Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie

Sylabus przedmiotu Szkolenie BHP:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo
Forma studiów studia niestacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Szkolenie BHP
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Inżynierii Budowlanej i Komunikacyjnej
Nauczyciel odpowiedzialny Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 0,0 ECTS (formy) 0,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 4 0,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Brak

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z czynnikami zagrożeń występujących w środowisku nauki i pracy oraz nabycie umiejętności kształtowania bezpiecznych warunków nauki i pracy.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Zapoznanie ze strukturami uczelni i wydziału. Zasady zachowania się na terenie uczelni i akademików. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w klubach studenckich. Higiena nauki i odpoczynku. Zachowanie czystości osobistej i otoczenia. Szkodliwość spożywania alkoholu, palenia tytoniu, zażywania narkotyków. Zasady BHP na praktykach studenckich Znaczenie ergonomii w kształtowaniu warunków nauki i pracy. Zachowanie bezpieczeństwa w laboratoriach (szczególnie urządzenia pod napięciem, obchodzenie się z otwartym ogniem). Instrukcja BHP na stanowisku pracy z komputerem. Podstawowe zasady związane z obsługą urządzeń technicznych. Znaki bezpieczeństwa. Zagrożenie pożarowe. Podstawowe przepisy i zasady bezpieczeństwa pożarowego. Wykrycie zagrożenia pożarowego, metody postepowania, alarm, eliminowanie zagrożenia lub gaszenie. Zasady użycia podręcznego sprzętu gaśniczego. Drogi ewakuacji. Zasady pierwszej pomocy przedmedycznej. Zaliczenie pisemne szkolenia.4
4

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład
M-2Objasnienie lub wyjaśnienie
M-3Metoda przypadków

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Ocena ciągłej aktywności na zajęciach
S-2Ocena podsumowująca: Test wiedzy

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/PD/04_W01
Student zna zasady BHP i czynniki zagrożeń w środowisku nauki i pracy
B_1A_W26C-1T-W-1M-1S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/PD/04_U01
Student posiada umiejętności kształtowania bezpiecznych warunków nauki i pracy
B_1A_U26C-1T-W-1M-2S-1
B_1A_N1/PD/04_U02
Student nabył umiejętność właściwego postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia
B_1A_U26C-1T-W-1M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
B_1A_N1/PD/04_K01
Student jest gotów do odpowiedniego postępowania w miejscu nauki i pracy
B_1A_K03C-1T-W-1M-3S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/PD/04_W01
Student zna zasady BHP i czynniki zagrożeń w środowisku nauki i pracy
2,0
3,0Student zna zasady BHP
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/PD/04_U01
Student posiada umiejętności kształtowania bezpiecznych warunków nauki i pracy
2,0
3,0Student potrafi kształtować bezpieczne środowisko nauki i pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
B_1A_N1/PD/04_U02
Student nabył umiejętność właściwego postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia
2,0
3,0Student potrafi właściwie postępować w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
B_1A_N1/PD/04_K01
Student jest gotów do odpowiedniego postępowania w miejscu nauki i pracy
2,0
3,0Student jest gotowy do właściwego postępowania w miejscu nauki i pracy
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Rektor ZUT, Zarządzenie w sprawie wprowadzenia zasad bezpiecznego i higienicznego korzystania z pomieszczeń uczelni i infrastruktury oraz postępowania w razie wypadku lub awarii, Biuro Prawne ZUT, ZUT w Szczecinie, 2019, 15

Literatura dodatkowa

  1. D. Koradecka, Bezpieczeństwo i higiena pracy, CIOP-BiP, Warszawa, 2018

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zapoznanie ze strukturami uczelni i wydziału. Zasady zachowania się na terenie uczelni i akademików. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w klubach studenckich. Higiena nauki i odpoczynku. Zachowanie czystości osobistej i otoczenia. Szkodliwość spożywania alkoholu, palenia tytoniu, zażywania narkotyków. Zasady BHP na praktykach studenckich Znaczenie ergonomii w kształtowaniu warunków nauki i pracy. Zachowanie bezpieczeństwa w laboratoriach (szczególnie urządzenia pod napięciem, obchodzenie się z otwartym ogniem). Instrukcja BHP na stanowisku pracy z komputerem. Podstawowe zasady związane z obsługą urządzeń technicznych. Znaki bezpieczeństwa. Zagrożenie pożarowe. Podstawowe przepisy i zasady bezpieczeństwa pożarowego. Wykrycie zagrożenia pożarowego, metody postepowania, alarm, eliminowanie zagrożenia lub gaszenie. Zasady użycia podręcznego sprzętu gaśniczego. Drogi ewakuacji. Zasady pierwszej pomocy przedmedycznej. Zaliczenie pisemne szkolenia.4
4
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/PD/04_W01Student zna zasady BHP i czynniki zagrożeń w środowisku nauki i pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_W26Zna system kształcenia na uczelni wyższej i rozumie zasady jej funkcjonowania i zwyczaje akademickie
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z czynnikami zagrożeń występujących w środowisku nauki i pracy oraz nabycie umiejętności kształtowania bezpiecznych warunków nauki i pracy.
Treści programoweT-W-1Zapoznanie ze strukturami uczelni i wydziału. Zasady zachowania się na terenie uczelni i akademików. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w klubach studenckich. Higiena nauki i odpoczynku. Zachowanie czystości osobistej i otoczenia. Szkodliwość spożywania alkoholu, palenia tytoniu, zażywania narkotyków. Zasady BHP na praktykach studenckich Znaczenie ergonomii w kształtowaniu warunków nauki i pracy. Zachowanie bezpieczeństwa w laboratoriach (szczególnie urządzenia pod napięciem, obchodzenie się z otwartym ogniem). Instrukcja BHP na stanowisku pracy z komputerem. Podstawowe zasady związane z obsługą urządzeń technicznych. Znaki bezpieczeństwa. Zagrożenie pożarowe. Podstawowe przepisy i zasady bezpieczeństwa pożarowego. Wykrycie zagrożenia pożarowego, metody postepowania, alarm, eliminowanie zagrożenia lub gaszenie. Zasady użycia podręcznego sprzętu gaśniczego. Drogi ewakuacji. Zasady pierwszej pomocy przedmedycznej. Zaliczenie pisemne szkolenia.
Metody nauczaniaM-1Wykład
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Test wiedzy
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student zna zasady BHP
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/PD/04_U01Student posiada umiejętności kształtowania bezpiecznych warunków nauki i pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U26Zarówno w trakcie studiów jak i pracy zawodowej, potrafi postępować w zgodzie z zasadami etyki, BHP, ochrony p-poż, obowiązującego prawa i norm społecznych, w tym również zwyczajami akademickimi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z czynnikami zagrożeń występujących w środowisku nauki i pracy oraz nabycie umiejętności kształtowania bezpiecznych warunków nauki i pracy.
Treści programoweT-W-1Zapoznanie ze strukturami uczelni i wydziału. Zasady zachowania się na terenie uczelni i akademików. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w klubach studenckich. Higiena nauki i odpoczynku. Zachowanie czystości osobistej i otoczenia. Szkodliwość spożywania alkoholu, palenia tytoniu, zażywania narkotyków. Zasady BHP na praktykach studenckich Znaczenie ergonomii w kształtowaniu warunków nauki i pracy. Zachowanie bezpieczeństwa w laboratoriach (szczególnie urządzenia pod napięciem, obchodzenie się z otwartym ogniem). Instrukcja BHP na stanowisku pracy z komputerem. Podstawowe zasady związane z obsługą urządzeń technicznych. Znaki bezpieczeństwa. Zagrożenie pożarowe. Podstawowe przepisy i zasady bezpieczeństwa pożarowego. Wykrycie zagrożenia pożarowego, metody postepowania, alarm, eliminowanie zagrożenia lub gaszenie. Zasady użycia podręcznego sprzętu gaśniczego. Drogi ewakuacji. Zasady pierwszej pomocy przedmedycznej. Zaliczenie pisemne szkolenia.
Metody nauczaniaM-2Objasnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągłej aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi kształtować bezpieczne środowisko nauki i pracy
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/PD/04_U02Student nabył umiejętność właściwego postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_U26Zarówno w trakcie studiów jak i pracy zawodowej, potrafi postępować w zgodzie z zasadami etyki, BHP, ochrony p-poż, obowiązującego prawa i norm społecznych, w tym również zwyczajami akademickimi
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z czynnikami zagrożeń występujących w środowisku nauki i pracy oraz nabycie umiejętności kształtowania bezpiecznych warunków nauki i pracy.
Treści programoweT-W-1Zapoznanie ze strukturami uczelni i wydziału. Zasady zachowania się na terenie uczelni i akademików. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w klubach studenckich. Higiena nauki i odpoczynku. Zachowanie czystości osobistej i otoczenia. Szkodliwość spożywania alkoholu, palenia tytoniu, zażywania narkotyków. Zasady BHP na praktykach studenckich Znaczenie ergonomii w kształtowaniu warunków nauki i pracy. Zachowanie bezpieczeństwa w laboratoriach (szczególnie urządzenia pod napięciem, obchodzenie się z otwartym ogniem). Instrukcja BHP na stanowisku pracy z komputerem. Podstawowe zasady związane z obsługą urządzeń technicznych. Znaki bezpieczeństwa. Zagrożenie pożarowe. Podstawowe przepisy i zasady bezpieczeństwa pożarowego. Wykrycie zagrożenia pożarowego, metody postepowania, alarm, eliminowanie zagrożenia lub gaszenie. Zasady użycia podręcznego sprzętu gaśniczego. Drogi ewakuacji. Zasady pierwszej pomocy przedmedycznej. Zaliczenie pisemne szkolenia.
Metody nauczaniaM-2Objasnienie lub wyjaśnienie
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągłej aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi właściwie postępować w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięB_1A_N1/PD/04_K01Student jest gotów do odpowiedniego postępowania w miejscu nauki i pracy
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówB_1A_K03Jest gotów do przestrzegania i upowszechniania wzorów właściwego postępowania w środowisku pracy i poza nim
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z czynnikami zagrożeń występujących w środowisku nauki i pracy oraz nabycie umiejętności kształtowania bezpiecznych warunków nauki i pracy.
Treści programoweT-W-1Zapoznanie ze strukturami uczelni i wydziału. Zasady zachowania się na terenie uczelni i akademików. Podstawowe zasady bezpieczeństwa w klubach studenckich. Higiena nauki i odpoczynku. Zachowanie czystości osobistej i otoczenia. Szkodliwość spożywania alkoholu, palenia tytoniu, zażywania narkotyków. Zasady BHP na praktykach studenckich Znaczenie ergonomii w kształtowaniu warunków nauki i pracy. Zachowanie bezpieczeństwa w laboratoriach (szczególnie urządzenia pod napięciem, obchodzenie się z otwartym ogniem). Instrukcja BHP na stanowisku pracy z komputerem. Podstawowe zasady związane z obsługą urządzeń technicznych. Znaki bezpieczeństwa. Zagrożenie pożarowe. Podstawowe przepisy i zasady bezpieczeństwa pożarowego. Wykrycie zagrożenia pożarowego, metody postepowania, alarm, eliminowanie zagrożenia lub gaszenie. Zasady użycia podręcznego sprzętu gaśniczego. Drogi ewakuacji. Zasady pierwszej pomocy przedmedycznej. Zaliczenie pisemne szkolenia.
Metody nauczaniaM-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Ocena ciągłej aktywności na zajęciach
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest gotowy do właściwego postępowania w miejscu nauki i pracy
3,5
4,0
4,5
5,0