Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Technologia betonu:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia betonu | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jolanta Borucka-Lipska <Jolanta.Borucka-Lipska@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Adam Zieliński <Adam.Zielinski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs matematyki |
W-2 | Ukończony kurs fizyki |
W-3 | Ukończony kurs chemii budowlanej |
W-4 | Ukończony kurs materiałów budowlanych I |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie składników mieszanki betonowej ich charakterystyki i obowiązujących norm |
C-2 | Zapoznanie się z metodami badań podstawowych właściwości składników, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu. |
C-3 | Poznanie wymagań normowych i założeń do projektowania składu betonów |
C-4 | Zapoznanie z podstawowymi metodami projektowania składu betonów zwykłych |
C-5 | Poznanie podstawowych właściwości mieszanki betonowej i stwardniałego betonu |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Podstawowe badania cementu portlandzkiego: oznaczenie czasu wiązania, oznaczanie wytrzymałości na ściskanie i zginanie | 2 |
T-L-2 | Podstawowe badania kruszywa, oznaczenie składu ziarnowego, krzywa przesiewu, projektowanie mieszanki kruszywa | 2 |
T-L-3 | Projektowanie betonu metodą trzech równań | 2 |
T-L-4 | Wykonanie mieszanki betonowej wg zaprojektowanego skladu, badanie konsystencji mieszanki betonowej normowymi metodami, wykonanie próbek do badań wytrzymałości na ściskanie | 2 |
T-L-5 | Kolokwium sprawdzające | 1 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Wprowadzenie do technologii betonu, rys historyczny, podział betonów | 1 |
T-W-2 | Cementy: podział, hydratacja cementu, normy dot. badań cementu | 2 |
T-W-3 | Kruszywo: podział kruszyw, ważniejsze pojęcia, wymagania normowe, skład granulometryczny, projektowanie mieszanek kruszywa | 2 |
T-W-4 | Woda zarobowa: wymagania normowe, wodożądność składników betonu, równanie konsystencji | 1 |
T-W-5 | Właściwości mieszanki betonowej, klasy konsystencji, metody badań konsystencji. Wytrzymałość betonu na ściskanie, klasy wytrzymałości betonu | 2 |
T-W-6 | Trwałość betonu, klasy ekspozycji | 2 |
T-W-7 | Projektowanie składu betonu zwykłego: warunki technologiczne, założenia, dobór składników, metoda trzech równań, metoda iteracji doświadczalnej, recepta robocza | 2 |
T-W-8 | Dodatki mineralne do betonów | 2 |
T-W-9 | Domieszki chemiczne do betonu, podział i właściwości | 2 |
T-W-10 | Zaliczenie wykładów | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-L-2 | Przygotowanie wstępne do ćwiczeń | 5 |
A-L-3 | Opracowanie sprawozdania z ćwiczeń | 10 |
A-L-4 | Przygotowanie do kolokwium sprawdzającego | 3 |
A-L-5 | Udział w kolokwium zaliczającym | 1 |
A-L-6 | Konsultacje | 2 |
30 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Samodzielne opracowywanie treści wykładów w oparciu o podaną literaturę | 22 |
A-W-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 16 |
A-W-4 | Zaliczenie przedmiotu | 2 |
A-W-5 | Konsultacje | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjno-dydaktyczny, prezentacje multimedialne |
M-2 | Ćwiczenia laboratoryjne |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie pisemne wykadów |
S-2 | Ocena podsumowująca: Pisemne zaliczenie ćwiczeń laboratoryjnych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/05_W01 Technologia betonu B_1A_C/2 Student zna i rozumie wymagania dotyczące badań normowych właściwości cementów, kruszyw, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu | B_1A_W15 | — | — | C-2, C-1 | T-W-8, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-9, T-W-2 | M-1 | S-1 |
B_1A_N1/C/05_W02 Technologia betonu B_1A_C/24_W02 Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych, zasady doboru składników | B_1A_W15 | — | — | C-3, C-4 | T-L-3, T-L-2, T-L-1, T-W-4, T-W-6, T-W-5, T-W-3, T-W-7, T-W-2 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/05_U01 Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej dobierając odpowiednie materiały do danej konstrukcji | B_1A_U10, B_1A_U17 | — | — | C-3, C-4 | T-L-3, T-W-5, T-W-7 | M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/C/05_K01 Student jest gotowy samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania właściwości cementu, kruszyw, zapraw i betonów, ocenić wymagania normowe | B_1A_K01, B_1A_K03, B_1A_K04 | — | — | C-3, C-4 | T-L-2, T-L-4, T-L-1 | M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/05_W01 Technologia betonu B_1A_C/2 Student zna i rozumie wymagania dotyczące badań normowych właściwości cementów, kruszyw, mieszanki betonowej i stwardniałego betonu | 2,0 | |
3,0 | Zna sposób wykonania badań, nie potrafi dobrze interpretować uzyskanych wyników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/C/05_W02 Technologia betonu B_1A_C/24_W02 Zna podstawy projektowania mieszanek betonowych, zasady doboru składników | 2,0 | |
3,0 | Student słabo zna zasady projektowania mieszanek betonowych i zasady doboru składników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/05_U01 Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej dobierając odpowiednie materiały do danej konstrukcji | 2,0 | |
3,0 | Potrafi zaprojektować skład mieszanki betonowej najprostszą metodą trzech równań | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/C/05_K01 Student jest gotowy samodzielnie i zespołowo przeprowadzić badania właściwości cementu, kruszyw, zapraw i betonów, ocenić wymagania normowe | 2,0 | |
3,0 | Samodzielnie przeprowadza badania laboratoryjne, ale ma trudności z interpretacją uzyskanych wyników | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Jamroży Zygmunt, Beton i jego technologie, Wydawnictwo PWN, Warszawa, 2000
- Neville Adam, Właściwości betonu, Polski Cement, Kraków, 2012
- praca zbiorowa pod kierunkiem Lecha Czarneckiego, Beton według Normy PN-EN 206-1, PKN i Polski Cement Sp. z o.o., 2011
Literatura dodatkowa
- Borucka-Lipska J., Imposed thermal stresses in high performance concrete modified with microsilica, SGEM 2017 : conference proceedings. Vol. 17, 2017
- Borucka-Lipska J., Techman M, , The influence of magnetite concentrate on wear resistance of cement mortars and concretes, SGEM 2018 : conference proceedings. Vol. 18, 2018
- Borucka-Lipska J., Techman M., Skibicki S., Use of contaminated sand blasting grit for production of cement mortars, IOP Conference Series : Materials Science & Engineering, 2019