Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Budownictwo - inżynier europejski (S1)
Sylabus przedmiotu Technologia informacyjna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Budownictwo - inżynier europejski | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | inżynier | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Technologia informacyjna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Konstrukcji Żelbetowych i Technologii Betonu | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Elzbieta Freidenberg <Elzbieta.Freidenberg@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Ukończony kurs matematyki. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Przedstawienie możliwości opracowywania wyników badań za pomocą dostępnego oprogramowania MathCad i arkuszy kalkulacyjnych. |
C-2 | Ocena pod względem wiarygodności i przydatności informacji przedstawianych w Internecie. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
T-P-1 | Wprowadzenie do MathCada. Deklarowanie zmiennych, zmiennych zakresowych, macierzy | 2 |
T-P-2 | MathCad- deklarowanie funkcji, rysowanie wykresów funkcji, tablicowanie funkcji. Rozwiązywanie równań i układów równań za pomocą wbudowanych modułów MathCAD-a | 2 |
T-P-3 | Opracowywanie wyników badań pomiarowych, dla których istnieje zależność liniowa. Wczytywanie danych z plików tekstowych do MatHCAD-a. Rozwiązywanie układu równań liniowych z n-niewiadomymi. Wykorzystanie funkcji MathCad-a intercept, slope, corr. | 2 |
T-P-4 | Regresja nieliniowa - opracowywanie wyników badań pomiarowych dla zaleźności technologicznych opisywanych innymi funkcjami niż wielomiany. Wytrzymałość betonu - funkcja wykładnicza. Adsorpcja na węglu aktywnym - funkcja potęgowa. | 2 |
T-P-5 | Aproksymacja do wielomianu. Opracowywanie wyników danych pomiarowych. Rozwiązywanie układu n równań liniowych z n-niewidomymi. | 2 |
T-P-6 | Rozwiązywanie równań nieliniowych za pomocą metody bisekcji, stycznych, siecznych. Wprowadzanie pojęcia rekurencji. | 2 |
T-P-7 | Całkowanie numeryczne | 2 |
T-P-8 | Excel - rodzaje adresów. Funkcje trygonometryczne. Tablice dwóch zmiennych. | 2 |
T-P-9 | Excel - opracowywanie wyników badań pomiarowych. Przedstawienie graficzne. Narzędzie linii trendu. Wbudowane funkcje do regresji liniowej. | 2 |
T-P-10 | Excel - rodzaje wykresów | 2 |
T-P-11 | Excel - rozwiązywanie równań nieliniowych. Pakiet Solver. | 2 |
T-P-12 | Excel - rozwiązywanie układu równań nieliniowych. Pakiet Solver. | 2 |
T-P-13 | Excel - programowanie liniowe. Pakiet Solver. | 2 |
T-P-14 | Excel - Analiza statystyczna. | 2 |
T-P-15 | Kolokwium - Zadanie zaliczeniowe na wyższą ocenę. Indywidualne zadanie będące kompilacją z wszystkich przedstawionych metod numerycznych i pokazanych narzędzi obliczeniowych. Zadanie poprawkowe. | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
projekty | ||
A-P-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 28 |
A-P-2 | Rozwiązywanie samodzielne przydzielonych problemów | 23 |
A-P-3 | Konsultacje | 4 |
A-P-4 | Przygotowanie się do zaliczeń | 3 |
A-P-5 | Zaliczenie zajęć | 2 |
60 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Projekt |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Zaliczenie z wykonania powierzonych zadań na poszczególne zajęcia. |
S-2 | Ocena podsumowująca: Wykonanie samodzielnie zadania na wyższą ocenę, po wcześniejszej pisemnej deklaracji o przystąpieniu do zdawania na ocenę dobrą lub bardzo dobrą. |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE-NL_1A_A/05_W01 Student potrafi opracować analitycznie podstawowe zagadnienia obliczeniowe, takie jak rozwiązanie równania nieliniowegoi, rozwiązywanie układów równań liniowych, statystycznie opracować wyniki badań laboratoryjnych. | BIE-NL_1A_W01 | — | — | C-2, C-1 | T-P-15, T-P-2, T-P-5, T-P-7, T-P-6, T-P-1, T-P-4, T-P-3 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE-NL_1A_A/05_U01 Student potrafi wyszukać informacje z zasobów internetowych i bibliotek wirtualnych. Umie wykorzystać te informacje z zachowaniem praw autorskich i z krytycznym podejściem, co do prawdziwości i poprawności przedstawianych treści. Potrafi posługiwać się oprogramowaniem wspomagającym obliczenia (arkusz kalkulacyjny i MathCad). Potrafi ocenić i zinterpretować otrzymane wyniki. | BIE-NL_1A_U14, BIE-NL_1A_U06, BIE-NL_1A_U05 | — | — | C-2, C-1 | T-P-15, T-P-2, T-P-5, T-P-7, T-P-6, T-P-1, T-P-4, T-P-3 | M-1 | S-2, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
BIE-NL_1A_A/05_K01 Identyfikuje potrzebę i radość z samokształcenia i samodoskonalenia. | BIE-NL_1A_K01 | — | — | C-2, C-1 | T-P-15, T-P-2, T-P-5, T-P-7, T-P-6, T-P-1, T-P-4, T-P-3 | M-1 | S-2, S-1 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE-NL_1A_A/05_W01 Student potrafi opracować analitycznie podstawowe zagadnienia obliczeniowe, takie jak rozwiązanie równania nieliniowegoi, rozwiązywanie układów równań liniowych, statystycznie opracować wyniki badań laboratoryjnych. | 2,0 | |
3,0 | Student ma opanowaną wiedzę w sposób minimalny. Rozróżnia pojęcie funkcji. Umie zdefiniować funkcję i narysować wykres. Potrafi poprawnie odtworzyć wszystkie zagadnienia omawiane na projektach. Zna wbudowane funkcje MathCada do obliczania miejsc zerowych równań nieliniowych, całek oznaczonych, układu n-równań liniowych z n-niewiadomymi. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE-NL_1A_A/05_U01 Student potrafi wyszukać informacje z zasobów internetowych i bibliotek wirtualnych. Umie wykorzystać te informacje z zachowaniem praw autorskich i z krytycznym podejściem, co do prawdziwości i poprawności przedstawianych treści. Potrafi posługiwać się oprogramowaniem wspomagającym obliczenia (arkusz kalkulacyjny i MathCad). Potrafi ocenić i zinterpretować otrzymane wyniki. | 2,0 | |
3,0 | Student wykonał samodzielnie wszystkie, zaplanowane zadania | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
BIE-NL_1A_A/05_K01 Identyfikuje potrzebę i radość z samokształcenia i samodoskonalenia. | 2,0 | |
3,0 | Wykazuje pewną samodzielność i otwartość na współpracę. | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Elżbieta Freidenberg, Wykorzystanie arkusza kalkulacyjnego w inżynierii budownictwa i zarządzaniu, materiały własne, Szczecin, 2019, 11, Materiały aktualizowane i udostępniane studentom podczas zajęć
- Elżbieta Freidenberg, Metody numeryczne w Prime, materiały własne, Szczecin, 2019, 11, Materiały interaktywne - udostępniane podczas zajęć
- John Mo Sherman Cheung Raj Das, Demystifying Numerical Models; Step-by Step Modeling of Engineering Systems, Butterworth-Heinemann, 2019, ISBN e-book 9780081017562
- David Martin, Engineering Calculations with Creo Parametric and PTC Mathcad Prime, Kindle, 2019, ISBN : B08997VND9