Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu WZK - Historia sztuki, kultury i wzornictwa:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot WZK - Historia sztuki, kultury i wzornictwa
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Sztuk Wizualnych
Nauczyciel odpowiedzialny Joanna Szczepanik <jszczepanik@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele Wojciech Ciesielski <wciesielski@zut.edu.pl>
ECTS (planowane) 1,0 ECTS (formy) 1,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny 2 Grupa obieralna 1

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
wykładyW1 15 1,01,00zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Student powinien dysponować podstawową wiedzą z zakresu historii sztuki i kultury. Powinien posiadać umiejętności samodzielnego zdobywania informacji.

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu historii sztuki. Premiowane jest indywidualne poznawanie dziejów artystycznych i aktywne uczestnictwo w kulturze. Właściwe zrozumienie historycznych formacji sztuki umożliwia lepsze odczytywanie współczesnej, tym samym umożliwia stworzenie bezpośredniego związku między własną pracą, a obrazem kultury i sztuki w całości. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
wykłady
T-W-1Przedstawienie pojęć: kultura, wzornictwo, sztuka (współczesna). Scharakteryzowanie sposobów obecności i funkcjonowania kultury.3
T-W-2Zwierzęta w sztuce: antropocentryzm, antropocen, posthumanizm i transhumanizm - w perspektywie historii sztuki.3
T-W-3Sztuka a nauka: od wynalezienia perspektywy po obrazy techniczne i najnowsze osiągnięcia genetyki.3
T-W-4Śmierć, choroba, medycyna, czyli ciało w sztuce.3
T-W-5Ikonologia i tematy ramowe, czyli sacrum i religia w sztuce współczesnej.3
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
wykłady
A-W-1Udzial w wykładach15
A-W-2Praca własna10
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Zaliczenie3
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład problemowy - seria wykładów audiowizualnych prezentujących wybrane zagadnienia z zakresu historii sztuki, designu i kultury.

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena podsumowująca: Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejętność krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejętnego motywowania dokonywanych wyborów.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE-NL_1A_A/02-c_W01
Student rozpoznaje wybrane zjawiska z zakresu historii sztuki, w szczególności XX. i XXi wieku. Objaśnia pojęcia takie jak kultura, sztuka, wzornictwo.
BIE-NL_1A_W25C-1T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE-NL_1A_A/02-c_U01
Student przeprowadza analizę problemów współczesności odnoszących się do funkcjonowania artysty, sztuki i estetyki.
BIE-NL_1A_U25C-1T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE-NL_1A_A/02-c_K01
Student ma świadomości tradycji kulturowej, jest otwarty na różnorodność artystyczną i projektową i wykazuje świadomość dziedzictwa dzidzictwa własnego obszaru kulturowego.
BIE-NL_1A_K07, BIE-NL_1A_K02C-1T-W-4, T-W-5, T-W-2, T-W-3, T-W-1M-1S-1

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE-NL_1A_A/02-c_W01
Student rozpoznaje wybrane zjawiska z zakresu historii sztuki, w szczególności XX. i XXi wieku. Objaśnia pojęcia takie jak kultura, sztuka, wzornictwo.
2,0
3,0Student rozpoznaje i objaśnia wybrane zjawiska z zakresu historii sztuki, kultury i wzornictwa.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE-NL_1A_A/02-c_U01
Student przeprowadza analizę problemów współczesności odnoszących się do funkcjonowania artysty, sztuki i estetyki.
2,0
3,0Student wykorzystuje zdobytą wiedzę w interpretacji wybranych zagadnień omówionych podczas wykałdów.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE-NL_1A_A/02-c_K01
Student ma świadomości tradycji kulturowej, jest otwarty na różnorodność artystyczną i projektową i wykazuje świadomość dziedzictwa dzidzictwa własnego obszaru kulturowego.
2,0
3,0Student ma świadomość wagi kultury i jej wytworów oraz z wrażliwością i otwartością odnosi się do zjawisk artystycznych, kulturowych i wzorniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Magda Ujma, Sztuki wizualne, Park, Warszawa - Bielsko Biała, 2011
  2. Ernst Hans Gombrich, O sztuce, Rebis, Poznań, 2009
  3. Waldemar Baraniewski, Józef A. Mrozek, Maria Poprzęcka, Piotr Szubert, Przemysław Trzeciak, Sztuka świata tom 9, Arkady, Warszawa, 2009

Literatura dodatkowa

  1. Jerzy Ludwiński, Sztuka w epoce postartystycznej i inne teksty, ASP w Poznaiu, BWA we Wrocławiu, Poznań, Wrocław, 2009
  2. Grzegorz Dziamski, Sztuka po końcu sztuki. Sztuka początku XXI wieku, Galeria Miejska Arsenał, Poznań, 2009

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Przedstawienie pojęć: kultura, wzornictwo, sztuka (współczesna). Scharakteryzowanie sposobów obecności i funkcjonowania kultury.3
T-W-2Zwierzęta w sztuce: antropocentryzm, antropocen, posthumanizm i transhumanizm - w perspektywie historii sztuki.3
T-W-3Sztuka a nauka: od wynalezienia perspektywy po obrazy techniczne i najnowsze osiągnięcia genetyki.3
T-W-4Śmierć, choroba, medycyna, czyli ciało w sztuce.3
T-W-5Ikonologia i tematy ramowe, czyli sacrum i religia w sztuce współczesnej.3
15

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Udzial w wykładach15
A-W-2Praca własna10
A-W-3Konsultacje2
A-W-4Zaliczenie3
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE-NL_1A_A/02-c_W01Student rozpoznaje wybrane zjawiska z zakresu historii sztuki, w szczególności XX. i XXi wieku. Objaśnia pojęcia takie jak kultura, sztuka, wzornictwo.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_W25Zna podstawową terminologię dotyczącą prawa, ekonomii, etyki, filozofii, socjologii, sztuki, wzornictwa i kultury
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu historii sztuki. Premiowane jest indywidualne poznawanie dziejów artystycznych i aktywne uczestnictwo w kulturze. Właściwe zrozumienie historycznych formacji sztuki umożliwia lepsze odczytywanie współczesnej, tym samym umożliwia stworzenie bezpośredniego związku między własną pracą, a obrazem kultury i sztuki w całości. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-4Śmierć, choroba, medycyna, czyli ciało w sztuce.
T-W-5Ikonologia i tematy ramowe, czyli sacrum i religia w sztuce współczesnej.
T-W-2Zwierzęta w sztuce: antropocentryzm, antropocen, posthumanizm i transhumanizm - w perspektywie historii sztuki.
T-W-3Sztuka a nauka: od wynalezienia perspektywy po obrazy techniczne i najnowsze osiągnięcia genetyki.
T-W-1Przedstawienie pojęć: kultura, wzornictwo, sztuka (współczesna). Scharakteryzowanie sposobów obecności i funkcjonowania kultury.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy - seria wykładów audiowizualnych prezentujących wybrane zagadnienia z zakresu historii sztuki, designu i kultury.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejętność krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejętnego motywowania dokonywanych wyborów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student rozpoznaje i objaśnia wybrane zjawiska z zakresu historii sztuki, kultury i wzornictwa.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE-NL_1A_A/02-c_U01Student przeprowadza analizę problemów współczesności odnoszących się do funkcjonowania artysty, sztuki i estetyki.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_U25Potrafi interpretować programy etyczne, socjologiczne, z zakresu prawa i ekonomii, a także analizować współczesne nurty kultury, filozofii, sztuki i wzornictwa
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu historii sztuki. Premiowane jest indywidualne poznawanie dziejów artystycznych i aktywne uczestnictwo w kulturze. Właściwe zrozumienie historycznych formacji sztuki umożliwia lepsze odczytywanie współczesnej, tym samym umożliwia stworzenie bezpośredniego związku między własną pracą, a obrazem kultury i sztuki w całości. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-4Śmierć, choroba, medycyna, czyli ciało w sztuce.
T-W-5Ikonologia i tematy ramowe, czyli sacrum i religia w sztuce współczesnej.
T-W-2Zwierzęta w sztuce: antropocentryzm, antropocen, posthumanizm i transhumanizm - w perspektywie historii sztuki.
T-W-3Sztuka a nauka: od wynalezienia perspektywy po obrazy techniczne i najnowsze osiągnięcia genetyki.
T-W-1Przedstawienie pojęć: kultura, wzornictwo, sztuka (współczesna). Scharakteryzowanie sposobów obecności i funkcjonowania kultury.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy - seria wykładów audiowizualnych prezentujących wybrane zagadnienia z zakresu historii sztuki, designu i kultury.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejętność krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejętnego motywowania dokonywanych wyborów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student wykorzystuje zdobytą wiedzę w interpretacji wybranych zagadnień omówionych podczas wykałdów.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE-NL_1A_A/02-c_K01Student ma świadomości tradycji kulturowej, jest otwarty na różnorodność artystyczną i projektową i wykazuje świadomość dziedzictwa dzidzictwa własnego obszaru kulturowego.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_K07Jest gotów do efektywnego komunikowania się i inicjowania działań w społeczeństwie, co pozwala mu odpowiedzialnie i świadomie uczestniczyć w wydarzeniach społecznych i kulturalnych
BIE-NL_1A_K02Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Celem przedmiotu jest poszerzenie ogólnego obrazu historii sztuki. Premiowane jest indywidualne poznawanie dziejów artystycznych i aktywne uczestnictwo w kulturze. Właściwe zrozumienie historycznych formacji sztuki umożliwia lepsze odczytywanie współczesnej, tym samym umożliwia stworzenie bezpośredniego związku między własną pracą, a obrazem kultury i sztuki w całości. Przedmiot umożliwia wypracowanie krytycznych narzędzi obserwacji współczesnej kultury oraz kształtowania przejrzystego i konsekwentnego, indywidualnego stanowiska wobec wyzwań współczesności.
Treści programoweT-W-4Śmierć, choroba, medycyna, czyli ciało w sztuce.
T-W-5Ikonologia i tematy ramowe, czyli sacrum i religia w sztuce współczesnej.
T-W-2Zwierzęta w sztuce: antropocentryzm, antropocen, posthumanizm i transhumanizm - w perspektywie historii sztuki.
T-W-3Sztuka a nauka: od wynalezienia perspektywy po obrazy techniczne i najnowsze osiągnięcia genetyki.
T-W-1Przedstawienie pojęć: kultura, wzornictwo, sztuka (współczesna). Scharakteryzowanie sposobów obecności i funkcjonowania kultury.
Metody nauczaniaM-1Wykład problemowy - seria wykładów audiowizualnych prezentujących wybrane zagadnienia z zakresu historii sztuki, designu i kultury.
Sposób ocenyS-1Ocena podsumowująca: Kolokwium - test sprawdzający posiadaną wiedzę oraz umiejętność krytycznego odnoszenia się do zadanych problemów, samodzielnego wyrażania opinii i umiejętnego motywowania dokonywanych wyborów.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student ma świadomość wagi kultury i jej wytworów oraz z wrażliwością i otwartością odnosi się do zjawisk artystycznych, kulturowych i wzorniczych.
3,5
4,0
4,5
5,0