Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie

Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)

Sylabus przedmiotu Prawo w budownictwie i ochrona środowiska-2:

Informacje podstawowe

Kierunek studiów Budownictwo - inżynier europejski
Forma studiów studia stacjonarne Poziom pierwszego stopnia
Tytuł zawodowy absolwenta inżynier
Obszary studiów charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK
Profil ogólnoakademicki
Moduł
Przedmiot Prawo w budownictwie i ochrona środowiska-2
Specjalność przedmiot wspólny
Jednostka prowadząca Katedra Budownictwa Ogólnego
Nauczyciel odpowiedzialny Aleksandra Barczyk <Aleksandra.Barczyk@zut.edu.pl>
Inni nauczyciele
ECTS (planowane) 3,0 ECTS (formy) 3,0
Forma zaliczenia zaliczenie Język polski
Blok obieralny Grupa obieralna

Formy dydaktyczne

Forma dydaktycznaKODSemestrGodzinyECTSWagaZaliczenie
ćwiczenia audytoryjneA8 15 2,00,41zaliczenie
wykładyW8 15 1,00,59zaliczenie

Wymagania wstępne

KODWymaganie wstępne
W-1Zaliczenie z "Prawo w budownictwie i ochronie środowiska - 1"

Cele przedmiotu

KODCel modułu/przedmiotu
C-1Zapoznanie studentów z zakresu działalności poszczególnych organów administracyjnych w obszarze budownictwa.
C-2Zapoznanie studentów z zakresu ustawodawstwa w obszarze budownictwa.
C-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu uzyskiwania potrzebnych zezwoleń w procesie inwestycyjnym

Treści programowe z podziałem na formy zajęć

KODTreść programowaGodziny
ćwiczenia audytoryjne
T-A-1Ustalenia MPZP.2
T-A-2Sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla inwestycji budowlanych.2
T-A-3Decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego.1
T-A-4Wyznaczenie obszaru analizowanego2
T-A-5Budowa na obszarze Natura 2000.2
T-A-6Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy.1
T-A-7Postępowanie administracyjne - wszczęcie postępowania.2
T-A-8Odwołanie i wznowienie postępowania w sprawie wydanej decyzji.2
T-A-9Sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.1
15
wykłady
T-W-1Zakres i sposób postępowania w sprawach przeznaczenia terenów na określone cele.3
T-W-2Prawo ochrony środowiska w budownictwie.2
T-W-3Postępowanie w sprawach oceny oddziaływania planowanych przedsięwzięć na obszar Natura 2000.1
T-W-4Inwestycje budowlane znacząco oddziałujące na środowisko - wymogi prawne.1
T-W-5Ochrona środowiska w zagospodarowaniu przestrzennym1
T-W-6Interes publiczny w procesie inwestycyjno-budowlanym.1
T-W-7Istota i rozwój postępowania administracyjnego.1
T-W-8Zastosowanie KPA w procesie inwestycyjno-budowlanym.4
T-W-9Sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.1
15

Obciążenie pracą studenta - formy aktywności

KODForma aktywnościGodziny
ćwiczenia audytoryjne
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Bieżące utrwalenie poznanego materiału.16
A-A-3Samodzielna realizacja zagadnień.25
A-A-4Udział w konsultacjach2
A-A-5Sprawdzenie wiedzy z przedmiotu2
60
wykłady
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów oraz rozpoznanie literaturowe5
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-5Zaliczenie1
30

Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne

KODMetoda nauczania / narzędzie dydaktyczne
M-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków
M-4Metoda sytuacyjna

Sposoby oceny

KODSposób oceny
S-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: kolokwia, referaty, rozliczenie zadań dodatkowych.
S-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.

Zamierzone efekty uczenia się - wiedza

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE-NL_1A_A/03-2_W01
Wskazuje obowiązujace przepisy stosowane w procesie inwestycyjnym.
BIE-NL_1A_W07, BIE-NL_1A_W20C-2, C-1T-W-2, T-W-8, T-W-5, T-W-7, T-W-6, T-W-4, T-W-1, T-W-3M-1, M-2, M-3S-2

Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE-NL_1A_A/03-2_U01
Stosuje obowiązujace przepisy prawa budowlanego w procesie inwestycyjnym
BIE-NL_1A_U16C-3T-A-7, T-A-8, T-A-1, T-A-3, T-A-2, T-A-4, T-A-5, T-A-6M-4, M-2S-1

Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne

Zamierzone efekty uczenia sięOdniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówOdniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształceniaOdniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżynieraCel przedmiotuTreści programoweMetody nauczaniaSposób oceny
BIE-NL_1A_A/03-2_K01
Jest gotowy do przestrzegania przepisów prawa w obszarze działalności inżynierskiej.
BIE-NL_1A_K02C-1T-W-2, T-W-5, T-W-6, T-W-4, T-W-3M-2, M-3S-2

Kryterium oceny - wiedza

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE-NL_1A_A/03-2_W01
Wskazuje obowiązujace przepisy stosowane w procesie inwestycyjnym.
2,0
3,0Studen posiada podstawową wiedzę z zakresu obowiązujących przepisów prawa budowlanego i ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - umiejętności

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE-NL_1A_A/03-2_U01
Stosuje obowiązujace przepisy prawa budowlanego w procesie inwestycyjnym
2,0
3,0Student potrafi zastosować podstawowe przepisy prawa budowlanego w procesie inwestycyjnym.
3,5
4,0
4,5
5,0

Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne

Efekt uczenia sięOcenaKryterium oceny
BIE-NL_1A_A/03-2_K01
Jest gotowy do przestrzegania przepisów prawa w obszarze działalności inżynierskiej.
2,0
3,0Student jest świadomy w stopniu podstawowym opowiedzialność karnej i zawodowej wszystkich uczestników procesu budowlanego.
3,5
4,0
4,5
5,0

Literatura podstawowa

  1. Monika Zakrzewska, Ochrona środowiska w procesie inwestycyjno-budowlanym, LexisNexis, Warszawa, 2010
  2. Mikołaj Bojarski, Warunki techniczne i usytuowanie budynków. Zagadnienia administracyjnoprawne., LexisNexis, 2009
  3. Krzysztof Gruszecki, Prawo Ochrony Środowiska. Komentarz, LEX a Wolters Kluwer business, Warszawa, 2011
  4. Barbara Adamiak, Janusz Borkowski, Kodeks postepowania administracyjnego. Komentarz, C.H. BECK, Warszawa, 2011
  5. -, Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postepowania administracyjnego (Dz. U. z 2000 r. nr 98, poz. 1071), 2012

Literatura dodatkowa

  1. Stefan Korycki, Jerzy Kuciński, Zenon Trzciński, Jerzy Zaborowski, Zarys Prawa, LexisNexis, Warszawa, 2006
  2. Monika Susałko, Prawo w diagramach - Postępowanie Administracyjne i Sądowoadministracyjne, ParkPrawo, 2009
  3. Cieślewicz W., Barczyk A., Mierniki oceny bezpieczeństawa pracy w przedsiębiorstwach budowlanych., Inżynieria i Budownictwo, 2019

Treści programowe - ćwiczenia audytoryjne

KODTreść programowaGodziny
T-A-1Ustalenia MPZP.2
T-A-2Sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla inwestycji budowlanych.2
T-A-3Decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego.1
T-A-4Wyznaczenie obszaru analizowanego2
T-A-5Budowa na obszarze Natura 2000.2
T-A-6Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy.1
T-A-7Postępowanie administracyjne - wszczęcie postępowania.2
T-A-8Odwołanie i wznowienie postępowania w sprawie wydanej decyzji.2
T-A-9Sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.1
15

Treści programowe - wykłady

KODTreść programowaGodziny
T-W-1Zakres i sposób postępowania w sprawach przeznaczenia terenów na określone cele.3
T-W-2Prawo ochrony środowiska w budownictwie.2
T-W-3Postępowanie w sprawach oceny oddziaływania planowanych przedsięwzięć na obszar Natura 2000.1
T-W-4Inwestycje budowlane znacząco oddziałujące na środowisko - wymogi prawne.1
T-W-5Ochrona środowiska w zagospodarowaniu przestrzennym1
T-W-6Interes publiczny w procesie inwestycyjno-budowlanym.1
T-W-7Istota i rozwój postępowania administracyjnego.1
T-W-8Zastosowanie KPA w procesie inwestycyjno-budowlanym.4
T-W-9Sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.1
15

Formy aktywności - ćwiczenia audytoryjne

KODForma aktywnościGodziny
A-A-1Uczestnictwo w ćwiczeniach audytoryjnych.15
A-A-2Bieżące utrwalenie poznanego materiału.16
A-A-3Samodzielna realizacja zagadnień.25
A-A-4Udział w konsultacjach2
A-A-5Sprawdzenie wiedzy z przedmiotu2
60
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta

Formy aktywności - wykłady

KODForma aktywnościGodziny
A-W-1Uczestnictwo w wykładach15
A-W-2Samodzielne analizowanie treści wykładów oraz rozpoznanie literaturowe5
A-W-3Udział w konsultacjach2
A-W-4Przygotowanie do zaliczenia7
A-W-5Zaliczenie1
30
(*) 1 punkt ECTS, odpowiada około 30 godzinom aktywności studenta
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE-NL_1A_A/03-2_W01Wskazuje obowiązujace przepisy stosowane w procesie inwestycyjnym.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_W07Zna normy oraz wytyczne techniczne stosowane w budownictwie
BIE-NL_1A_W20Zna i rozumie wpływ realizacji inwestycji budowlanych na środowisko
Cel przedmiotuC-2Zapoznanie studentów z zakresu ustawodawstwa w obszarze budownictwa.
C-1Zapoznanie studentów z zakresu działalności poszczególnych organów administracyjnych w obszarze budownictwa.
Treści programoweT-W-2Prawo ochrony środowiska w budownictwie.
T-W-8Zastosowanie KPA w procesie inwestycyjno-budowlanym.
T-W-5Ochrona środowiska w zagospodarowaniu przestrzennym
T-W-7Istota i rozwój postępowania administracyjnego.
T-W-6Interes publiczny w procesie inwestycyjno-budowlanym.
T-W-4Inwestycje budowlane znacząco oddziałujące na środowisko - wymogi prawne.
T-W-1Zakres i sposób postępowania w sprawach przeznaczenia terenów na określone cele.
T-W-3Postępowanie w sprawach oceny oddziaływania planowanych przedsięwzięć na obszar Natura 2000.
Metody nauczaniaM-1Wykład informacyjny
M-2Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Studen posiada podstawową wiedzę z zakresu obowiązujących przepisów prawa budowlanego i ochrony środowiska.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE-NL_1A_A/03-2_U01Stosuje obowiązujace przepisy prawa budowlanego w procesie inwestycyjnym
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_U16Potrafi stosować przepisy prawa budowlanego i wodnego
Cel przedmiotuC-3Ukształtowanie umiejętności z zakresu uzyskiwania potrzebnych zezwoleń w procesie inwestycyjnym
Treści programoweT-A-7Postępowanie administracyjne - wszczęcie postępowania.
T-A-8Odwołanie i wznowienie postępowania w sprawie wydanej decyzji.
T-A-1Ustalenia MPZP.
T-A-3Decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego.
T-A-2Sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla inwestycji budowlanych.
T-A-4Wyznaczenie obszaru analizowanego
T-A-5Budowa na obszarze Natura 2000.
T-A-6Kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy.
Metody nauczaniaM-4Metoda sytuacyjna
M-2Wykład problemowy
Sposób ocenyS-1Ocena formująca: Zaliczenie ćwiczeń audytoryjnych: kolokwia, referaty, rozliczenie zadań dodatkowych.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student potrafi zastosować podstawowe przepisy prawa budowlanego w procesie inwestycyjnym.
3,5
4,0
4,5
5,0
PoleKODZnaczenie kodu
Zamierzone efekty uczenia sięBIE-NL_1A_A/03-2_K01Jest gotowy do przestrzegania przepisów prawa w obszarze działalności inżynierskiej.
Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiówBIE-NL_1A_K02Jest gotów do podejmowania refleksji nad pozatechnicznymi aspektami i skutkami działalności inżynierskiej oraz jej wpływu na środowisko
Cel przedmiotuC-1Zapoznanie studentów z zakresu działalności poszczególnych organów administracyjnych w obszarze budownictwa.
Treści programoweT-W-2Prawo ochrony środowiska w budownictwie.
T-W-5Ochrona środowiska w zagospodarowaniu przestrzennym
T-W-6Interes publiczny w procesie inwestycyjno-budowlanym.
T-W-4Inwestycje budowlane znacząco oddziałujące na środowisko - wymogi prawne.
T-W-3Postępowanie w sprawach oceny oddziaływania planowanych przedsięwzięć na obszar Natura 2000.
Metody nauczaniaM-2Wykład problemowy
M-3Metoda przypadków
Sposób ocenyS-2Ocena podsumowująca: Pisemne sprawdzenie wiedzy z przedmiotu.
Kryteria ocenyOcenaKryterium oceny
2,0
3,0Student jest świadomy w stopniu podstawowym opowiedzialność karnej i zawodowej wszystkich uczestników procesu budowlanego.
3,5
4,0
4,5
5,0