Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (S2)
Sylabus przedmiotu Rachunkowość zarządcza:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia stacjonarne | Poziom | drugiego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | magister | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Rachunkowość zarządcza | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Ekonomii, Finansów i Rachunkowości | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Iwona Majchrzak <Iwona.Majchrzak@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 2,0 | ECTS (formy) | 2,0 |
Forma zaliczenia | zaliczenie | Język | polski |
Blok obieralny | 3 | Grupa obieralna | 1 |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | - |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Zapoznanie studentów z zasadami i metodami rachunkowości zarządczej wykorzystywanymi w praktyce gospodarczej |
C-2 | Zapoznanie studentów z zarządczymi odmianami rachunku kosztów |
C-3 | Przygotowanie studentów do analizy problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu zarządczych odmian rachunku kosztów |
C-4 | Przygotowanie studentów do samodzielnego rozwiązywania problemów decyzyjnych na podstawie analizy materiałów źródłowych |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Istota i zakres rachunkowości zarządczej | 2 |
T-A-2 | Koszty i ich klasyfikacja | 4 |
T-A-3 | Rachunek kosztów jako podstawa rachunkowości zarządczej | 4 |
T-A-4 | Funkcje i zastosowanie rachunku kosztów zmiennych w zarządzaniu | 4 |
T-A-5 | Procesowy rachunek kosztów | 4 |
T-A-6 | Odmiany rachunku kosztów przyszłościowych i ich wykorzystanie na potrzeby zarządzania | 4 |
T-A-7 | Inne modele rachunku kosztów | 6 |
T-A-8 | Zaliczenie materiału | 2 |
30 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 30 |
A-A-2 | Przygotowanie do zajęć, w tym studiowanie literatury przedmiotu i rozwiązywanie problemów decyzyjnych przy wykorzystaniu zarządczych odmian rachunku kosztów | 10 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia | 10 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Wykład problemowy |
M-2 | Ćwiczenia przedmiotowe |
M-3 | Metoda przypadków |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: Ocena osiągnięć studenta przez zadawanie pytań na początku oraz w trakcie zajęć |
S-2 | Ocena formująca: Analiza zadań problemowych rozwiązywanych przez studentów samodzielnie |
S-3 | Ocena podsumowująca: Zaliczenie w formie pisemnej obejmujące pytania teoretyczne oraz zadania do rozwiązania |
S-4 | Ocena podsumowująca: Aktywność studentów na zajęciach |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O05_W01 Student zna i rozumie istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej | E_2A_W08, E_2A_W09, E_2A_W01, E_2A_W02, E_2A_W06 | — | C-1 | T-A-2, T-A-8, T-A-1 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-2, S-1, S-4 |
E_2A_O05_W02 Student zna zarządcze odmiany rachunku kosztów w celu wspomagania procesu decyzyjnego | E_2A_W03, E_2A_W04, E_2A_W08, E_2A_W09, E_2A_W10, E_2A_W12, E_2A_W01, E_2A_W02, E_2A_W06 | — | C-3, C-4, C-2 | T-A-4, T-A-8, T-A-5 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-2, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O05_U01 Student potrafi zastosować zarządcze odmiany rachunku kosztów | E_2A_U01, E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U06, E_2A_U08, E_2A_U12, E_2A_U13, E_2A_U02 | — | C-3, C-4 | T-A-2, T-A-4, T-A-8, T-A-5 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-2, S-1, S-4 |
E_2A_O05_U02 Student potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych | E_2A_U01, E_2A_U03, E_2A_U05, E_2A_U06, E_2A_U08, E_2A_U12, E_2A_U13, E_2A_U02 | — | C-3, C-4 | T-A-2, T-A-4, T-A-8, T-A-5, T-A-1 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-2, S-1, S-4 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_2A_O05_K01 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | E_2A_K06, E_2A_K01, E_2A_K02, E_2A_K03, E_2A_K05, E_2A_K04 | — | C-3, C-4 | T-A-2, T-A-4, T-A-8, T-A-5, T-A-1 | M-1, M-3, M-2 | S-3, S-2, S-1, S-4 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O05_W01 Student zna i rozumie istotę, zakres rachunkowości zarządczej i jej miejsce w systemie rachunkowości oraz pojęcie i klasyfikację kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej | 2,0 | Student nie zna istoty i zakresu rachunkowości zarządczej, jej miejsca w systemie rachunkowości oraz pojęcia i klasyfikacji kosztów jako podstawowego miernika oceny działalności gospodarczej. |
3,0 | Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Student zna pojęcie i wybrane kryteria klasyfikacji kosztów. | |
3,5 | Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna częściowo różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie i kryteria klasyfikacji kosztów. | |
4,0 | Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich częściową charakterystykę. | |
4,5 | Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę. | |
5,0 | Student zna istotę i zakres rachunkowości zarządczej, jej miejsce w systemie rachunkowości. Zna wszystkie różnice i podobieństwa między rachunkowością zarządczą a rachunkowością finansową i rachunkiem kosztów. Wie na podstawie jakich informacji podejmuje się decyzje zarządcze. Student zna pojęcie, kryteria klasyfikacji kosztów i ich charakterystykę oraz ich znaczenie z punktu widzenia zarządzania. | |
E_2A_O05_W02 Student zna zarządcze odmiany rachunku kosztów w celu wspomagania procesu decyzyjnego | 2,0 | Student nie zna zarządczych odmian rachunku kosztów. |
3,0 | Student zna wybrane zarządcze odmiany rachunku kosztów. | |
3,5 | Student zna wybrane zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych. | |
4,0 | Student zna zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych. | |
4,5 | Student zna zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych. Zna warunki stosowania poszczególnych odmian rachunku kosztów. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność. | |
5,0 | Student zna zarządcze odmiany rachunku kosztów i możliwości ich wykorzystania na potrzeby podejmowania decyzji zarządczych. Zna warunki stosowania poszczególnych odmian rachunku kosztów. Posiada wiedzę umożliwiającą porównać ich efektywność oraz ją uzasadnić. |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O05_U01 Student potrafi zastosować zarządcze odmiany rachunku kosztów | 2,0 | Student nie potrafi zastosować zarządczych odmian rachunku kosztów. |
3,0 | Student potrafi z pomocą lub częściowo zastosować wybrane zarządcze odmiany rachunku kosztów. | |
3,5 | Student potrafi samodzielnie zastosować wybrane zarządcze odmiany rachunku kosztów do analizy wariantów działania. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć zarządcze odmiany rachunku kosztów do analizy wariantów działania. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć zarządcze odmiany rachunku kosztów. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie zastosować wszystkie omówione w trakcie zajęć zarządcze odmiany rachunku kosztów do analizy wariantów działania. Na podstawie otrzymanych wyników potrafi wybrać wariant gwarantujący optymalne efekty gospodarowania . Swój wybór potrafi uzasadnić. | |
E_2A_O05_U02 Student potrafi rozwiązywać problemy decyzyjne na podstawie własnej analizy materiałów źródłowych | 2,0 | Student nie potrafi rozwiązywać problemów decyzyjnych. |
3,0 | Student potrafi z pomocą rozwiązać niektóre problemy decyzyjne. | |
3,5 | Student potrafi z pomocą rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne. | |
4,0 | Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, przy czym przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są niepełne. | |
4,5 | Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. | |
5,0 | Student potrafi samodzielnie rozwiązać wszystkie omówione w trakcie zajęć problemy decyzyjne, a przeprowadzone przez studenta analizy materiałów źródłowych są właściwe. Dodatkowo na podstawie przeprowadzonych analiz student potrafi sformułuować wnioski. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_2A_O05_K01 Student jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | 2,0 | Student nie jest gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. |
3,0 | Student czasami przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | |
3,5 | Student często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | |
4,0 | Student bardzo często przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | |
4,5 | Student zazwyczaj przejawia gotowość do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. | |
5,0 | Student jest zawsze gotów do oceny posiadanej wiedzy i umiejętności, uznawania znaczenia posiadanej wiedzy w rozwiązywaniu problemów decyzyjnych, współorganizowania przedsięwzięć gospodarczych i społecznych, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy przy zachowaniu zasad etycznych i poszanowania opinii innych ludzi. |
Literatura podstawowa
- Szadziewska A., Majchrzak I., Remlein M., Szychta A., Rachunkowość zarządcza a zrównoważony rozwój przedsiębiorstwa, IUS PUBLICUM, Katowice, 2021
- Sadowska B. (red.), Rachunkowość zarządcza w systemie informacyjnym przedsiębiorstwa, CeDeWu, Warszawa, 2018
- Nita B., Sprawozdawczość zarządcza, PWN, Warszawa, 2014
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Część I, Ekspert, Wrocław, 2012
- Kiziukiewicz T. (red.), Rachunkowość zarządcza. Zadania i rozwiązania. Część II, Ekspert, Wrocław, 2011
- Drury C., Cost and Management Accounting, Cengage Learning EMEA, 2018
- Atkinson A.A., Kaplan R.S., Matsumura E.M., S.M. Young, Management Accounting: Information for Decision - Making and Strategy Execution, Pearson, 2012
Literatura dodatkowa
- Dobija M., Rachunkowość zarządcza i controlling, PWE, Warszawa, 2008
- Świderska G.K. (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, t. I i II, Difin, Warszawa, 2006
- Kiziukiewicz T. (red.), Zarządcze aspekty rachunkowości, PWE, Warszawa, 2003
- Penning A., Management Accounting: Decision and Control Tutorial, Osborne Books Ltd, 2016