Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo (S2)
specjalność: Budownictwo Energooszczędne
Sylabus przedmiotu Zarządzanie przedsięwzięciami budowlanymi:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Zarządzanie przedsięwzięciami budowlanymi | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Inżynierii Budowlanej i Komunikacyjnej | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Krystyna Araszkiewicz <Krystyna.Araszkiewicz@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Magdalena Bochenek <Magdalena.Bochenek@zut.edu.pl>, Wiesława Cieślewicz <Wieslawa.Cieslewicz@zut.edu.pl>, Agnieszka Siewiera <Agnieszka.Siewiera@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ogólne wiadomości na temat ekonomiki i zarządzania w budownictwie |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie się z działaniami podejmowanymi w poszczególnych fazach zarządzania przedsięwzięciem |
C-2 | Analiza parametrów techniczno-ekonomicznych przedsięwzięcia budowlanego |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Dla określonego przedsięwziecia budowlanego opracować studium wykonalności technicznej i finansowej | 15 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Podejście procesowe do zarządzania przedsięwzięciami budowlanymi | 1 |
T-W-2 | Analiza potrzeb Inwestora pod kątem ustalania podstawowych celów inwestycyjnych | 1 |
T-W-3 | Podstawowe uwarunkowania formalno - prawne decyzji inwestycyjnej oraz procesu realizacji przedsięwzięcia budowlanego | 1 |
T-W-4 | Rodzaje ryzyka występującego przy realizacji projektu inwestycyjnego, metody obliczania wartości ryzyka - wartość strategii inwestycji budowlanej, optymalizacja ryzyka | 2 |
T-W-5 | Zasady sporządzania Studium wykonalności przedsięwzięcia | 1 |
T-W-6 | Analiza wykonalności instytucjonalnej przedsięwzięcia (analiza stakeholders oraz uwarunkowań administracyjnych i prawnych) | 1 |
T-W-7 | Analiza wykonalności technicznej przedsięwzięcia budowlanego, analiza zasobów projektu | 2 |
T-W-8 | Analiza wykonalności finansowej przedsięwzięcia budowlanego | 2 |
T-W-9 | Rachunek opłacalności przedsięwzięcia | 2 |
T-W-10 | Ewaluacja projektu i podjęcie decyzji inwestycyjnej | 1 |
T-W-11 | Zaliczenie wykładów | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-P-2 | samodzielne opracowanie projektu | 17 |
A-P-3 | konsultacje | 3 |
A-P-4 | zaliczenie projektu | 1 |
36 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | uczestnictwo w wykładach | 15 |
A-W-2 | bieżące utrwalenie poznanego materiału | 4 |
A-W-3 | przygotowanie do zaliczenia | 2 |
A-W-4 | konsultacje | 2 |
A-W-5 | zaliczenie | 1 |
24 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | wykład informacyjny |
M-2 | metoda projektów |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie na podstawie testu |
S-2 | Ocena podsumowująca: zaliczenie ustne projektu |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_C/02_W01 student zna najważniejsze działania w zakresie planowania, organizacji i zarządzania w fazie przygotowania przedsięwzięcia oraz jego realizacji, charakteryzuje najważniesze elementy zarządzania projektem | B_2A_W07 | — | — | C-2, C-1 | T-W-3, T-W-1, T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-W-4 | M-1, M-2 | S-1 |
B_2A_C/02_W02 student zna warunki prawne, instytucjonalne oraz makroekonomiczne przygotowania przedsięwzięcia budowlanego do realizacji | B_2A_W07, B_2A_W14 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-6, T-W-7, T-W-10, T-W-4 | M-1 | S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_C/02_U01 student potrafi analizować parametry projektu: czas, koszt i jakość; potrafi analizować otoczenie projektu i ocenić parametry wpływające na jego wynik | B_2A_U24, B_2A_U23, B_2A_U07 | — | — | C-2 | T-W-8, T-W-7, T-W-10, T-W-9, T-P-1 | M-1, M-2 | S-2 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
B_2A_C/02_K01 Student jest gotów do samodzielnej oceny znaczenia decyzji podejmowanych w procesie inwestycyjnym i odpowiedzialności za kierowanie podległym zespołem oraz konieczności doskonalenia | B_2A_K02, B_2A_K01 | — | — | C-1 | T-W-10, T-W-9 | M-1, M-2 | S-2 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_C/02_W01 student zna najważniejsze działania w zakresie planowania, organizacji i zarządzania w fazie przygotowania przedsięwzięcia oraz jego realizacji, charakteryzuje najważniesze elementy zarządzania projektem | 2,0 | |
3,0 | Student zna zasady analizy projektu inwestycyjnego w stopniu podstawowym, nieznaczne błędy możliwe do samodzielnej poprawy przez studenta. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 | ||
B_2A_C/02_W02 student zna warunki prawne, instytucjonalne oraz makroekonomiczne przygotowania przedsięwzięcia budowlanego do realizacji | 2,0 | |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę o uwarunkowaniach prawnych, instytucjonalnych i makroekonomicznych analizy wykonalności i przygotowania przedsięwzięcia budowlanego | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_C/02_U01 student potrafi analizować parametry projektu: czas, koszt i jakość; potrafi analizować otoczenie projektu i ocenić parametry wpływające na jego wynik | 2,0 | |
3,0 | Student umie określić główne parametry projektu na etapie przygotowania i realizacji inwestycji | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
B_2A_C/02_K01 Student jest gotów do samodzielnej oceny znaczenia decyzji podejmowanych w procesie inwestycyjnym i odpowiedzialności za kierowanie podległym zespołem oraz konieczności doskonalenia | 2,0 | |
3,0 | Student jest gotowy do oceny wagi decyzji dotyczących zarządzania projektem | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Bartosz Zamara, Małgorzata Waszkiewicz, Zarządzanie wartością inwestycji budowlanych, C.H. Beck, 2020
- W. Błaszczyk, Metody organizacji i zarządzania. Kształtowanie relacji organizacyjnych, PWN, Warszawa, 2012
- K.Zimkiewicz, Wsółczesne koncepcje i metody zarządzania, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2009
- D.Eaton, Zarządzanie przedsiębiorstwem budowlanym, Poltext, Warszawa, 2009
- D.Eaton, Zarządzanie zasobami ludzkimi w budownictwie, Poltext, Warszawa, 2011
- Sieiwera Agnieszka, Certyfikacja wielokryterialna jako narzędzie realizacji koncepcji CSV na przykładzie budowlanych projektów inwestycyjnych, WN UG, Gdańsk, 2020
- Agnieszka Siewiera, Kryteria oceny efektywności projektów inwestycyjnych, WN US, Szczecin, 2020
- Agnieszka Siewiera, Analiza ryzyka w procesie zarządzania projektem budowlanym, WN US, Szczecin, 2018
Literatura dodatkowa
- W.Kietliński, Proces inwestycyjny w budownictwie, Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, warszawa, 2007
- Praca zbiorowa, Podstawy zarządzania nieruchomościami, Poltext, Warszawa, 2009
- W.Cieślewicz, Instrumenty finansowe wsparcia procesu rewitalizacji miast, Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu, Wyd.UE we Wrocławiu, 2011, 112
- Araszkiewicz K., Zarządzanie ryzykiem przedsięwzięć budowlanych w środowisku wieloprojektowym., Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, 2016, (82 (2))