Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)
specjalność: Konstrukcje Budowlane i Inżynierskie
Sylabus przedmiotu Zrównoważona gospodarka wodami powierzchniowymi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zrównoważona gospodarka wodami powierzchniowymi | ||
Specjalność | Budownictwo Wodne | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Środowiska | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Sławomira Bering <Slawomira.Bering@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Dorota Stocka <Dorota.Stocka@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | 7 | Grupa obieralna | 3 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Podstawy budownictwa ogólnego |
W-2 | Podstawy hydrologii i hydrauliki |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studenta z koncepcją zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodnej ze szczególnym uwzględnieniem zagadnień dotyczących gospodarki wodami powierzchniowymi i opadowymi w kontekście szeroko pojętej potrzeby zrównoważonej gospodarki zasobami ziemskimi i ochroną środowiska |
C-2 | Ukształtowanie umiejętności dostrzegania wpływu zrównoważonej gospodarki wodami opadowymi na jakość wód powierzchniowych, kształtowanie zrównoważonych przestrzeni miejskich i ochronę środowiska naturalnego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Przykładowe rozwiązania projektowe w zakresie zielonej infrastruktury | 2 |
T-P-2 | Prezentacja na wybrany temat dotyczący jednej z metod zrównoważonego gospodarowania wodami opadowymi | 7 |
9 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Zrównoważony rozwój - wyzwanie XXI wieku | 1 |
T-W-2 | Koncepcja zrównoważonej gospodarki wodnej na terenach zurbanizowanych | 2 |
T-W-3 | Innowacyjne metody w gospodarce wodami opadowymi | 4 |
T-W-4 | Najlepsze praktyki inżynierskie w zrównoważonej gospodarce wodami powierzchniowymi | 2 |
9 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-P-2 | Poszukiwanie i analiza materiałów i źródeł informacji w celu przygotowania prezentacji | 15 |
A-P-3 | Przygotowanie prezentacji | 10 |
A-P-4 | Prezentacja | 1 |
A-P-5 | Udział w konsultacjach | 1 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 9 |
A-W-2 | Bieżące utrwalanie poznanego materiału | 9 |
A-W-3 | Studia literaturowe | 3 |
A-W-4 | Udział w egzaminie | 2 |
A-W-5 | Udział w konsultacjach | 1 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny prezentujący zagadnienia teoretyczne |
M-2 | Prezentacja multimedialna z użyciem komputera i projektora |
M-3 | Dyskusje dydaktyczne |
M-4 | Ćwiczenia projektowe |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Egzamin z tematyki wykładów i zajęć projektowych |
S-2 | Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń projektowych |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/B/E01-3_W01 Zna i rozumie ideę i zagadnienia związane ze zrównoważoną gospodarką wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki wodami opadowymi. Zna i rozumie zagadnienia związane z zieloną infrastrukturą i dobrymi praktykami inżynieryjnymi. | B_2A_W06, B_2A_W13 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/B/E01-3_U01 Student potrafi pozyskiwać i analizować informacje z różnych źródeł dotyczącą zagadnień i rozwiązań zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodami powierzchniowymi. Potrafi poprawnie dobrać stosowne dla sytuacji rozwiązania w zakresie zielonej infrastruktury. | B_2A_U18, B_2A_U01, B_2A_U05 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1, T-P-2, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-3, M-2, M-4 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/B/E01-3_K01 Jest gotów do wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju w budownictwie i gospodarce wodami powierzchniowymi, ze szczególnym uwzględnieniem implementowania stosownych struktur zielonej infrastruktury i propagowania dobrych praktyk inżynierskich. | B_2A_K03, B_2A_K04, B_2A_K06 | — | — | C-2, C-1 | T-P-1, T-W-1, T-W-2, T-W-4, T-W-3 | M-3, M-1, M-2, M-4 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/B/E01-3_W01 Zna i rozumie ideę i zagadnienia związane ze zrównoważoną gospodarką wodami powierzchniowymi ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki wodami opadowymi. Zna i rozumie zagadnienia związane z zieloną infrastrukturą i dobrymi praktykami inżynieryjnymi. | 2,0 | |
3,0 | Student ma jedynie podstawową wiedzę związaną z zagadnieniem dot. zrównoważonego rozwoju i zrównoważonejgospodarki wodami opadowymi.Potrafi opisać minimum jedna do dwóch z wielu omawianych form innowacyjnej zielonej infrastruktury i dobrych praktyk inżynieryjnych w tej dziedzinie. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/B/E01-3_U01 Student potrafi pozyskiwać i analizować informacje z różnych źródeł dotyczącą zagadnień i rozwiązań zrównoważonego rozwoju w gospodarce wodami powierzchniowymi. Potrafi poprawnie dobrać stosowne dla sytuacji rozwiązania w zakresie zielonej infrastruktury. | 2,0 | |
3,0 | Student potrafi jedynie w dostateczny sposób przeanalizowac problem i dobrać odpowiednią metodę/metody w zakresie najlepszych praktyk inżynierskich i zielonej infrastruktury stosowanych w dziedzinie zrównoważonej gospodarki wodami powierzchniowymi, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarki wodami opadowymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/B/E01-3_K01 Jest gotów do wdrażania zasad zrównoważonego rozwoju w budownictwie i gospodarce wodami powierzchniowymi, ze szczególnym uwzględnieniem implementowania stosownych struktur zielonej infrastruktury i propagowania dobrych praktyk inżynierskich. | 2,0 | |
3,0 | Student jest jedynie w dostatecznym stopniu świadomy odnośnie konieczności zrównoważonego rozwoju w budownictwie i gospodarce wodami opadowymi. Biernie uczestniczy w zajęciach projektowych i wykazuje się małą samodzielnością w zdobywaniu wiedzy i jej praktycznym wykorzystaniu w ramach dobrych praktyk inżynierskich. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Zarzycki R., Imbierowcz M., Stelmachowski M., Wprowadzenie do inżynierii i ochrony środowiska - cz 1, WNT, Warszawa, 2007
- Geiger W., Dreiseitl H., Nowe sposoby odprowadzania wód deszczowych. Poradnik., Projprzem-EKO, Bydgoszcz, 1999, Pierwsze
- Słys Daniel, Zrównoważone systemy odwodnienia miast, Dolnośląskie Wydawnictwo Edukacyjne, Wrocław, 2013
Literatura dodatkowa
- Królikowska J., Królikowski A., Wody opadowe. Odprowadzanie, zagospodarowanie, podczyszczanie i wykorzystanie, Seidel-Przywecki Sp. z o.o., 2012
- 2014, strony internetowe www.epa.gov i www.woda.epa.gov
- K. Tarnowski, S. Bering, J. Mazur, A. Głowacka, Praca separatorów substancji ropopochodnych oczyszczających wody opadowe zanieczyszczone handlowymi paliwami zawierającymi biokomponenty, Przemysł Chemiczny (ISSN: 0033-2496), 2019, Zeszyt 9, Strony od - do: 1451-1453