L-7 | Budowa i systemy uli | 2 |
T-L-8 | Choroby pszczół - nosemoza, warroza; ponieranie prób z rodzin do badań, diagnostyka | 2 |
T-L-9 | Wprawianie węzy | 2 |
T-L-10 | Wychów trutni, wychów matek w sztycznych miseczkach | 2 |
20 | ||
zajęcia terenowe | ||
T-T-1 | Główny przegląd rodzin | 3 |
T-T-2 | Praca w pasiece, poszerzanie gniazd, ocena rozwoju rodzin, tworzenie odkładów | 2 |
5 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Stanowisko systematyczne z charakterystyką podgatunków pszczoły miodnej użytkowanych w kraju | 2 |
T-W-2 | Budowa morfologiczna pszczoły | 2 |
T-W-3 | Anatomia pszczoły | 2 |
T-W-4 | Biologia rodziny pszczelej - polimorfizm | 2 |
T-W-5 | Życie rodziny pszczelej na pzrestrzeni roku | 2 |
T-W-6 | Prace pasieczne w sezonie | 2 |
T-W-7 | Przegląd najważniejszych chorób pszczół | 5 |
T-W-8 | Wychów matek i trutni | 2 |
T-W-9 | Naturalne i sztucze unasienianie matek pszczelich | 2 |
T-W-10 | Pszczoły zapylacze roślin | 2 |
T-W-11 | Zakłdanie pasieki | 2 |
25 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | uczestnictwo w ćwiczeniach | 20 |
A-L-2 | przygotowanie do sprawdzianów | 25 |
A-L-3 | konsultacje | 3 |
A-L-4 | studiowanie litertury | 9 |
57 | ||
zajęcia terenowe | ||
A-T-1 | uczestnictwo w zajęciach | 5 |
5 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykladach | 25 |
A-W-2 | przygotowanie do zaliczenia | 10 |
A-W-3 | studiowanie literatury | 3 |
38 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład - prezentacje multimedialne |
M-2 | objaśnienie |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
M-4 | zajecia praktyczne w pasiece |
M-5 | film |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne |
S-2 | Ocena formująca: obserwacja pracy studenta |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S-C8_W01 student zna podgatunki pszcoły miodnej użytkowane w kraju oraz budowę morfologiczną i antomiczną pszczoły miodnej | ZO_1A_W05 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-2, T-W-1, T-L-2, T-L-1 | M-3, M-5, M-1 | S-1 |
ZO_1A_ZOP-S-C8_W02 student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą , zna znaczenie pszczoły jako zapylacza roślin entomofilnych | ZO_1A_W05 | — | — | C-3, C-2 | T-W-10, T-W-11, T-W-5, T-W-4, T-W-6, T-L-6, T-L-4, T-L-3, T-L-5 | M-4, M-3, M-5, M-1 | S-1 |
ZO_1A_ZOP-S-C8_W03 Zna metody wychowu matek i trutni, ma wiedzę o naturalnym i sztucznym unasienianiu matek | ZO_1A_W06, ZO_1A_W10 | — | — | C-2 | T-W-9, T-W-8, T-L-10 | M-4, M-5, M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S-C8_U01 ma umiejętność wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie, wykonywania odkładów, prowadzenia wychowu matek i trutni | ZO_1A_U17 | — | — | C-2, C-1 | T-W-11, T-W-6, T-L-7, T-L-9, T-L-10 | M-4, M-5, M-1 | S-1 |
ZO_1A_ZOP-S-C8_U02 umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy i warrozy, | ZO_1A_U09 | — | — | C-3 | T-W-7, T-L-8 | M-4, M-3, M-5 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S-C8_K01 nabiera umiejetności pracy w zespole | ZO_1A_K01 | — | — | C-2 | T-T-2 | M-4, M-3 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S-C8_W01 student zna podgatunki pszcoły miodnej użytkowane w kraju oraz budowę morfologiczną i antomiczną pszczoły miodnej | 2,0 | nie zna budowy morfologicznej i antomicznej pszczoły miodnej |
3,0 | dostatecznie poznał budowę morfologiczną i antomiczną pszczoły miodnej | |
3,5 | zadawalająco zna budowę anatomiczną i morfologiczną pszczoły miodnej | |
4,0 | dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej | |
4,5 | ponad dobrze zzna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej | |
5,0 | bardzo dobrze zna budowę morfologiczną i anatomiczną pszczoły miodnej | |
ZO_1A_ZOP-S-C8_W02 student potrafi objaśnić funkcjonowanie rodziny pszczelej na przestrzeni roku, scharakteryzować postacie tworzące rodzinę pszczelą , zna znaczenie pszczoły jako zapylacza roślin entomofilnych | 2,0 | nie potrafi objaśnić funkcjonowania rodziny pszczelej na przestrzeni roku, nie zna postaci tworząch rodzinę pszczelą, nie zna znaczenia pszczół jako zapylaczy rośłin |
3,0 | ma podstawowe wiadomości o życiu rodziny pszczelej na przestrzeni roku, potrafi wymienić postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna ale nie potrafi wyjaśnić znaczenia pszczól jako zapylaczy roślin entomofilnych | |
3,5 | ma zadawalajace wiadomości o życiu rodziny pszcelej ma przestrzeni roku, zna i charakteryzuje pobieżnie postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna ogólnie znaczenie pszczół jako zapylaczy roślin | |
4,0 | ma dobre wiadomości o funkcjonowaniu rodziny pszczelej na przestrzeni roku, dobrze charakteryzuje postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna dobrze znaczenie pszczół jako zapylaczy większości roślin entomofilnych | |
4,5 | ma ponad oobre wiadomości wiadomości ofunkcjonowaniu rodziny pszczelej na [rzestrzeni roku, bardzo dobrze charakteryzuje postacie tworzące rodzinę pszczelą, zna bardzo dobrze znaczenie pszczół jako zapylaczy wiekszości roślin entomofilnych | |
5,0 | ma pełne wiadomości o funkcjonowaniu rodziny pszczelej na przestrzeni roku, bardzo dobrze charakteryzuje postacie wchodzące w sklad rodziny pszczelej ze wskazaniem powiązanń miedzy nimi, zna nie tylko znaczenie pszczół jako zapylaczy roślin entomofilnych ale ma więdzę jak je wykorzystać do ich zapylania | |
ZO_1A_ZOP-S-C8_W03 Zna metody wychowu matek i trutni, ma wiedzę o naturalnym i sztucznym unasienianiu matek | 2,0 | nie zna metod wychowu matek i trutni i znaczenia naturalnego i sztucznego unasieniania matek pszczelich |
3,0 | zna w stopniu podstawowym metody wychowu matek i trutni oraz ma postawowe wiadomości o naturalnym i sztucznym unasienianiu matek | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S-C8_U01 ma umiejętność wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin pszczelich w sezonie, wykonywania odkładów, prowadzenia wychowu matek i trutni | 2,0 | brak umiejętności wykonywania przegladów i prowadzenia rodzin w sezonie |
3,0 | ma umiejętność wykonywania podstawowych podstawowych i prowadzenia rodzin w sezonie zakresie dostatecznym | |
3,5 | ma umiejętność wykonywania przeglądów z poszerzaniem gniazd, i prowadzenia rodzin w sezonie w sposób zadawalający | |
4,0 | ma umiejętność wykonywania wszystkich przegladów, oceny stanu rodziny i dobrego prowadzenia rodzin w sezonie | |
4,5 | ma umiejętność wykonywania wszystkich pzregladów, oceny stanu rodziny, poszerzania gniazd, prowadzenia rodzin z przeciwdziałaniem rójce | |
5,0 | ma umiejetność wykonywania wszystkich przeglądów, oceny stanu rodziny, poszerzania gniazd, wymiany matek w rodzinach, prowadzenia rodzin z przrciwdziałaniem rójce, rozmnarzania rodzin. | |
ZO_1A_ZOP-S-C8_U02 umie pobierać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i wykonać badnie w kierunku nosemozy i warrozy, | 2,0 | nie potrafi pobrać prób pszczół i czerwiu z rodzin do badań w kierynku nosemozy i warrozy |
3,0 | potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu z rodzin do badań i przeprowadzić badanie w kierunku nosemozy i warrozy | |
3,5 | potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy i zidentyfikować czynnik chorobotwórczy | |
4,0 | potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy , zidentyfikować czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia | |
4,5 | potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy, zidentyfikowac czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia i wskazać metodę zwalczania z uwzględnieniem stopnia porażenia pasożytem | |
5,0 | potrafi pobrać próby pszczół i czerwiu do badań w kierunku nosemozy i warrozy, zidentyfikować czynnik chorobotwórczy, ocenić stopień porażenia,wskazać metodę zwalczania uwzgledniajac stopień porażenia pasożytem , wymienić preparaty do ich zwalczenia, |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
ZO_1A_ZOP-S-C8_K01 nabiera umiejetności pracy w zespole | 2,0 | brak umiejetnosci pracy w zespole |
3,0 | dostateczna umiejętność pracy w zespole | |
3,5 | zadawalająca umiejętność pracy w zespole | |
4,0 | dobra umiejętność pracy w zespole | |
4,5 | ponad dobra umiejętność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę działania | |
5,0 | ponad dobra umiejetność pracy w zespole, wykazuje inicjatywę działania, kieruje pracą zespołu |
Literatura podstawowa
- Wilde J., Prabucki J. red., Hodowla pszczół, PWRiL, Warszawa, 2009, pierwsze
- Wilkaniec Z., red., Owady użytkowe materiały do ćwiczeń, AR Poznań, Poznań, 2002, pierwsze
Literatura dodatkowa
- Prabucki J., red, Pszczelnictwo, Albatros, Szczecin, 1998, pierwsze
- Skowronek W., Pszczelnictwo, Odzdiał Pszcelnictwa ISiK, Pułwy, 2001