Wydział Budownictwa i Inżynierii Środowiska - Civil Engineering (S2)
Sylabus przedmiotu Issues in Contemporary Building Physics:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Civil Engineering | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK, kompetencje inżynierskie PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Issues in Contemporary Building Physics | ||
Specjalność | Engineering Structures | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Fizyki Budowli i Materiałów Budowlanych | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | Agata Stolarska <Agata.Siwinska@zut.edu.pl>, Jarosław Strzałkowski <Jaroslaw.Strzalkowski@zut.edu.pl> | ||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | angielski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Building Materials, Civil Engineering |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Understanding of thermal bridges impact on thermal and moisture behavior of building constructions - Skills to evaluation of hygrothermal state of construction details |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
T-L-1 | Measurements of thermal properties of isotropic materials in various states of moisture (thermal conductivity coefficient, thermal diffusivity, heat capacity, temperature) | 2 |
T-L-2 | Building airtightness - airtightness measurement using the fan method | 2 |
T-L-3 | Measurement of lighting parameters | 2 |
T-L-4 | Measurements of thermal and non-thermal parameters of the microclimate of rooms - Assessment of thermal comfort using the PMV / PPD method | 2 |
T-L-5 | Application of thermovision in buildings - interpretation of thermograms | 2 |
T-L-6 | Thermal bridge simulations | 2 |
T-L-7 | Acoustic measurements in buildings | 2 |
T-L-8 | Laboratory test | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Airtightness of buildings | 2 |
T-W-2 | Lighting | 1 |
T-W-3 | Microclimate of rooms and estimation of the thermal transmittance | 2 |
T-W-4 | Thermovision in buildings | 2 |
T-W-5 | Thermal bridges | 2 |
T-W-6 | Windows | 1 |
T-W-7 | Building acoustics | 2 |
T-W-8 | Elements influencing energy consumption in buildings, energy balance components, energy potential of buildings | 2 |
T-W-9 | Final test | 1 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
laboratoria | ||
A-L-1 | Participation in laboratory classes | 15 |
A-L-2 | Preparation for laboratory exercises | 2 |
A-L-3 | Analysis of results and reports preparation | 2 |
A-L-4 | Preparation for the laboratory test | 5 |
A-L-5 | Laboratory test | 1 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Participation in lectures | 15 |
A-W-2 | Learning material from lectures | 6 |
A-W-3 | Preparation for the test | 3 |
A-W-4 | Final test | 1 |
25 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Lecture |
M-2 | Workshop |
M-3 | Laboratory |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena podsumowująca: Grade |
S-2 | Ocena formująca: Project work |
S-3 | Ocena formująca: Continuous assesment |
S-4 | Ocena formująca: Reports assesment |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CE_2A_ES/D/01_W01 Student knows and understands the knowledge in the filed of hygrothermal and airtightness behavior of modern buildings | B-A_2A_W02, B-A_2A_W06 | — | — | C-1 | T-W-3, T-W-8, T-W-4, T-W-2, T-W-7, T-W-5, T-W-1, T-W-6 | M-1, M-2 | S-3, S-1 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CE_2A_ES/D/01_U01 Can properly select and apply modern techniques for assessing physical phenomena in buildings related to building physics | B-A_2A_U01 | — | — | C-1 | T-L-7, T-L-6, T-L-1, T-L-4, T-L-5, T-L-2, T-L-3 | M-1, M-2, M-3 | S-2, S-3, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Odniesienie do efektów uczenia się prowadzących do uzyskania tytułu zawodowego inżyniera | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|---|
CE_2A_ES/D/01_K01 Is ready to evaluate the reliability of the obtained measurements and calculations results | B-A_2A_K02 | — | — | C-1 | T-L-4, T-L-7, T-L-2, T-L-3, T-L-5, T-L-1, T-L-6 | M-2, M-3 | S-2, S-3, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CE_2A_ES/D/01_W01 Student knows and understands the knowledge in the filed of hygrothermal and airtightness behavior of modern buildings | 2,0 | |
3,0 | Student has basic knowledge in the field of hygrothermal and air tightness behavior of modern buildings | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CE_2A_ES/D/01_U01 Can properly select and apply modern techniques for assessing physical phenomena in buildings related to building physics | 2,0 | |
3,0 | Student properly select and practically apply certain of modern techniques for assessing physical phenomena in buildings | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
CE_2A_ES/D/01_K01 Is ready to evaluate the reliability of the obtained measurements and calculations results | 2,0 | |
3,0 | Student is responsible for reliability of the obtained measurements and calculations results | |
3,5 | ||
4,0 | ||
4,5 | ||
5,0 |
Literatura podstawowa
- Hegger M., Fuchs M., Stark T. Zeumer M., Energy Manual - Sustainable Architecture - Edition Detail, Birkhäuser, Basel, Boston, Berlin, 2008
- Incopera F.P., DeWitt D.P., Bergman T.L., Lavine A.S., Fundamentals of Heat and Mass Transfer - Sixth Edition, John Wiley & Sons, Hoboken, 2007
- McMullan R., Environmental Science in Building - Fifth edition, Palgrave MacMillan, New York, 2006
- Hens H., Applied building physics. Boundary conditions, building performace and material properties., Ernst & Sohn, Berlin, 2011
- Vollmer M., Möllmann K. P., Infrared Thermal Imaging: Fundamentals, Research and Applications, Wiley VCH Verlag GmbH & Co. KGaA, Weinheim, 2018, 2nd Edition
- EN ISO, EN, ISO Standards
Literatura dodatkowa
- H. Garbalińska, J. Strzałkowski, Thermal and Strength Properties of Lightweight Concretes with Variable Porosity Structures, ASCE-AMER SOC CIVIL ENGINEERS, 2018, Zeszyt: 12, Tom: 30, DOI: 10.1061/(ASCE)MT.1943-5533.0002549