Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Budownictwo Wodne
Sylabus przedmiotu Mechanika gruntów:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Mechanika gruntów | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Olszewska <Magdalena.Olszewska@zut.edu.pl>, Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 4,0 | ECTS (formy) | 4,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs Geologia Inzynierska |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Potafi okreslić parametry gruntowe, nośność gruntu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | laboratoria wg specyfikacji w internecie | 18 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie, krótki rys historyczny, charakterystyka podłoża gruntowego. Rodzaje gruntów, ich fizyczne właściwości oraz stany, klasyfikacja, metody oznaczania cech fizycznych. Woda w gruncie i zjawiska z nią związane – przepuszczalność, upłynnienie, naprężenia efektywne, ciśnienie spływowe, siatka przepływu. Laboratoryjne metody oznaczania współczynnika wodoprzepuszczalności. Stan naprężeń w ośrodku gruntowym, zależność stanu naprężeń i odkształceń. Podstawowe kryteria wytrzymałościowe. Hipoteza wytrzymałościowa Coulomba-Mohra. Naprężenia w podłożu gruntowym od pionowej siły skupionej, od oddziaływania obciążenia ciągłego, rozkład naprężeń pod nasypami. Ściśliwość i osiadanie. Konsolidacja gruntów ściśliwych. Zagęszczalność gruntów. Metody analizy stateczności skarp. | 9 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | laboratorium | 18 |
A-L-2 | przygotowanie sprawozdań | 22 |
A-L-3 | bieżące utrwalenie materiału | 16 |
A-L-4 | konsultacje | 4 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | bieżące utrwalenie materiału | 27 |
A-W-3 | przygotowanie do egzaminu | 17 |
A-W-4 | udział w egzaminie | 3 |
A-W-5 | konsultacje | 4 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: test egzaminacyjny |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćw. laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/09_W01 Student zna i rozumie normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych | B_1A_W09, B_1A_W07, B_1A_W20 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/09_U01 Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego | B_1A_U09, B_1A_U16 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
B_1A_N1/C/09_U02 Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane. | B_1A_U01, B_1A_U02, B_1A_U09 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/09_K01 Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | B_1A_K06 | — | — | C-1 | T-L-1, T-W-1 | M-1 | S-1 |
B_1A_N1/C/09_K02 Jest gotów do odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | B_1A_K04 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/09_W01 Student zna i rozumie normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych | 2,0 | |
3,0 | zna tylko podstawy mechaniki gruntów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/09_U01 Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego | 2,0 | |
3,0 | zna podstawy mechaniki gruntów | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/C/09_U02 Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane. | 2,0 | |
3,0 | zna podstawowe zasady wykonywania badań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/09_K01 Jest gotów do myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy | 2,0 | |
3,0 | student jest mało przedsiębiorczy | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/C/09_K02 Jest gotów do odpowiedzialności za pracę własną oraz gotowość podporządkowania się zasadom pracy w zespole i ponoszenia odpowiedzialności za wspólnie realizowane zadania | 2,0 | |
3,0 | zna pdstawowe zależności wytrzymalościowe gruntu | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bolt A. i inni, Mechanika gruntów w zadaniach, PG, Gdańsk, 1982
- Pisarczyk S., Mechanika gruntów, PW, Warszawa, 1992
- Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKŁ, Warszawa, 2008
Literatura dodatkowa
- Żarkiewicz K., Szmechel G., Dobór parametrów geotechnicznych do projektowania bezpiecznego nachylenia skarp, Inżynieria i Budownictwo, 2017, 10