Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N1)
Sylabus przedmiotu Geotechnika:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Geotechnika | ||
Specjalność | Drogi, Ulice i Lotniska | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Geotechniki | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Roman Bednarek <Roman.Bednarek@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Tomasz Kozłowski <Tomasz.Kozlowski@zut.edu.pl>, Andrzej Pozlewicz <Andrzej.Pozlewicz@zut.edu.pl>, Krzysztof Żarkiewicz <Krzysztof.Zarkiewicz@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Mechanika gruntów Fundamentowanie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Opanowanie umiejętności oceny podłoża gruntowego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Ćwiczenie projektowe | 18 |
18 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podstawy geotechniki środowiska. Projektowanie i wykonywanie ścianek szczelinowych. Analiza posadowienie w złożonych warunkach geotechnicznych (występowanie warstwy słabej i wysokich poziomów wody gruntowej). Typowe sposoby przekazania obciążenia na podłoże gruntowego z pominięciem warstwy słabej. Modyfikowanie parametrów podłoża gruntowe. Posadowienie obiektów na gruntach antropogenicznych. Bezpieczne posadowienie składowisk odpadów. | 18 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-P-2 | opracowanie projektu | 37 |
A-P-3 | konsultacje | 4 |
A-P-4 | zaliczenie | 1 |
60 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładzie | 18 |
A-W-2 | przygotowanie sprawozdania | 9 |
A-W-3 | zaliczenie | 2 |
A-W-4 | Konsultacje | 1 |
30 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wyklad multimedialny |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: zaliczenie wykladów na podstawie sprawozdania |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D09_W01 Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w geotechnice. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych.Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko. Potrafi zaprojektować proste zabiegi wzmacniające podłoże gruntowe | B_1A_W08, B_1A_W09, B_1A_W07, B_1A_W10, B_1A_W13 | — | — | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1 | S-1 |
B_1A_N1/DUL/D09_W02 Student zna i rozumie nowe technologie w geotechnice, wie jak wpływają one na środowisko naturalne. Orientuje sie w trendach rozwojowych geotechniki i nauk pokrewnych | B_1A_W17, B_1A_W20, B_1A_W23 | — | — | C-1 | T-W-1 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D09_U01 Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane.Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa. Opanował umiejętność porozumiewania się w języku nowożytnym na poziomie B2 łącznie ze znajomością elementów języka technicznego z zakresu budownictwa. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego. Ma umiejętność samokształcenia się. | B_1A_U08, B_1A_U02, B_1A_U09, B_1A_U22 | — | — | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D09_K01 Jest gotów do samodzielnego zdobywania wiedzy się przez całe życie. Poznał poza techniczne aspekty działan inżynierskich, i wpływ tych działan na środowisko | B_1A_K01, B_1A_K02 | — | — | C-1 | T-W-1, T-P-1 | M-1 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D09_W01 Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w geotechnice. Zna zasady fundamentowania obiektów budowlanych.Zna typowe technologie inżynierskie stosowane w budownictwie. Ma wiedzę na temat wpływu realizacji inwestycji budowlanych na środowisko. Potrafi zaprojektować proste zabiegi wzmacniające podłoże gruntowe | 2,0 | |
3,0 | student potrafi zestawić potrzebne dane z wytycznych i potrafi zaprojektować prosty fundament | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_1A_N1/DUL/D09_W02 Student zna i rozumie nowe technologie w geotechnice, wie jak wpływają one na środowisko naturalne. Orientuje sie w trendach rozwojowych geotechniki i nauk pokrewnych | 2,0 | |
3,0 | student potrafi zestawić potrzebne dane z wytycznych i potrafi zaprojektować prosty fundament wykorzystując nowoczesne metody obliczeniowe | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D09_U01 Potrafi zaprojektować proste fundamenty pod obiekty budowlane.Potrafi ocenić zagrożenia przy realizacji robót budowlanych i wdrożyć odpowiednie zasady bezpieczeństwa. Opanował umiejętność porozumiewania się w języku nowożytnym na poziomie B2 łącznie ze znajomością elementów języka technicznego z zakresu budownictwa. Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego. Ma umiejętność samokształcenia się. | 2,0 | |
3,0 | potrafi zaprojektować prosty fundament | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_1A_N1/DUL/D09_K01 Jest gotów do samodzielnego zdobywania wiedzy się przez całe życie. Poznał poza techniczne aspekty działan inżynierskich, i wpływ tych działan na środowisko | 2,0 | |
3,0 | Student wykazuje podstawową umiejętność oceny podłoża gruntowego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Pisarczyk S., Geoinżynieria - metody modyfikacji podłoża grntowego, PW, Warszawa, 2005
- Wiłun Z., Zarys geotechniki, WKŁ, Warszawa, 2005
- Cios I., Garwacka-Piórkowska St., Projektowanie fundamentów, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, Warszawa, 2008, 5
Literatura dodatkowa
- Żarkiewicz K., Szmechel G., Dobór parametrów geotechnicznych do projektowania bezpiecznego nachylenia skarp, Inżynieria i Budownictwo, 2017, 10
- Tomasz Kozłowski, Geotechnika w infrastrukturze komunikacyjnej na przykładzie budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju, Inżynieria Morska i Geotechnika, Gdańsk, 2016, 2/2016