Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Drogi, Ulice i Lotniska
Sylabus przedmiotu Geotechnika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geotechnika | ||
Specjalność | Budownictwo Wodne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Cyprian Seul <Cyprian.Seul@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 6,0 | ECTS (formy) | 6,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs geologii inżynierskiej |
W-2 | Ukończony kurs mechaniki gruntów |
W-3 | Ukończony kurs fundamentowania I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Rozumienie zasad współpracy budowli z podłożem |
C-2 | Umiejętność projektowania posadowienia pośredniego konstrukcji hydrotechnicznej w prostych warunkach gruntowych i wodnych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Analiza map hydrogeologicznych i dokumentacji geotechnicznej | 1 |
T-L-2 | Badania współczynnika filtracji | 3 |
T-L-3 | Badania ściśliwości gruntów organicznych | 5 |
9 | ||
projekty | ||
T-P-1 | Projekt ścianki szczelnej w prostych warunkach gruntowych i wodnych | 9 |
T-P-2 | Projekt posadowienia na palach elementu konstrukcji hydrotechnicznej w prostych warunkach gruntowych i wodnych | 9 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Rola geotechniki w budownictwie wodnym | 1 |
T-W-2 | Podstawy hydrogeologii, mapy hydrogeologiczne | 2 |
T-W-3 | Fundamenty pośrednie w budownictwie wodnym, zestawianie obciążeń i analiza warunków gruntowych i wodnych | 3 |
T-W-4 | Posadowienie pośrednie na studniach i kesonach | 3 |
T-W-5 | Posadowienie pośrednie na palach, wybór technologii palowania | 5 |
T-W-6 | Nośność pali obciążonych osiowo, obciążenie próbne pali | 5 |
T-W-7 | Nośność pali obciążonych siłą poziomą, metoda Brincha-Hansena | 3 |
T-W-8 | Ścianki szczelne w budownictwie hydrotechnicznym, podstawy projektowania | 5 |
27 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach laboratoryjnych | 9 |
A-L-2 | Przygotowanie do ćwiczeń laboratoryjnych - praca studialna | 9 |
A-L-3 | Wykonanie sprawozdania z ćwiczeń laboratoryjnych | 6 |
A-L-4 | Udział w konsultacjach | 4 |
A-L-5 | Zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych | 2 |
30 | ||
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w ćwiczeniach projektowych | 18 |
A-P-2 | Samodzielne wykonanie zadania projektowego | 27 |
A-P-3 | Udział w konsultacjach | 5 |
A-P-4 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczenia projektowego | 7 |
A-P-5 | Zaliczenie ćwiczeń projektowych | 2 |
59 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w wykładach | 27 |
A-W-2 | Udział w konsultacjach | 7 |
A-W-3 | Opracowywanie materiału - studia literaturowe | 35 |
A-W-4 | Przygotowanie do egzaminu | 17 |
A-W-5 | Udział w egzaminie | 3 |
89 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład |
M-2 | ćwiczenia projektowe |
M-3 | ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena sprawozdań laboratoryjnych |
S-2 | Ocena formująca: ocena postępu ćwiczenia projektowego |
S-3 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ćwiczeń projektowych |
S-4 | Ocena podsumowująca: zaliczenie pisemne wykładów |
S-5 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/BW/D/06_W01 Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w geotechnice | B_1A_W07 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-3, T-W-5, T-W-6 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-5, S-4, S-3 |
B_1A_N1/BW/D/06_W02 Zna zasady analizy i konstruowania wybranych elementów budownictwa wodnego w zakresie geotechniki | B_1A_W08, B_1A_W10 | — | — | C-1 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-8, T-W-7 | M-2, M-1 | S-2, S-4, S-3 |
B_1A_N1/BW/D/06_W03 Student zna podstawowe zasady projektowania geotechnicznego. Nie rozumie wszystkich powiązań między cyklami projektowania, zwłaszcza w zakresie rozumienia modelowania geotechnicznego. | B_1A_W09, B_1A_W13 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-W-2, T-W-6, T-W-7 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-5, S-4, S-3 |
B_1A_N1/BW/D/06_W04 Student zna w zakresie podstawowym zasady analizy i konstruowania elementów budownictwa wodnego w zakresie geotechniki. Student popełnia pojedyncze błędy merytoryczne w analizie konstruowania elementów budowli we współpracy z gruntem. | B_1A_W17 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2 | M-3, M-2, M-1 | S-5, S-4, S-3 |
B_1A_N1/BW/D/06_W05 Student zna i rozumie temat wpływu rozwiązań geotechnicznych na środowisko. Nie rozumie wpływu wszystkich czynników na środowisko i konstrukcję. | B_1A_W20 | — | — | C-1 | T-W-7 | M-3, M-2, M-1 | S-5, S-4, S-3 |
B_1A_N1/BW/D/06_W06 Ma podstawową wiedzę o rozwoju geotechniki w budownictwie wodnym | B_1A_W23 | — | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-6, T-W-8, T-W-7 | M-2, M-1 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/BW/D/06_U02 Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na obiekty budownictwa wodnego | B_1A_U02 | — | — | C-2 | T-W-3, T-W-4, T-P-1 | M-2, M-1 | S-2, S-4, S-3 |
B_1A_N1/BW/D/06_U03 Potrafi rozwiązać problem podparcia wykopu pod konstrukcję budownictwa wodnego | B_1A_U08 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-P-1 | M-3, M-2, M-1 | S-2, S-1, S-5, S-4, S-3 |
B_1A_N1/BW/D/06_U04 Potrafi zaprojektować prosty fundament pośredni | B_1A_U09 | — | — | C-1, C-2 | T-L-1, T-L-2, T-W-3, T-W-4, T-P-1 | M-3, M-2, M-1 | S-5, S-4, S-3 |
B_1A_N1/BW/D/06_U05 Potrafi skorzystać z dodatkowych informacji przy analizie posadowienia konstrukcji budownictwa wodnego | B_1A_U22 | — | — | C-2 | T-W-2, T-W-5, T-P-1 | M-2, M-1 | S-4, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/BW/D/06_K01 Jest gotów do pogłębiania wiedzy o technologiach związanych z geotechniką | B_1A_K01 | — | — | C-1 | T-W-2, T-W-7 | M-1 | S-4 |
B_1A_N1/BW/D/06_K02 Student jest gotów do podejmowania refleksji na temat wpływu realizacji budowli wodnej na środowisko | B_1A_K02 | — | — | C-1 | T-L-1, T-L-2, T-L-3, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-P-1, T-P-2 | M-1 | S-2, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/BW/D/06_W01 Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w geotechnice | 2,0 | |
3,0 | Student zna podstawowe normy oraz wytyczne techniczne stosowane w geotechnice. Wiedza o normach i wytycznych nie jest uporządkowana, student nie rozumie w pełni zapisów normatywnych i nie zna wszystkich ograniczeń stosowalności tych aktów. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/BW/D/06_W02 Zna zasady analizy i konstruowania wybranych elementów budownictwa wodnego w zakresie geotechniki | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym zna ogólne zasady wymiarowania pali obciążonych siłą poziomą. Popełnia pojedyncze błędy interpretacyjne w rozumowaniu. Student nie rozumie wszystkich zjawisk towarzyszących analizie układów obciążonych poprzecznie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/BW/D/06_W03 Student zna podstawowe zasady projektowania geotechnicznego. Nie rozumie wszystkich powiązań między cyklami projektowania, zwłaszcza w zakresie rozumienia modelowania geotechnicznego. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę z zakresu technologii robót ziemnych. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/BW/D/06_W04 Student zna w zakresie podstawowym zasady analizy i konstruowania elementów budownictwa wodnego w zakresie geotechniki. Student popełnia pojedyncze błędy merytoryczne w analizie konstruowania elementów budowli we współpracy z gruntem. | 2,0 | |
3,0 | Student w stopniu podstawowym zna technologie zagęszczania i wzmacniania nasypów. Tylko niektóre technologie zna w stopniu wystarczającym do projektu nasypu i wzmacniania podłoża. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/BW/D/06_W05 Student zna i rozumie temat wpływu rozwiązań geotechnicznych na środowisko. Nie rozumie wpływu wszystkich czynników na środowisko i konstrukcję. | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę na temat wpływu robót ziemnych na środowisko. Nie ma wystarczającej wiedzy, żeby prawidłowo zidentyfikować i opisać procesy technologiczne wpływające na środowisko. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/BW/D/06_W06 Ma podstawową wiedzę o rozwoju geotechniki w budownictwie wodnym | 2,0 | |
3,0 | Student ma podstawową wiedzę o współczesnych rozwiązaniach z zakresu geotechniki. Student nie w pełni rozumie ograniczeń technologicznych i społecznych stosowanych rozwiązań. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/BW/D/06_U02 Potrafi dokonać zestawienia obciążeń działających na obiekty budownictwa wodnego | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zestawić obciążenia działające na obiekty budownictwa wodnego. Popełnia pojedyncze błędy w interpretacji oddziaływań między konstrukcją a podłożem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/BW/D/06_U03 Potrafi rozwiązać problem podparcia wykopu pod konstrukcję budownictwa wodnego | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi rozwiązać problem podparcia wykopu pod prostą konstrukcję budownictwa wodnego z zastosowaniem uproszczonych metod analizy zjawisk parcia i odporu granicznego. Student nie potrafi prawidłowo ocenić wpływu wody na oddziaływanie między obudową wykopu a gruntem. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/BW/D/06_U04 Potrafi zaprojektować prosty fundament pośredni | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi za pomocą uproszczonych metod analitycznych zaprojektować pojedynczy pal jako element konstrukcji wodnej. Student nie potrafi dokonać prawidłowej analizy wszystkich czynników decydujących o wybranej technologii wykonania posadowienia pośredniego. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/BW/D/06_U05 Potrafi skorzystać z dodatkowych informacji przy analizie posadowienia konstrukcji budownictwa wodnego | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi zgromadzić podstawowe dane służące do analizy posadowienia konstrukcji budownictwa wodnego. Potrafi uzyskać dodatkowe informacje z książek i zasobów elektronicznych, ale nie potrafi ich właściwie wykorzystać. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/BW/D/06_K01 Jest gotów do pogłębiania wiedzy o technologiach związanych z geotechniką | 2,0 | |
3,0 | Rozumie potrzebę wzbogacania wiedzy z geotechniki z punktu widzenia potrzeb projektowania i eksploatacji obiektów budownictwa wodnego. Student nie rozumie powiązań miedzy uzyskaną wiedzą a wzbogacaniem procesu projektowania. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/BW/D/06_K02 Student jest gotów do podejmowania refleksji na temat wpływu realizacji budowli wodnej na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Student rozumie podstawowe zagadnienia dotyczące wpływu realizacji budowli ziemnej na środowisko. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jarominiak A., Lekkie konstrukcje oporowe, WKŁ, Warszawa, 1999
- Pisarczyk St., Geoinżynieria. Metody modyfikacji podłoża gruntowego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2005
- Bednarczyk S., Bolt A., Mackiewicz St, Stateczność oraz bezpieczeństwo jazów i zapór, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk, 2009
- Cios I., Garwacka-Piórkowska St., Projektowanie fundamentów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2008
- Dembicki E., Tejchman A., Wybrane zagadnienia fundamentowania budowli hydrotechnicznych, PWN, Warszawa, 1981
Literatura dodatkowa
- PKN, Geotechnika. Roboty ziemne. Wymagania ogólne. PN-B-06050:1999, PKN, Warszawa, 1999
- PKN, Drogi samochodowe. Roboty ziemne. Wymagania i badania. PN-S-02205:1998, PKN, Warszawa, 1998
- Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Rozporządzenie z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego, Dziennik Ustaw RP, Poz. 462, Warszawa, 2012
- Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej, Rozporządzenie z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie ustalania geotechnicznych warunków posadawiania obiektów budowlanych, Dziennik Ustaw RP, Poz. 463, Warszawa, 2012
- Smith I., Smith's Elements of Soil Mechanics. Design to Eurocode 7, Blackwell Publishing, Oxford, 2006, 8, VIII-114