Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Budownictwo Wodne

Sylabus przedmiotu Projektowanie dróg kolejowych:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Projektowanie dróg kolejowych
Specjalność Drogi, Ulice i Lotniska
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Budowlanej i Komunikacyjnej
Nauczyciel odpowiedzialny Alicja Sołowczuk <Alicja.Solowczuk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Bartosz Budziński <Bartosz.Budzinski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 5,0 ECTS (formy) 5,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW7 18 2,20,44zaliczenie
projektyP7 18 2,80,56zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Znajomość podstawowych wiadomości z matematyki, fizyki, geometrii wykreślnej i budownictwa komunikacyjnego
W-2Znajomość obsługi podstawowego oprogramowania CAD

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Opanowanie wiedzy i nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi programami komputerowymi, wspomagającymi decyzje projektowe w budownictwie kolejowym oraz wyrobienie w sobie umiejętności oceny otrzymanych wyników
C-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
C-3Nabycie umiejętności odczytywania i wykonywania podstawowych rysunków dotyczących linii kolejowych (planu, profilu podłużnego i przekrojów poprzecznych) w środowisku wybranych programów CAD
C-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz umięjętności ich rozwiązywania
C-5Nabycie wiedzy o podstawowych obiektach drogowych oraz umiejętności rozpoznawania poznanych obiektów i dokonywania ich klasyfikacji

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
projekty
T-P-1Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD2
T-P-2Projektowanie planu linii kolejowej6
T-P-3Przekroje poprzeczne2
T-P-4Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg.2
T-P-5Projektowanie profilu podłużnego6
18
wykłady
T-W-1Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym.1
T-W-2Kształt linii kolejowej w planie.3
T-W-3Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych.3
T-W-4Przejazdy kolejowe i skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.3
T-W-5Profil podłużny.4
T-W-6Roboty ziemne. Przekroje do robót ziemnych. Tabela robót ziemnych.2
T-W-7Zaliczenie wykładów.2
18

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
projekty
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych18
A-P-2Wykonanie projektu i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym programem CAD56
A-P-3Przygotowanie projektu do zaliczenia5
A-P-4Konsultacje2
A-P-5Udział w zaliczenie projektu3
84
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów18
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia25
A-W-5Udział w zaliczeniu3
66

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1wykład informacyjny
M-2wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-3metoda projektów
M-4metody programowane z użyciem komputera i metody praktyczne

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
S-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D02_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe CAD wspomagające projektowanie linii kolejowych. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i budowie linii kolejowych oraz o cyklu życia obiektów budowlanych.
B_1A_W02, B_1A_W11, B_1A_W07, B_1A_W10C-3, C-1, C-2, C-4, C-5T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-5M-4, M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D02_U01
Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem. Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie.
B_1A_U19, B_1A_U01, B_1A_U06, B_1A_U11C-3, C-1, C-2, C-4, C-5T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-P-3, T-P-2, T-P-4, T-P-5M-4, M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/DUL/D02_K01
Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko.
B_1A_K04C-3, C-1, C-2, C-4, C-5T-W-5, T-W-1, T-W-3, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-2, T-P-3, T-P-1, T-P-2, T-P-4, T-P-5M-4, M-2, M-1, M-3S-2, S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D02_W01
Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe CAD wspomagające projektowanie linii kolejowych. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i budowie linii kolejowych oraz o cyklu życia obiektów budowlanych.
2,0
3,0Student ma minimalną wiedzę dotyczącą standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu linii kolejowych
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D02_U01
Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem. Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie.
2,0
3,0Student z trudnością potrafi sporządzić dokumentację techniczną dotyczącą odcinka linii kolejowej
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/DUL/D02_K01
Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko.
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu zdaje sobie sprawę o skutkach wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Sołowczuk A., Podstawy dróg kolejowych, Wydawnictwa Politechniki Szczecińskiej, Szczecin, 1999
  2. Rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 10.09.1998 r. w sprawie „warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budowle kolejowe i ich usytuowanie”, Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej nr 151/1998 poz. 987, Warszawa., 1998
  3. Alicja Sołowczuk, Witryna internetowa: droga.zut.edu.pl – bieżąca aktualizacja podstrony „kolej"

Literatura dodatkowa

  1. Sysak J., Drogi kolejowe, PWN, Warszawa, 1982

Treści programowe - projekty

KODTreść programowaGodziny
T-P-1Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD2
T-P-2Projektowanie planu linii kolejowej6
T-P-3Przekroje poprzeczne2
T-P-4Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg.2
T-P-5Projektowanie profilu podłużnego6
18

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym.1
T-W-2Kształt linii kolejowej w planie.3
T-W-3Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych.3
T-W-4Przejazdy kolejowe i skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.3
T-W-5Profil podłużny.4
T-W-6Roboty ziemne. Przekroje do robót ziemnych. Tabela robót ziemnych.2
T-W-7Zaliczenie wykładów.2
18

Formy aktywności - projekty

KODForma aktywnościGodziny
A-P-1Uczestnictwo w zajęciach projektowych18
A-P-2Wykonanie projektu i doskonalenie umiejętności posługiwania się wybranym programem CAD56
A-P-3Przygotowanie projektu do zaliczenia5
A-P-4Konsultacje2
A-P-5Udział w zaliczenie projektu3
84
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach18
A-W-2Samodzielne ugruntowanie wiedzy z zakresu treści wykładów18
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia25
A-W-5Udział w zaliczeniu3
66
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/DUL/D02_W01Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w projektowaniu linii kolejowych. Zna wybrane metody analityczne i programy komputerowe CAD wspomagające projektowanie linii kolejowych. Ma podstawową wiedzę o trendach rozwojowych w projektowaniu i budowie linii kolejowych oraz o cyklu życia obiektów budowlanych.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W02Zna zasady geometrii wykreślnej oraz rysunku technicznego dotyczące zapisu i odczytu rysunków architektonicznych, budowlanych, map geodezyjnych, geologicznych z wykorzystaniem CAD
B_1A_W11Zna i rozumie podstawową wiedzę na temat projektowania obiektów infrastruktury transportu lądowego
B_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
B_1A_W10Zna i rozumie zasady analizy i konstruowania wybranych obiektów budownictwa ogólnego, przemysłowego, komunikacyjnego i wodnego
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności odczytywania i wykonywania podstawowych rysunków dotyczących linii kolejowych (planu, profilu podłużnego i przekrojów poprzecznych) w środowisku wybranych programów CAD
C-1Opanowanie wiedzy i nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi programami komputerowymi, wspomagającymi decyzje projektowe w budownictwie kolejowym oraz wyrobienie w sobie umiejętności oceny otrzymanych wyników
C-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
C-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz umięjętności ich rozwiązywania
C-5Nabycie wiedzy o podstawowych obiektach drogowych oraz umiejętności rozpoznawania poznanych obiektów i dokonywania ich klasyfikacji
Treści programoweT-W-5Profil podłużny.
T-W-1Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym.
T-W-3Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych.
T-W-7Zaliczenie wykładów.
T-W-6Roboty ziemne. Przekroje do robót ziemnych. Tabela robót ziemnych.
T-W-4Przejazdy kolejowe i skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.
T-W-2Kształt linii kolejowej w planie.
T-P-3Przekroje poprzeczne
T-P-1Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD
T-P-2Projektowanie planu linii kolejowej
T-P-4Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg.
T-P-5Projektowanie profilu podłużnego
Metody nauczaniaM-4metody programowane z użyciem komputera i metody praktyczne
M-2wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma minimalną wiedzę dotyczącą standardów i wytycznych technicznych w projektowaniu linii kolejowych
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/DUL/D02_U01Potrafi rozwiązywać podstawowe zagadnienia z zakresu projektowania i budowy linii kolejowej, planując i analizując rozważany problem. Potrafi klasyfikować poznane obiekty inżynierskie na liniach kolejowych, a także obciążenia działające na nie.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U19Potrafi sporządzić dokumentację dotyczącą realizacji zadania inżynierskiego
B_1A_U01Potrafi dokonać klasyfikacji obiektów budowlanych
B_1A_U06Potrafi korzystać z wybranych programów komputerowych wspomagających decyzje projektowe w budownictwie oraz krytycznie ocenić otrzymane wyniki
B_1A_U11Potrafi odczytać rysunki architektoniczne, budowlane oraz mapy geodezyjne i geologiczne. Potrafi sporządzić dokumentację graficzną w środowisku wybranych programów CAD
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności odczytywania i wykonywania podstawowych rysunków dotyczących linii kolejowych (planu, profilu podłużnego i przekrojów poprzecznych) w środowisku wybranych programów CAD
C-1Opanowanie wiedzy i nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi programami komputerowymi, wspomagającymi decyzje projektowe w budownictwie kolejowym oraz wyrobienie w sobie umiejętności oceny otrzymanych wyników
C-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
C-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz umięjętności ich rozwiązywania
C-5Nabycie wiedzy o podstawowych obiektach drogowych oraz umiejętności rozpoznawania poznanych obiektów i dokonywania ich klasyfikacji
Treści programoweT-W-5Profil podłużny.
T-W-1Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym.
T-W-3Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych.
T-W-7Zaliczenie wykładów.
T-W-6Roboty ziemne. Przekroje do robót ziemnych. Tabela robót ziemnych.
T-W-4Przejazdy kolejowe i skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.
T-W-2Kształt linii kolejowej w planie.
T-P-3Przekroje poprzeczne
T-P-2Projektowanie planu linii kolejowej
T-P-4Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg.
T-P-5Projektowanie profilu podłużnego
Metody nauczaniaM-4metody programowane z użyciem komputera i metody praktyczne
M-2wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student z trudnością potrafi sporządzić dokumentację techniczną dotyczącą odcinka linii kolejowej
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/DUL/D02_K01Jest gotowy do samodzielnej pracy projektowej, z uwzględnieniem wpływu działalności inżynierskiej na środowisko.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K04Jest gotów do kreatywnego myślenia w trakcie rozwiązywania problemu inżynierskiego. Efektywnie wykorzystuje zdolności twórczego myślenia i twórczej pracy w sposób przedsiębiorczy
Cel przedmiotuC-3Nabycie umiejętności odczytywania i wykonywania podstawowych rysunków dotyczących linii kolejowych (planu, profilu podłużnego i przekrojów poprzecznych) w środowisku wybranych programów CAD
C-1Opanowanie wiedzy i nabycie umiejętności posługiwania się wybranymi programami komputerowymi, wspomagającymi decyzje projektowe w budownictwie kolejowym oraz wyrobienie w sobie umiejętności oceny otrzymanych wyników
C-2Nabycie wiedzy i opanowanie umiejętności projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz dokonywania oceny proponowanych rozwiązań
C-4Nabycie umiejętności poprawnego wyboru narzędzia lub metody do rozwiązywania problemów projektowania wybranych elementów linii kolejowych oraz umięjętności ich rozwiązywania
C-5Nabycie wiedzy o podstawowych obiektach drogowych oraz umiejętności rozpoznawania poznanych obiektów i dokonywania ich klasyfikacji
Treści programoweT-W-5Profil podłużny.
T-W-1Pojęcia wstępne. Klasyfikacja linii kolejowej pod względem ich przeznaczenia i pod względem technicznym.
T-W-3Skrajnia kolejowa. Opory ruchu pociągów. Nawierzchnia kolejowa. Kształt i przekroje poprzeczne linii kolejowych.
T-W-7Zaliczenie wykładów.
T-W-6Roboty ziemne. Przekroje do robót ziemnych. Tabela robót ziemnych.
T-W-4Przejazdy kolejowe i skrzyżowania dwupoziomowe dróg kołowych z liniami kolejowymi.
T-W-2Kształt linii kolejowej w planie.
T-P-3Przekroje poprzeczne
T-P-1Wprowadzenie do projektowania linii kolejowej w planie. Poznawanie programów komputerowych wspomagających projektowanie. Nauka odczytu map geodezyjnych z wykorzystaniem CAD
T-P-2Projektowanie planu linii kolejowej
T-P-4Projektowanie dowiązań linii kolejowej do istniejących dróg.
T-P-5Projektowanie profilu podłużnego
Metody nauczaniaM-4metody programowane z użyciem komputera i metody praktyczne
M-2wykład multimedialny, problemowy, aktywizujący
M-1wykład informacyjny
M-3metoda projektów
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Zaliczenie pracy projektowej
S-1Ocena podsumowująca: Zaliczenie treści wykładów w formie sprawdzianu pisemnego
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student w minimalnym stopniu zdaje sobie sprawę o skutkach wpływu działalności inżynierskiej na środowisko
3,5
4,0
4,5
5,0