Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (N2)
Sylabus przedmiotu PHS - Historia sztuki:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | PHS - Historia sztuki | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Instytut Architektury i Planowania Przestrzennego | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Joanna Arlet <arlet@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 1 | Grupa obieralna | 3 |
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | 1. Wymagane są podstawowe wiadomości z historii, historii sztuki i architektury na poziomie programu szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Poznanie wiodących kierunków i stylów w sztuce europejskiej i polskiej od starożytności do czasów współczesnych. Rozpoznawanie stylów na podstawie ich charakterystycznych cech. Wykonanie planszy na wybrany temat z zakresu historii sztuki. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
T-W-1 | Sztuka starożytnej Grecji i Rzymu. | 2 |
T-W-2 | Sztuka romańska w Europie i Polsce | 2 |
T-W-3 | Sztuka gotycka w Europie i Polsce | 2 |
T-W-4 | Renesans w Europie i Polsce | 2 |
T-W-5 | Barok w Europie i Polsce | 2 |
T-W-6 | Klasycyzm, romantyzm i secesja w Europie i Polsce | 2 |
T-W-7 | Sztuka XX w. Wiodące style i wybitni twórcy | 2 |
T-W-8 | Sztuka współczesna kierunki i tendencje | 2 |
T-W-9 | Kolokwium sprawdzające. | 2 |
18 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
wykłady | ||
A-W-1 | Obowiązkowe uczestnictwo w zajęciach | 18 |
A-W-2 | Przeanalizowanie materiału podanego na wykładzie i przyswojenie wiedzy w nim zawartej | 32 |
A-W-3 | Przygotowanie planszy na wybrany przez studenta i zaakceptowany przez wykładowcę temat. | 6 |
A-W-4 | Konsultacje | 2 |
A-W-5 | Zaliczenie | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład informacyjny z prezentacją multimedialną / komputer z rzutnikiem multimedialnym |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Studenci są zobowiązani do przedstawienia planszy na wybrany przez nich temat z zakresu historii sztuki. Preferowana tematyka - sztuka współczesna, wybitni twórcy i ich dzieła. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/A/01-2_W01 Student uzyskuje wiedzę na temat współczesnej architektury, zna najnowsze trendy i kierunki. Porafi je ogólnie scharakteryzować. Rozpoznaje wybrane przykłady wybitnych obiektów inżynierskich i architektonicznych. | B_2A_W13 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/A/01-2_U01 Student nabywa umiejętności korzystania z baz danych i literatury. Dokonuje selekcji i interpretacji faktów. W sposób jasny i precyzyjny przedstawia przygotowaną prezentację lub planszę na zadany temat. | B_2A_U01 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-7 | M-1 | S-1 |
B_2A_N2/A/01-2_U02 Uzyskuje umiejętności opracowania (wybranego i uzgodnionego) tematu i przedstawienia go w jasny, precyzyjny oraz atrakcyjny sposób. | B_2A_U11 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_N2/A/01-2_K01 Rzetelnie opracowuje i przedstawia wyniki swojej pracy. | B_2A_K02 | — | — | C-1 | T-W-5, T-W-4, T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-6, T-W-8, T-W-7 | M-1 | S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/A/01-2_W01 Student uzyskuje wiedzę na temat współczesnej architektury, zna najnowsze trendy i kierunki. Porafi je ogólnie scharakteryzować. Rozpoznaje wybrane przykłady wybitnych obiektów inżynierskich i architektonicznych. | 2,0 | Nie potrafi rozpoznać stylu dzieła. |
3,0 | Potrafi rozpoznać styl dzieła. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Potrafi rozpoznać styl dzieła. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne przy pomocy prowadzącego. | |
4,0 | Potrafi rozpoznać styl dzieła. Umie określić podstawowe cechy charakterystyczne. | |
4,5 | Potrafi rozpoznać styl dzieła. Umie opisać szczegółowo cechy charakterystyczne danego stylu. | |
5,0 | Bezbłędnie rozpoznaje style dzieła. Zna cechy charakterystyczne dla danego stylu. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/A/01-2_U01 Student nabywa umiejętności korzystania z baz danych i literatury. Dokonuje selekcji i interpretacji faktów. W sposób jasny i precyzyjny przedstawia przygotowaną prezentację lub planszę na zadany temat. | 2,0 | Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić. |
3,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić | |
4,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób. | |
4,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić. | |
5,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie. | |
B_2A_N2/A/01-2_U02 Uzyskuje umiejętności opracowania (wybranego i uzgodnionego) tematu i przedstawienia go w jasny, precyzyjny oraz atrakcyjny sposób. | 2,0 | Nie umie dokonać właściwej selekcji danych. Nie umie ich zintegrować i przedstawić. |
3,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, integruje je i przedstawia przy pomocy prowadzącego. | |
3,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić | |
4,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić w jasny i czytelny sposób. | |
4,5 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je starannie zintegrować i precyzyjnie przedstawić. | |
5,0 | Umie dokonać właściwej selekcji danych, umie je zintegrować i przedstawić na bardzo wysokim poziomie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_N2/A/01-2_K01 Rzetelnie opracowuje i przedstawia wyniki swojej pracy. | 2,0 | Student nieaktywny , nieobowiązkowy. |
3,0 | Student sumienny, współpracujący z zespołem. | |
3,5 | Student sumienny, dobrze współpracujący z zespołem. | |
4,0 | Student obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem. | |
4,5 | Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, dobrze współpracujący z zespołem. | |
5,0 | Student ambitny, obowiązkowy , sumienny, bardzo dobrze współpracujący z zespołem. |
Literatura podstawowa
- Białostocki J., Style w architekturze, Sztuka cenniejsza niż złoto.Opowieści o sztuce europejskiej naszej ery., Warszawa, 1991
- Porębski M., Dzieje sztuki w zarysie t. 1-3, Warszawa, 1988
Literatura dodatkowa
- Watkin D., Historia architektury zachodniej, Arkady, Warszawa, 2001, ISBN 83-213-4178-0
- Arlet J., Architektura włoskiego baroku w służbie władzy i kontrreformacji, Wyd. Hogben, Szczecin, 2018, TEKA ZACHODNIOPOMORSKA nr 4/2018, ISBN 978-83-63868-94-9
- Arlet J., Architektura renesansowa jako przejaw prestiżu fundatora i pozycji twórcy, Wydawnictwo Uczelniane Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie, Szczecin, 2017, ISBN 978-83-7663-242-1