Wydział Ekonomiczny - Ekonomia (N1)
specjalność: Rachunkowość i finanse w jednostkach gospodarczych
Sylabus przedmiotu Gospodarka regionalna:
Informacje podstawowe
Kierunek studiów | Ekonomia | ||
---|---|---|---|
Forma studiów | studia niestacjonarne | Poziom | pierwszego stopnia |
Tytuł zawodowy absolwenta | licencjat | ||
Obszary studiów | charakterystyki PRK | ||
Profil | ogólnoakademicki | ||
Moduł | — | ||
Przedmiot | Gospodarka regionalna | ||
Specjalność | przedmiot wspólny | ||
Jednostka prowadząca | Katedra Studiów Regionalnych i Europejskich | ||
Nauczyciel odpowiedzialny | Agnieszka Brelik <Agnieszka.Brelik@zut.edu.pl> | ||
Inni nauczyciele | |||
ECTS (planowane) | 3,0 | ECTS (formy) | 3,0 |
Forma zaliczenia | egzamin | Język | polski |
Blok obieralny | — | Grupa obieralna | — |
Formy dydaktyczne
Wymagania wstępne
KOD | Wymaganie wstępne |
---|---|
W-1 | Wymagania podstawowe wiadomości z zakresu polityki gospodarczej oraz geografii na poziomie szkoły średniej. |
Cele przedmiotu
KOD | Cel modułu/przedmiotu |
---|---|
C-1 | Celem zajęć jest ukazanie procesów rozwojowych zachodzących w gospodarce w skali globalnej oraz regionalnej i lokalnej. |
C-2 | Celem przedmiotu jest umożliwienie studentom zdobycia wiedzy dot. regionu, polityki regionalnej, Powinien posiadać wiedzę na temat czynników wpływających na rozwój regionów. Student powinien wiedzieć w jaki sposób korzystać z funduszy europejskich przeznaczonych na rozwój regionów. |
Treści programowe z podziałem na formy zajęć
KOD | Treść programowa | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
T-A-1 | Zarządzanie rozwojem regionu. Miary rozwoju regionu. | 2 |
T-A-2 | Pomiar i ocena rozwoju regionalnego: źródła informacji o rozwoju regionalnym, system statystyki regionalnej, NUTS, metody analizy regionalnej, poziom i dynamika rozwoju regionu. | 1 |
T-A-3 | Diagnoza uwarunkowań ekonomicznych rozwoju regionu. | 2 |
T-A-4 | Diagnoza uwarunkowań społecznych rozwoju regionu. Analiza porównawcza regionów w oparciu o dane pochodzące z baz GUS i BDL | 3 |
T-A-5 | Diagnoza uwarunkowań przestrzennych rozwoju regionu. Analiza strategiczna regionu. Wyznaczanie celów i priorytetów | 2 |
T-A-6 | Znaczenie projektów miejskich dla rozwoju regionalnego. | 2 |
T-A-7 | Prezentacja prac zaliczeniowych. | 2 |
T-A-8 | Zaliczenie. | 1 |
15 | ||
wykłady | ||
T-W-1 | Istota i zakres gospodarki regionalnej. Rozwój regionalny. Cechy regionu. Miary rozwoju regionu. Regionalizm. | 3 |
T-W-2 | Polityka regionalna (pojęcie, przesłanki, zakres, modele, zasady, cele, instrumenty). | 3 |
T-W-3 | Konkurencyjność i innowacyjność regionów. | 2 |
T-W-4 | Samorząd terytorialny a rozwój regionalny (zadania i kompetencje, formy i obszary oddziaływania na gospodarkę regionalną). | 2 |
T-W-5 | Regiony w Europie i Polsce. Euroregiony. Region woj. zachodniopomorskiego | 1 |
T-W-6 | Globalizacja. Gospodarka globalna a regionalna i lokalna. Tendencje rozwojowe regionu. | 2 |
T-W-7 | Planowanie rozwoju regionu | 2 |
15 |
Obciążenie pracą studenta - formy aktywności
KOD | Forma aktywności | Godziny |
---|---|---|
ćwiczenia audytoryjne | ||
A-A-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-A-2 | Przygotowanie przez studenta opisu (regionu wraz z prezentacją multimedialną zawierającą analizę w oparciu o dane GUS i BDL) | 4 |
A-A-3 | Przygotowanie do zaliczenia ćwiczeń | 2 |
A-A-4 | Poszukiwanie nowej literatury i zapoznanie się z literaturą wskazaną przez prowadzącego | 2 |
A-A-5 | Wyszukiwanie aktualnych informacji na regionalnych portalach internetowych oraz w bazach BDL I GUS | 2 |
25 | ||
wykłady | ||
A-W-1 | Uczestnictwo w zajęciach | 15 |
A-W-2 | Studiowanie obowiązkowej i uzupełniającej literatury przedmiotu. | 13 |
A-W-3 | Przygotowanie do egzaminu | 20 |
A-W-4 | Egzamin | 2 |
50 |
Metody nauczania / narzędzia dydaktyczne
KOD | Metoda nauczania / narzędzie dydaktyczne |
---|---|
M-1 | Metody podające - objaśnienia. Wykład informacyjno-problemowy - prezentacja multimedialna. |
M-2 | Metoda aktywizująca - dyskusja dydaktyczna związana z przygotowanymi przez studentów informacjami nt. sytuacji gospodarczej jaka zaistniała w czasie pomiędzy ćwiczeniami. |
Sposoby oceny
KOD | Sposób oceny |
---|---|
S-1 | Ocena formująca: ocena samodzielnego zdobywania wiedzy i jej prezentacji |
S-2 | Ocena podsumowująca: ocena zaliczenia ćwiczeń |
S-3 | Ocena podsumowująca: egzamin pisemny |
Zamierzone efekty uczenia się - wiedza
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C06/3.1_W01 Student zna i rozumie podstawową terminologię w zakresie regionu i rozwoju regionalnego | E_1A_W08 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
E_1A_C06/3.1_W02 Student zna i rozumie problematykę gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE | E_1A_W05, E_1A_W01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
E_1A_C06/3.1_W03 Student zna i rozumie istotę, cele i funkcjowanie inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego | E_1A_W04, E_1A_W01 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - umiejętności
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C06/3.1_U01 Student potrafi opisać i zaprezentować charakterystykę wybranego regionu Polski i Europy | E_1A_U01, E_1A_U02, E_1A_U03 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
E_1A_C06/3.1_U02 Student potrafi rozróżnianiać regiony Polski i Europy pod względem gospodarczym | E_1A_U01, E_1A_U02 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Zamierzone efekty uczenia się - inne kompetencje społeczne i personalne
Zamierzone efekty uczenia się | Odniesienie do efektów kształcenia dla kierunku studiów | Odniesienie do efektów zdefiniowanych dla obszaru kształcenia | Cel przedmiotu | Treści programowe | Metody nauczania | Sposób oceny |
---|---|---|---|---|---|---|
E_1A_C06/3.1_K01 Student jest gotów do świadomej i obiektywnej obserwacji relacji wzajemnych między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa. Potrafi współpracować w grupie i ma świadomość potrzeby ustawicznego kształcenia. | E_1A_K02, E_1A_K03, E_1A_K04 | — | C-1, C-2 | T-W-1, T-W-2, T-W-3, T-W-4, T-W-5, T-W-6, T-W-7, T-A-1, T-A-2, T-A-3, T-A-4, T-A-5, T-A-6, T-A-7, T-A-8 | M-1, M-2 | S-1, S-2, S-3 |
Kryterium oceny - wiedza
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C06/3.1_W01 Student zna i rozumie podstawową terminologię w zakresie regionu i rozwoju regionalnego | 2,0 | student nie zna podstawowych definicji regionu i kryteriów wyodrębniania regionu. |
3,0 | student zna podstawowe zagadnienia dotyczące regionów, jednak popełnia liczne błędy | |
3,5 | student potrafi wymienić cechy regionu i regionalizmu, a także podstawowe zagadnienia przedmiotu w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | student potrafi definiować pojęcie rozwoju regionalnego i typy regionów w stopniu dobrym | |
4,5 | student potrafi definiować pojęcie rozwoju regionalnego i typy regionów wskazując na kluczowe determinanty rozwoju w regionie. | |
5,0 | Student potrafi opisać specyfikę regionu, wykazując się wiedzą teoretyczną i analityczną w oparciu o dane statystyczne | |
E_1A_C06/3.1_W02 Student zna i rozumie problematykę gospodarki regionów Polski a także wybranych regionów UE | 2,0 | student nie posiada wiedzy dotyczącej gospodarki regionów Polski i wybranych regionów Unii Europejskiej |
3,0 | zna podstawowe zagadnienia dotyczące regionów w stopniu dostatecznym, ale popełnia liczne błędy | |
3,5 | potrafi wymienić cechy gospodarki krajowej i gospodarki wspólnotowej w stopniu większym niż dostateczny | |
4,0 | potrafi wymienić cechy gospodarki krajowej i gospodarki wspólnotowej w stopniu dobrym | |
4,5 | potrafi wymienić cechy gospodarki krajowej i gospodarki wspólnotowej w stopniu większym niż dobrym | |
5,0 | w bardzo dobrym stopniu przyswoił wiedzę, student potrafi wymienić regiony Unii Europejskiej, scharakteryzować gospodarkę na poziomie regionalnym, krajowym i wspólnotowym | |
E_1A_C06/3.1_W03 Student zna i rozumie istotę, cele i funkcjowanie inicjatyw wspólnotowych a także Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego | 2,0 | student nie posiada wiedzy na temat inicjatyw wspólnotowych, nie posiada wiedzy na temat Europejsiego Funduszu Rozwoju Regionalnego |
3,0 | W bardzo wąskim zakresie potrafi opisać gospodarkę wspólnotową | |
3,5 | potrafi objaśnić i rozróżnić gospodarki regionów na poziomie większym niż dostateczny | |
4,0 | potrafi objaśnić i rozróżnić gospodarki regionów na poziomie dobrym | |
4,5 | objaśnia cechy charakterystyczne Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionanego, bez trudności wskazuje na rozwój wybranych regionów dzięki funduszom UE | |
5,0 | potrafi objaśnić i rozróżnić gospodarki regionów na poziomie wykraczającym poza treści programowe (wskazując przykłady) |
Kryterium oceny - umiejętności
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C06/3.1_U01 Student potrafi opisać i zaprezentować charakterystykę wybranego regionu Polski i Europy | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu nauki o gospodarce regionu. Nie potrafi opisać wybranego regionu Polski i Europy |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu nauki o gospodarce regionu. Potrafi opisać wybrany regionu Polski i Europy popełniając liczne błędy. | |
3,5 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu nauki o gospodarce regionu. Potrafi opisać wybrany regionu Polski i Europy popełniając nieliczne błędy. | |
4,0 | Student posiada dobrą wiedzę z zakresu nauki o gospodarce regionu. Potrafi opisać wybrany regionu Polski i Europy. | |
4,5 | Student posiada wiedzę z zakresu nauki o gospodarce regionu. Potrafi opisać wybrany regionu Polski i Europy formułując logiczne wnioski. | |
5,0 | Student posiada rozbudowaną wiedzę z zakresu nauki o gospodarce regionu. Potrafi opisać wybrany regionu Polski i Europy stosując termonologię ekonomiczną. | |
E_1A_C06/3.1_U02 Student potrafi rozróżnianiać regiony Polski i Europy pod względem gospodarczym | 2,0 | Student nie posiada podstawowej wiedzy z zakresu nauki o gospodarce regionu |
3,0 | Student posiada podstawową wiedzę z zakresu nauki o gospodarce regionu | |
3,5 | Student opanował podstawowy zakres materiału w stopniu lepszym niż dostateczny, jednak robi drobne błędy w treściach | |
4,0 | Student potrafi określić specyfikę podmiotów gospodarki regionu na poziomie dobrym | |
4,5 | Student posiada umiejętność wykorzystania techniki i metody do określenia regionu, potrafi wskazać na cechy konkurencyjności regionu | |
5,0 | Student opanował przekazaną wiedzę, potrafi bez trudności wskazać na szczególną konkurencyjność wybranych regionów Polski i Europy.Potrafi myśleć i działać samodzielnie. |
Kryterium oceny - inne kompetencje społeczne i personalne
Efekt uczenia się | Ocena | Kryterium oceny |
---|---|---|
E_1A_C06/3.1_K01 Student jest gotów do świadomej i obiektywnej obserwacji relacji wzajemnych między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego państwa. Potrafi współpracować w grupie i ma świadomość potrzeby ustawicznego kształcenia. | 2,0 | Nie zna podstawowych pojęć z zakresu gospodarki regionalnej |
3,0 | Student jest gotów do obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego kraju, ale popełnia liczne błędy | |
3,5 | Student jest gotów do obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego kraju, ale popełnia nieliczne błędy | |
4,0 | Student jest gotów do obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego kraju, stosuje terminologię związaną z gospodarką regionalną | |
4,5 | Student jest gotów do obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego kraju, formułuje swoje wnioski w sposób logiczny | |
5,0 | Student jest gotów do obserwacji relacji między rozwojem lokalnym, regionalnym i całego kraju, formułuje swoje wnioski, wykraczając poza zakres materiału |
Literatura podstawowa
- Strzelecki Zb. (red.), Gospodarka regionalna i lokalna, PWN, Warszawa, 2008
- Adam Szewczuk, Magdalena Kogut-Jaworska, Magdalena Zioło, Rozwój lokalny i regionalny. Teoria i praktyka, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa, 2011
- PAWEŁ DAHLKE, SAMORZĄD TERYTORIALNY W PROCESIE KSZTAŁTOWANIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO REGIONU, Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej im. Stanisława Staszica w Pile, Piła, 2017
- Emil Malizia, Edward Feser, Henry Renski , Joshua Drucker, Understanding Local Economic Development, Routledge https://doi.org/10.4324/9780367815134, London, 2020, 2 nd Edition
Literatura dodatkowa
- Tomasz Dorożyński, Rozwój regionów a globalizacja i regionalizacja gospodarki ś, PRACE NAUKOWE UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO WE WROCŁAWIU nr 221, Wrocław, 2016
- Brelik Agnieszka, Wpływ procesów globalizacji na rozwój turystyki, Zeszyty Naukowe Wyższej Szkoły Ekonomiczno-Społecznej w Ostrołęce, Ostrołeka, 2014